Σημαντικές προοπτικές για ενοικιαζόμενα δωμάτια και ξενοδοχεία που θα κάνουν χρήση της τεχνολογίας και των online μηχανών κρατήσεων
Μια νέα τάξη μικρών ξενοδόχων έχει την ευκαιρία να αναπτυχθεί χάρη σε διαδικτυακές πλατφόρμες που λειτουργούν σε υπολογιστή ή ως εφαρμογές στα κινητά και ταμπλέτες. Μεταξύ αυτών, δύο νέες ελληνικές προσπάθειες φιλοδοξούν να ανοίξουν «παράθυρο» στη διεθνή αγορά για τα ενοικιαζόμενα δωμάτια, τα μικρά ξενοδοχεία και τις τουριστικές επαύλεις.
Η εξωστρέφεια
Ο κλάδος των ενοικιαζόμενων δωματίων αριθμεί περίπου 40.000 επιχειρήσεις σε όλη την Ελλάδα, με δυναμικότητα 500.000 κλίνες, ενώ αναλογεί σε 72.000 θέσεις εργασίας, με βάση τα στοιχεία του ΙΟΒΕ το 2013. Ωστόσο, τα μικρά ενοικιαζόμενα δωμάτια υστερούν σε δυνατότητες και μέσα εξωστρέφειας, καθώς και στη μηχανοργάνωση κρατήσεων. Κάτι που τα τελευταία χρόνια η ελεύθερη αγορά έρχεται να καλύψει, προσφέροντας σημαντικές προοπτικές, με προϋπόθεση ωστόσο τη γνώση και προώθηση των επιχειρήσεων στο Διαδίκτυο και σε online μηχανές κρατήσεων.
«Οι περισσότεροι επιχειρηματίες υστερούν πολύ σε αυτό και είναι ανάγκη να περάσουν ταχύρρυθμα σεμινάρια» τονίζει ο πρόεδρος της Συνομοσπονδίας Επιχειρηματιών Ενοικιαζόμενων Δωματίων Διαμερισμάτων Ελλάδος (ΣΕΕΔΔΕ) κ. Κωνσταντίνος Μπρεντάνος, επισημαίνοντας «πολύ δυναμικά δίκτυα», όπως π.χ. Booking.com, Expedia.com, Hotels.com.
«Το 2014 ήταν μια καλή χρονιά και για τα ενοικιαζόμενα δωμάτια» αναφέρει, εκφράζοντας αισιοδοξία ότι η θετική πορεία θα συνεχιστεί και το 2015. Ο ίδιος σημειώνει ότι στόχος των συγκεκριμένων καταλυμάτων είναι η προσέλκυση «ελεύθερων» πελατών, οι οποίοι διασκορπίζονται στις μικρές επιχειρήσεις, εξηγώντας ότι αυτό είναι πιο εύκολο να επιτευχθεί σε προορισμούς με αεροδρόμια που δέχονται διεθνείς πτήσεις.
«Οι επιχειρήσεις που κινούνται στην ελεύθερη αγορά βοηθούνται πολύ από τις πτήσεις των αεροπορικών εταιρειών χαμηλού κόστους» τονίζει και προσθέτει ότι «στην Κέρκυρα εφέτος η Ryanair έφερε 115.000 επισκέπτες». Στο πλαίσιο αυτό, οι εταιρείες low cost είναι βασικός παράγοντας προσβασιμότητας για τους τουριστικούς προορισμούς.
Σεζόν 90 ημερών
Παράλληλα, επιβεβαιώνει ότι τα τελευταία χρόνια η ζήτηση της αγοράς στρέφεται σε πολύ ποιοτικά καταλύματα, ακόμα και στα ενοικιαζόμενα δωμάτια, με το κόστος διανυκτέρευσης να ανέρχεται και σε 700 ευρώ το δωμάτιο. Αυτό δείχνει εξάλλου ο αριθμός των τουριστικών επαύλεων, οι οποίες παίρνουν σήμα λειτουργίας από τον Ελληνικό Οργανισμό Τουρισμού (ΕΟΤ) για να λειτουργήσουν ως καταλύματα, προσκομίζοντας το συμφωνητικό της μίσθωσης στην Εφορία. Περίπου 3.000 κατοικίες έχουν πάρει σήμα λειτουργίας, «όμως δεν έχουν σεζόν πάνω από 90 ημέρες» εξηγεί ο κ. Μπρεντάνος.
