Ειδήσεις

Το Σ.τ.Ε. απέρριψε το σχέδιο αξιοποίησης του Γκολφ Αφάντου!

  • Τι αναφέρεται στο σκεπτικό της απόφασης του Δικαστηρίου

Ενδεικτικό της προχειρότητας με την οποία η απελθούσα διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ επεξεργάστηκε το σχέδιο για την αξιοποίηση του Γκόλφ Αφάντου είναι το περιεχόμενο της υπ’ αρίθμ. 26/2015 απόφασης του Ε’ Τμήματος του Συμβουλίου της Επικρατείας με την οποία δεν εγκρίθηκε το Ειδικό Σχέδιο Χωρικής Ανάπτυξης Δημοσίου Ακινήτου (ΕΣΧΑΔΑ), που υποβλήθηκε, αφού βρέθηκαν 31,6 στρέμματα παραλίας με διαφορετικό χαρακτήρα.
Το ΣτΕ απέρριψε το σχέδιο ανάπτυξης της περιοχής, ενώ η νέα διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ δεν έχει υποβάλει ακόμη νέο προς έγκριση.
Το σχέδιο προεδρικού διατάγματος, με το οποίο εγκρίνεται το Ειδικό Σχέδιο
Το ΣτΕ αποφάσισε συγκεκριμένα να απόσχει από την επεξεργασία του σχεδίου, καθώς σύμφωνα με έγγραφο που απέστειλε τον Δεκέμβριο το ΤΑΙΠΕΔ, διαπιστώθηκε ένα λάθος και συνεπώς πρέπει να τροποποιηθεί και να επανυποβληθεί.
Το ΕΣΧΑΔΑ καλύπτει έκταση 1.615 στρεμμάτων και έχει χωριστεί σε δύο τμήματα, το «Βόρειο Αφάντου ή γκολφ Αφάντου», έκτασης 1.359 στρ., και «Νότιο Αφάντου», 255,7 στρεμμάτων.
Τα δύο τμήματα παραχωρήθηκαν τον Ιούλιο του 2014: το πρώτο στην εταιρεία M.A. Angeliades Inc. έναντι 26,9 εκατ. ευρώ και το δεύτερο στην Aegean Sun Investments έναντι 15,2 εκατ. ευρώ.
Το πρόβλημα εντοπίστηκε κυρίως στην έκταση, που προορίζεται προς αξιοποίηση από την δεύτερη εταιρεία.
Στη γνωμοδότηση του ΣτΕ, που φέρνει σήμερα στο φως της δημοσιότητας η «δημοκρατική», αναφέρονται μεταξύ άλλων και τα εξής:
«Όπως προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλου, το ακίνητο, στο οποίο αφορά η επιχειρούμενη με το παρόν σχέδιο έγκριση Ειδικού Σχεδίου Χωρικής Ανάπτυξης, έχει έκταση 1.615.417 τ.μ. και βρίσκεται σε περιοχή εκτός σχεδίου πόλεως και εκτός ορίων οικισμού στην παραλία Αφάντου στην περιφέρεια της πρώην Κοινότητας Καλλιθέας και του πρώην Δήμου Αφάντου (ήδη στην περιφέρεια του Δήμου Ρόδου).
Το ακίνητο αποτυπώνεται σε σχετικό πρωτότυπο χάρτη σε κλίμακα 1:5000 που θεωρήθηκε από τον προϊστάμενο της Διεύθυνσης Τοπογραφικών Εφαρμογών του ΥΠΕΚΑ με την 34360/576/2014 πράξη του.
Σύμφωνα με το άρθρο 2 του υπό επεξεργασία σχεδίου, με το οποίο καθορίζονται ο χωρικός προορισμός του ακινήτου, οι χρήσεις γης και οι όροι δόμησης, το ανωτέρω ακίνητο αποτελείται από 2 τμήματα επιφανείας 1.359.654 τ.μ. και 255.763 τ.μ. («Βόρειο Αφάντου ή Γκόλφ Αφάντου» και «Νότιο Αφάντου», αντιστοίχως).
Στο πρώτο τμήμα (Βόρειο Αφάντου) αποτυπώνονται τα γήπεδα υπό στοιχεία Γ1 έως Γ7 και καθορίζονται χρήσεις γης, όροι και περιορισμοί δόμησης κατά ζώνες Ι, ΙΙ, ΙΙΙ, ΙV και V. Ειδικότερα, καθορίζονται α) ζώνη Ι επιφανείας 931.377 τ.μ. ως περιοχή τουρισμού-αναψυχής, β) ζώνη ΙΙ επιφανείας 142.286 τ.μ. ως περιοχή παραθεριστικού-τουριστικού χωριού, γ) ζώνη ΙΙΙ επιφανείας 66.051 τ.μ. ως περιοχή προστασίας και ανάδειξης του περιβάλλοντος και του φυσικού τοπίου, δ) ζώνη IV εμβαδού 10.540 τ.μ. ως περιοχή προστασίας υγροτόπου και εκβολής ρέματος και ε) ζώνη V εμβαδού 209.400 τ.μ. ως περιοχή προστασίας αρχαιολογικού χώρου. Το δεύτερο τμήμα του ακινήτου (Νότιο Αφάντου) περιλαμβάνει τη ζώνη Ι εμβαδού 196.099 τ.μ. ως περιοχή τουρισμού-αναψυχής και τη ζώνη ΙΙ επιφανείας 59.664 τ.μ. ως περιοχή παραθεριστικού-τουριστικού χωριού.
