Γράφει ο
Νεκτάριος Καλογήρου
Τελικά δεν ήταν και τόσο δύσκολο να ξεκινήσει η σεζόν. Όλοι οι τουρίστες που αφίχθηκαν χθες στη Ρόδο, οδηγήθηκαν στα δωμάτια των ξενοδοχείων όπου θα περάσουν πολύ καλύτερες διακοπές από εκείνες που είχαν φανταστεί.
Τα πιο προνομιακά δωμάτια των μονάδων βρέθηκαν στη διάθεσή τους, οι ατελείωτοι κήποι και οι τεράστιες πισίνες τούς έδωσαν την αίσθηση πως ο κόσμος όλος περιστρέφεται γύρω τους, ενώ για πρώτη φορά βρέθηκαν μπροστά σε μπουφέ με σερβιτόρους έτοιμους να τους γεμίσουν το πιάτο χωρίς εκείνοι να κουνήσουν το μικρό τους δαχτυλάκι. Ο υψηλός επαγγελματισμός στα ξενοδοχεία της Ρόδου απέδειξε χθες πως δεν υπάρχουν αξεπέραστα προβλήματα.
Το πιο αισιόδοξο μήνυμα που έδωσε η χθεσινή ημέρα ήταν ένα: «εάν οι κριτικές που θα αποσπάσουμε από τους πρώτους μας επισκέπτες θα είναι καλές, τότε είναι πολύ πιθανό σε λίγες ημέρες να ξεκινήσει ένα μεγάλο κύμα κρατήσεων». Με το συμπέρασμα αυτό συμφωνούν όλοι οι μεγάλοι ξενοδόχοι, καθώς και οι διευθυντές των πιο εμβληματικών ξενοδοχείων της Ρόδου με τους οποίους συνομίλησε η ‘δημοκρατική’. Είναι ξεκάθαρο ότι «οι πρώτοι επισκέπτες του νησιού θα λειτουργήσουν ως πρεσβευτές του τόπου μας και εάν δείξουμε τον καλύτερό μας εαυτό, τότε σίγουρα θα έρθουν τόσες κρατήσεις ώστε να χρειαστεί να λειτουργήσουν αρκετά από τα ξενοδοχεία που ανακοινώθηκε πως θα παραμείνουν κλειστά».
Τα θετικά που αντίκρισαν
οι πρώτοι επισκέπτες
Θέα θάλασσα για όλους. Αυτό πρόσφεραν οι ξενοδόχοι της Ρόδου. Στους πρώτους επισκέπτες έδωσαν τα καλύτερά τους δωμάτια, έστω κι αν εκείνοι είχαν πληρώσει για διαμονή με θέα την πισίνα. «Ποιο είναι το καλύτερό μας δωμάτιο; Αυτό δώσαμε διότι μπορούμε».
Τα μπουφέ λειτούργησαν κανονικά, με τη διαφορά ότι υπήρχε σειρά προτεραιότητας κι οι επισκέπτες δεν είχαν επαφή με τα σερβίτσια. Ένα πιάτο ξεκινούσε από την πίσω πλευρά του πάγκου κι ο επισκέπτης έδειχνε ποια εδέσματα και σε τι ποσότητες θα σερβιριστούν στο πιάτο του. Σε άλλες μονάδες, ο επισκέπτης κρατούσε το πιάτο του και ένας σερβιτόρος πίσω από τον πάγκο με το πλέξιγκλας το «φόρτωνε» με γεύσεις. Σε κάθε περίπτωση ο επισκέπτης δεν άγγιζε τη στοίβα με τα σερβίτσια, ούτε τις κουτάλες, ούτε και τις τσιμπίδες.
Από τα δωμάτια αφαιρέθηκαν τα υπερβολικά διακοσμητικά που θα ήταν δύσκολο να απολυμαίνονται σε τακτική βάση. Παντού υπάρχουν διαθέσιμες μάσκες και αντισηπτικά για όλους τους επισκέπτες. Επιπρόσθετα, τοποθετήθηκαν ειδικές σημάνσεις ώστε να γίνεται συνεννόηση για το πότε επιθυμούν καθάρισμα του δωματίου, αλλαγή σεντονιών, πετσετών κλπ. Με τον τρόπο αυτό, περιορίσθηκε στο ελάχιστο η επαφή τους με το προσωπικό και ταυτόχρονα τους δόθηκε η αίσθηση της απόλαυσης προσωποποιημένων υπηρεσιών φιλοξενίας.
«Βρισκόμαστε σε συνεχή συνεργασία με το προσωπικό, δεν αφήνουμε κάτι στην τύχη. Τις προηγούμενες εβδομάδες είχαμε δουλέψει πάνω στην εκπαίδευση, τώρα ήρθε η ώρα της πράξης. Το τελευταίο πράγμα που θέλουμε είναι ένας κακοπροαίρετος να τραβήξει μια φωτογραφία με κάτι που δεν του αρέσει και να μας εκθέσει συνολικά. Άλλωστε, αυτά καθ’ αυτά τα πρωτόκολλα υγιεινής είναι για εμάς τακτικές που έτσι κι αλλιώς τις ακολουθούσαμε σε κάθε σεζόν. Αυτό που αλλάζει φέτος είναι ο αριθμός των ημερήσιων επαναλήψεων, καθώς και η αντίληψη του ίδιου του επισκέπτη».
