Για τις αλλαγές που φέρνει ο νέος Νόμος για την Παιδεία, μιλάει σήμερα στην «δημοκρατική» ο κ. Άγγελος Συρίγος υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, αρμόδιος για θέματα Ανώτατης Εκπαίδευσης –επισημαίνοντας τις αδυναμίες του συστήματος που πρέπει να διορθωθούν όπως οι… αιώνιοι φοιτητές, η ‘παπαγαλία’ στα μαθήματα αλλά και η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών.
Σημειώνεται πως οι τέσσερις άξονες πάνω στους οποίους κινήθηκε το νομοσχέδιο, όπως κατατέθηκε, είναι οι εξής: Ι. Μεγαλύτεροι βαθμοί αυτονομίας στο σχολείο, ΙΙ. Ενδυνάμωση εκπαιδευτικών – αξιολόγηση, βελτίωση, ΙΙΙ. Δομές εκπαίδευσης – αξιολόγηση στελεχών, ΙV. Εκκλησιαστική εκπαίδευση, το οποίο υπερψηφίστηκε στη Βουλή την περασμένη Τετάρτη 28 Ιουλίου 2021.
Υπέρ του νομοσχεδίου που κατέθεσε προς ψήφιση στη Βουλή η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, ψήφισαν 158 βουλευτές και κατά 133 βουλευτές- δηλαδή από τους 291 που συμμετείχαν στην ψηφοφορία ψήφισαν υπέρ, επί της αρχής, όλοι οι βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας και κατά σύσσωμη η αντιπολίτευση. Υπέρ του άρθρου 56 που αφορά στην αξιολόγηση των εκπαιδευτικών τάχθηκε επίσης η κοινοβουλευτική ομάδα της Νέας Δημοκρατίας- δηλαδή 158 βουλευτές- ενώ κατά ψήφισαν 106 βουλευτές και «παρών» ψήφισαν 27 (βουλευτές του ΚΙΝΑΛ και άλλοι). Το σύνολο των βουλευτών της αντιπολίτευσης που ψήφισε (133) τάχθηκε επίσης κατά του άρθρου 85 για την κατάργηση-συγχώνευση ΑΕΙ, ενώ το υπερψήφισαν 158 της συμπολίτευσης.
• Κύριε υπουργέ, να ξεκινήσουμε από τις πανελλαδικές. Πραγματοποιήθηκαν μετά από αρκετά lockdown, ενώ οι υποψήφιοι αναγκάστηκαν να παρακολουθούν τα μαθήματά τους με τηλεκπαίδευση λόγω της πανδημίας. Θα ήθελα το σχόλιό σας.
Η κατάσταση με τον κορωνοϊό δεν ήταν μια κατάσταση που αφορούσε σε κάποιους μαθητές. Αφορούσε σε όλους τους μαθητές οι οποίοι υπέφεραν. Υπ αυτή την έννοια, δεν υπήρχε κάποιος σε πλεονεκτική σχέση σε σύγκριση με κάποιον άλλον. Οι εξετάσεις πραγματοποιήθηκαν κανονικά, εφαρμόστηκε για πρώτη φορά η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, για την οποία έχουν ακουστεί αρκετές ‘γκρίνιες’ σε σχέση με κάποια ειδικά μαθήματα που αφορούν ειδικά στις αρχιτεκτονικές σχολές. Ωστόσο, νομίζω ότι είναι πολύ νωρίς να πούμε τι γίνεται, εάν δεν έχει λειτουργήσει σωστά η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής ή όχι. Αυτά θα μπορέσουμε να τα δούμε, μόνον τον Σεπτέμβριο. Όλα τα άλλα είναι εκ του περισσού –δηλαδή είναι για να δημιουργούνται εντυπώσεις. Το γεγονός ότι υπάρχει έντονη διαμαρτυρία για την αρχιτεκτονική, στρέφει το ενδιαφέρον εκεί. Αυτό δε σημαίνει όμως ότι απαραιτήτως υπάρχει πρόβλημα. Αυτό θα το δούμε τον Σεπτέμβριο, όταν θα βγουν τα τελικά αποτελέσματα.
• Πρόσφατα, ξεκαθαρίσατε σε δηλώσεις σας ότι τα μαθήματα από την 1η Οκτωβρίου ξεκινούν δια ζώσης. Δεν θα ξαναγίνουν εξ αποστάσεως. Θα ήθελα να μας δώσετε περισσότερες πληροφορίες.
