Τοπίο στην ομίχλη μοιάζει το πρόγραμμα των αποκρατικοποιήσεων, αφού πρώτα ακυρώθηκε και εν συνεχεία επανήλθε μέσω της συμφωνίας ανάμεσα στην κυβέρνηση και το Eurogroup. Στο εσωτερικό της κυβέρνησης υπάρχει πλουραλισμός απόψεων σχετικά με το θέμα και ουδείς γνωρίζει με ποιο τρόπο, πότε και αν τελικά θα ολοκληρωθούν οι αποκρατικοποιήσεις που «τρέχουν», όπως τουλάχιστον δεσμεύτηκε το ελληνικό δημόσιο απέναντι στους «θεσμούς».
Ασαφές είναι επίσης και το περιβάλλον γύρω από το ΤΑΙΠΕΔ. Αν και η αρχική πρόθεση της κυβέρνησης ήταν να καταργηθεί το Ταμείο και είχε ζητηθεί η παραίτηση της διοίκησης, εντούτοις οι παραιτήσεις ανακλήθηκαν μέχρι νεωτέρας και ουδείς είναι σε θέση να απαντήσει τι ακριβώς θα συμβεί. Η τελευταία επίσημη ενημέρωση είναι ότι θα συγχωνευθεί το ΤΑΙΠΕΔ με τους παρεμφερείς οργανισμούς και εταιρείες, που ως στόχο έχουν την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας.
Εκείνο πάντως που απαιτείται στην παρούσα φάση είναι η χάραξη πολιτικής από την κυβέρνηση που αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει. Εφόσον αποφασιστεί, που είναι το πλέον πιθανό, να συνεχιστεί το πρόγραμμα εντός του υφισταμένου πλαισίου με οριακές αλλαγές, αυτό απαιτείται να γίνει σύντομα έτσι ώστε να αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη των αγορών και των επενδυτών που το τελευταίο διάστημα έχει τραυματιστεί βαρύτατα. Πριν από όλα βέβαια θα πρέπει να υπάρξει ένα «Μνημόνιο» συνεργασίας μεταξύ των εμπλεκομένων υπουργών Π. Λαφαζάνη, Γ. Σταθάκη και Θ. Δρίτσα που σηκώνουν το «βάρος» των επιχειρήσεων και οργανισμών που βρίσκονται (;) σε διαδικασία αποκρατικοποίησης – αξιοποίησης.
Πολιτικά υπεύθυνη από την κυβέρνηση για το ζήτημα των αποκρατικοποιήσεων έχει χριστεί η αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Νάντια Βαλαμβάνη. Σύμφωνα με πληροφορίες έχει ήδη ξεκινήσει επαφές με τη διοίκηση του Ταμείου, χωρίς ωστόσο να υπάρχει σαφής κατεύθυνση.
Λύση στο ζήτημα που όντως «καίει» το κυβερνών κόμμα μπορεί να δώσει μόνο ο πρωθυπουργός αναλαμβάνοντας πρωτοβουλίες και χαράσσοντας νέα πολιτική. Συγκλίνουσες πληροφορίες αναφέρουν ότι θα υπάρξει νέα ονομασία στις αποκρατικοποιήσεις, ενώ θα επιχειρηθεί η επαναδιαπραγμάτευση συμφωνιών που έχουν ολοκληρωθεί, αλλά δεν έχουν υπογραφεί (Ελληνικό, Περιφερειακά Αεροδρόμια κ.λπ.).
Αναλυτικά η εικόνα του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων που υλοποιούνταν μέχρι προσφάτως από το ΤΑΙΠΕΔ είναι η παρακάτω:
Περιφερειακά Αεροδρόμια
Ο διαγωνισμός έχει ολοκληρωθεί με αναδόχους τις Fraport – Sientel για την 40ετή περίοδο παραχώρησης των αεροδρομίων, ενώ το Δημόσιο θα είχε έσοδα τα οποία θα ξεπερνούσαν τα 10 δισ. ευρώ. Από το ποσό αυτό το εφάπαξ τίμημα, που θα έπρεπε να καταβληθεί με την ολοκλήρωση της συμφωνίας, ανέρχεται σε 1,234 δισ. ευρώ. Παράλληλα η κοινοπραξία θα κατέβαλε και ετήσιο μίσθωμα της τάξης των 22,9 εκατ. ευρώ καθώς και ποσοστό 28,6% του ΕΒΙΤDA ετησίως. Απομένει να περάσει από το Ελεγκτικό Συνέδριο.
Ελληνικό: Έχει ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός και έχει κατακυρωθεί στην κοινοπραξία υπό τη Lamda Development. Έχει περάσει και από το Ελεγκτικό Συνέδριο και απομένει η υπογραφή της συμφωνίας.
Λιμάνια: Για τα δύο μεγάλα λιμάνια της χώρας Πειραιάς – Θεσσαλονίκη η διαδικασία είναι περίπου στο μέσον. Έχουν ξεκινήσει οι διαγωνισμοί, έχουν υποβληθεί οι μη δεσμευτικές προτάσεις. Εφόσον δεν είχε μεσολαβήσει η αλλαγή κυβέρνησης θα είχαν τα project εισέλθει στην τελική τους φάση. Προφανώς και απαιτείται επιπλέον χρόνος, εφόσον αποφασιστεί να συνεχιστεί η όλη διαδικασία.
