Σαπφώ
Τα ποιήματα
(πρόλογος-μετάφραση-σημειώσεις) Τασούλα Καραγεωργίου,
Αθήνα: Εκδ. Κέδρος, 2022
Το δειλινό του Σαββάτου 27 Μαΐου 2023, στον Ιπποτικό Ξενώνα της Αγίας Αικατερίνης στη Μεσαιωνική Πόλη της Ρόδου, πραγματοποιήθηκε με πολύ μεγάλη επιτυχία η παρουσίαση του βιβλίου της Τασούλας Καραγεωργίου Σαπφώ, Τα Ποιήματα (πρόλογος-μετάφραση-σημειώσεις) από τις εκδόσεις Κέδρος (2022). Υπεύθυνοι φορείς για τη διοργάνωση ήταν ο Σύνδεσμος Φιλολόγων Δωδεκανήσου, το επιστημονικό περιοδικό Ἤριννα και το περιοδικό τέχνης και λόγου Νησίδες. Την εκδήλωση στήριξε η Εφορεία Αρχαιοτήτων Δωδεκανήσου που διέθεσε τον χώρο. Το βιβλίο διατέθηκε στο κοινό από το βιβλιοπωλείο Το Δέντρο.
Η δρ. Τασούλα Καραγεωργίου είναι αναγνωρισμένη ως μία από τις πιο έγκυρες φωνές στη σύγχρονη ελληνική ποίηση. Γεννήθηκε στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου το 1954, με καταγωγή από τη Ρόδο. Είναι τ. σύμβουλος φιλολόγων, τ. πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Φιλολόγων (Π.Ε.Φ.) και μέλος της συντακτικής επιτροπής της περιοδικής έκδοσης Ἤριννα του Συνδέσμου Φιλολόγων Δωδεκανήσου. Από το 2007 διδάσκει στο Εργαστήρι Ποίησης του Ιδρύματος Τάκης Σινόπουλος. Το ποιητικό της έργο εκτείνεται σε εννέα βιβλία από το 1986 έως σήμερα. Τελευταία έκδοση είναι Τα πήλινα ποιήματα από τις εκδόσεις Κέδρος 2021, η οποία περιλαμβάνει τις συλλογές Η χελώνα του Κεραμεικού και Η πήλινη χορεύτρια. Για τη συλλογή ποιημάτων Η πήλινη χορεύτρια (2019) των εκδόσεων Γαβριηλίδης τιμήθηκε από την Ακαδημία Αθηνών με το βραβείο Λάμπρου Πορφύρα 2020. Ποιήματά της έχουν δημοσιευθεί σε πολλά λογοτεχνικά περιοδικά και ανθολογίες. Έχει επίσης μεταφράσει αρχαία ελληνική λυρική ποίηση, ειδικά την Σαπφώ, την Ήριννα και επιτύμβια επιγράμματα από την Παλατινή Ανθολογία στην ιδιαίτερα σημαντική της έκδοση Ναυαγού τάφος ειμί (Γαβριηλίδης, 2016).
Την εκδήλωση προλόγισε και συντόνισε η Λουκία Ορφανού, Φιλόλογος και Πρόεδρος του Συνδέσμου Φιλολόγων Δωδεκανήσου. Παρέμβαση πραγματοποιήθηκε από τον Πάνο Δρακόπουλο, ποιητή και μέλος της συντακτικής επιτροπής του περιοδικού λόγου και τέχνης Νησίδες (συνδιοργανωτή της εκδήλωσης). Για το βιβλίο μίλησαν: Εριφύλη Κανίνια (Αρχαιολόγος και ποιήτρια), Δήμητρα Γ. Κιούση (Φιλόλογος) και η Τασούλα Καραγεωργίου. Ποιήματα της Σαπφούς απήγγειλε η Σοφία Κουτσάκη (θεατρολόγος, τραγουδίστρια και τραγουδοποιός). Στην ερμηνεία
τριών μελοποιημένων ποιημάτων της Σαπφούς από μεγάλους Έλληνες συνθέτες την συνόδευσε με κλασική κιθάρα ο Νίκος Χυτήρης.
Ο Πάνος Δρακόπουλος στην ομιλία του τόνισε τη μόνιμα ουσιαστική συμμετοχή και συνεργασία της Τασούλας Καραγεωργίου με τις Νησίδες μέσω της ποίησής της αλλά και μέσω της στήλης του περιοδικού που αφορά στη μετάφραση αρχαίων επιγραμμάτων της Παλατινής Ανθολογίας. Επιπλέον, ιδιαίτερη αναφορά έγινε στην πρόσφατη έκδοση του 24ου τεύχους των Νησίδων, όπου περιλαμβάνεται εκτενές άρθρο της ιδίας για την αρχαία ποιήτρια από τη Λίνδο, την Κλεοβουλίνη, κόρη του Κλεόβουλου του Λίνδιου καθώς και μεταφράσεις «αινιγμάτων» της.
Στη συνέχεια, η Εριφύλη Κανίνια με την ομιλία της ανέδειξε τη σπουδαιότητα του σαπφικού έργου για τη Λέσβο και τον αιγαιακό πολιτισμό της αρχαϊκής εποχής καθώς και την τεράστια συμβολή του στην αρχαϊκή λυρική ποίηση. Έμφαση δόθηκε στην έννοια του κάλλους και της αβροσύνης. Η έτερη ομιλήτρια, Δήμητρα Κιούση αναφέρθηκε στην πολιτική σημασία ανάδειξης του γυναικείου λόγου μέσω της ποιητικής έκφρασης του λυρικού «εγώ», σε μια εποχή που είχε επιβληθεί στις γυναίκες η σιωπή. Παρουσιάστηκε επίσης, η πολύμοχθη διαδρομή του μεταφραστικού εγχειρήματος των ποιητικών σαπφικών θραυσμάτων από την Τασούλα Καραγεωργίου και θίχτηκαν σημεία διακειμενικότητας ανάμεσα στους σαπφικούς στίχους και το δημοτικό τραγούδι.
Η προσκεκλημένη ποιήτρια και μεταφράστρια της ποίησης της Σαπφούς, Τασούλα Καραγεωργίου συνομιλεί πολλά χρόνια με την αρχαία λυρική ποίηση. Το πάθος της για τη μετάφραση και την αγάπη της για την ελληνική γλώσσα κατάφερε να μεταδώσει στο ακροατήριό της και να το μυήσει στο σαπφικό σύμπαν. Αναφέρει χαρακτηριστικά στον πρόλογο του βιβλίου της: «Η Σαπφώ διαμορφώνει έναν κόσμο ο οποίος καταφάσκει στον έρωτα και αντιπαρατίθεται στη βία του πολέμου εισάγοντας μια αισθητική του συναισθήματος που οι ποιότητές του καταξιώνουν την ανθρώπινη ζωή. Είναι ένας κόσμος που αποστρέφεται τον επιδεικτικό πλουτισμό, την τρυφή και τη ματαιότητα του φαίνεσθαι».