Τα μαθήματα από την 1η Οκτωβρίου ξεκινούν δια ζώσης και δεν θα ξανά γίνουν εξ αποστάσεως. Σίγουρα μέσα στην αίθουσα θα βρίσκονται οι φοιτητές που είναι εμβολιασμένοι, οι καθηγητές που είναι εμβολιασμένοι και όσοι έχουν πιστοποιητικό νόσησης. Για τις άλλες περιπτώσεις (αφού θα υπάρχουν σίγουρα άτομα που είτε δεν θα έχουν εμβολιαστεί είτε δεν θα έχουν νοσήσει) θα εξετάσουμε τους όρους που οι υπόλοιποι θα μπορούν να παρακολουθήσουν ή να είναι μέσα στα πανεπιστήμια. Τι τεστ θα πρέπει να κάνουν, εάν θα γίνει υποχρεωτικός εμβολιασμός κ.λπ.
• Αυτό σημαίνει πως η εκπαίδευση θα ανοίξει κανονικά, δεν θα ξαναγίνουν μαθήματα εξ αποστάσεως με τηλεκπαίδευση. Υπάρχει περίπτωση να ανοίξουν και εμβολιαστικά κέντρα μέσα στα πανεπιστήμια;
Είναι αυτονόητο ότι ανοίγουμε την εκπαίδευση κανονικά. Σε ό,τι αφορά στα εμβολιαστικά κέντρα μέσα στα πανεπιστήμια, έχουμε ήδη ζητήσει και μας έχουν προσδιορίσει τα πανεπιστήμια, χώρους (όπου υπάρχει πανεπιστημιούπολη) για να μπορέσουν να διευκολυνθούν οι φοιτητές, οι καθηγητές και το διοικητικό προσωπικό των πανεπιστημίων. • Oσον αφορά στην Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής επειδή έχει γίνει πολύς λόγος, θα ήθελα να μας δώσετε περισσότερες λεπτομέρειες.
Η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής μπήκε διότι υπάρχει η… θλιβερή διαπίστωση στην Ελλάδα να έχουμε το 40% και πλέον των εισερχομένων στα Πανεπιστήμια να μην τελειώνουν ποτέ!
Αυτή η κατάσταση διαρκεί δεκαετίες και δυστυχώς, όχι μόνον συνεχίζεται αλλά επιδεινώνεται! Άμα δείτε τους δείκτες, θα διαπιστώσετε ότι πριν μερικά χρόνια, ήταν στο 35% και ανεβαίνει. Εάν δούμε επίσης, ποια τμήματα παρουσιάζουν το μεγαλύτερο πρόβλημα, διαπιστώνουμε ότι είναι τα τμήματα εκείνα που έχουν τις χαμηλότερες βάσεις εισαγωγής. Δηλαδή, τμήματα στα οποία μπορεί κάποιος να περάσει με 0,6 με 1, με 2 με 3 ή με 4. Αυτά τα τμήματα εμφανίζουν το μεγαλύτερο πρόβλημα με μεγάλη διαφορά σε σχέση με τα άλλα. Άμα δει κανείς τα 30 τμήματα με τη χαμηλότερη βάση εισαγωγής θα διαπιστώσει ότι το ποσοστό αποφοιτήσεως δεν είναι 60% όπως είναι ο μέσος όρος σε όλη την Ελλάδα. Είναι 20% -ενώ υπάρχουν κάποια τμήματα που είναι 3%, 5%, 7% και 8% ο μέσος όρος αποφοιτήσεως. Επομένως, ο χαμηλός βαθμός εισόδου συνδέεται άμεσα με το γεγονός ότι πολλοί είναι αυτοί που δεν αποφοιτούν. Επιπλέον, πρέπει να περάσουμε από την εποχή εκείνη όπου το πανεπιστήμιο εμφανίζεται ως η…. Τετάρτη Λυκείου! Δεν είναι η Τετάρτη Λυκείου. Είναι μια άλλη βαθμίδα εκπαιδεύσεως. Πρέπει να έχεις συγκεκριμένα προσόντα για να μπορέσεις να την παρακολουθήσεις.
• Η αλήθεια είναι ότι αυτό, αποτελεί ένα πάγιο πρόβλημα δεκαετιών… Σε τι οφείλεται αυτό κατά την άποψή σας;
Είναι πάρα πολλοί οι λόγοι. Μπορεί να είναι λόγοι κοινωνικοί, οικονομικοί κ.λπ. αλλά ένα βέβαιο, είναι ότι υπάρχει και αδυναμία παρακολουθήσεως συγκεκριμένων τμημάτων, λόγω του ότι οι φοιτητές που είναι μέσα, δεν έχουν τα ακαδημαϊκά προσόντα για να μπορέσουν να παρακολουθήσουν το τμήμα. Άμα έχει μπει με λευκή κόλλα, δεν μπορείς να παρακολουθήσεις… Λυπάμαι που το λέω, αλλά είναι μια πραγματικότητα.
