• Ποια είναι η διαδικασία που θα ακολουθηθεί
Η διαχείριση της καθαριότητας αποτελεί έναν από τους πιο κρίσιμους τομείς για την εύρυθμη λειτουργία των δήμων, ιδίως σε τουριστικές περιοχές όπως η Ρόδος, όπου οι αυξημένες απαιτήσεις λόγω της τουριστικής κίνησης επιβάλλουν υψηλά επίπεδα παροχής υπηρεσιών.
Στο πλαίσιο αυτό, η δημοτική αρχή δρομολόγησε έναν νέο διεθνή διαγωνισμό για την ανάθεση της καθαριότητας, προκειμένου να εξασφαλίσει τη βέλτιστη διαχείριση απορριμμάτων και δημόσιων χώρων.
Ο διαγωνισμός, που προβλέπει προϋπολογισμό 74 εκατομμυρίων ευρώ για πέντε έτη, με δυνατότητα επέκτασης για έναν ακόμη χρόνο και συνολική δαπάνη έως 89 εκατομμύρια ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ), ολοκληρώθηκε στις 29 Ιανουαρίου 2025, με την υποβολή μίας και μοναδικής προσφοράς από την ένωση «ENACT Α.Ε. – Στήριξη Τεχνική Α.Ε.».
Η αποσφράγιση της προσφοράς θα πραγματοποιηθεί την Τρίτη, προκειμένου η επιτροπή να εξετάσει τις τεχνικές προδιαγραφές και να εισηγηθεί σχετικά στη Δημοτική Επιτροπή. Η τελική έγκριση θα δοθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο.
Η διαδικασία του διαγωνισμού έχει προκαλέσει έντονες πολιτικές αντιδράσεις και νομικές προσφυγές, καθώς υπάρχουν αμφισβητήσεις για τη σκοπιμότητα και τη νομιμότητα της ανάθεσης.
Το αντικείμενο της νέας σύμβασης
Η προκήρυξη περιλαμβάνει ένα σύνολο υπηρεσιών που καλύπτουν όλο το φάσμα της διαχείρισης απορριμμάτων:
• Συλλογή και μεταφορά αστικών στερεών αποβλήτων (ΑΣΑ): Αντικείμενο της σύμβασης είναι η διαχείριση απορριμμάτων από 5.350 κάδους διαφορετικών χωρητικοτήτων και 50 υπόγειους κάδους.
• Διαχείριση ανακυκλώσιμων υλικών: Η αποκομιδή περιλαμβάνει 1.780 μπλε κάδους που καλύπτουν το σύνολο του νησιού.
• Πρόγραμμα οργανικών απορριμμάτων: Η συλλογή βιοαποβλήτων θα γίνεται από νοικοκυριά, επιχειρήσεις εστίασης και καταστήματα τροφίμων.
• Συλλογή ογκωδών αντικειμένων και πράσινων αποβλήτων: Τα απορρίμματα αυτά περιλαμβάνουν στρώματα, έπιπλα, κλαδιά και άλλα μεγάλα αντικείμενα.
• Πλύσιμο κάδων: Για την εξασφάλιση της δημόσιας υγιεινής και της αισθητικής των κοινόχρηστων χώρων.
• Καθαρισμός κοινοχρήστων χώρων: Οδοκαθαρισμός και απολύμανση δρόμων, πλατειών και άλλων δημόσιων χώρων με μηχανοκίνητα και χειρωνακτικά μέσα.
Η ενιαία ανάθεση επιδιώκει τη βελτιστοποίηση των υπηρεσιών και την αποφυγή αλληλοεπικαλύψεων.
Η τρέχουσα σύμβαση και η μετάβαση στο νέο έργο
Η υφιστάμενη σύμβαση, η οποία λήγει τον Αύγουστο του 2025, εκτελείται από την ένωση «ENACT Α.Ε. – Τεχνική Κατασκευαστική Ο.Ε.». Με προϋπολογισμό 30 εκατομμυρίων ευρώ για δύο χρόνια, καλύπτει βασικές υπηρεσίες αλλά δεν επαρκεί για τις συνολικές ανάγκες της Ρόδου.
Το νέο έργο έχει προγραμματιστεί να τεθεί σε εφαρμογή αμέσως μετά τη λήξη της υπάρχουσας σύμβασης, ωστόσο η αυστηρότητα του χρονοδιαγράμματος αποτελεί πρόκληση.
Αντιδράσεις και προσφυγές
Η απόφαση του Δήμου να προχωρήσει στον νέο διαγωνισμό έχει προκαλέσει ενστάσεις από πολιτικούς και κοινωνικούς φορείς.
Η προσφυγή του Αντώνη Καμπουράκη
Ο επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης, Αντώνης Καμπουράκης, έχει προσφύγει στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αιγαίου, ζητώντας την ακύρωση του διαγωνισμού. Σύμφωνα με τον ίδιο:
• Υπάρχουν ήδη ενεργές συμβάσεις: Η ισχύουσα συμφωνία-πλαίσιο λήγει το 2027 και καλύπτει βασικές υπηρεσίες καθαριότητας.
• Οικονομική επιβάρυνση: Ο νέος διαγωνισμός μπορεί να επιφέρει διπλό κόστος για τον Δήμο.
• Έλλειψη αιτιολόγησης: Η δημοτική αρχή δεν έχει εξηγήσει επαρκώς την ανάγκη ανάθεσης νέας σύμβασης.
Η αντίδραση του Συλλόγου Δημοτικών Υπαλλήλων
Ο Σύλλογος Δημοτικών Υπαλλήλων του Δήμου Ρόδου εκφράζει έντονες επιφυλάξεις, κάνοντας λόγο για ιδιωτικοποίηση της καθαριότητας:
• Αποδυναμώνεται ο δημόσιος χαρακτήρας της υπηρεσίας.
• Αυξάνεται το κόστος παροχής υπηρεσιών.
• Η εξάρτηση από ιδιώτες μπορεί να υποβαθμίσει την ποιότητα των υπηρεσιών.
Τα δεδομένα καθαριότητας στη Ρόδο
• Αστικά στερεά απόβλητα (ΑΣΑ): Οι εισροές στον ΧΥΤΑ Ρόδου αυξάνονται σημαντικά τους θερινούς μήνες λόγω τουριστικής κίνησης.
• Κάδοι και υποδομές: Ο Δήμος διαθέτει 7.100 κάδους, ωστόσο δεν επαρκούν για τις ανάγκες του νησιού.
• Ανακύκλωση: Παρά τη χρήση μπλε κάδων, τα ποσοστά ανακύκλωσης είναι χαμηλά, δείχνοντας την ανάγκη για περισσότερη ενημέρωση.
Η αποσφράγιση της προσφοράς θα αποτελέσει το επόμενο καθοριστικό βήμα για το μέλλον της καθαριότητας στο νησί, ενώ οι πολιτικές και νομικές εξελίξεις ενδέχεται να επηρεάσουν τη διαδικασία.