«Η απόφαση διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά ήταν μονόδρομος για τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη» δηλώνει στην «δ» σε μια ιδιαίτερα αποκαλυπτική συνέντευξη ο Γιώργος Χαραλαμπόπουλος, ιστορικό στέλεχος της Νέας Δημοκρατίας, πρώην νομάρχης και περιφερειάρχης.
Ο κ. Χαραλαμπόπουλος καταθέτει την άποψή του για τη διαγραφή του Αντώνη Σαμαρά από το κυβερνών κόμμα, μια απόφαση που χαρακτηρίζει «μονόδρομο» για τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη. Αναφέρεται στις πρόσφατες πολιτικές εξελίξεις, την στάση των Αντώνη Σαμαρά και Κώστα Καραμανλή και τη σημασία της κομματικής πειθαρχίας για τη συνοχή της Νέας Δημοκρατίας.
Με τη μακρά του εμπειρία στον πολιτικό στίβο, ο κ. Χαραλαμπόπουλος εξηγεί την ανάγκη διασφάλισης της ηγετικής σταθερότητας, ενώ παράλληλα σχολιάζει τις εσωκομματικές ισορροπίες, την κριτική που ασκείται στην κυβέρνηση και το μέλλον της παράταξης. Τονίζει πως κανείς δεν είναι στο «απυρόβλητο» και πως το εθνικό συμφέρον υπερέχει οποιασδήποτε προσωπικής στρατηγικής.
Η συνέντευξη προσφέρει μια ενδιαφέρουσα ματιά στις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η Νέα Δημοκρατία, καθώς και στις στρατηγικές κινήσεις του πρωθυπουργού για τη διατήρηση της κομματικής συνοχής και την αντιμετώπιση πολιτικών αντιδράσεων.
Ο Γιώργος Χαραλαμπόπουλος γεννήθηκε το 1940 στο Σύρριζο Μεσσηνίας και είχε μια αξιοσημείωτη πορεία στη δημόσια διοίκηση και τη νομική. Αποφοίτησε από το Δημοτικό Σχολείο Συρρίζου και το Γυμνάσιο Δωρίου, ενώ είναι πτυχιούχος της Παντείου Ανωτάτης Σχολής Πολιτικών Επιστημών και της Νομικής Σχολής Θεσσαλονίκης. Υπηρέτησε ως Έφεδρος Αξιωματικός ΣΕΜ από το 1961 έως το 1963 και στη συνέχεια εργάστηκε στο υπουργείο Υγείας (1964-1972), όπου διετέλεσε γραμματέας του υπουργού Υγείας, Ανδρέα Κοκκέβη. Μετατέθηκε στη Θεσσαλονίκη και στη Ρόδο, όπου παραιτήθηκε το 1972. Το 1974 επανήλθε στην υπηρεσία με τον Ν73/1974, αλλά παραιτήθηκε εκ νέου καθώς διορίστηκε νομάρχης.
Η σταδιοδρομία του περιλαμβάνει θέσεις νομάρχη Άρτας (1974-1975), Τρικάλων (1976-1979) και Χανίων (1979-1982). Υπήρξε επίσης περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου (1989-1990) και νομάρχης Δωδεκανήσου (1990-1993).
Παράλληλα, εργάστηκε ως δικηγόρος στη Ρόδο από το 1974 έως το 2013. Είναι παντρεμένος από το 1973 με την Αικατερίνη Χαραλαμποπούλου, το γένος Μιχαλάκη, και έχει δύο κόρες, τη Βασιλική και την Ευτυχία, οι οποίες επίσης ακολούθησαν το επάγγελμα του δικηγόρου στη Ρόδο. Σήμερα, είναι συνταξιούχος νομάρχης και δικηγόρος.