• Σχετικά με την ιδιωτική εκπαίδευση και τους τίτλους σπουδών, τι θα κάνει η κυβέρνηση;
Κοιτάξτε, η ελληνική Πολιτεία δεν αναγνωρίζει ιδιωτικά πανεπιστήμια. Είναι υποχρεωμένη από την Ευρωπαϊκή Ένωση, να αναγνωρίζει τίτλους σπουδών ξένων πανεπιστημίων και σε αυτό το πλαίσιο έχει δώσει επαγγελματικά δικαιώματα. Αλλά δεν έχει αναγνωρίσει ακαδημαϊκούς τίτλους.
• Να μιλήσουμε όμως και για το νομοσχέδιο. Πείτε μας τα κύρια σημεία που περιλαμβάνει.
Θα σας αναφέρω το πιο χαρακτηριστικό. Επειδή χρόνια ολόκληρα μιλάμε για το θέμα της… ‘παπαγαλίας’. Αυτό πού οφείλεται; Οφείλεται στο ένα και μοναδικό εγχειρίδιο. Στο γεγονός πως μπαίνεις μέσα στο μάθημα κι έχεις ένα και μοναδικό βιβλίο. Επομένως, ο καθηγητής δεν εξετάζει π.χ. τη Ναυμαχία του Ναυαρίνου, αλλά εξετάζει όπως την γράφει το συγκεκριμένο βιβλίο. Κι έτσι, φτάνει ο φοιτητής στο σημείο να αποστηθίσει και το κόμμα, για να περάσει. Όταν έχεις πολλά βιβλία, πλέον ο καθηγητής ξεφεύγει από την λογική να εξετάσει τη συγκεκριμένη σελίδα όσο καλά την θυμάσαι και ρωτάει πραγματικά τι έγινε π.χ. στη Ναυμαχία του Ναυαρίνου. Αυτό είναι ένα σημείο πολύ σοβαρό.
Ένα ακόμη πολύ σοβαρό σημείο, είναι η αξιολόγηση των καθηγητών, του διδακτικού προσωπικού. Αυτή τη στιγμή, αξιολόγηση στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, δεν υπάρχει. Πρέπει να μπούμε στη λογική να αξιολογούνται. Όπως ο δάσκαλος και ο καθηγητής αξιολογεί τους μαθητές του, αντιστοίχως, πρέπει κι εκείνοι να αξιολογούνται.
• Για να κλείσουμε, θα ήθελα να σας ζητήσω ένα σχόλιο για τα ελληνοτουρκικά. Η γείτων χώρα και ο Τούρκος Πρόεδρος, συνεχίζουν τον… χαβά τους με τις συνεχιζόμενες προκλήσεις και τη ρητορική. Τι πρέπει να κάνει η Ελλάδα;
Εκείνο το οποίο ήδη κάνουμε. Δηλαδή, η Ελλάδα, έχει επιλέξει εδώ και πολλά χρόνια τον δρόμο που λέει ότι ο μοναδικός τρόπος επιλύσεως των ελληνοτουρκικών διαφορών είναι η ειρήνη και το διεθνές δίκαιο. Από εκεί και πέρα όμως, προετοιμαζόμαστε, μέσα από συμμαχίες ενδυναμωνόμαστε και επίσης δαπανούμε πολλά χρήματα στην Άμυνά μας, ακριβώς για να είμαστε σίγουροι ότι θα είμαστε έτοιμοι απέναντι σε έναν επιθετικό γείτονα. Τον τελευταίο καιρό έχουμε προχωρήσει σε σημαντικότατες και ενεργητικές συμμαχίες με πολλά κράτη της ευρύτερης περιοχής της Ανατολικής Μεσογείου (έχουμε ‘ξανα-ανακαλύψει’ την γειτονιά μας). Επίσης, ύστερα από μια δεκαετή περίοδο λόγω μνημονίων που δεν μπορούσαμε να βελτιώσουμε την αμυντική μας ικανότητα, έχουμε προσχωρήσει σε σημαντικές κινήσεις για να βελτιώσουμε την Άμυνά μας.
Θα μπορούσε να ληφθεί μέριμνα για το ζήτημα της ΕΒΕ ΓΙΑ ΦΕΤΟΣ, και να μειωθούν έστω οι συντελεστές. Δηλαδή να είναι στο 65%-75% του μέσου όρου και όχι στο 80%. Ηταν υπερβολικό και δημιούργησε ΔΙΚΑΙΩΣ πλήθος αντιδράσεων.