Μαίνεται ο πόλεμος, μεταξύ των επιχειρηματιών θαλαμηγών σκαφών και του Υπουργείου Ναυτιλίας, καθώς νέες αντιδράσεις πυροδότησαν οι δηλώσεις του υφυπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Νεκτάριου Σαντορινιού για το θέμα που ανέδειξε η «δ» και προσλαμβάνει πλέον πανελλαδικές διαστάσεις, σχετικά με τον VIP θαλάσσιο τουρισμό.
Επιχειρηματίες του κλάδου, δηλώνουν προβληματισμένοι από τις δηλώσεις του υφυπουργού Νησιωτικής Πολιτικής, καθώς όπως υποστήριξαν σε εκ νέου επικοινωνία τους με την «δ», ο κ. Ν. Σαντορινιός, δεν έδωσε καμία απάντηση στα ζητήματα που έχουν τεθεί, αλλά αντιθέτως με τις δηλώσεις του δημιούργησε και πολλά περισσότερα. Οι επιχειρηματίες του χώρου υποστηρίζουν ότι δεν είναι δυνατόν να ισχυρίζεται κάποιος πως ο «θαλαμηγός τουρισμός» προστατεύεται, όταν εμφανίζεται – ήδη πριν από τη δημιουργία του προβλήματος – μείωση προσεγγίσεων σκαφών πάνω από 25% και όταν μετά τις τελευταίες εξελίξεις υπάρχουν ήδη δεκάδες ακυρώσεις από τις περισσότερες χώρες. Επιπλέον, δεν μπορεί, όπως λένε, κάποιος να ισχυρίζεται ότι, επειδή τα ζητήματα αφορούν μόνο τα ξύλινα σκάφη, ο «θαλαμηγός τουρισμός» των πλαστικών και μεταλλικών σκαφών αναπληρώνει το κενό, αφού αυτά τα σκάφη δεν αποτελούν ούτε το 20% των προσεγγίσεων στη Ρόδο, όπως υποστηρίζουν στην «δ», ναυτιλιακοί πράκτορες.
Οι επιχειρηματίες του χώρου ισχυρίζονται ότι ο υφυπουργός δεν έχει κατανοήσει ακόμη την διάσταση του προβλήματος και τον τρόπο λειτουργίας του «θαλαμηγού τουρισμού». Σύμφωνα με τους ίδιους, ο «θαλαμηγός τουρισμός» καθορίζεται από τη ζήτηση συγκεκριμένων σκαφών, η οποία εκφράζεται στα ναυλοσύμφωνα που υπογράφουν διεθνείς εταιρείες. Με πιο απλά λόγια, δεν μπορείς να «πουλήσεις» πλαστικό σκάφος σε κάποιον που επιθυμεί ξύλινο ή παραδοσιακό. Κατά συνέπεια, όταν καταδικάζεις τη δραστηριοποίηση ενός ξύλινου σκάφους στην Ελλάδα, στέλνεις τον «θαλαμηγό τουρισμό», δηλαδή τον VIP τουρισμό, σε άλλη χώρα με ό,τι αυτό συνεπάγεται.
Ταυτόχρονα, επισημαίνουν ότι η δήλωση πως ο Νόμος 4256/2014 δεν επιτρέπει τη δραστηριοποίηση αυτών των σκαφών στα ελληνικά λιμάνια και ότι αυτά δεν θεωρούνται σύμφωνα με τον ελληνικό νόμο επαγγελματικά, δεν αληθεύει. Ο Νόμος επιτρέπει τη δραστηριοποίηση των σκαφών αυτών, όπως είναι λογικό, υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις και αυτό δεν το αμφισβητεί κανείς.
Επιχειρηματίας του χώρου δήλωσε στην «δ»:
«Τα σκάφη αυτά καταθέτουν αναγγελίες κατάπλου στις αρμόδιες τελωνειακές αρχές όπως προβλέπεται για τα επαγγελματικά σκάφη. Είναι υποχρεωμένα να δηλώνουν την άφιξή τους σε ελληνικούς λιμένες στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων των Ελληνικών Τελωνείων (ICISNET- Υπουργείο Οικονομικών), όπως προβλέπεται για τα επαγγελματικά σκάφη. Προβλέπονται αναγγελίες εικοσιτετραώρου (ΕΤΑ), δήλωση ακριβούς χρόνου κατάπλου (ΑΤΑ) και ακριβούς χρόνου απόπλου (ATD) στις αρμόδιες Λιμενικές Αρχές όπως προβλέπεται για τα επαγγελματικά σκάφη, ενώ σε τυχόν επιθεώρησή τους από τις αρμόδιες αρχές, ζητείται να υπάρχουν όλα τα σχετικά έγγραφα και εγγυήσεις οι οποίες προβλέπονται για τα επαγγελματικά σκάφη.