Αναλυτικά η συνέντευξη:
• Στον απόηχο της δεύτερης διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά από τη Νέα Δημοκρατία, θα ήθελα κ. Χαραλαμπόπουλε τον δικό σας σχολιασμό. Ήταν κάτι αναμενόμενο για σας; Εκτιμάτε ότι μπορεί να επιφέρει ζημιές στους κόλπους του κυβερνώντος κόμματος ή ορθά έπραξε ο πρωθυπουργός; Δεν είναι και ό,τι πιο σύνηθες ένας νυν πρωθυπουργός να διαγράφει έναν πρώην από το κόμμα. Η διαγραφή του κ. Σαμαρά μπορεί να αποτελέσει μια νέα αρχή για την κυβέρνηση; Ήταν πολιτική αυτοκτονία του Σαμαρά;
Κατά την πρώτη θητεία της κυβέρνησης κα Παμπρή, δεν υπήρχαν εμφανείς ενδείξεις ότι θα επαναληφθούν τα ίδια του 1992-1993. Οι σχέσεις του παλαιού μου φίλου Αντώνη Σαμαρά με τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη ήταν σε ικανοποιητικό βαθμό ομαλές. Από τις Ευρωεκλογές άρχισαν κινήσεις, δηλώσεις και συμπεριφορές του Αντώνη Σαμαρά με εμφανή διάθεση να διαφοροποιηθεί από την πολιτική της κυβέρνησης. Οι τόνοι πιο δυνατοί κατά την ομιλία του στο Πολεμικό Μουσείο, δεν άφηναν αμφιβολία ότι ο κ. Σαμαράς είχε σαφή πρόθεση να μην αρκεσθεί στην κατανοητή κατ’ έθιμο σχετική καλόπιστη κριτική επί διαφόρων θεμάτων κυβερνητικής πολιτικής, αλλά να περάσει και πέρασε σε υπέρμετρα σκληρή κριτική θέσεων κατά πολιτικών και προσώπων της κυβέρνησης. Κι ενώ η κυβέρνηση, εξαντλώντας κάθε όριο ανοχής απέφυγε τη ρήξη με τις πρέπουσες, αλλά σε κόσμιο ύφος απαντήσεις της στην κριτική αυτή, με τη συνέντευξή του στο «Βήμα της Κυριακής» προ 15 ημερών ο κ. Σαμαράς υπερέβη κάθε ανεκτό όριο με δηλώσεις και χαρακτηρισμούς άδικους και ανοίκειους κατά του υπουργού Εξωτερικών και του πρωθυπουργού σε ευαίσθητα θέματα εξωτερικής πολιτικής και άμυνας, ανοίγοντας και θέμα Προεδρίας της Δημοκρατίας κατά παράβαση της δημόσιας δήλωσης-γραμμής του πρωθυπουργού ότι δεν συζητείται το θέμα αυτό τόσο πρόωρα για πολλούς, αλλά ευνόητους λόγους.
Μετά την πρωτοφανή αυτή συμπεριφορά του Αντώνη Σαμαρά, ο πρωθυπουργός ήταν δέσμιος να αποφασίσει την πικρή, αλλά μόνη ενδεδειγμένη οδό της απομάκρυνσης του Αντώνη Σαμαρά με τη διαγραφή του. Απόφαση μονόδρομος! Αλίμονο στο ηγετικό προφίλ του Κυριάκου Μητσοτάκη αν είχε ανεχθεί και τα τελευταία γεγονότα και σιωπούσε. Θα είχε εισπράξει δυσμενέστατα σχόλια και κριτικές και δικαίως. Επομένως, ο πρωθυπουργός μας ορθά και δίκαια και με πολιτική οξυδέρκεια αποφάσισε για τη διαγραφή του πρώην πρωθυπουργού και προέδρου της παράταξης για να μην επαναληφθεί άλλη φορά απαράδεκτη συμπεριφορά προς τη νόμιμη ηγεσία της παράταξης με κίνδυνο τη διασάλευση της ηρεμίας και συνοχής της, αλλά και με κίνδυνο στα εθνικά συμφέροντα. Ο πρωθυπουργός μας έχει την απόλυτη στήριξη της Κοινοβουλευτικής ομάδας της Νέας Δημοκρατίας και των μελών της. Ο κ. Σαμαράς θυμήθηκε τη δική του αποπομπή το 1992 από το Συμβούλιο Αρχηγών με απαίτηση του Κωνσταντίνου Καραμανλή. Άλλο όμως Κωνσταντίνος Καραμανλής και δη Πρόεδρος της Δημοκρατίας! Δεν γνωρίζω τις σκέψεις και τις προοπτικές του Αντώνη Σαμαρά. Θα ήθελα, ως παλιός φίλος του, να ενδιαφερθεί για την περαιτέρω επιτυχία της παράταξης, ώστε να απολαύσει εν τέλει την εκτίμηση των Νεοδημοκρατών, όσο είναι καιρός για αποκατάσταση του για δεύτερη φορά τρωθέντος γοήτρου της παράταξης, αλλά και του ιδίου.
