Ευχαριστώ από καρδιάς τις συνεργάτιδές μου, Προϊστάμενες Επιστημονικής και Παιδαγωγικής Καθοδήγησης που ηγήθηκαν τα προηγούμενα χρόνια της προσπάθειας για την υποστήριξη των σχολικών μονάδων και των εκπαιδευτικών της πολυνησιακής περιφέρειάς μας.
Ευχαριστώ εξίσου τους Διευθυντές των Διευθύνσεων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δωδεκανήσου και Κυκλάδων για την εξαιρετική συνεργασία μας. Οι Διευθυντές Εκπαίδευσης αποτελούν τους καθοριστικούς κρίκους στην διοικητική αλυσίδα. Χωρίς την ευσυνειδησία, την ευελιξία και τον επαγγελματισμό τους τίποτα θετικό δεν θα μπορούσε να υλοποιηθεί.
Ευχαριστώ επίσης τις Σχολικές Συμβούλους και τους Σχολικούς Συμβούλους, τις Συντονίστριες και τους Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου, τις Προϊστάμενες, τους Προϊστάμενους και όλες και όλους που υπηρέτησαν στις δομές εκπαίδευσης. Έχουν προσφέρει διαχρονικά σημαντικές υπηρεσίες στην υποστήριξη του εκπαιδευτικού έργου και των εκπαιδευτικών, στην διερεύνηση, την υλοποίηση και την αξιολόγηση δράσεων σχετικών με τις εκπαιδευτικές και ψυχοκοινωνικές ανάγκες των μαθητών, καθώς και στην αντιμετώπιση κρίσεων που προκύπτουν πολύ συχνά στη σχολική καθημερινότητα.
Περισσότερο απ’ όλους, χαιρετίζω και ευχαριστώ θερμά όλους εσάς τους εκπαιδευτικούς της σχολικής τάξης, που μοχθείτε καθημερινά σε πολύ δύσκολες συνθήκες για την εκπαίδευση της νέας γενιάς.
Αντιμετωπίσατε πάντα με υψηλό φρόνημα τις μεγάλες αντιξοότητες και προκλήσεις στην σκληρή εποχή των μνημονίων. Αντιξοότητες που μεγεθύνονται στο Νότιο Αιγαίο, όχι μόνο εξ’ αιτίας του νησιωτικού χαρακτήρα της περιφέρειάς μας με τα περισσότερα από σαράντα κατοικημένα νησιά, τους πενήντα χιλιάδες μαθητές, τους επτά χιλιάδες εκπαιδευτικούς και τα εξακόσια σχολεία, αλλά και εξ’ αιτίας της διαχρονικής και μνημειώδους αδυναμίας της ελληνικής δημόσιας διοίκησης.
Στο σημείο αυτό οφείλω να επισημάνω τη σημαντική συμβολή των αναπληρωτών εκπαιδευτικών στην ικανοποιητική λειτουργία του εκπαιδευτικού μας συστήματος στην περιφέρειά μας, με τα χιλιάδες κενά σε εκπαιδευτικό προσωπικό. Είμαι βέβαιος πως η πολιτεία πολύ γρήγορα θα αναγνωρίσει έμπρακτα τη προσφορά τους.
Τα προηγούμενα χρόνια, όσοι εργασθήκαμε στον τομέα της διοίκησης και των υποστηρικτικών δομών της εκπαίδευσης, λειτουργήσαμε με βασική αρχή πως κάθε προσπάθεια του διοικητικού μηχανισμού και των υποστηρικτικών δομών πρέπει να κατατείνει στην βελτίωση της ποιότητας της παρεχόμενης γνώσης και στην διευκόλυνση του μάχιμου εκπαιδευτικού στο έργο του. Ο έλληνας εκπαιδευτικός είναι το σταθερό κέντρο και η ψυχή του εκπαιδευτικού συστήματος. Χωρίς την ευσυνείδητη και επίμονη προσπάθεια του και με δεδομένες τις συστημικές αδυναμίες της πολιτείας, το εκπαιδευτικό σύστημα θα είχε καταρρεύσει.
Η περίοδος των μνημονίων τυπικά έληξε. Αυτό πρέπει να πιστωθεί στους πολίτες που στήριξαν την συλλογική προσπάθεια και στην κυβέρνηση που σχεδίασε και υλοποίησε αποτελεσματικά τις πολιτικές εξόδου από την κρίση. Θα βιώνουμε όμως για πολλά χρόνια τις αρνητικές συνέπειες των μνημονίων και θα κινδυνεύουμε κάθε στιγμή να εμπλακούμε σε νέες, μεγαλύτερες περιπέτειες, αν ο διεθνής παράγων το θελήσει και αν πολιτική ηγεσία και πολίτες δεν είμαστε σε συνεχή εγρήγορση.