Τα δύσκολα των
πρώτων ημερών
«Ο κάθε ένας από τους ξενοδόχους έχει ζυγίσει καλά την απόφαση εκκίνησης λειτουργίας της μονάδας του».
Το πιο δύσκολο πρόβλημα είναι η επικοινωνία, κυρίως μεταξύ των ξενοδόχων με τα διεθνή τουριστικά πρακτορεία. «Οι κρατήσεις των επομένων ημερών θα αφιχθούν κανονικά; Υπάρχουν ακυρώσεις και από ποιους;». Ακόμα και σε αυτά τα βασικά ερωτήματα διαπιστώνεται τεράστια καθυστέρηση στις απαντήσεις. Εκτιμάται ωστόσο ότι η κατάσταση θα είναι καλύτερη από την επόμενη εβδομάδα, οπότε στην Ευρώπη θα είναι ξεκάθαρη η εικόνα των διακοπών που απολαμβάνουν οι πρώτοι επισκέπτες (και ασφαλώς το εάν ο covid19 δημιουργεί πρόβλημα).
Τα ποσοστά πληρότητας των ξενοδοχειακών μονάδων γι’ αυτές τις πρώτες δύο εβδομάδες βρίσκονται γύρω από το 20%. Οι κρατήσεις που υπάρχουν στο «Σύστημα» για τη Ρόδο δείχνουν ανοδική τάση μέχρι και τον Σεπτέμβριο. Με τα δεδομένα που υπάρχουν σήμερα, το μέγιστο ποσοστό πληρότητας που θα μπορέσει να επιτύχει μια μεγάλη ξενοδοχειακή μονάδα, θα κυμανθεί στο 40% της δυναμικότητάς του και αυτό θα επιτευχθεί και πάλι τον Σεπτέμβριο. Βέβαια, όλα είναι ρευστά. Ουδείς μπορεί, ούτε καν να εκτιμήσει, για το τι θα ισχύσει στις επόμενες εβδομάδες. Εάν δεν υπάρχουν προβλήματα με κρούσματα στο νησί τότε οι κρατήσεις θα πολλαπλασιαστούν και θα γίνει μια υπολογίσιμη αναπλήρωση ενός μέρος της χασούρας.
Σοβαρή δυσκολία εξακολουθεί να υπάρχει στην επίλυση του ζητήματος αστικής ευθύνης για την περίπτωση εμφάνισης περιστατικού σε κάποιο ξενοδοχείο. Ουδείς αυτή τη στιγμή μπορεί να προστατέψει τον επιχειρηματία από μια μήνυση που θα υποβληθεί σε ανύποπτο χρόνο.
Τα απαράδεκτα της περιόδου
Ίσως το χειρότερο όλων ήταν η στάση που τήρησε η fraport να μην ανακοινώνει επισήμως τις κρατήσεις προσγείωσης αεροσκαφών στα αεροδρόμια της χώρας. Στο καθεστώς συσκότισης που επεκράτησε και επικρατεί, κλήθηκαν και καλούνται οι επιχειρηματίες να πάρουν σοβαρές οικονομικές αποφάσεις. Πόσα αεροσκάφη θα έρθουν τον Ιούλιο και τον Αύγουστο στη Ρόδο; Γνωρίζει κανείς; Πόσες ακυρώσεις έχουν γίνει; Πόσες πτήσεις έχουν προστεθεί; Στοιχεία πολύτιμα για έναν προορισμό που ζει αποκλειστικά από την τουριστική βιομηχανία. Ακόμα και η γνώση ότι οι κρατήσεις ‘slots’ αεροσκαφών αναδιαμορφώνονται καθημερινά είναι μια πληροφορία που οφείλει η fraport να την έχει διαθέσιμη προς όλους τους επαγγελματίες του τουρισμού.
Τεράστιο πρόβλημα, που θα μπορούσε να τινάξει τα πάντα στον αέρα, ήταν και η προφόρμα στην αγγλική γλώσσα που κλήθηκε ο κάθε Γερμανός δυνητικός επισκέπτης να συμπληρώσει την τελευταία στιγμή προτού ταξιδέψει για τη χώρα μας.
Ευτυχώς, την άγνοια των αρμοδίων, μπορούν και αναπληρώνουν οι επαγγελματίες του τουρισμού στη Ρόδο και στην υπόλοιπη χώρα. Από χθες τα πρόσωπα αυτά έχουν αναλάβει τη σκυτάλη της τουριστικής περιόδου και αυτό είναι ίσως το πιο αισιόδοξο απ’ όσα μπορούν να γραφτούν.
Καλή σεζόν για όλους.