• Είναι εν μέρει εύλογες οι ανησυχίες Σαμαρά στα εθνικά θέματα;
Όλοι οι μέχρι σήμερα πρωθυπουργοί της χώρας έχουν αποδείξει αυξημένο αίσθημα πατριωτικής και εθνικής συνείδησης. Ο καθένας όμως έχει τη δική του πολιτική και στα εξωτερικά θέματα. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης είναι βαθύς γνώστης της Ιστορίας κι έχει μεγάλη πλέον εμπειρία και σχετικά με τις διπλωματικές σχέσεις της χώρας μας και ειδικότερα στην αντιμετώπιση της από χρόνια γνωστής πολιτικής της γείτονος χώρας. Με τη διερεύνηση των φιλικών σχέσεων με πολλές χώρες της Ευρώπης, της Αμερικής και της Μέσης Ανατολής, έχει προσθέσει αξία στην Ελλάδα, που είναι σήμερα υπολογίσιμη δύναμη. Στο πλαίσιο αυτό και οι επαφές και συζητήσεις με την Τουρκία, που φαίνονται αναβαθμισμένες τον τελευταίο καιρό. Ο υπουργός Εξωτερικών ενημερώνει συχνά τους εκπροσώπους των κομμάτων και ο πρωθυπουργός την κοινοβουλευτική ομάδα και τη Βουλή με πειστικά επιχειρήματα ότι η χώρα μας συζητεί μεν με την Τουρκία, αλλά έχει μόνο ένα θέμα για επίλυση, το θέμα της ΑΟΖ και της υφαλοκρηπίδας και αυτό μόνο στα πλαίσια του Διεθνούς Δικαίου και του Δικαίου της Θάλασσας. Επομένως, δεν μένει στον οποιονδήποτε, ούτε στους έμπειρους πρώην προέδρους Κώστα Καραμανλή και Αντώνη Σαμαρά έδαφος για αμφισβήτηση της ανωτέρω εθνικά ορθής πολιτικής. Άλλωστε, όλοι οι μέχρι σήμερα πρωθυπουργοί είχαν κατά καιρούς συζητήσεις με την Άγκυρα.