ΤΡΑΙΝΟΣΕ: Στις 24 Μαρτίου έχουν κληθεί οι ενδιαφερόμενοι για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την ΕΕΣΣΤΥ να καταθέσουν τις δεσμευτικές τους προσφορές. Η ιδιωτικοποίηση τουλάχιστον της ΤΡΑΙΝΟΣΕ δείχνει να αποτελεί μονόδρομο για την κυβέρνηση, καθώς η Ε.Ε. έχει προειδοποιήσει την προηγούμενη κυβέρνηση πως σε περίπτωση που η προσπάθεια ιδιωτικοποίησης δεν καρποφορήσει, θα γίνουν άμεσα απαιτητά περισσότερα από 850 εκατ. ευρώ τα οποία έχουν χαρακτηριστεί ως κρατική χρηματοδότηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Όπως όλα δείχνουν ο μοναδικός ενδιαφερόμενος που παραμένει στο παιχνίδι της διεκδίκησης είναι οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι.
ΑΔΜΗΕ: Οι διαδικασίες για τον ΑΔΜΗΕ έχουν ξεκινήσει από την άνοιξη του 2014 με τέσσερις ομίλους από το εξωτερικό, την ιταλική TERNA, τη βελγική Elia, την κινέζικη China State Grid και ένα καναδικό fund, καθώς και μία ινδική εταιρεία που τελικώς δεν προχώρησε, να εκδηλώνουν ενδιαφέρον και να προκρίνονται στη short list. Mάλιστα οι εταιρείες είχαν προχωρήσει σε ελέγχους στον ΑΔΜΗΕ και ετοιμάζονταν να περάσουν στη δεύτερη φάση, της κατάθεσης των δεσμευτικών προσφορών, που πάγωσε λόγω των εκλογών. Λίγο μετά τις δηλώσεις Λαφαζάνη, η ΤΕRNA ανακοίνωσε ότι αποσύρεται από τον διαγωνισμό, ενώ προ των εκλογών είχε φανεί να αποχωρεί από τη διαδικασία το καναδικό fund.
ΔΕΗ: Ανυποχώρητος εμφανίζεται ο υπουργός Παραγωγικής Ανασυγκρότησης Παναγιώτης Λαφαζάνης στο ζήτημα της αποκρατικοποίησης της ΔΕΗ, δηλώνοντας ότι δεν θα προχωρήσει το σχέδιο για το «σπάσιμο» της εταιρείας και της πώλησης της «μικρής ΔΕΗ». Πρόκειται για μία από τις πιο δύσκολες, πολιτικά και τεχνικά, ιδιωτικοποιήσεις, που είχε μεν αποφασιστεί από την προηγούμενη κυβέρνηση -είχε ψηφίσει και σχετικό νόμο γι’ αυτό- όμως ποτέ δεν προχώρησε. Πριν από μερικούς μήνες η ΔΕΗ είχε ξεκινήσει τη διαδικασία για την πρόσληψη συμβούλου προκειμένου να γίνει ο διαχωρισμός των περιουσιακών στοιχείων που θα περνούσαν στη «μικρή ΔΕΗ», δηλαδή του 30% του παραγωγικού και εμπορικού χαρτοφυλακίου της σημερινής εταιρείας.
Ολοκληρωμένα project
Το 10% του ΟΤΕ
Άδειες κινητής
VLTs
Μονοπώλιο ΟΠΑΠ
Κέντρο Ραδιοτηλεόρασης
Ακίνητα Περιουσιακά στοιχεία
Κρατικά Λαχεία
ΔΕΣΦΑ*
Πώληση 33% του ΟΠΑΠ
Ψηφιακό Μέρισμα
Sale & Lease Back 28 ακινήτων
Αστέρας Βουλιαγμένης *
Ελληνικό*
Περιφερειακά Αεροδρόμια*
* αναμένονται οι τελικές υπογραφές
Διαγωνισμοί σε εξέλιξη
Μαρίνα Πύλου
Ψηφιακό Μέρισμα
Λιμάνι Θεσσαλονίκης
ΤΡΑΙΝΟΣΕ
ΑΔΜΗΕ
Λιμάνι Πειραιά
Μαρίνα Αλίμου
Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας
Ολυμπιακά Ακίνητα
Ακίνητα στο εξωτερικό
Ξενοδοχεία Μπουτίκ (14)
Ακίνητο στην Ερμιόνη
Ακίνητα στην Πλάκα
Καστέλο Μπιμπέλι
Διαγωνισμοί σε προετοιμασία
Μικρή ΔΕΗ
ΔΕΠΑ
Αποθήκη Αερίου στην Ν. Καβάλα
Περιφερειακά Λιμάνια Ελληνικά Πετρέλαια
Εγνατία Οδός
Μαρίνες
ΕΛΤΑ
Μαρίνα Λαυρίου
Αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος»
Επιπλέον 10% του ΟΤΕ
Διάφορα ακίνητα
Ημερησία