Αντίστοιχα, για τα ενοικιαζόμενα δωμάτια και διαμερίσματα στη χώρα, η σεζόν διαμορφώνεται κατά μέσο όρο στις 120 ημέρες, ενώ υπάρχουν επιχειρήσεις που φθάνουν τις 160 και ορισμένες τις 200 ημέρες λειτουργίας, εφόσον και ο καιρός το ευνοεί, όπως στους προορισμούς της Ρόδου και της Κρήτης.
Ο κλάδος αριθμούσε περίπου 55.000 επιχειρηματίες, ωστόσο η φορολογική και ασφαλιστική επιβάρυνση ανάγκασε πολλούς να παραδώσουν τα σήματά τους την τελευταία τριετία. Θετική εξέλιξη για την ενίσχυση του δυναμικού αποτελεί ωστόσο η νέα ρύθμιση του υπουργείου Τουρισμού, η οποία θα ισχύσει από την 1η Ιανουαρίου 2015 και με αφορμή την οποία «μπαίνουν στον κλάδο επιχειρηματίες με υποδομές και μεγαλύτερη δυναμικότητα» καταλήγει ο πρόεδρος της ΣΕΕΔΔΕ.
Discoveroom – Startup
Ταξιδιωτικός πράκτορας οnline
Η ελληνική εφαρμογή Discoveroom απευθύνεται τόσο σε ιδιοκτήτες μικρών και μεσαίων καταλυμάτων (ξενοδοχεία, ενοικιαζόμενα δωμάτια, αλλά και ανεξάρτητες παραθεριστικές κατοικίες) για τη διαχείριση των κρατήσεών τους όσο και σε καταναλωτές που αναζητούν δωμάτιο. Από τον Μάρτιο του 2013 που δημιουργήθηκε το Discoveroom έως σήμερα έφτασε να αριθμεί 800 καταλύματα στη βάση του, 60% των οποίων βρίσκονται στην Ελλάδα και τα υπόλοιπα σε χώρες του εξωτερικού, όπως Ιταλία, ΗΠΑ και Ασία. Η ανταπόκριση είναι πολύ θετική, σημειώνει ο ιδρυτής της Discoveroom κ. Νίκος Αναγνώστου, επισημαίνοντας τη μεγάλη προσέλευση καταλυμάτων από το εξωτερικό.
Με καταβολές στον κλάδο της πληροφορικής από το 1987, σπουδές ηλεκτρολόγου μηχανικού και οικονομολόγου, θητεία σε επιτελικές θέσεις πολυεθνικών εταιρειών, αλλά και μία startup στον κατασκευαστικό κλάδο την περίοδο 2001-2006, ο κ. Αναγνώστου αποφάσισε να ασχοληθεί με τον τουρισμό, με αφορμή την προσωπική του αναζήτηση για δωμάτιο σε έναν προορισμό που δεν είχε ξενοδοχεία.
Οι χρήστες της εφαρμογής είναι στην πλειονότητά τους επίσημα καταλύματα, όμως ανερχόμενος κλάδος είναι και οι ιδιωτικές κατοικίες. Η πλατφόρμα περιλαμβάνει ένα πλέγμα υπηρεσιών και προϊόντων τα οποία βοηθούν τον ιδιοκτήτη να προβληθεί στην ταξιδιωτική αγορά σαν «online ταξιδιωτικός πράκτορας», ο οποίος παρέχει εργαλείο κρατήσεων. Η εφαρμογή είναι δωρεάν και λειτουργεί σε κινητά, ταμπλέτες και υπολογιστή, συνδέοντας το λογισμικό με το ταξιδιωτικό πρακτορείο. Αποτελείται από λογισμικό διαχείρισης κρατήσεων καθώς και εργαλεία για προώθηση του καταλύματος στην ταξιδιωτική αγορά.