• Πολλοί υποστηρίζουν κ. Χαραλαμπόπουλε ότι ο κ. Μητσοτάκης αν κάποια στιγμή ενοχληθεί έντονα και από τον Κώστα Καραμανλή κι έρθουν σε οριστική ρήξη, δεν θα επιχειρήσει να κάνει κάτι αντίστοιχο, να προβεί δηλαδή σε μία νέα διαγραφή. Ως πρώτη αντίδραση ο κ. Καραμανλής στήριξε τον διαγραφέντα Σαμαρά. Εσείς τι λέτε;
Ο Κώστας Καραμανλής είναι προσεκτικότερος του τόσο αυθόρμητου και παρορμητικού Αντώνη Σαμαρά. Το απέδειξε και προχθές στην Πάτρα. Και τους δύο πρώην πρωθυπουργούς και προέδρους του κόμματος τα στελέχη και ο κόσμος της Νέας Δημοκρατίας εκτιμούν ακόμη και αν εκφράζουν και δημόσια κριτική στην κυβερνητική άποψη για σοβαρά θέματα, αλλά με τρόπο που να δηλώνει πρόθεση συμβολής στην κυβερνητική προσπάθεια του εν ενεργεία πρωθυπουργού, με κοινό στόχο την επιτυχία για το εθνικό καλό. Αντίθετα, αν από διαφοροποιήσεις τους και μάλιστα με τις προηγηθείσες εκ μέρους του κ. Σαμαρά προκύπτει ότι πρόκειται για ενέργειες και συμπεριφορές με σκοπό να πληγεί η κυβέρνηση και ο πρωθυπουργός μας, κάτι που δεν διαφεύγει της προσοχής όλων, τότε ασφαλώς ΚΑΝΕΝΑΣ δεν πρέπει να είναι στο απυρόβλητο. Πάνω απ’ όλα το καλό της πατρίδας και της παράταξης! Ο πρωθυπουργός μας έχει υποχρέωση εκ του θεσμικού του ρόλου να τα προασπίσει και είμαι βέβαιος για την αποφασιστικότητά του και τις εν γένει ηγετικές του ικανότητες.
• Το 20% στα δεξιά της ΝΔ σας ανησυχεί; Διότι αντιπολίτευση δεν έχει η κυβέρνηση. Ουσιαστικά ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει καταφέρει κάτι πρωτόγνωρο, να έχουμε ένα κυρίαρχο κόμμα στην Ελλάδα.
Και βέβαια με ανησυχεί. Πιστεύω όμως ότι η κυβέρνηση ανησυχεί επίσης και ότι θα προσπαθήσει με την κατάλληλη προσαρμογή της πολιτικής να βελτιώσει τη θέση της κι έναντι δυσαρεστημένων φίλων, που μέχρι σήμερα έχουν υπακούσει σε λαϊκίστικες υποσχέσεις και απόψεις σε διάφορα κοινωνικά θέματα και θέματα εξωτερικών σχέσεων. Η ιστορική γνώση κ εμπειρία, διδάσκει ότι η χώρα μας στο παρελθόν έχει πληρώσει ακριβά τις μεγαλόστομες αλλά ανυπολόγιστες και ανέξοδες από ανεύθυνους αρχηγούς των άκρων υποσχέσεις! Σήμερα όμως πρέπει να επενδύσουμε στην ωριμότητα του λαού μας, η οποία τελικά θα οδηγήσει στη σωστή και λογική απόφαση, ώστε να ενταχθούν όλοι τελικά στη μόνη εθνικά ωφέλιμη πολιτική της Νέας Δημοκρατίας και του πανευρωπαϊκά αλλά και παγκόσμια αναγνωρισμένου ικανότατου πρωθυπουργού μας. Η Ελλάδα σήμερα έχει έναν πρωθυπουργό που χαίρει μεγάλης εκτίμησης όλου του πολιτισμένου κόσμου και αυτό το μεγάλο πολιτικό κεφάλαιο οφείλουμε όλοι να βοηθήσουμε, ώστε ο Κυριάκος Μητσοτάκης να εκλεγεί και για τρίτη κυβερνητική θητεία! Σε όσους πιστεύουν ή διαδίδουν ότι η Νέα Δημοκρατία με την προς το κέντρο διεύρυνσή της, δεν είναι η Νέα Δημοκρατία που έχουν γνωρίσει, αξίζει να θυμηθούν ότι πρώτος ο εθνάρχης Κωνσταντίνος Καραμανλής και ιδρυτής της ΕΡΕ και της Νέας Δημοκρατίας, διηύρυνε την παράταξή του πρώτα το 1956 (βλέπε Αβέρωφ και Στέλιο Κωτιάδη εκ των Φιλελευθέρων) και μετά το 1974 βλέπε υπουργοποίηση Κωνσταντίνου Μητσοτάκη, Αθανάσιου Κανελλόπουλου, Παύλου Βαρδινογιάννη, Μπαλτατζή κ.α. Ο Γ. Ράλλης το ίδιο έκανε (βλ.1981 με υπουργό του Κέντρου Ανδρέα Κοκκέβη). Στις εσωκομματικές εκλογές της 1/9/1984 οι βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας για την εκλογή αρχηγού προτίμησαν τον φιλελεύθερο Κωνσταντίνο Μητσοτάκη έναντι του καραμανλικού Κωνσταντίνου Στεφανόπουλου (ψήφοι 70 έναντι 41) και το 2016 οι φίλοι της Νέας Δημοκρατίας προτίμησαν για αρχηγό του κόμματος τον σημερινό πρωθυπουργό έναντι άλλων καραμανλικών υποψηφίων. Αυτά τα λίγα για όσους ονειρεύονται και νοσταλγούν «έντιμη αλλά μικρή παράταξη».
