Το ανεπίσημο «στίγμα» της για την πολιτική χρεώσεων που προτίθεται να εφαρμόσει στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας τα οποία θα διαχειρίζεται για τα επόμενα 40 χρόνια, έδωσε ο γερμανικός όμιλος Fraport.
Το «σήμα» προς την εγχώρια αγορά εκπέμφθηκε κατά τη διάρκεια συνάντησης διαβούλευσης που είχε στη Θεσ/νίκη η Fraport Greece κατά τη διάρκεια της οποίας ενημέρωσε 50 εκπροσώπους αεροπορικών εταιρειών και φορέων που εξυπηρετούν το αεροδρόμιο «Μακεδονία» για το νέο σύστημα τελών που θα ισχύει στον αερολιμένα της συμπρωτεύουσας από την 1η Νοεμβρίου.
Τα νέα τέλη, ωστόσο, δεν μονοπώλησαν το ενδιαφέρον στη συνάντηση. Δυο άλλα «σημεία» κέντρισαν το ενδιαφέρον. Το πρώτο αφορούσε, σύμφωνα με όσα μετέφεραν στο Euro2day.gr παράγοντες του χώρου, τη διαφαινόμενη πρόθεση της Fraport Greece να επιδείξει «ευελιξία» (κατά την έκφραση αρμόδιας πηγής) σε ότι αφορά τις χρεώσεις που θα ισχύσουν για τους ισχυρούς «παίκτες» της αγοράς.
Το δεύτερο σημείο αφορούσε σε μια πρόγευση που έδωσαν οι εκπρόσωποι της Fraport Greece για τα έργα βελτιώσεων και αναβάθμισης που πρόκειται να υλοποιηθούν μέχρι το 2020 και θα κοστίσουν περί τα 330 εκατ. ευρώ.
Όπως προέκυψε από αυτή την πρώτη ενημέρωση, η Fraport Greece φέρεται να εκτιμά πως σε δύο από τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που θα διαχειρίζεται, οι εγκαταστάσεις των αεροσταθμών είναι σε τόσο άσχημη κατάσταση που εξετάζεται μέχρι και η πλήρης κατεδάφισή τους και η δημιουργία νέων εξ’ αρχής.
Ακόμα και σ’ αυτές τις δύο περιπτώσεις αεροδρομίων, ωστόσο, η Fraport φέρεται να εξετάζει τρία σενάρια: το πρώτο προβλέπει την πλήρη κατεδάφιση, το δεύτερο την κατεδάφιση μέρους των εγκαταστάσεων και την πλήρη αναβάθμιση των υπόλοιπων ενώ το τρίτο προβλέπει εκ βάθρων ανακαίνιση/αναβάθμιση, αλλά χωρίς γκρέμισμα.
Η περίπτωση της Θεσσαλονίκης
Για το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης και για το διάστημα Νοεμβρίου 2016 έως τον Οκτώβριο 2017 η Fraport Greece εκτιμά πως το συνολικό κόστος λειτουργίας του θα φθάσει τα 48,2 εκατ. ευρώ, ενώ το σύνολο των εσόδων δεν θα ξεπεράσει τα 42,9 εκατ. ευρώ. Θα καταγράψει, δηλαδή, ζημιές 5,3 εκατ. ευρώ.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει το «κοστολόγιο» που έχει υπολογίσει η Fraport Greece για τη λειτουργία του αεροδρομίου της συμπρωτεύουσας σ’αυτή την πρώτη περίοδο λειτουργίας του υπό τη διαχείρισή της.
Έτσι, η εταιρεία προβλέπει ότι το κόστος μισθοδοσίας θα φθάσει τα 2,5 εκατ. ευρώ, άλλα λειτουργικά κόστη 13,6 εκατ. ευρώ, κόστος κεντρικής διοίκησης 3,1 εκατ. ευρώ (σ.σ η κεντρική διοίκηση βρίσκεται στην Αθήνα και γίνεται επιμερισμός), για αποσβέσεις έχουν υπολογιστεί 19,2 εκατ. ευρώ ενώ 9,9 εκατ. ευρώ έχει προϋπολογιστεί ότι θα δοθούν σε φόρους και χρηματοοικονομικά κόστη.
