Θρησκειολογικό προσανατολισμό αποκτούν τα Θρησκευτικά από την επόμενη σχολική χρονιά. Αυτό ανακοίνωσε ο υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης, με το υπουργείο να τονίζει ότι η απόφαση βασίζεται σε επιστημονικά και παιδαγωγικά κριτήρια, απαντώντας στην επιχειρηματολογία όσων υποστηρίζουν ότι δεν πρέπει να αλλάξει ο σημερινός χαρακτήρας του μαθήματος. Η Εκκλησία αναμένεται να «ανταπαντήσει» την προσεχή Δευτέρα, όταν θα συνεδριάσει η 12μελής Διαρκής Ιερά Σύνοδος με τη νέα της σύνθεση. Σε αυτή μετέχουν μητροπολίτες που έχουν ιδιαίτερα σκληρή θέση υπέρ της διατήρησης των Θρησκευτικών ως έχουν, όπως ενδεικτικά ο μητροπολίτης Πειραιώς Σεραφείμ και ο Καισαριανής Δανιήλ.
Ειδικότερα, όπως είπε ο κ. Φίλης στη Βουλή, «το μάθημα των Θρησκευτικών αλλάζει από φέτος σε όλες της βαθμίδες της εκπαίδευσης». Δίνοντας το στίγμα της αλλαγής, ο υπουργός ανέφερε ότι «δεν θα είναι μάθημα ομολογιακό, κατηχητικό, αλλά μάθημα γνώσης των θρησκειών και βεβαίως της Ορθοδοξίας, αλλά και των άλλων θρησκευμάτων τα οποία περιβάλλουν τη χώρα μας ή θρησκευμάτων οι πιστοί των οποίων ζουν στη χώρα μας». «Το πρόγραμμα που έχει έτοιμο το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής προέκυψε από ειδική επιτροπή που άκουσε όλες τις πλευρές, και την Εκκλησία και τους θεολόγους. Η απόφαση, βεβαίως, είναι της πολιτείας, έτσι λειτουργεί το σχολείο. Δεν λειτουργεί με αποφάσεις άλλων» ανέφερε ο κ. Φίλης, προσθέτοντας ότι προ μηνός ο αρχηγός της Ν.Δ. Κυριάκος Μητσοτάκης σε τηλεοπτική εκπομπή είπε ότι συμφωνεί να αλλάξει το πρόγραμμα των Θρησκευτικών στα σχολεία.
Τρεις θεματικοί κύκλοι
Πιο συγκεκριμένα, τα προγράμματα σπουδών του ΙΕΠ αναδιατάσσουν το πλαίσιο των Θρησκευτικών, ώστε να μη θεωρείται θρησκευτική κατήχηση ή ομολογιακό μάθημα, αλλά ένα μάθημα με μορφωτικό-γνωσιολογικό περιεχόμενο. Ως βάση του νέου πλαισίου χρησιμοποιείται το θρησκευτικό φαινόμενο γενικά, οι μεγάλες θρησκείες του κόσμου, ο Χριστιανισμός και η Ορθοδοξία ειδικότερα, με έμφαση στην ιστορία και στον πολιτισμό. Το μάθημα αναπτύσσεται σε τρεις θεματικούς κύκλους: Χριστιανισμός και η Ορθοδοξία, άλλα χριστιανικά δόγματα, άλλες μεγάλες θρησκείες. Στο πλαίσιο αυτό, οι μαθητές οφείλουν να προσεγγίζουν τα παραπάνω από ιστορικής και πολιτισμικής σκοπιάς, όχι μόνο για να γνωρίζουν τη δική τους θρησκευτική παράδοση, αλλά και τις θρησκευτικές παραδόσεις των άλλων ανθρώπων με τους οποίους συνυπάρχουν στις σύγχρονες, πολυπολιτισμικές κοινωνίες.
Για την καλύτερη υλοποίηση του νέου προγράμματος σπουδών και καθώς δεν θα γίνουν αλλαγές στα βιβλία, προς το παρόν, το υπουργείο θα προχωρήσει σε επιμόρφωση των εκπαιδευτικών.
Γα την αλλαγή στα Θρησκευτικά, πάντως, οι θεολογικές ενώσεις εμφανίζονται διχασμένες. Ενδεικτικά, στις αρχές του περασμένου Μαρτίου η Πανελλήνια Ενωση Θεολόγων (ΠΕΘ) διαμαρτυρήθηκε επειδή δεν συμμετείχε στην ειδική επιτροπή η οποία συστήθηκε από το ΙΕΠ για την αναμόρφωση του αναλυτικού προγράμματος των Θρησκευτικών. Αντίθετα, μετείχαν μέλη του συνδέσμου «ΚΑΙΡΟΣ», ο οποίος τάσσεται υπέρ της θέσης τα Θρησκευτικά να αποκτήσουν χαρακτηριστικά θρησκειολογίας. Η ΠΕΘ είχε ενημερώσει σχετικά τη ΔΙΣ, στη σύνοδο της οποίας την προσεχή Δευτέρα θα αποτυπωθούν οι θέσεις των ιεραρχών για το θέμα. Η ΔΙΣ είναι αρνητική στην αλλαγή του χαρακτήρα των Θρησκευτικών, ωστόσο βασικό μέλημα της Εκκλησίας είναι η διδασκαλία των μαθητών για το ορθόδοξο δόγμα να γίνεται με ορθό τρόπο, πληρότητα και σαφήνεια. Την ίδια στιγμή, μένει να αποσαφηνισθεί με ποιους όρους θα χορηγείται απαλλαγή από τα Θρησκευτικά.
Καθημερινή