• Η κυβέρνηση εμφανίζεται πολύ αισιόδοξη για τα οικονομικά, ο μέσος πολίτης όμως αγκομαχάει. Έχει «χάσει την μπάλα» το κυβερνητικό επιτελείο στο σκέλος της ακρίβειας; Διότι σύμφωνα με όλες τις δημοσκοπήσεις, τα προβλήματά της κυβέρνησης είναι τα προβλήματά της ακρίβειας, του ΕΣΥ, της καθημερινότητας.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης και η σημερινή κυβέρνηση κυρία Παμπρή, με την ορθή οικονομική της πολιτική έχει κατορθώσει τη βελτίωση όλων των δεικτών της οικονομίας και έχει επιτύχει την οικονομική και δημοσιονομική σταθερότητα. Παρά την αύξηση των μισθών και των συντάξεων, παρά τη μείωση των φόρων, παρά τις πολλές παροχές στους οικονομικά ασθενέστερους και παρά τις αυξημένες δαπάνες στην Άμυνα, στην Παιδεία και στην Υγεία, αλλά και στην αντιμετώπιση πρωτοφανών καιρικών φαινομένων, έχει κατορθώσει τ’ ανωτέρω αποτελέσματα, τα οποία αναγνωρίζονται από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και όλους τους διεθνείς οικονομικούς οργανισμούς. Παρά τ’ ανωτέρω όμως, πολλοί συνάνθρωποι μας πλήττονται από την ακρίβεια. Έχω ελπίδα ότι ο κόσμος έχει συνειδητοποιήσει ότι το φαινόμενο αυτό δεν είναι μόνο ελληνικό, αλλά παγκόσμιο και ότι έχει την αιτία του στους δύο πολέμους της γειτονιάς μας. Η Κυβέρνηση καταβάλλει ό,τι προσπάθεια έχει στη διάθεσή της για την εν μέρει μείωση των δυσμενών αποτελεσμάτων στην τσέπη του καταναλωτικού κοινού. Ελπίζω ότι οι τακτικοί έλεγχοι που εφαρμόζονται, αλλά και τα ευρωπαϊκά μέτρα που μελετώνται με εισήγηση του πρωθυπουργού μας, θα έχουν αποτέλεσμα.