Το Discoveroom χρηματοδοτήθηκε τον Οκτώβριο του 2013 από το Jeremy Open Fund με 100.000 ευρώ και την 1η Ιουλίου 2014 με 300.000 ευρώ. Πλέον απασχολεί δέκα άτομα και στόχος για το 2015 είναι η είσοδος στην αγορά B2C για την ελληνική επικράτεια ώστε οι ιδιώτες να κάνουν απευθείας κρατήσεις, αλλά και η σύνδεση του συστήματος κρατήσεων με online travel agents, όπως Booking.com, Expedia και το Agoda στην Ασία.
Roomcase
«Ο Δαβίδ απέναντι στον Γολιάθ»
«Ανατρέπουμε τα δεδομένα στη λειτουργία των μικρών καταλυμάτων», λέει ο συνιδρυτής της Roomcase κ. Δημήτρης Κοντογιάννης, οικονομολόγος με προϋπηρεσία στον τομέα του τουρισμού. Η προσέγγιση είναι «να φέρουμε τον Δαβίδ απέναντι στον Γολιάθ» προσθέτει, αναφερόμενος στα μικρά καταλύματα και τις προκλήσεις της εποχής. Με την πλατφόρμα «αποκτούμε σε πραγματικό χρόνο τη διαθεσιμότητα των καταλυμάτων και προσφέρουμε την πληροφορία αυτή μέσω web services ή εφαρμογών web στο δίκτυο των ταξιδιωτικών γραφείων με τα οποία συνεργαζόμαστε στην Ελλάδα και στο εξωτερικό» εξηγεί. Ετσι η αγορά των μικρών καταλυμάτων ανοίγει σε όλους τους ταξιδιωτικούς πράκτορες, δίνοντας την ευκαιρία στους πελάτες τους να επιλέξουν από μια γκάμα καταλυμάτων που μεγαλώνει.
700 καταλύματα
Σήμερα η βάση της Roomcase αριθμεί 700 καταλύματα σε όλη την Ελλάδα, σκοπός της όμως είναι «να κυκλώσουμε τη Μεσόγειο». Η Ιδιωτική Κεφαλαιουχική Εταιρεία λειτουργεί με κεφάλαια των ιδρυτών της και συστήθηκε στις αρχές του 2014 πάνω σε μια ιδέα που οι ιδρυτές της επεξεργάζονταν για αρκετούς μήνες.
Η εταιρεία, η οποία ετοιμάζει και τη δική της διαδικτυακή μηχανή, απευθύνεται σε ενοικιαζόμενα δωμάτια, τουριστικά επιπλωμένα διαμερίσματα, τουριστικές επαύλεις και κατοικίες, παραδοσιακά καταλύματα και ξενοδοχεία μικρής δυναμικότητας (έως 35 δωμάτια), προτείνοντας «μια ανοιχτή συνεργασία χωρίς δεσμεύσεις και με ίσους όρους για όλους» λέει ο κ. Κοντογιάννης. «Χρεώνουμε την προμήθειά μας επί των χρημάτων που μένουν στο κατάλυμα».
Η πλατφόρμα, η οποία παρουσιάστηκε στο Web Summit 2014 στο Δουβλίνο στις αρχές Νοεμβρίου εκπροσωπώντας την Ελλάδα, διατίθεται μέσω cloud και προσφέρει ιστορικά, στατιστικά και οικονομικά στοιχεία στον χρήστη μέσα από τις εφαρμογές της για όλες τις κρατήσεις του, ακόμα και όσες δεν πραγματοποιούνται μέσω Διαδικτύου. Ηδη ενσωματώνονται υπηρεσίες channel management με την Booking.com, ενώ στα άμεσα σχέδια είναι ο εμπλουτισμός της με υπηρεσίες διαχείρισης εσόδων (revenue management), ώστε «να προτείνουμε στους χρήστες μας τη βέλτιστη τιμή πώλησης των δωματίων τους, που θα προκύπτει από αλγόριθμους επεξεργασίας ιστορικών, στατιστικών και λογικών παραμέτρων» εξηγεί.
Το ΒΗΜΑ