Της Στεφανίας Σούκη
Συμπράξεις μεταξύ ιδιωτών και Δημοσίου, στενότερη συνεργασία στον ιδιωτικό τομέα και μία νέα γενιά πιο καταρτισμένων στελεχών που προέρχονται από το… brain drain.
Αυτά είναι τα τρία από τα… καλά της κρίσης σε ό,τι έχει να κάνει με τον ελληνικό τουρισμό, ο οποίος, εν μέσω των ρεκόρ αφίξεων θέτει τώρα στόχο τον ποιοτικότερο τουρισμό για την αύξηση και των εσόδων, ενώ βάζει στο επίκεντρο και την ”υπερφόρτωση” των υποδομών ιδιαίτερα για τους πιο δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς κατά το δίμηνο Ιουλίου- Αυγούστου, με δεδομένη την υψηλή εποχικότητα του ελληνικού τουρισμού.
Ακριβώς το γεγονός ότι οι πολλές αφίξεις ουσιαστικά δε σημαίνουν απαραίτητα και αντίστοιχα κέρδη για τον ίδιο τον κλάδο τόνισε κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης Growth Makers Night της Heineken με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Τουρισμού ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Αλ. Βασιλικός, ο οποίος αναφέρθηκε και στην ανάγκη για σταθερό περιβάλλον στην αγορά, αφού με τις συνεχείς νέες ρυθμίσεις στο επιχειρηματικό περιβάλλον οι επιχειρήσεις ουσιαστικά δεν μπορούν να δουλέψουν. Ο ίδιος ωστόσο αναφέρθηκε και στην ανάγκη να “κρατήσουμε και τα …καλά της κρίσης, όπως για παράδειγμα τις συμπράξεις που αυξήθηκαν το τελευταίο διάστημα τόσο μεταξύ ιδιωτών όσο και μεταξύ ιδιωτικού και δημοσίου τομέα». Κατά τα άλλα, σύμφωνα με τον ίδιο, «οι αφίξεις από μόνες τους δεν αποτελούν ένδειξη ανάπτυξης της αγοράς- αυτό που ενδιαφέρει είναι τα έσοδα. Αρκετοί τουριστικοί προορισμοί στη χώρα μας παρουσιάζουν υπερφόρτωσή γιατί δεν έχουν τις υποδομές που απαιτούνται για μαζικό τουρισμό. Η απάντηση είναι να στραφούμε σε περισσότερο ποιοτικά, θεματικά τουριστικά προϊόντα και να αξιοποιήσουμε τα συγκριτικά πλεονεκτήματά μας όπως τη γεωμορφία μας”.
Ο κ. Philipp BRINKMANN, Ιδρυτής της Tripsta S.A. και ένας νέος, καινοτόμος επιχειρηματίας που δραστηριοποιείται στον ευρύτερο τομέα των τουριστικών υπηρεσιών, μίλησε για την εμπειρία του χωρίς να σταθεί στις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν όσοι επιχειρούν στην Ελλάδα: «Για να είσαι επιχειρηματίας σημαίνει ότι έχεις μία προδιάθεση να λύνεις προβλήματα», ανέφερε και συμπλήρωσε: «εστιάζουμε στα αρνητικά της κρίσης στην Ελλάδα και ξεχνάμε να αναφερθούμε στα θετικά. Τα πράγματα σήμερα είναι πολύ καλύτερα από ότι ήταν το 2005 που ξεκινήσαμε και υπάρχει λιγότερη γραφειοκρατία. Επιπρόσθετα, το brain circulation (σ.σ. η διαρροή ουσιαστικά νέων μυαλών στο εξωτερικό) έχει δημιουργήσει μία νέα γενιά καταρτισμένων στελεχών σε ειδικότητες, που μέχρι πριν λίγο καιρό πολύ δύσκολα μπορούσαμε να βρούμε στην Ελλάδα. Αρκετοί από όσους έφυγαν, επιστρέφουν με περισσότερες γνώσεις και δεξιότητες».
Την ίδια στιγμή οι νέες τάσεις που παρατηρούνται παγκοσμίως στο τουρισμό αλλάζουν την τουριστική επιχειρηματικότητα: «Το marketing προορισμού έχει φύγει πλέον από την ανάλυση των δημογραφικών στοιχείων και έχει περάσει στην ανάλυση των ψυχογραφικών χαρακτηριστικών. Στοχεύουμε με βάση την προσωπικότητα, σε αυτούς που αναζητούν εμπειρίες καθώς και σε αυτούς που συνδυάζουν τον τουρισμό αναψυχής με τις επαγγελματικές υποχρεώσεις » ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ Θεόφιλος Κυρατσούλης της Toposophy και συμπλήρωσε ότι η Ελλάδα διαθέτει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στη δημιουργία ξεχωριστών εμπειριών.
Ο κλάδος δημιουργεί νέες ευκαιρίες και στο σχεδιασμό σύγχρονων τουριστικών προϊόντων: «Υπάρχουν αρκετοί σχεδιαστές που δημιουργούν σύγχρονα τουριστικά αντικείμενα μακριά από την αισθητική των κλασσικών σουβενίρ. Σε αυτή την αγορά ο τουρισμός έχει δώσει εξαιρετική ώθηση», ανέφερε ο κ. Σέργιος Φωτιάδης συνιδρυτής του δημιουργικού γραφείου we design, ο οποίος επεσήμανε και την ανάγκη ώστε να προωθηθεί η Ελλάδα ως ενιαία εταιρική ταυτότητα. Ο ίδιος παρατήρησε ότι υπάρχει περιθώριο ανάπτυξης για αντικείμενα που ανήκουν στο ενδιάμεσο χώρο ανάμεσα στα απλά, οικονομικά σουβενίρ και στα ακριβά αντικείμενα πολυτελείας αλλά υπογράμμισε ότι «απαιτείται και η εκπαίδευση των καταστηματαρχών ώστε να εμπιστευτούν περισσότερο τέτοια προϊόντα και να τα πουλήσουν ως αντικείμενα της σύγχρονης ελληνικής ποιότητας και αισθητικής.»
newmoney.gr