• Η ΝΔ πρέπει να προχωρήσει σε γενναίες και βαθιές τομές όσον αφορά τη μεταρρύθμιση του κράτους;
Το κράτος, η διοίκηση όλων των βαθμίδων, ο μέγας ασθενής διαχρονικά. Ο πρωθυπουργός και με την εμπειρία του στο υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης το 2012-2014 έχει μελετήσει το θέμα. Γι’ αυτό βλέπουμε μεγάλη κινητικότητα στα αρμόδια υπουργεία, ειδικά των Εσωτερικών και της Δικαιοσύνης. Ψηφίζονται νόμοι για την ταχεία ενέργεια και απονομή της Δικαιοσύνης και της εν γένει δράσης της Δημόσιας Διοίκησης. Χρειάζεται ακόμα μεγαλύτερη προσπάθεια και θα απαιτηθεί πολύς χρόνος για εμπέδωση μία άλλης νοοτροπίας, που επί πολλά έτη έχει επικρατήσει. Η κυβέρνηση πρέπει να μεριμνήσει έτι περαιτέρω, ώστε οι πολίτες να απολαμβάνουν απλούστευση διαδικασιών και σύντομη ενέργεια στα αιτήματά τους, όπως επίσης πρέπει να βελτιωθεί η εμπρόθεσμη έγγραφη και εμπεριστατωμένη απάντηση της διοίκησης στα αιτήματα του πολίτη. Υπάρχει ακόμα μεγάλο περιθώριο βελτίωσης στον τομέα αυτό. Ελπίζω βάσιμα στη γνώση και θέληση του σημερινού πρωθυπουργού της χώρας.
• Πώς ακούσατε τις ανακοινώσεις του υπουργού Εσωτερικών Θ. Λιβάνιου από το πρόσφατο συνέδριο της ΚΕΔΕ στη Ρόδο, που θα έρθουν προς διαβούλευση, για αυτοδιοικητικές εκλογές με ηλεκτρονική ψηφοφορία σε έναν γύρο κλπ;
Πρώτα πρέπει να τονίσουμε την επιτυχία του συνεδρίου της ΚΕΔΕ στη Ρόδο. Είναι και για τη Ρόδο μας τιμή, που φιλοξένησε τόσο επιτυχημένα στο εξαίρετο περιβάλλον του ξενοδοχείου RODOS PALACE το σπουδαίας σημασίας συνέδριο. Για πρώτη φορά το συνέδριο της ΚΕΔΕ με τόσες πολλές παρουσίες δημάρχων, περιφερειαρχών, βουλευτών και σχεδόν ολόκληρο το υπουργικό συμβούλιο. Η παρουσία τόσων υπουργών και η ανάπτυξη θεμάτων της αρμοδιότητας τους αποδεικνύει το μεγάλο ενδιαφέρον της κυβέρνησης για την αυτοδιοίκηση και του Α’ βαθμού και του ίδιου του πρωθυπουργού, ο οποίος, παρ’ ότι είχε προγραμματίσει, δεν κατόρθωσε να παρευρεθεί. Άκουσα πολλούς δημάρχους που εξέφρασαν την ικανοποίησή τους για την τόση εκπροσώπηση της κυβέρνησης στο συνέδριο και για τις θέσεις των υπουργών στα θέματα της Αυτοδιοίκησης. Ο υπουργός Εσωτερικών Θεόδωρος Λιβάνιος, ένας εξαίρετος υπουργός και γνώστης των θεμάτων του υπουργείου του, μεταξύ άλλων παρουσίασε και το θέμα της ανάδειξης δημάρχου από τον πρώτο γύρο, βάσει ειδικού νόμου εκλογής, που θα τεθεί εν καιρώ σε διαβούλευση. Όπως κάθε καινούργιο, η παραπάνω άποψη προκάλεσε και αντιδράσεις από ορισμένους δημάρχους, οι οποίοι εξέλαβαν την εισήγηση ως πρόθεση επιβολής του σχετικού νομοσχεδίου. Είναι προς τιμήν του ΥΠΕΣ που εξήγησε ότι τη σκέψη αυτή γνωστοποίησε τόσο νωρίς, ώστε να αρχίσει η συζήτηση και να υπάρξει πολύς χρόνος για διαβούλευση. Ήταν πολύ ειλικρινής και πειστικός ο κ. Λιβάνιος. Μακάρι να ευρεθεί τρόπος συμφωνίας, ώστε να αποφευχθεί ο β΄ γύρος των δημοτικών εκλογών, κατά τον οποίο και δαπάνες προστίθενται και με αποτέλεσμα πολλές φορές οι έσχατοι να έρχονται πρώτοι με τη συνεπαγόμενη ενίοτε νόθευση της πραγματικής βούλησης των δημοτών.