Το σχέδιο προτείνεται κατ’ επίκληση, πλην άλλων, της εισήγησης του Κεντρικού Συμβουλίου Διοίκησης για την Αξιοποίηση της Δημόσιας Περιουσίας, όπως αυτή διατυπώθηκε στο από 16.6.2014 πρακτικό του. Όπως προκύπτει από το εν λόγω πρακτικό το Κεντρικό Συμβούλιο Διοίκησης για την Αξιοποίηση της Δημόσιας Περιουσίας εισηγήθηκε την έγκριση του ΕΣΧΑΔΑ του προαναφερθέντος ακινήτου με τη συνολική επιφάνεια, αλλά και τις επιφάνειες των ζωνών και των περιοχών, όπως αυτές έχουν στο παρόν σχέδιο.
Μετά, όμως, την αποστολή του σχεδίου στο Συμβούλιο της Επικρατείας προς επεξεργασία, εκδόθηκαν το 18597/5.12.2014 έγγραφο του ΤΑΙΠΕΔ προς τον Γενικό Γραμματέα Δημόσιας Περιουσίας, με θέμα «Τροποποιήσεις στο σχέδιο π.δ. Έγκριση του Ειδικού Σχεδίου Χωρικής Ανάπτυξης του Δημοσίου Ακινήτου (ΕΣΧΑΔΑ) με την ονομασία “Αφάντου Ρόδου” στην περιοχή παραλίας Αφάντου των Δημοτικών Ενοτήτων Αφάντου και Καλλιθέας Δήμου Ρόδου», καθώς και το 177226/24.12.2014 έγγραφο της Διεύθυνσης Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης του ΥΠΕΚΑ προς το ΤΑΙΠΕΔ.
Τα ανωτέρω έγγραφα απεστάλησαν με το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο στο Συμβούλιο της Επικρατείας, στο πρώτο δε από αυτά, δηλαδή στο έγγραφο του ΤΑΙΠΕΔ προς τον Γενικό Γραμματέα Δημόσιας Περιουσίας, εκτίθεται, μεταξύ άλλων, ότι έγινε επανέλεγχος των κτηματικών μερίδων στο τμήμα Βορείου Αφάντου και επανεξέταση στο Νότιο Αφάντου, ότι κατά τον επανέλεγχο διαπιστώθηκε μερική ασυμβατότητα ως προς την χάραξη της οριογραμμής παραλίας σε τμήμα του ακινήτου του Βορείου Αφάντου που έγινε το 2005 με τα τότε κτηματολογικά στοιχεία, ότι η ασυμβατότητα αφορά πέντε κτηματολογικές μερίδες που μεταβιβάστηκαν με την απόφαση ΔΕΑΑ 202/5.3.2012 (ΦΕΚ 656/Β) στο ΤΑΙΠΕΔ κατά πλήρη κυριότητα, ότι οι ιδιοκτησίες δικαιούνται κατ’ αρχήν ανάπτυξης, πλην εμπίπτουν στη ζώνη παραλίας όπως αυτή καθορίστηκε το 2005 και ότι οι πέντε αυτές κτηματικές μερίδες έχουν επιφάνεια 31.660 τ.μ., ενώ, σύμφωνα με το οικείο ΕΣΧΑΔΑ, οι μερίδες αυτές εντάσσονται στη Ζώνη I της περιοχής Βορείου Αφάντου, στην οποία επιτρέπονται χρήσεις τουρισμού-αναψυχής με μέγιστο επιτρεπόμενο συντελεστή δόμησης 0,2.
Στο ίδιο έγγραφο αναφέρεται ότι, κατόπιν τούτων, κρίνεται επιβεβλημένη η εξαίρεση των κτηματικών αυτών μερίδων από το όριο του ΕΣΧΑΔΑ και συνακόλουθα η τροποποίηση του σχεδίου προεδρικού διατάγματος που έχει διαβιβαστεί προς επεξεργασία στο ΣτΕ καθώς και η αντικατάσταση του χάρτη κλίμακας 1:5.000 του άρθρου 1 του σχεδίου π.δ. με νέο χάρτη, στον οποίο να απεικονίζονται οι αναγκαίες αλλαγές, και η εκ νέου θεώρησή του από τον Προϊστάμενο της Διεύθυνσης Τοπογραφικών Εφαρμογών του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, προκειμένου να διαβιβασθεί στο ΣτΕ μαζί με τις υπόλοιπες τροποποιήσεις του σχεδίου.
Με το ίδιο έγγραφο ζητείται η εισαγωγή των αναγκαίων τροποποιήσεων του σχεδίου π.δ. στο Κεντρικό Συμβούλιο Διοίκησης για την Αξιοποίηση της Δημόσιας Περιουσίας και η επ’ αυτών εισήγηση του Συμβουλίου.
Εξάλλου, στο προαναφερθέν έγγραφο του ΤΑΙΠΕΔ εκτίθεται ότι οι παραπάνω μεταβολές δεν επιφέρουν ουσιώδεις διαφοροποιήσεις στις περιβαλλοντικές επιπτώσεις του ΕΣΧΑΔΑ.
Ως προς το τελευταίο αυτό ζήτημα εκδόθηκε στη συνέχεια το 177226/24.12.2014 έγγραφο του Διευθυντή της ΔΙΠΑ/ΥΠΕΚΑ, στο οποίο εκτίθεται ότι η αφαίρεση από τη συνολική έκταση του δημοσίου ακινήτου των πέντε κτηματολογικών μερίδων που προέκυψε ότι εμπίπτουν στη ζώνη παραλίας και η συνακόλουθη μείωση της συνολικής επιφάνειας από 1.359.654 m2 σε 1.327.994 m2 δεν μεταβάλλει τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις του ΕΣΧΑΔΑ και η αλλαγή αυτή δεν συνεπάγεται καμία διαφοροποίηση στην περιβαλλοντική αξιολόγηση του σχεδίου.

