Τα πρώτα ευρήματα της μεγάλης και εν εξελίξει έρευνας για τη Ρόδο ως τουριστικού προορισμού παρουσιάστηκαν τη Δευτέρα 30 Οκτωβρίου 2017 κατά τη διάρκεια της Ολομέλειας του Συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων Ρόδου (ΣΔΞΡ). Την έρευνα διεξήγαγε ο Σύλλογος Διευθυντών Ξενοδοχείων Ρόδου σε συνεργασία με το American College of Thessaloniki (ACT), μέλος του Κολλεγίου Ανατόλια.
Η έρευνα ξεκίνησε τον Ιούλιο του 2017 και διήρκεσε μέχρι την ολοκλήρωση της τουριστικής περιόδου, με στόχο την αναβάθμιση και βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών και υποδομών της Ρόδου, συγκεντρώνοντας και αξιολογώντας έγκυρες και επίκαιρες υποδείξεις τουριστών. Μεταξύ άλλων, επιχειρεί να εντοπίσει τα βασικά σημεία ικανοποίησης των επισκεπτών, τα σημεία που προσέλκυσαν περισσότερο το ενδιαφέρον τους, το ποσό που ξόδεψαν τόσο κατά την αγορά του πακέτου όσο και κατά την παραμονή τους στη Ρόδο, το είδος καταλύματος που επέλεξαν, τον βαθμό ικανοποίησής τους από την νέα και Μεσαιωνική Πόλη της Ρόδου, από καθαριότητα, συγκοινωνίες, εστιατόρια και ταβέρνες αλλά και από τα ίδια τα ξενοδοχεία. Τέλος, οι επισκέπτες απάντησαν αν θα ξαναέρχονταν στη Ρόδο σε κάποιο επόμενο ταξίδι τους και αν θα τη σύστηναν σε άλλους.
Η έρευνα συντονίστηκε από το ACT και ενισχύει τις συνέργειες του μη κερδοσκοπικού εκπαιδευτικού οργανισμού με φορείς και επαγγελματίες του τουριστικού κλάδου. Τα προς εξέταση θέματα αναπτύχθηκαν σε σχετικό ερωτηματολόγιο, που μεταφράστηκε σε τέσσερις (4) γλώσσες και διανεμήθηκε σε ξενοδοχειακές μονάδες, όπου εργάζονται τα μέλη του Συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων Ρόδου, και σε σημεία αναχώρησης των τουριστών προς το αεροδρόμιο. Με τη βοήθεια τοπικών τουριστικών πρακτόρων το δείγμα των ερωτώντων έγινε ακόμα μεγαλύτερο και έχει προσεγγίσει τα 3.000 άτομα, ένα πρωτόγνωρο νούμερο για έρευνα τέτοιου αντικειμένου και κλίμακας.
«Στην τελευταία ημερίδα ποιότητας που διοργάνωσε ο Σύλλογος Διευθυντών Ξενοδοχείων Ρόδου φάνηκε έντονα η έλλειψη ενημέρωσης για την εικόνα που έχουν οι επισκέπτες από τον προορισμό. Λίγο-πολύ έχουμε μία εικόνα για το πώς αξιολογούν τα ξενοδοχεία, δεν υπάρχουν όμως αποτυπωμένες οι απόψεις τους για το νησί. Έτσι λοιπόν ξεκινήσαμε να κάνουμε αυτή την έρευνα με τη βοήθεια του Αμερικανικού Κολλεγίου της Θεσσαλονίκης και του κ. Ανέστη Αναστασίου, ο οποίος προθυμοποιήθηκε να μας βοηθήσει με την επεξεργασία των ερωτηματολογίων, τον οποίο ευχαριστούμε πολύ. Ευχαριστούμε όλα τα πρακτορεία και τα ξενοδοχεία που συνεργάστηκαν για τη συλλογή των ερωτηματολογίων. Στόχος μας είναι να αξιοποιηθούν όλα αυτά τα ευρήματα ώστε η Ρόδος να καθιερωθεί ως ποιοτικός προορισμός. Αυτό θα οδηγήσει σε αύξηση της ζήτησης, συνεπώς σε αύξηση πωλήσεων, αύξηση εσόδων, αύξηση απασχόλησης. Όλα αυτά θα συντελέσουν προφανώς στην ικανοποίηση των πελατών, που είναι το ζητούμενο», δήλωσε ο πρόεδρος του Συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων Ρόδου, Γιώργος Ματσίγκος.
Κατά τη διάρκεια της Ολομέλειας ο κ. Ανέστης Αναστασίου, υπεύθυνος Προγραμμάτων Τουρισμού του ACT παρουσίασε τα αποτελέσματα ανάλυσης και επεξεργασίας των πρώτων 1.700 ερωτηματολογίων. Ουσιαστικά η έρευνα αποτυπώνει όλα όσα λέγονται εδώ και καιρό για το χαμηλό οικονομικό επίπεδο των τουριστών, την κακή εικόνα της πόλης και τις αρνητικές εντυπώσεις που δημιουργούνται στους ξένους επισκέπτες μας από τις ανεπαρκείς δημόσιες υποδομές.
•το 70% των τουριστών επισκέπτεται για πρώτη φορά τη Ρόδο
•Η μέση διάρκεια παραμονής τους είναι 10 ημέρες (9 τον Ιούλιο, 10 τον Αύγουστο, 11 τον Σεπτέμβριο)
•Οι κύριες χώρες προέλευσης του δείγματος είναι Γερμανία, Ρωσία, Μ. Βρετανία
•Πηγές πληροφόρησης είναι κατά προτεραιότητα: Ίντερνετ (35%), πρακτορείο (33%), συγγενείς και φίλοι (28%)
•Κριτήρια επιλογής προορισμού κατά προτεραιότητα: παραλίες – φύση (42%), Ιστορία – Πολιτισμός (26%), σχόλια και κριτικές στο Ίντερνετ (26%), τιμή πακέτου (19%)
•Στο δείγμα το είδος πακέτου είναι κατά κύριο λόγο all inclusive (40%), ημιδιατροφή (33%), και ακολουθούν τα υπόλοιπα πακέτα
•Κόστος πακέτου. Το 32% του δείγματος επέλεξε πακέτο αξίας 1.000– 1.500 ευρώ, το 20% επέλεξε πακέτο 750 – 1.000 ευρώ και το 8% επέλεξε πακέτο άνω των 2.000 ευρώ
•Επιπλέον έξοδα κατά τη διάρκεια της παραμονής. Το 33% του δείγματος απάντησε ότι ξόδεψε 200 – 400 ευρώ, το 13% ξόδεψε 0-100 ευρώ, το 21% ξόδεψε 100 – 200 ευρώ και το 19% ξόδεψε 400 – 600 ευρώ. Μόνο το 3% του δείγματος ξόδεψε ποσό άνω των 1.000 ευρώ κατά τη διάρκεια της παραμονής του στη Ρόδο, γεγονός που σημαίνει ότι η Ρόδος έχει πολύ λίγους επισκέπτες με υψηλό οικονομικό υπόβαθρο, σε αντίθεση με τη Σαντορίνη και τη Μύκονο.
•Αναφορικά με το βαθμό ικανοποίησης (με άριστα το 9) τα ξενοδοχεία συγκεντρώνουν ένα «σκορ» της τάξης του 7,9. Ο βαθμός ικανοποίησης από το νησί είναι 7,27 ενώ τα εστιατόρια των ξενοδοχείων βαθμολογήθηκαν με 7,63. Αντίστοιχα τα εστιατόρια εκτός ξενοδοχείων βαθμολογήθηκαν με 7,29, το street food με 7,29 και οι εκδρομές με 7,3. Η Νέα Πόλη βαθμολογήθηκε από τους τουρίστες που πήραν μέρος στην έρευνα με 7,75 και η Παλιά Πόλη με 7,84. Μάλιστα αρκετοί από τους ερωτώμενους απάντησαν (χωρίς να υπάρχει σχετικό πεδίο στο ερωτηματολόγιο) ότι δεν τους άρεσαν συγκεκριμένα πράγματα στη Μεσαιωνική Πόλη, όπως η αισθητική των καταστημάτων.
•Τις χαμηλότερες βαθμολογίες συγκέντρωσαν οι δημόσιες συγκοινωνίες και η καθαριότητα (6,72 και 6,74 αντίστοιχα), ενώ κάποιοι ανέφεραν αυθόρμητα την κακή κατάσταση του οδικού δικτύου.
Στη συνεδρίαση του Συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων Ρόδου συμμετείχε και ο αντιδήμαρχος, Μιχάλης Παλαιολόγου, ο οποίος παραδέχθηκε ότι η κατάσταση με την καθαριότητα δεν ήταν η καλύτερη δυνατή ζητώντας συγγνώμη και δεσμευόμενος ότι την επόμενη σεζόν η εικόνα θα είναι σαφώς καλύτερη.
Πάντως η ερώτηση εάν θα συνιστούσε κανείς τη Ρόδο σε φίλους ή γνωστούς συγκέντρωσε υψηλή βαθμολογία (8,23/9). Η ερώτηση: Θα ξαναρχόσουν στη Ρόδο; Βαθμολογήθηκε με 7,44/9 και η ερώτηση εάν ανταποκρίθηκε ο προορισμός στις προσδοκίες του επισκέπτη βαθμολογήθηκε με 7,73/9.
Ενδιαφέρον προκαλεί όμως το υψηλό ποσοστό των επισκεπτών του δείγματος που δεν έχει επισκεφθεί τη Μεσαιωνική Πόλη (29%) και τη νέα πόλη (26%) αντίστοιχα. Ένας στους τρεις τουρίστες δεν επισκέφθηκε το κέντρο και την Παλιά Πόλη!
Η έρευνα βρίσκεται σε εξέλιξη, καθώς μόλις ολοκληρώθηκε η συγκέντρωση των τελευταίων ερωτηματολογίων της σεζόν. Τα αποτελέσματα που θα προκύψουν από την περαιτέρω επεξεργασία και ανάλυση των ερωτηματολογίων θα δημοσιοποιηθούν μελλοντικά. Κατά τη διάρκεια της Ολομέλειας, υπογράφηκε μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ του ΣΔΞΡ και του ACT, το οποίο προβλέπει και άλλες κοινές πρωτοβουλίες όπως διοργάνωση ημερίδων και συνεδρίων, ανταλλαγής τεχνογνωσίας κ.α.
Όπως είπε ο κ. Ματσίγκος τον Φεβρουάριο του 2018 πιθανότατα θα πραγματοποιηθεί μία ημερίδα στη Ρόδο με τη συμμετοχή όλων των εμπλεκόμενων φορέων και των επαγγελματιών του τουρισμού προκειμένου να παρουσιαστούν τα τελικά αποτελέσματα της έρευνας ώστε να αξιοποιηθούν για τη χάραξη στρατηγικής για την ενίσχυση του τουριστικού προφίλ του προορισμού.
Στην εκδήλωση συμμετείχαν η αντιδήμαρχος τουρισμού Μαρίζα Χατζηλαζάρου, ο αντιδήμαρχος Πολιτισμού Τέρης Χατζηιωάννου, ο αντιπρόεδρος του Επιμελητηρίου Γιάννης Κακλιός, ο πρόεδρος των τουριστικών πρακτόρων Κώστας Κατσίβας, ο πρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών των ΑΣΤΕ, Μανώλης Κασσέρης και ο πρόεδρος του ΤΕΕ Δωδεκανήσου Γιάννης Γλυνός.