Με δύο «εκτός τόπου και χρόνου» επιστολές η Υπηρεσία Νεωτέρων Μνημείων και Τεχνικών Εργων Δωδεκανήσου επεδίωξε να ναρκοθετήσει την πορεία του σημαντικότερου ίσως έργου για το νησί της Ρόδου, της αποκαταστάσεως και επαναλειτουργίας του Εθνικού Θεάτρου, για την υλοποίηση του οποίου υπήρξε δέσμευση του ίδιου του πρωθυπουργού και αγώνας δρόμου και επίπονες προσπάθειες από την πολιτική ηγεσία και τους υπηρεσιακούς παράγοντές της υπό τον Γιώργο Χατζημάρκο Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου και υπό τον Αντώνη Καμπουράκη δημοτικής αρχής Ρόδου.
Ενώ ο διαγωνισμός βρισκόταν σε εξέλιξη και οι διαδικασίες είχαν εγκριθεί από όλες τις συναρμόδιες υπηρεσίες, ιεραρχικώς ανώτερες του Υπουργείου Πολιτισμού, η Υπηρεσία Νεωτέρων Μνημείων, με πρωτοφανή επιπολαιότητα έθεσε προσχώματα στη διαδικασία επιδεικνύοντας άγνοια των κανόνων δημοπρασίας και του περιεχομένου του έργου.
Αναφέρεται ειδικότερα σε θέματα που αφορούν στο έργο της σκηνικής λειτουργίας του Εθνικού Θεάτρου αν και στην παρούσα φάση η δημοπρασία αφορά αποκλειστικά και μόνο το οικοδομικό έργο.
Δηλαδή έθεσε ενστάσεις για έργο που δεν δημοπρατείται τώρα!
Επιπλέον, θέτει ζήτημα να τεθούν ειδικοί όροι δημοπρασίας για τους μελετητές οι οποίοι τίθενται μόνο από το Υπουργείο Υποδομών και για τους οποίους απαιτείται χρόνος άνω των 6 μηνών όταν το έργο έχει τεθεί σε τροχιά υλοποίησης με κατεπείγοντα χαρακτήρα.
Το όλο ζήτημα απασχόλησε πρόσφατη συνεδρίαση της αρμόδιας προς τούτο επιτροπής και αφού έγινε μνεία στην επιχειρούμενη «εμπλοκή» οι αρμόδιοι του Υπουργείου έθεσαν τα πράγματα στην ορθή τους διάσταση και το έργο συνεχίζεται ως έχει.
Ειδικότερα στην πρώτη συνεδρίαση της Επιτροπής Παρακολούθησης της Προγραμματικής Σύμβασης Πολιτισμικής Ανάπτυξης για την υλοποίηση του έργου διαπιστώθηκε για μια ακόμη φορά η συναντίληψη και η στενή και αποτελεσματική συνεργασία των κεντρικών υπηρεσιών του Υπουργείου με την Περιφέρεια και τον Δήμο Ρόδου, για την επίτευξη του κοινού στόχου αποκατάστασης του ιστορικού και εμβληματικού κτηρίου.
Η συνεδρίαση πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα εθιμοτυπίας, στην Περιφέρεια, υπό την προεδρία του αντιδημάρχου Πολιτιστικών Μνημείων και Υπηρεσίας Δόμησης, Στέφανου Δράκου, παρόντος του δημάρχου Ρόδου, Αντώνη Καμπουράκη.
Μέσω Zoom συμμετείχαν και δύο εκπρόσωποι των κεντρικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Πολιτισμού, η Ιωάννα Καράνη, προϊσταμένη της Διεύθυνσης Προστασίας και Αναστήλωσης Νεωτέρων και Σύγχρονων Μνημείων του Υπουργείου και ο Κωνσταντίνος Φρισήρας, προϊστάμενος της Διεύθυνσης Μελετών και Εκτέλεσης Έργων Μουσείων και Πολιτιστικών Κτηρίων. Εκ μέρους της Περιφέρειας, συμμετείχε και ο προϊστάμενος του Τμήματος Μελετών της Διεύθυνσης Τεχνικών Έργων της ΠΝΑι, Νίκος Λυμπερόπουλος.
Στην συνεδρίαση διαπιστώθηκε ότι οι επιστολές της Υπηρεσίας Νεωτέρων Μνημείων ήταν εκτός θέματος και εκτός διοικητικού πλαισίου, γεγονός που επιβεβαιώθηκε κατά την διάρκεια της συζήτησης και από τους εκπροσώπους των κεντρικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Πολιτισμού, Ιωάννα Καράνη, και Κωνσταντίνο Φρισήρα, οι οποίοι ζήτησαν από όλους τους εμπλεκόμενους να είναι φειδωλοί στην διακίνηση εγγράφων.
Πιο συγκεκριμένα, την 31η Ιανουαρίου 2023 η Υπηρεσία Νεωτέρων Μνημείων και Τεχνικών Εργων Δωδεκανήσου απέστειλε στην Διεύθυνση Τεχνικών Εργων Δωδεκανήσου της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου και κοινοποίησε στην Γενική Διεύθυνση Αναστήλωσης Μουσείων και Τεχνικών Εργων και στην Διεύθυνση Προστασίας και Αναστήλωσης Νεωτέρων και Σύγχρονων Μνημείων έγγραφο που τιτλοφορείται «Αποκατάσταση και επαναλειτουργία Εθνικού Θεάτρου Ρόδου» στο οποίο αναφέρονται μεταξύ άλλων και τα εξής:
«…προκειμένου να επιτευχθεί ο κοινός στόχος της αποκατάστασης του σημαντικού μνημείου του Εθνικού Θεάτρου Ρόδου το οποίο είναι χαρακτηρισμένο ως έργο τέχνης, ιστορικό διατηρητέο μνημείο και εντός ιστορικού τόπου, με αρμόδιο φορέα προστασίας το ΥΠΠΟΑ και αρμόδια υπηρεσία την ΥΝΜΤΕ Δωδεκανήσου, αναφέρουμε τα ακόλουθα τα οποία θα πρέπει να διασφαλίζονται ρητά κατά τη διαδικασία του διαγωνισμού:
-Η ως άνω εγκεκριμένη από το ΥΠΠΟΑ οριστική μελέτη «Αποκατάσταση και επαναλειτουργία Εθνικού Θεάτρου Ρόδου», θα πρέπει να εφαρμοστεί, με τα σχέδια, τις τεχνικές εκθέσεις και τις επιμέρους μελέτες που τη συνοδεύουν, να είναι αναπόσπαστο μέρος των τευχών του διαγωνισμού και να αποτελέσει τη βάση υλοποίησης του έργου. Ο ανάδοχος θα αναλάβει την εκπόνηση των μελετών εφαρμογής, οι οποίες επίσης θα υποβληθούν για έγκριση στο ΥΠΠΟΑ. Μόνον εφόσον κρίνεται απολύτως απαραίτητο, μετά από σχετική τεκμηρίωση, θα μπορούσαν να γίνουν αλλαγές στην οριστική αρχιτεκτονική μελέτη, με τη σύμφωνη γνώμη του ΥΠΠΟΑ.
Επισημαίνουμε ότι τα παραπάνω δεν είναι σαφή στα τεύχη δημοπράτησης του διαγωνισμού (π.χ. ενδεικτικά Τ01-2 «Πίνακας Συμμόρφωσης» κ.α.).
-Στα τεύχη του διαγωνισμού τα οποία είναι δεσμευτικά για τον ανάδοχο (π.χ. Τ06 «Φάκελος Ωριμότητας Έργου» κ.α.) δεν αναφέρονται οι αρμόδιες Υπηρεσίες του ΥΠΠΟΑ.
-Η μελέτη σκηνικής λειτουργίας, η οποία λαμβάνει υπόψιν τους αυθεντικούς ιστορικούς μηχανισμούς είναι κρισιμότατη για τη λειτουργία του θεάτρου και υποχρεωτική για τον ανάδοχο.
-Τέλος, θεωρούμε σημαντική (α) την πολυετή εμπειρία των μελετητών και κατασκευαστών στην αποκατάσταση μνημείων ή/και θεάτρων (π.χ. Τεύχος 08 – «Κανονισμός μελετών έργου» κ.α.) και (β) την έμφαση στις προδιαγραφές ποιότητας, ώστε να διασφαλιστεί η τελική βιωσιμότητα και λειτουργικότητα του θεάτρου».
Της επιστολής αυτής ακολούθησε την 3 Φεβρουαρίου 2023 ηλεκτρονικό μήνυμα και δεύτερη επιστολή την 13η Φεβρουαρίου 2023 με το οποίο ζητήθηκε η σύγκληση της Επιτροπής Παρακολούθησης της Προγραμματικής Σύμβασης Πολιτισμικής Ανάπτυξης για την υλοποίηση του έργου προκειμένου όπως ζητήθηκε…. «να συζητηθούν επείγοντα θέματα που σχετίζονται με την ποιότητα της υλοποίησης του έργου, όπως αυτό περιγράφεται στα (τέσσερα) τεύχη δημοπράτησης και αναφέρονται εν πολλοίς στο ως άνω έγγραφο της Υπηρεσίας μας, με δεδομένη τη λήξη υποβολής προσφορών την 20-02-2023».