«Στο σημερινό ΔΣ ΣΕΤΕ, συζητήσαμε με τον Υπ. Επικρατείας Γ. Γεραπετρίτη για τις εξελίξεις της συζήτησης σε Ευρωπαϊκό επίπεδο για τους κανόνες μετακίνησης το επόμενο διάστημα, αλλά και για το πώς τα επιδημιολογικά δεδομένα στο εσωτερικό, καθορίζουν την ισορροπία υγείας-οικονομίας», ανέφερε με ανάρτησή του στο twitter ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ Γιάννης Ρέτσος.
Ειδικά για το θέμα του πιστοποιητικού μετακίνησης χαρακτηριστική του κλίματος ήταν η ανάρτηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης του πρώην προέδρου του ΣΕΤΕ και επικεφαλής του Ομίλου IKOS Ανδρέα Ανδρεάδη.
«Κάθε καλόπιστος Ευρωπαίος πολίτης που ασχολείται με τουρισμό, αναρωτιέται γιατί η Γερμανία με αρνητικό τουριστικό ισοζύγιο (εξερχόμενα έξοδα μείον εισερχόμενα έσοδα) δια στόματος κ. Μέρκελ θεωρεί «πρόωρη» και «άδικη» την προετοιμασία οργάνωσης έκδοσης πιστοποιητικού εμβολιασμού» είχε αναφέρει.
Κλειδί για την οικονομία
Υπενθυμίζεται ότι είναι η προοπτική ανοίγματος της εστίασης και του τουρισμού είναι καθοριστική για την οικονομία λόγω της βαρύτητας που έχουν οι κλάδοι τόσο στο ΑΠΕ όσο και στην απασχόληση. Χαρακτηριστική είναι η αναφορά του Νίκου Βέττα από το ΙΟΒΕ κατά την παρουσίαση της τελευταίας τριμηνιαίας έκθεσης για την ελληνική οικονομία όπου συνέδεσε την ανάκαμψη της οικονομίας με την πορεία του τουριστικού κλάδου.
Ήδη στο φόντο και των εξελίξεων στις βασικές αγορές προέλευσης τουριστών, κορυφαίοι παράγοντες κάνουν λόγο για ένα χαμένο πρώτο εξάμηνο κατεβάζοντας συνεχώς τον πήχη των προσδοκιών για έναν κάδο που αποτελούσε το 2019 το 25% του ΑΕΠ.
Να σημειωθεί ότι ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχεριρήσεων Γιάννης Ρέτσος σε συνέντευξή του στην Καθημερινή της Κυριακής έκανε λόγο για κλίμα έντονης αβεβαιότητας για όλο το 2021, χαρακτηρίζοντας επιεικώς αισιόδοξο το στόχο για έσοδα φέτος στο 50% των αντίστοιχων του 2019 (δηλαδή 9 δισεκ φέτος) ενώ τόνισε την ανάγκη για μειώσεις φόρων (ΦΠΑ, τέλος διαμονής κτλ) σε όλο το τουριστικό πακέτο ώστε να μπορέσει να πλασαριστεί με όρους ανταγωνιστικότητας τη διεθνή αρένα ο ελληνικός τουρισμός μετά την επανεκκίνηση.
Αντίστοιχο θέμα, επίσης, έχει τεθεί και για την εστίαση από όλη την αλυσίδα αξίας που συνδέεται μαζί της και αφορά τόσο το ΦΠΑ όσο και τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης οινοπνευματικών ποτών που εισφέρουν στο τζίρο της εστίασης κατά τουλάχιστον 30%.
Στο φόντο αυτό οι πληττόμενοι κλάδοι της εστίασης και του τουρισμού αναμένουν την στήριξη της κυβέρνησης ώστε κάπως να διαμορφώσουν κάποιους όρους επιβίωσης.
Υπενθυμίζεται ότι το «απαγορευτικό» στην αγορά κοστίζει 2-3 δισ ευρώ στην ήδη επιβαρυμένη οικονομία, ενώ σύμφωνα με το απαισιόδοξο σενάριο του ΙΟΒΕ, που στηρίζεται στην παραδοχή της παρατεταμένης σημερινής επιδημιολογικής κατάστασης, η φετινή ανάπτυξη θα αναιμική με ρυθμούς 0,5%- 1%.
Όπως αναφέρει, επίσης, η GBR Consulting σε report, από τα σενάρια που εξετάζει ο Οργανισμός Ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας της Ευρώπης, το Eurocontrol, προβλέπεται ουσιαστικά μια ολοσχερής απώλεια του πρώτο εξαμήνου.
Όπως αναφέρεται μέχρι τώρα, σε ολόκληρη την Ευρώπη, η αεροπορική κίνηση τον Ιανουάριο του 2021 μειώθηκε περίπου κατά 64% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα πέρυσι ενώ η κατάσταση επιδεινώνεται για τους δύο επόμενους μήνες, Φεβρουάριο και Μάρτιο. Ακόμη και ο Απρίλιος αναμένεται να έχει πολύ κακή απόδοση σύμφωνα με τον Eurocontrol, με περιορισμένη μόνο ανάκαμψη για την περίοδο του Πάσχα. Οι πτήσεις αναμένεται να κινηθούν σε επίπεδα 25-30% του φυσιολογικού.
Ο Eurocontrol εξετάζει δυο σενάρια για την αεροπορική κίνηση. Στο σενάριο Α, η κίνηση θα βελτιωθεί μετά τον Μάρτιο, με τους πιο ευάλωτους πολίτες σε όλη την Ευρώπη να έχουν εμβολιαστεί (παρά τις καθυστερήσεις), διευκολύνοντας τη μερική χαλάρωση των εθνικών περιοριστικών μέτρων για τα ταξίδια, κατά το δεύτερο τρίμηνο. Αυτό σημαίνει ότι τα μη απαραίτητα αεροπορικά ταξίδια θα γίνουν πιο προσιτά κατά τη διάρκεια του 2ου τριμήνου και θα ακολουθήσει μια μεγαλύτερη ανάκαμψη κατά τη θερινή περίοδο. Στο σενάριο Α, τα επίπεδα κυκλοφορίας θα είναι στο -55% του 2019 έως τον Ιούνιο του 2021.
Ωστόσο, ο Eurocontrol δεν θεωρεί το σενάριο Β παράλογο, όπου η επιδημιολογική κατάσταση θα βελτιωθεί κατά το δεύτερο τρίμηνο, αλλά πολλές χώρες ενδέχεται να επιλέξουν να μη χαλαρώσουν τους εθνικούς τους ταξιδιωτικούς περιορισμούς, περιορίζοντας σημαντικά τη ζήτηση και οποιαδήποτε πιθανότητα βελτίωσης των αεροπορικών ταξιδιών μέχρι τη θερινή περίοδο. Σε αυτή την περίπτωση, τον Ιούνιο η πτώση στα αεροπορικά ταξίδια θα είναι στο -70% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2019.
Γιώργος Αλεξάκης
Πηγή: Reporter.gr