Εν όψει της νέας περιόδου που ξετυλίγεται μπροστά μας είναι απαραίτητο να γίνουν απολογισμός και επανεκκίνηση των προσπαθειών μας σε νέες βάσεις. Οφείλουμε να συζητήσουμε και να αποφασίσουμε για το νέο αναπτυξιακό πρότυπο της χώρας, με αύξηση της παραγωγικότητας της εργασίας, μείωση της ανεργίας αλλά και με σεβασμό στον άνθρωπο και το περιβάλλον. Βασικοί στόχοι μας πρέπει να είναι η αύξηση του παραγόμενου πλούτου και η δίκαιη διανομή του. Για την επίτευξη αυτών στων στόχων είναι ανάγκη να βελτιώσουμε αποφασιστικά τα χαρακτηριστικά και τις λειτουργίες της δημόσιας διοίκησης που αποτελεί το νευρικό σύστημα του κράτους και έχει υποστεί τις αρνητικές επιδράσεις των μνημονιακών πολιτικών. Παράλληλα, πρέπει να συνεχίσουμε, ακόμα πιο δραστήρια την προσπάθεια για την αναβάθμιση της ποιότητας των βασικών κοινωνικών αγαθών και κυρίως της υγείας και της παιδείας.
Για την επιτυχή έκβαση των προσδοκιών μας πρέπει να βελτιωθεί δραστικά το πολιτικό μας σύστημα στο πλαίσιο του οποίου να αναπτυχθεί ένας διαρκής και ειλικρινής κοινωνικός διάλογος που εξακολουθεί να είναι ζητούμενο. Η παιδεία και η εκπαίδευση είναι οργανικά στοιχεία και κρίσιμοι παράγοντες για τη βελτίωση της ποιότητας της δημοκρατίας μας και την απόκρουση των εχθρών της και όχι μία αφηρημένη ιδέα χωρίς πρακτικό αντίκρισμα. Η παιδεία αποτελεί μοχλό ανάπτυξης και επένδυση για το μέλλον.
Διανύουμε αναμφισβήτητα μία περίοδο με μεγάλες δυσκολίες και κοινωνικές εντάσεις. Οι συντηρητικές και αντιδραστικές κοινωνικές και πολιτικές δυνάμεις παγκοσμίως και στη χώρα μας είναι εξαιρετικά ενισχυμένες. Το χειρότερο, ενδύονται την λεοντή του προοδευτισμού και διαχέονται οριζόντια στο πολιτικό σύστημα, με αποτέλεσμα να επικρατεί στους πολίτες σύγχυση, να χάνουν την εμπιστοσύνη τους στο υφιστάμενο πολιτικό σύστημα και να κυριαρχεί ο φόβος και η αβεβαιότητα για το μέλλον. Στις νέες συνθήκες θα απαιτηθούν σκληροί αγώνες και ενεργητική συμμετοχή του λαϊκού παράγοντα, προκειμένου να αποτραπούν αντιλαϊκές πολιτικές και αντιδημοκρατικές μεθοδεύσεις.
Καταλήγοντας, επιθυμώ να ευχαριστήσω την πολιτεία για την μεγάλη τιμή να μου αναθέσει τα σημαντικά καθήκοντα του Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης, στην κρίσιμη για την χώρα τετραετία που πέρασε, στην ευαίσθητη και απαιτητική Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου. Είμαι βέβαιος πως το καράβι της εκπαίδευσης με πλήρωμα τους εκπαιδευτικούς μας και ανήσυχους ταξιδιώτες τους μαθητές μας θα συνεχίσει να σκίζει με ασφάλεια και σταθερότητα τα νερά του Αιγαίου με όλους τους καιρούς κάτω από το αποκαλυπτικό φως του μεσογειακού ήλιου, που τίποτα δεν αφήνει να κρυφτεί.
Την τετραετία που πέρασε έγιναν πολλά θετικά στην εκπαίδευση. Στο μέλλον πρέπει να γίνουν απείρως περισσότερα. Όλες οι δυνάμεις της προόδου πρέπει να συμμετέχουν δραστήρια στη διαμόρφωση του εκπαιδευτικού μέλλοντος μας και στην βελτίωση του επιπέδου της παιδείας του ελληνικού λαού. Με τις δυνάμεις αυτές θα συντάσσομαι πάντα και εγώ.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ
ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΚΑΙ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΝΟΤΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