Από τα 42,9 εκατ. ευρώ έσοδα προκύπτουν και τα νέα τέλη που σκοπεύει να επιβάλλει οι Fraport Greece σε εταιρείες και επιβάτες. Έτσι, από τέλη προσγειώσεων έχει προβλεφθεί η είσπραξη 32 εκατ. ευρώ., από το παρκινγκ 100.000 ευρώ, 4,4 εκατ. ευρώ θα προέλθουν από την επιβολή τέλους ασφάλειας (security fee) ενώ τα έσοδα από επιβάτες έχει προϋπολογισθεί ότι φθάσουν τα 35,2 εκατ. ευρώ.
Οι επιβάτες, δηλαδή, θα εισφέρουν το 82% των συνολικών αναμενόμενων εσόδων του αεροδρομίου.
Τα νέα τέλη
Σε ότι αφορά τις χρεώσεις των επιμέρους τελών προβλέπεται:
• Τέλος προσγείωσης: 50 ευρώ για αεροπλάνα μέχρι 5 τόνους, 100 ευρώ για αεροσκάφη μέχρι 10 τόνους. Επιπλέον, 1,73 ευρώ για κάθε τόνο βάρους πέραν των 10.
• Τέλος πάρκινγκ αεροπλάνων: Χωρίς χρέωση για παραμονή μέχρι 5 ώρες. Για μεγαλύτερο διάστημα η χρέωση είναι 1,08 ευρώ ανά τόνο βάρους του αεροσκάφους, ανά 24ωρο.
• Φόρος ανά αναχωρούντα επιβάτη: 12 ευρώ ο οποίος θα αυξηθεί σταδιακά τα επόμενα χρόνια μέχρι τα 18 ευρώ.
• Τέλος ασφάλειας (security fee): 1,5 ευρώ ανά επιβάτη.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Euro2day.gr οι εκπρόσωποι της Fraport Greece κλήθηκαν να αιτιολογήσουν τις χρεώσεις τους για το πάρκινγκ αεροπλάνων. Η ιρλανδική αεροπορική εταιρεία Ryanair φέρεται να εξέφρασε την απορίας της για το δωρεάν παρκινγκ για παραμονή μέχρι πέντε ώρες όταν τα δικά της αεροπλάνα αναχωρούν σχεδόν αμέσως οπότε δεν έχουν κάποιο όφελος. Η δε πλευρά της Aegean ΑΡΑΙΓ +0,28% φέρεται να έθεσε ερώτημα για τις χρεώσεις πάρκινγκ που θα ισχύουν για εταιρείες όπως η Aegean που χρησιμοποιούν το αεροδρόμιο ως βάση τους και τα αεροπλάνα είναι υποχρεωμένα να μένουν παρκαρισμένα επί πολλές ώρες το βράδυ.
Στο σημείο αυτό η πλευρά της Fraport φέρεται να άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο «ευελιξίας». Θέμα το οποίο αναμένεται να αποτελέσει αντικείμενο διαπραγμάτευσης μεταξύ της εταιρείας και των ισχυρότερων «παικτών» που πετούν στο αεροδρόμιο, στο πλαίσιο των διαβουλεύσεων που θα έχει η Fraport Greece με την κάθε μια από τις αεροπορικές εταιρείας.
Το τέλος ασφάλειας χαρακτηρίστηκε «τσουχτερό» από τους μετέχοντες στην συνάντηση, ενώ εκπρόσωπος ισχυρής ξένης αεροπορικής εταιρείας επεσήμανε ότι στο αεροδρόμιο δεν υπάρχουν κάμερες.
Εκπρόσωποι άλλων εταιρειών φέρονται να αναρωτήθηκαν για ποιο λόγο να επιβαρυνθούν με νέες αυξημένες χρεώσεις για βελτιώσεις στο αεροδρόμιο οι οποίες θα γίνουν τα επόμενα χρόνια.
euro2day.gr