Με τα δεδομένα όμως που παρατίθενται στην προηγούμενη παρατήρηση, εφόσον, κατά τα εκτιθέμενα στο 18597/5.12.2014 έγγραφο του ΤΑΙΠΕΔ, πρέπει να διατυπωθεί η εισήγηση του Κεντρικού Συμβουλίου προκειμένου να τροποποιηθεί εν μέρει το σχέδιο π.δ. από τους Υπουργούς που προτείνουν την έγκριση του ΕΣΧΑΔΑ και να αντικατασταθεί και θεωρηθεί ο σχετικός χάρτης, το Τμήμα κρίνει ότι το σχέδιο δεν μπορεί να τύχει επεξεργασίας, αλλά πρέπει να επανυποβληθεί με τις αναγκαίες τροποποιήσεις στις διατάξεις του σχεδίου και να αντικατασταθεί ο χάρτης που το συνοδεύει. Κατόπιν τούτου, το Τμήμα πρέπει να απόσχει από την επεξεργασία του σχεδίου, το οποίο πρέπει να επιστραφεί στη Διοίκηση προκειμένου η τελευταία να προβεί στον ακριβή προσδιορισμό της ταυτότητας του ακινήτου και των ζωνών αυτού και στην τήρηση της διαδικασίας που προβλέπεται για την έγκριση του ΕΣΧΑΔΑ».

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου