Εφιαλτικές πλέον είναι οι διαστάσεις που λαμβάνουν οι τιμές των καυσίμων στα νησιά που πλέον αποτελούν ένα πάγιο έξοδο που έχει τινάξει στον αέρα κάθε οικογενειακό προϋπολογισμό.
Χθες στη Ρόδο η υψηλότερη τιμή της βενζίνης ξεπέρασε ακόμα και τα 2,4 ευρώ/λίτρο με την χαμηλότερη να είναι στα 2,339 ευρώ/λίτρο και τον Μ.Ο. να διαμορφώνεται στα 2,408 αναγκάζοντας πολλούς οδηγούς είτε να περιορίσουν στο ελάχιστο δυνατό τις μετακινήσεις τους είτε ακόμα και να ακινητοποιήσουν τα οχήματά τους, ενώ όπου η διαδρομή εξυπηρετεί πολλοί χρησιμοποιούν τη δημόσια συγκοινωνία.
Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός, όπως δήλωσε στη «δ» ο πρόεδρος του Εργατικού Κέντρου κ. Παναγιώτης Εγγλέζος πως πολλοί εργαζόμενοι επιλέγουν να μεταβαίνουν την εργασία τους με τα πόδια όπου το επιτρέπουν οι αποστάσεις, περπατώντας ακόμα και για παραπάνω από μισή ώρα ενώ η βενζίνη… ρεφενέ για ομαδικές μεταβάσεις με τη χρήση οχημάτων εκ περιτροπής είναι ένα σύνηθες φαινόμενο ανάμεσα στους εργαζόμενους για να μπορέσουν να περιορίσουν το κόστος των καυσίμων.
Συνταξιούχος, δήλωσε χαρακτηριστικά στη «δημοκρατική» πως τα εγγόνια του με τον μικρότερο να είναι μαθητής Λυκείου αντί για… χαρτζιλίκι του ζητούν 5 ή 10 ευρώ για να βάλουν βενζίνη στα μοτοποδήλατά τους, ενώ όπως είπε το ίδιο συμβαίνει και σε άλλους φίλους και γνωστούς του, που ναι μεν λόγω συνταξιοδότησης από την εργασία τους έχουν περιοριστεί οι μετακινήσεις αλλά μεγάλο μέρος της σύνταξής τους το ξοδεύουν για να βάλουν βενζίνη στα παιδιά και στα εγγόνια τους για να μπορούν να πάνε να δουλέψουν!
Ηδη η επιδότηση των 50 ευρώ (55 με τη μορφή ηλεκτρονικής κάρτας) για τους ιδιοκτήτες οχημάτων και 35 ευρώ για τους ιδιοκτήτες μοτοσυκλετών έχει εξανεμιστεί σχεδόν με ένα γέμισμα, όπως είπε χαρακτηριστικά υπάλληλος πρατηρίου καυσίμων στη «δ» που επεσήμανε ότι καθημερινά δέχεται τα παράπονα των οδηγών για τις τιμές των καυσίμων: «Δεν υπάρχει μέρα που να μην ακούμε παράπονα για τις τιμές των καυσίμων. Ο κόσμος διαμαρτύρεται και έχει δίκιο αλλά δεν διαμορφώνουμε εμείς τις τιμές, αυτό εξαρτάται από την τιμή που την προμηθευόμαστε εμείς και σχεδόν καθημερινά αυξάνεται». Επιπλέον, λέει, πως υπάρχουν οδηγοί που ζητούν να βάλουν βενζίνη και να εξοφλήσουν όταν πληρωθούν, κάτι που όπως είπε σε καμία περίπτωση δεν γίνεται δεκτό αφού τα πρατήρια δεν κρατούν… τεφτέρια.
Ενας εργαζόμενος που θα πρέπει καθημερινά να μετακινείται από τη Ρόδο στο Φαληράκι για την εργασία του ξοδεύει περίπου 200 με 250 από το μισθό του -που συνήθως κυμαίνεται από 750 έως 900 ευρώ κατά μέσο όρο- για καύσιμα. Ακόμα χειρότερη είναι η κατάσταση για όσους εργάζονται στην ευρύτερη περιοχή της νότιας Ρόδου, όπου τα μηνιαία έξοδα για καύσιμα φτάνουν μέχρι και τα 400 ευρώ, γι’ αυτό και είτε μεταβαίνουν στην εργασία τους με βενζίνη ρεφενέ, είτε μετακόμισαν πιο κοντά είτε ακόμα και αποχώρησαν από την εργασία τους αναζητώντας απασχόληση σε κοντινότερη από το σπίτι τους απόσταση.
Ηδη, με βάση τα στοιχεία, από τον Φεβρουάριο μέχρι σήμερα η τιμή της βενζίνης στη Ρόδο έχει αυξηθεί κατά 40 λεπτά ενώ ακόμα χειρότερη είναι η κατάσταση σε μικρότερα νησιά όπως η Νίσυρος, η Κάρπαθος και η Κάσος όπου η αμόλυβδη έχει φτάσει ή και ξεπεράσει τα 2,6 ευρώ ανά λίτρο, γεγονός που προβληματίζει εντόνως την κυβέρνηση που ήδη αναζητά μέτρα παρέμβασης για τη συγκράτηση των τιμών στη νησιωτική Ελλάδα.
Με την τιμή των καυσίμων να καλπάζει η κυβέρνηση αναζητά σχέδιο ώστε να πέσουν οι τιμές στα νησιά όπου η αμόλυβδη εκτιμάται ότι μέσα στο επόμενο διάστημα θα φτάσει ακόμα και τα 3 ευρώ!
Στο τραπέζι των συναρμόδιων Υπουργείων φαίνεται να είναι η παροχή fuel pass στα νησιά και μόνο για τους Ελληνες που θα ταξιδέψουν σε αυτά για διακοπές κατά την τουριστική περίοδο, αλλά και η οριζόντια μείωση του ΦΠΑ ή και του ΕΦΚ σε κάποια πολύ μικρά νησιά μεταξύ των οποίων και στα Δωδεκάνησα, μέτρο που εξετάζεται συνδυαστικά με την επιδότηση των πρατηριούχων ώστε να μη μειωθεί το περιθώριο κέρδους τους.
Το πιθανότερο ενδεχόμενο πάντως είναι είτε να παραταθεί η επιδότηση μέσω της κάρτας καυσίμων (δηλαδή να υπάρξει και δεύτερος γύρος επιδοτήσεων) ή να δούμε και στην αμόλυβδη επιδότηση απευθείας στην πηγή όπως συνέβη και με το πετρέλαιο κίνησης το οποίο επιδοτείται με 15 λεπτά το λίτρο.
Στόχος της παρέμβασης θα είναι να μειωθεί η τιμή στην αντλία, οριζόντια και για όλους κατά περίπου 15% με 20% σε όλα τα νησιά της χώρας, ενδεχομένως πλην της Κρήτης όπου οι τιμές διατηρούνται σε πιο χαμηλά επίπεδα.