Τα σκάφη αυτά σαφώς δεν είναι ελληνικά επαγγελματικά σκάφη. Δεν τίθεται όμως ζήτημα αξιοπλοΐας ή κατωτερότητας σκάφους. Το ζήτημα του χαρακτηρισμού είναι λιγότερο νομικό και περισσότερο φορολογικό. Τα υπόλοιπα περί “δύστυχων φτωχών πληρωμάτων” είναι για εσωτερική κατανάλωση».
Ειδήμων στον ναυτιλιακό χώρο δήλωσε χαρακτηριστικά: «Μάλλον ο κ. υφυπουργός δεν γνωρίζει για τι είδους σκάφη μιλάμε, όταν ισχυρίζεται ότι τα σκάφη αυτά δεν θεωρούνται απόλυτα αξιόπλοα. Τα περισσότερα από αυτά είναι νεότευκτα, με ηλικία μικρότερη της δεκαετίας, ακριβής χρηματοοικονομικής κατασκευής και πολυτελέστατα. Πρόκειται για σκάφη μεγάλου “κυβισμού” για το είδος τους, με ισχυρότατες νέες μηχανές υψηλής τεχνολογίας, τα οποία πληρούν όλους τους όρους και τις εγγυήσεις της διεθνούς ναυσιπλοΐας. Για αυτόν τον λόγο, ασφαλίζονται με υπέρογκα ποσά από διεθνείς ασφαλιστικούς οίκους (μερικές φορές μεγαλύτερα από αυτά τα οποία προβλέπονται από την ελληνική νομοθεσία), ενώ είναι πολύ εύκολο να αλλάξουν σημαία, αποκτώντας ακόμη και αυστηρές σημαίες (όπως π.χ. βρετανική ή μαλτέζικη). Διαθέτουν όλα τα σχετικά έγγραφα τα οποία προβλέπονται από τη διεθνή νομοθεσία και τους διεθνείς οίκους ασφάλειας και αξιολόγησης. Τα έγγραφά τους είναι τα ίδια με των ελληνικών σκαφών και επιθεωρούνται από τις αρμόδιες αρχές. Η αμφισβήτηση της αξιοπλοΐας των σκαφών αυτών, εμμέσως πλην σαφώς, αποτελεί αμφισβήτηση των διεθνών στάνταρς αλλά και των διεθνών οίκων ασφάλειας και αξιολόγησης καθώς και των διεθνών ασφαλιστικών οίκων, το οποίο μπορεί να έχει σοβαρές συνέπειες. Τέλος, όσον αφορά το γεγονός ότι τα σκάφη είναι ξύλινα, ας θυμηθούμε με τι σκάφη έκαναν τα ταξίδια τους ο Κολόμβος και ο Μαγγελάνος, και τα δικά τους ήταν πολύ υποδεέστερα των σκαφών για τα οποία μιλάμε».
Ανεξάρτητα όμως από τις αναλύσεις αυτές, το πρόβλημα παραμένει και το τελευταίο δεκαήμερο η κατάσταση χειροτέρευσε για όλες εκείνες τις οικονομικά υγιείς επιχειρήσεις οι οποίες δραστηριοποιούνται στον συγκεκριμένο αυτό κλάδο. Η αυθαίρετη, όπως ισχυρίζονται επιχειρηματίες, ερμηνεία των ασαφειών του σχετικού Νομού, δημιούργησε όχι μόνο κύμα ακυρώσεων, αλλά το χειρότερο, επιφυλάξεις από πολλά πρακτορεία για το αν θα δραστηριοποιηθούν ξανά στην περιοχή μας παρέχοντας τέτοιου είδους εκδρομές.
Όπως οι ίδιοι επισημαίνουν, τα πρακτορεία έχουν κι άλλες επιλογές, όπως η Κροατία, η Σλοβενία, το Μαυροβούνιο και φυσικά τις ακτές της Τουρκίας, κι αν δεν αλλάξει το νομοθετικό πλαίσιο στην Ελλάδα ή αν δεν βρεθεί χρυσή τομή σε συνεργασία με το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, τότε πολύ σύντομα θα δραστηριοποιηθούν στις συγκεκριμένες χώρες.
Οι ναυτιλιακοί πράκτορες και οι επιχειρηματίες του κλάδου δηλώνουν, μέσω της «δ», έτοιμοι για διάλογο με τους αρμόδιους φορείς και με το Υπουργείο. Ζητούν να συγκληθεί άμεσα σύσκεψη για το ζήτημα, για να αποφευχθεί περαιτέρω κλιμάκωση η οποία, όπως λένε, όχι μόνο δεν ευνοεί κανέναν αλλά, αντιθέτως, δημιουργεί ζητήματα στην Εθνική Οικονομία.