Βασικά σημεία από τις παρεμβάσεις του Υφυπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κατά τη συζήτηση, αυτή τη βδομάδα, στις επιτροπές της Βουλής, του Νομοσχεδίου του ΥΝΑΝΠ «Ενσωμάτωση στην Ελληνική νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2015/1794 και άλλες διατάξεις»
http://www.youtube.com/watch?v=-1sIeYmVRyA, http://www.youtube.com/watch?v=IWVctdT63PQ
Ρυθμίσεις υπέρ των εργασιακών δικαιωμάτων των ναυτικών
«Η ενσωμάτωση της Ευρωπαϊκής Οδηγίας, μέσω του Νομοσχεδίου του ΥΝΑΝΠ, συμβάλει ουσιαστικά στην προστασία της ναυτεργασίας. Βασική θετική διάταξη είναι η ενσωμάτωση στο ελληνικό δίκαιο διάταξης που προστατεύει τα εργασιακά δικαιώματα όσων ονομάζουμε «αλιείς με το κομμάτι», δηλαδή μετακλητούς εργαζόμενους σε καΐκια, οι οποίοι μέχρι τώρα δεν είχαν κανένα πλαίσιο προστασίας και εγκαταλείπονταν αρκετά συχνά από τους εργοδότες».
Ενίσχυση του θεσμού της εκπροσώπησης των εργαζομένων
«Θεσπίζεται βεντάλια υπέρ των δικαιωμάτων του κλάδου των ναυτικών: πρώτον εισάγεται ο θεσμός της εκπροσώπησης εργαζομένων που απασχολούνται σε ενωσιακές εταιρίες ή ομίλους εταιριών, σε κομβικής σημασίας για τις εργασιακές τους σχέσεις όργανα, όπως το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Εργαζομένων και η Ειδική Διαπραγματευτική Ομάδα. Λόγω της ιδιαιτερότητας, μάλιστα του επαγγέλματος, προβλέπεται η δυνατότητα εξ αποστάσεως συμμετοχής μέσω της χρήσης των νέων τεχνολογικών μέσων. Ιδιαίτερα σημαντικό, δε, είναι ότι οι εκπρόσωποι των εργαζομένων ναυτικών, προστατεύονται από πιθανή απόλυση».
Προστασία από ομαδικές απολύσεις
«Επειδή λέγονται πολλά ανεδαφικά περί απελευθέρωσης των ομαδικών απολύσεων ή ακόμη και- άκουσον, άκουσον- αλλαγής των οργανικών συνθέσεων, πρέπει να πω πως όποιος διαβάσει το νομοσχέδιο, καταλαβαίνει απόλυτα ότι νομοθετείται πλέγμα προστασίας των ναυτικών από τις ομαδικές απολύσεις. Σύμφωνα με τα ισχύοντα δεδομένα του Διεθνούς και Ενωσιακό Δικαίου, είναι υποχρεωτική η τήρηση των οργανικών συνθέσεων οργανική στελέχωση, καθώς εγγυάται την ασφαλή και αποτελεσματική λειτουργία του πλοίου και την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας. Αυτή η υποχρέωση των πλοιοκτητών παραμένει σε απόλυτη ισχύ και δημιουργεί δικλείδα ασφαλείας για τις ομαδικές απολύσεις στα πλοία, καθώς χωρίς την απαιτούμενη οργανική σύνθεση απαγορεύεται η εκτέλεση πλόων. Η δική μας ρύθμιση έρχεται να προστατεύσει το πλεονάζον προσωπικό- που μέχρι τώρα απολυόταν ανεξέλεγκτα και χωρίς αιτιολογία- βάζοντας συγκεκριμένα όρια και διαδικασίες διαβούλευσης με τους εκπροσώπους των εργαζομένων. Ιδιαίτερη καινοτομία, για την νομική θωράκιση της διαδικασίας αυτής, είναι η ενίσχυση του ρόλου του Συμβουλίου Εμπορικού Ναυτικού, του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, το οποίο αναβαθμίζεται σε όργανο διαμεσολάβησης ανάμεσα σε πλοιοκτήτες και ναυτικούς και αποφασίζει για την εγκυρότητα ή μη των απολύσεων του πλεονάζοντος προσωπικού. Μέσα από μια τριμερή εκπροσώπηση, το ΣΕΝ, θα ελέγχει όλες τις διαδικασίες ενημέρωσης των εργαζομένων περί του σχεδίου απολύσεων, ενώ στόχο θα έχει την μέσα από διαβούλευσή αποφυγή τους».
Λοιπές Διατάξεις του ΥΝΑΝΠ
«Ανάμεσα στις λοιπές διατάξεις του νομοσχεδίου, οι οποίες προωθούν ζητήματα της ναυτικής εκπαίδευσης και της ενίσχυσης της ναυτιλίας, ξεχωρίζει αυτή για το επίδομα σίτισης των σπουδαστών των ΑΕΝ. Προφανώς ενοχλεί πολλούς που η Κυβέρνηση πήρε μια τόσο γενναία και κοινωνικά δίκαιη απόφαση, να επεκταθεί το επίδομα σίτισης σε όλους τους σπουδαστές των Σχολών. Στην παρούσα ρύθμιση, επιπλέον, προβλέπεται ότι το επίδομα σίτισης θα μπορεί να χρηματοδοτείται και από άλλους πόρους, πλην αυτών του ΥΝΑΝΠ, εθνικούς ή Ευρωπαϊκούς δηλαδή. Πραγματικά, θέλω να υπογραμμίσω ότι το γεγονός ότι θα χρησιμοποιήσουμε πόρους του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, για να εκπαιδεύσουμε ναυτικούς, από κατά τεκμήριο φτωχές οικογένειες, οι οποίοι θα βρουν θέσεις εργασίας, νομίζω ότι είναι συνάδει με την ανάπτυξη που εμείς θέλουμε και σχεδιάζουμε».
«Τέλος, σημαντική θεωρώ την πρόβλεψη σε άρθρο του νομοσχεδίου σχετικά με την απάλειψη της προϋπόθεσης που ήθελε τα πλοία αναψυχής να έχουν μεταφορική ικανότητα άνω των δώδεκα ατόμων, προκειμένου να επιτρέπεται σε αυτό η εκτέλεση σύμβασης ναύλωσης στην οποία ο τόπος παράδοσης και ο τόπος επαναπαράδοσης του βρίσκονται στην Ελληνική Επικράτεια. Η συγκεκριμένη αλλαγή, ήταν αίτημα όλων των σχετικών φορέων και πρόκειται να φέρει περαιτέρω ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού.