Ο τ. Βουλευτής Δωδεκανήσου Βασίλης Α. Υψηλάντης απηύθυνε ανοιχτή επιστολή προς τους Έλληνες Ευρωβουλευτές, που συμμετέχουν σε κόμματα του δημοκρατικού τόξου, μετά τις δηλώσεις στη Βουλή του Υπουργού Οικονομικών κ. Βαρουφάκη για την τύχη των μειωμένων συντελεστών Φ.Π.Α στα νησιά του Αιγαίου και την απαράδεκτη αντιμετώπιση από τους θεσμούς του θέματος.
Ο τ. βουλευτής Δωδεκανήσου ζητά με κάθε μέσο να ζητήσουν να μην περιληφθεί στη συμφωνία το επιβαρυντικό για τη ζωή των νησιωτών μέτρο.
Ο κ. Υψηλάντης επισημαίνει ότι εκχωρώντας το δικαίωμα αυτό στους μειωμένους συντελεστές Φ.Π.Α στα νησιά, που πηγάζει από την του άρθρου 120 της Οδηγίας 2006/112/ΕΚ του Συμβουλίου της 28ης Νοεμβρίου 2006 , είναι σαν να εκχωρούμε ένα βασικό και ουσιαστικό κεκτημένο της χώρας μας , γεγονός που διακυβεύει την ομαλή συμμετοχή της στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Απεμπολούμε ένα δικαίωμα που κανείς στο μέλλον δεν θα μας επιστρέψει…
Ζητά να αναδείξουν την απαράδεκτη κατάσταση, κατά τους ισχυρισμούς του κ. Βαρουφάκη και να ζητήσουν να παύσουν οι ενέργειες αυτές που αντιστρατεύονται τις αρχές λειτουργίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης και οι οποίες εξωθούν “εν τοις πράγμασι” στο περιθώριο της Ένωσης τη χώρα μας.
Επίσης να δοθούν εξηγήσεις για τη στάση αυτή των θεσμών που έχουν απλά και μόνον ως στόχο να πλήξουν προβληματικές νησιωτικές περιοχές της Ελλάδας και οι οποίες σήμερα εκτός των άλλων υφίστανται πρώτες τις αρνητικές συνέπειες από την “εισβολή” μεταναστευτικών ροών στην Ευρώπη και βέβαια και να αποτρέψετε την εφαρμογή τους.
Η Ελλάδα χάνει χρόνο από την περιβόητη αυτή “σκληρή” διαπραγμάτευση αλλά ως φαίνεται και θέσεις σημαντικές για τον τόπο.
Ο κ. Υψηλάντης καταλήγει “ Η επιβίωση της νησιωτικής Ελλάδας και η περαιτέρω ανάπτυξη του τουριστικού μας προϊόντος είναι μεγέθη ασυγκρίτως ανώτερα από μια βεβιασμένη συνάθροιση προσδοκώμενων εσόδων και όχι τόσο σημαντικών για να ξεπεραστεί το ελληνικό πρόβλημα. Αυτό συμφέρει αληθινά και την Ευρώπη!΅.
Το πλήρες κείμενο της ανοιχτής επιστολής είναι το ακόλουθο:
ΑΝΟΙΧΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ-ΕΚΚΛΗΣΗ ΤΟΥ τ. ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΥΨΗΛΑΝΤΗ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΕΛΛΗΝΕΣ ΕΥΡΩΒΟΥΛΕΥΤΕΣ
ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΜΕΙΩΜΕΝΟΥΣ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΩΝ Φ.Π.Α ΣΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΝΗΣΙΑ
ΚΑΙ ΤΗ ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ ΣΤΗΝ Ε.Ε
Ρόδος 1 Ιουνίου 2015
Η παρούσα επιστολή-έκκληση αποσκοπεί στο να υπάρξει η μέγιστη δυνατή ευαισθητοποίηση, των Ελλήνων Ευρωβουλευτών, για την από κοινού διεκδίκηση εφαρμογής για τη χώρα μας βασικών εννοιών, αρχών και διατάξεων ως ισότιμο μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης και βεβαίως τη διεκδίκηση της μη -de facto- κατάργησης του άρθρου 120 της Οδηγίας 2006/112/ΕΚ του Συμβουλίου της 28ης Νοεμβρίου 2006 περί των μειωμένων συντελεστών Φ.Π.Α στα νησιά του Αιγαίου.
Στη διεκδίκηση, στην ουσία, της περαιτέρω ισότιμης συμμετοχής της Ελλάδας στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Αφορμή στη διατύπωση του αίτηματός μου αυτού, είναι η απάντηση του Υπουργού Οικονομικών κ. Βαρουφάκη σε επίκαιρη ερώτηση, του βουλευτή Δωδεκανήσου κ. Δημήτρη Κρεμαστινού επί του θέματος.
Ο κ. Βαρουφάκης συγκεκριμένα αναφέρει τα ακόλουθα (αναρτημένα στο διαδίκτυο πρακτικά της Βουλής της 28.5.2015):
“…Πράγματι είχα κάνει μια κατηγορηματική δέσμευση σε αυτήν εδώ την Αίθουσα, την οποία νομίζω ότι θα συμφωνήσετε ότι την τίμησα. Να σας θυμίσω ότι είχα πληροφορήσει το Σώμα ότι υπήρχε ασφυκτική πίεση στο πλαίσιο της συμφωνίας-γέφυρας της τετράμηνης παράτασης της δανειακής συμφωνίας να υπάρξει αύξηση στον ΦΠΑ των νησιών. Είχα δεσμευθεί, η Κυβέρνηση είχε δεσμευτεί ότι αυτό δεν θα το κάνουμε. Όχι μόνο δεν το κάναμε, αλλά προέβημεν και σε μια περαιτέρω διαβεβαίωση ότι δεν θα υπάρξει καμία αλλαγή του καθεστώτος του ΦΠΑ στα νησιά ή οπουδήποτε αλλού μέχρι την 1η Σεπτεμβρίου, έτσι ώστε να υπάρχει μια απόλυτη βεβαιότητα για την καλοκαιρινή τουριστική σεζόν.
Όπως καταλαβαίνετε, κύριε Κρεμαστινέ, δέσμευση στο διηνεκές δεν μπορεί να υπάρξει από κανέναν, πέραν της προσωπικής δέσμευσής μου ότι θα παλέψουμε, ώστε η νησιωτική πολιτική μας να είναι τέτοια που να συνάδει και με τις δικές σας αγωνίες και με τις αγωνίες και τις προσδοκίες των κατοίκων των νησιών του Αιγαίου.
Θέλω να σας πληροφορήσω ότι στις διαπραγματεύσεις που διεξάγονται αυτήν τη στιγμή, όλες αυτές τις εβδομάδες, ακόμα και σήμερα –και σήμερα, το τονίζω- έχουμε να αντιμετωπίσουμε μια απολύτως ανάλγητη στάση απέναντι στις ανάγκες των νησιών μας. Θέλω να είμαι ξεκάθαρος σε αυτό. Η πίεση είναι ασφυκτική, παρά τα πολύ ισχυρά επιχειρήματα της δικής μας πλευράς, τα οποία, όπως σας είχα πει και την περασμένη φορά, τα καταθέτουμε σε όλα τα επίπεδα, από το επίπεδο του Πρωθυπουργού όταν μιλάει με Αρχηγούς κρατών, στο δικό μου, στο πλαίσιο του Eurogroup, των Υπουργών Οικονομικών, στο πλαίσιο του Brussels Group, των τεχνικών κλιμακίων.
Γνωρίζετε πολύ καλά ότι τα επιχειρήματά μας είναι όντως αδιάσειστα. Ακόμα και Υπουργοί Οικονομικών της Ισπανίας και άλλων χωρών παραδέχονται ότι και για τα δικά τους νησιωτικά συμπλέγματα ισχύουν χαμηλότεροι συντελεστές ΦΠΑ. Υπάρχει απόλυτα ακράδαντο και σωστό σκεπτικό γι’ αυτό. Και όμως βλέπουμε ότι στο πλαίσιο των διαπραγματεύσεων όλα αυτά τα σημαντικά επιχειρήματα τα προσπερνούν οι θεσμοί. Όχι οι ομόλογοί μας, όχι οι εταίροι μας, οι θεσμοί. Γι’ αυτό έχει μεγάλη σημασία να απελευθερωθούμε από αυτήν τη μνημονιακή δέσμευση και αυτή η διαπραγμάτευση να είναι η τελευταία με τους θεσμούς, στο πλαίσιο αυτής της μνημονιακής, θέλετε, αναλγησίας…”.
Σύμφωνα με τους ισχυρισμούς του κ. Βαρουφάκη προκύπτουν τα ακόλουθα:
1.) Υπήρξε ασφυκτική πίεση από πλευράς θεσμών, να υπάρξει συμφωνία για αύξηση του ΦΠΑ στα νησιά, προκειμένου να εγκριθεί η τετράμηνη συμφωνία-γέφυρα παράτασης της δανειακής συμφωνίας.
2.) Ο κ. Βαρουφάκης αναφέρει αόριστα ότι είχε δεσμευθεί στη Βουλή ότι αυτό δεν θα το έπραττε η κυβέρνηση (δεν διευκρινίζει όμως αν το συμφώνησε τον Φεβρουάριο 2015). Ωστόσο η καταληκτική θέση του συμπίπτει με την αρνητική θέση του Επιτρόπου Μσχοβισί στη διατήρηση των μειωμένων συντελεστών Φ.Π.Α και στη λήψη άλλων μέτρων για τα νησιά.
3.) Ομολογεί έμμεσα την εξομοίωση των συντελεστών Φ.Π.Α στα νησιά, όχι πριν την 1η Σεπτεμβρίου 2015, ώστε όπως ισχυρίζεται να μη θιγεί η καλοκαιρινή τουριστική σαιζόν! (αγνοώντας προφανώς και στο σημείο αυτό ότι και η τουριστική σαιζόν στα νησιά λήγει επίσημα αρχές Νοεμβρίου και οι τιμές έχουν συμφωνηθεί από το 2014)
4.) Ότι ακόμα και την ώρα αυτή των διαπραγματεύσεων έχουμε να αντιμετωπίσουμε μια απολύτως ανάλγητη στάση απέναντι στις ανάγκες των νησιών μας από τους θεσμούς. Ότι το επιχείρημα, ότι και σε άλλα Ευρωπαϊκά νησιά ισχύουν χαμηλοί συντελεστές Φ.Π.Α, οι θεσμοί το ξεπερνούν! Συνεπώς υπάρχουν περιθώρια ανατροπής της συμφωνίας (;) αυτής.
5.) Ότι είναι σημαντικό να απελευθερωθούμε από αυτή τη μνημονιακή δέσμευση ευχόμενος η διαπραγμάτευση αυτή να είναι η τελευταία με τους θεσμούς, στο πλαίσιο αυτής της μνημονιακής… αναλγησίας…”.
Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι η Ελλάδα είχε βρεθεί στα πρόθυρα άτακτης χρεοκοπίας και ότι με τις θυσίες του ο ελληνικός λαός όχι μόνον κατάφερε να την ξεπεράσει αλλά και η χώρα μας να αρχίσει να καταγράφει πρωτογενή πλεονάσματα και θετικά πρόσημα στην οικονομία.
Στο τετράμηνο παράτασης της δανειακής συμφωνίας όμως, που ζήτησε η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ , τα πράγματα αλλάζουν…
Αν δεχτούμε δε ως αληθή, αυτά που ισχυρίζεται ο κ. Βαρουφάκης, για την πίεση των θεσμών για κατάργηση των μειωμένων συντελεστών Φ.Π.Α στα νησιά, έχουμε μια αδικαιολόγητη και απροκάλυπτη επέμβαση των θεσμών στην εφαρμογή του Ενωσιακού δικαίου στην Ελλάδα, γεγονός που θέτει ΅εν αμφιβόλω΅ την ίδια τη συμμετοχή μας στην Ευρωπαϊκή Ένωση!
Οι μειωμένοι συντελεστές Φ.Π.Α στα νησιά του Αιγαίου ισχύουν βάσει του άρθρου 120 της Οδηγίας 2006/112/ΕΚ του Συμβουλίου της 28ης Νοεμβρίου 2006 Κοινό Σύστημα ΦΠΑ που ορίζει ” Η Ελλάδα μπορεί να εφαρμόζει στους νομούς Λέσβου, Χίου, Σάμου, Δωδεκανήσου, Κυκλάδων και στα νησιά Θάσος, Βόρειες Σποράδες, Σαμοθράκη και Σκύρος χαμηλότερους συντελεστές έως 30 % από τους αντίστοιχους συντελεστές που εφαρμόζονται στην ηπειρωτική Ελλάδα.”
Το Κοινό Σύστημα Φ.Π.Α σύμφωνα με το άρθρο 6 της ίδιας Οδηγίας δεν εφαρμόζεται στα ακόλουθα εδάφη που αποτελούν τμήμα του τελωνειακού εδάφους της Ευρωπαϊκής Ένωσης:α) το Άγιον Όρος (με την πράξη προσχώρησης),β) τις Κανάριες νήσους, γ) τα γαλλικά υπερπόντια διαμερίσματα,δ) τις νήσους Ώλαντ (Åland),ε) τις αγγλονορμανδικές νήσους και στα ακόλουθα εδάφη που δεν αποτελούν τμήμα του τελωνειακού εδάφους της Ευρωπαϊκής Ένωσης: α) τη νήσο Ελιγολάνδη,β) την περιοχή του Μπύζιγκεν,γ) τη Θέουτα,δ) τη Μελίλια,ε) το Λιβίνιο,στ) την Καμπιόνε ντ’ Ιτάλια,ζ) τα ιταλικά ύδατα της λίμνης του Λουγκάνο.
Μάλιστα στο άρθρο 8 προβλέπεται επιφύλαξη υπέρ της Επιτροπής να μπορεί:” Εάν (η Επιτροπή) κρίνει ότι οι προβλεπόμενες στα άρθρα 6 και 7 διατάξεις δε δικαιολογούνται πλέον, ιδίως από την άποψη της ουδετερότητας όσον αφορά τον ανταγωνισμό ή από την άποψη των ιδίων πόρων, υποβάλλει στο Συμβούλιο τις κατάλληλες προτάσεις.” Κάτι που δεν προβλέπεται για τη ρύθμιση του άρθρου 120 της Οδηγίας για τους μειωμένους συντελεστές ΦΠΑ στα νησιά η κατάργηση των οποίων μπορεί να γίνει μόνον με τη συναίνεση της Ελλάδας και κατά τις προβλεπόμενες διαδικασίες.
Διαφοροποιημένοι συντελεστές προβλέπονται και σε άλλες περιοχές της ΕΕ από την Οδηγία και συγκεκριμένα :
Άρθρο 104
Η Αυστρία μπορεί να εφαρμόζει, στις κοινότητες Jungholz και Mittelberg (Kleines Walsertal), δεύτερο κανονικό συντελεστή ΦΠΑ, χαμηλότερο από εκείνον που ισχύει στην υπόλοιπη χώρα, αλλά όχι κατώτερο του 15 %.
Άρθρο 104α
Η Κύπρος μπορεί να εφαρμόζει έναν από τους δύο μειωμένους συντελεστές οι οποίοι προβλέπονται στο άρθρο 98, στην παράδοση υγραερίου (LPG) σε φιάλες.
Άρθρο 105
1. Η Πορτογαλία μπορεί να εφαρμόζει έναν από τους δύο μειωμένους συντελεστές, οι οποίοι προβλέπονται στο άρθρο 98, στα διόδια στις γέφυρες της περιοχής της Λισσαβόνας.
2. Η Πορτογαλία μπορεί, για τις συναλλαγές που διεξάγονται στις αυτόνομες περιοχές των Αζορών και της Μαδέρας και για τις άμεσες εισαγωγές στις δύο αυτές περιοχές, να εφαρμόζει συντελεστές κατώτερους από εκείνους που εφαρμόζονται στην ηπειρωτική χώρα.
Δεν είναι επίσης αληθές ότι η κατάργηση της συγκεκριμένης διαφοροποίησης στα νησιά του Αιγαίου αποτελεί μνημονιακή υποχρέωση.
Η επίκληση, από ορισμένους, ότι στο δεύτερο μνημόνιο (Ν. 4046/12), στο Παράρτημα V μεταξύ άλλων προβλέπεται ” η εξάλειψη ορισμένων φοροαπαλλαγών και προνομιακών φορολογικών καθεστώτων” δεν έχει σχέση με τους μειωμένους συντελεστές Φ.Π.Α στα νησιά κατά την Οδηγία για το Κοινό Σύστημα Φ.Π.Α αφού ούτε φοροαπαλλαγή είναι (αλλά επιτρεπτή διαφοροποίηση συντελεστών), ούτε προνομιακό φορολογικό καθεστώς κατά τον Ο.Ο.Σ.Α.
Η συγκεκριμένη μείωση έχει αναγνωριστεί, από τις τότε Ευρωπαϊκές Κοινότητες, ως όρος επιβίωσης των Ελληνικών νησιών, λόγω του τεράστιου μεταφορικού κόστους που καθιστά προϊόντα και υπηρεσίες, σε σχέση με την υπόλοιπη χώρα, πολύ ακριβότερα (διάφορες οικονομικές μελέτες προσεγγίζουν με οικονομικά μοντέλα τη διαφορά). Και αυτό γιατί δεν είχαν εξαιρεθεί, από της εντάξεως της Ελλάδας στις Ε.Κ, της εφαρμογής της Κοινοτικής φορολογικής και κοινοτικής νομοθεσίας όπως έγινε με άλλες νησιωτικές περιοχές της Ευρώπης.
Είναι αληθές ότι και το Δ.Ν.Τ από το 2011 σε έκθεσή του επιζητεί την αλλαγή του φορολογικού συστήματος στην Ελλάδα και την κατάργηση των μειωμένων συντελεστών Φ.Π.Α στα νησιά. Περίεργη όμως είναι και η θέση του Επιτρόπου Μοσχοβισί που εντελώς αόριστα εκφράζει παρόμοια θέση με την επισήμανση (όπως δόθηκε σε απάντηση σχετικής ερωτήσεως της Ευρωβουλευτού Μαρίας Σπυράκη) ότι ειδικά για τα ελληνικά νησιά: “… Άλλα μέσα, εκτός των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ, θα μπορούσαν να είναι αποτελεσματικότερα και λιγότερο δαπανηρά για τη στήριξη μειονεκτουσών περιφερειών. Επί παραδείγματι – και αυτό μπορεί να γίνει με την υποστήριξη των ευρωπαϊκών διαρθρωτικών και επενδυτικών ταμείων – η ολοκλήρωση των βασικών υποδομών, με την επακόλουθη βελτίωση της προσβασιμότητας και της επικοινωνίας, καθώς και η παροχή δημόσιων υπηρεσιών στους κατοίκους, όπως υγειονομικής περίθαλψης και εκπαίδευσης, καθώς και η λήψη μέτρων για την αύξηση της ελκυστικότητας και η πραγματοποίηση επενδύσεων για την τόνωση των οικονομικών δραστηριοτήτων, συνιστούν δυνητικά μέσα στήριξης των μειονεκτουσών περιοχών, με περισσότερο βιώσιμο τρόπο απ’ ό,τι οι μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ».
Αυτά όμως αφενός αντιστρατεύονται το υφιστάμενο Ενωσιακό νομικό πλαίσιο και παραπέμπουν το πρόβλημα, μόνον για τα ελληνικά νησιά (αφού στα άλλα κράτη μέλη θα συνεχίσει να υπάρχει), στις καλένδες! Χωρίς βέβαια τούτο να σημαίνει ότι αυτά δεν έχουν ανάγκη και των άλλων μέτρων προτείνει ο Επίτροπος!
Οφείλετε συνεπώς, κυρίες και κύριοι ευρωβουλευτές, να μην παραμένετε απλοί παρατηρητές αλλά διεισδυτικά και με κάθε πρόσφορο μέσο να ελέγξετε τους ισχυρισμούς του Υπουργού των Οικονομικών κ. Γιάννη Βαρουφάκη. Εσείς μας εκπροσωπείτε στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Και τα νησιά μας είναι ζωτικός χώρος για την Ελλάδα και την Ευρώπη!
Να αναδείξετε την απαράδεκτη αυτή κατάσταση και να ζητήσετε να παύσουν οι ενέργειες αυτές που αντιστρατεύονται τις αρχές λειτουργίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης και οι οποίες εξωθούν “εν τοις πράγμασι” στο περιθώριο της Ένωσης τη χώρα μας.
Να ζητήσετε εξηγήσεις για τη στάση αυτή των θεσμών, σύμφωνα με τους ισχυρισμούς του κ. Βαρουφάκη, που έχουν απλά και μόνον ως στόχο να πλήξουν προβληματικές νησιωτικές περιοχές της Ελλάδας και οι οποίες σήμερα εκτός των άλλων υφίστανται πρώτες τις αρνητικές συνέπειες από την “εισβολή”
μεταναστευτικών ροών στην Ευρώπη και βέβαια και να αποτρέψετε την εφαρμογή τους.
Εκχωρώντας το δικαίωμα αυτό στους μειωμένους συντελεστές Φ.Π.Α στα νησιά, βάσει του Ενωσιακού Δικαίου, είναι σαν να εκχωρούμε ένα βασικό και ουσιαστικό κεκτημένο της χώρας μας για την ομαλή συμμετοχή της στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Και είναι ένα δικαίωμα που κανείς στο μέλλον δεν θα μας επιστρέψει…
Η Ελλάδα χάνει χρόνο από την περιβόητη αυτή “σκληρή” διαπραγμάτευση αλλά ως φαίνεται και θέσεις σημαντικές για τον τόπο.
Η επιβίωση της νησιωτικής Ελλάδας και η περαιτέρω ανάπτυξη του τουριστικού μας προϊόντος είναι μεγέθη ασυγκρίτως ανώτερα από μια βεβιασμένη συνάθροιση προσδοκώμενων εσόδων και όχι τόσο σημαντικών για να ξεπεραστεί το ελληνικό πρόβλημα. Αυτό συμφέρει αληθινά και την Ευρώπη!
Με εκτίμηση
Βασίλειος Νικόλαος Α. Υψηλάντης
τ. Βουλευτής Δωδεκανήσου