Κολύμπι στον ποταμό Βοϊδομάτη στην Ηπειρο, περίπατο στα δάση της Χαλκιδικής, ορειβασία στον Ολυμπο, αγροτουρισμό στη Μυτιλήνη, επίσκεψη στα μοναστήρια των Μετεώρων, περιήγηση στην Ανατολική Μακεδονία και τη Θράκη έχουν αρχίσει και συναρπάζουν και τους ξένους ταξιδιώτες, οδηγώντας τους προορισμούς αυτούς, που μέχρι τώρα ήταν γνωστοί μόνο σε Ελληνες, από την αφάνεια σε υψηλότερη διεθνή δημοφιλία.
Και καθώς έρευνες σε όλο τον κόσμο και ειδικά στην Ευρώπη, από όπου αντλεί κυρίως επισκέπτες η χώρα μας, δείχνουν πως οι ταξιδιώτες αναζητούν συνέχεια καινούργιες εμπειρίες και αποφεύγουν μέρη και εποχές όπου οι συγκέντρωση τουριστών είναι αυξημένη, νέοι προορισμοί αναδύονται σε ολόκληρη την επικράτεια. Τις τάσεις αυτές καταγράφει διεξοδικά έρευνα που πραγματοποίησαν οι εξειδικευμένες συμβουλευτικές εταιρείες στον τουρισμό Mabrian Technologies και Mindhaus με τίτλο «Greece’s emerging summer destinations 2024».
Ηδη, πριν ακόμη από την πανδημία, οι ταξιδιώτες άρχισαν να διαφοροποιούν τις επιλογές τους στην Ελλάδα, με αποτέλεσμα οι επισκέπτες σε αναδυόμενους προορισμούς να αυξάνονται σταθερά. Περιοχές της Αττικής –με την Αθήνα ως κύριο αξιοθέατο–, της Μακεδονίας –με τη Θεσσαλονίκη ως προορισμό city break και τη Χαλκιδική ως προορισμό για όσους επιλέγουν ήλιο και θάλασσα– και της Κρήτης είναι πλέον προορισμοί με πάρα πολύ μεγάλη επισκεψιμότητα.
Είναι όμως ενδιαφέρον ότι η περιοχή της Πελοποννήσου καταλαμβάνει πλέον την τέταρτη θέση σ’ αυτή την κατάταξη, δείχνοντας την άνοδο αυτού του προορισμού που προσφέρει μια μεγάλη, παρθένα και ποικιλόμορφη ακτογραμμή, βουνά, καθώς και αρχαιολογικά και πολιτιστικά μνημεία. Οι αριθμοί των επισκεπτών της Πελοποννήσου αυξάνονται σταθερά από την πανδημία και μετά.
«Νέες υποδομές πολυτελείας, καθώς και άλλες πρωτοβουλίες προώθησης του προορισμού συνέβαλαν στο να τοποθετηθεί η Πελοπόννησος στη λίστα με τους κορυφαίους για τους Ευρωπαίους ταξιδιώτες προορισμούς, ειδικά μεταξύ επαναλαμβανόμενων επισκεπτών που αναζητούν εναλλακτικές λύσεις στα πιο γνωστά σημεία στην Ελλάδα», δηλώνει ο Κάρλος Κέντρα, partner της Mabrian.
Η ανάλυση των 10 κορυφαίων ελληνικών προορισμών με τη μεγαλύτερη ετήσια αύξηση επισκεπτών δείχνει ότι τα νησιά, εκτός του παραδοσιακού κύκλου, κερδίζουν δημοτικότητα, ιδίως η Λέσβος (+78,8% περισσότεροι επισκέπτες από πέρυσι), η Χίος (+65,2% ) και η Σάμος (+51,7%) στην περιοχή του Βορειοανατολικού Αιγαίου. Αλλά και η Σκόπελος (+26,6%) και η Σκιάθος (25,5%) ήδη από το 2023 επιδεικνύουν ισχυρούς ρυθμούς αύξησης των επισκεπτών. Ενας άλλος ανερχόμενος προορισμός είναι το ανατολικό τμήμα της περιοχής της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης (γνωστό και ως Ηπειρωτική Θράκη, που αποτελείται από την Ξάνθη, τη Ροδόπη και τον Εβρο), ιδίως οι ακτές της, που αύξησαν ήδη από πέρυσι τον αριθμό των επισκεπτών κοντά στο 63% σε έναν χρόνο. Αλλά και το νησί της Θάσου, μέρος της ίδιας περιοχής, το επισκέφθηκαν 26,4% περισσότεροι ταξιδιώτες.
«Είναι υπέροχο να βλέπεις νέους προορισμούς να αναδύονται από τα βόρεια (Θράκη, Λέσβο, Χίο και Σάμο) έως τα νότια (Πελοπόννησος), κυρίως λόγω της σχέσης ποιότητας-τιμής, της ευκολίας στις διαδικασίες έκδοσης βίζας και της συνδεσιμότητας», εξηγεί ο Θ. Κυρατσούλης επικεφαλής της Mindhaus. Ακόμη τρία νησιά περιλαμβάνονται στη λίστα με τη μεγαλύτερη αύξηση της ζήτησης για καλοκαιρινά ταξίδια: η Αίγινα (+23%), που ευρισκόμενη στον Αργοσαρωνικό είναι πολύ κοντά στην Αθήνα, η Κως (+20,9%) και η Ζάκυνθος (+18,5%). Ωριμοι και ανεπτυγμένοι προορισμοί οι δύο τελευταίοι, ωστόσο ενισχύονται περαιτέρω σημαντικά.
«Αν και τα νησιά που περιλαμβάνονται είναι περισσότερο γνωστά και εδραιωμένοι προορισμοί κρουαζιέρας, όπως η Ρόδος ή η Κρήτη που εξακολουθούν να έχουν μεγάλη ζήτηση ως αυτόνομοι προορισμοί, άλλοι, όπως η Μύκονος και η Σαντορίνη, αντιμετωπίζονται πλέον ως ιδιαίτερα πολυσύχναστοι με αποτέλεσμα να μειώνονται οι διανυκτερεύσεις εκεί και να στρέφονται οι επισκέπτες σε εναλλακτικές, πιο απομονωμένες ή έστω λιγότερο πολυσύχναστες περιοχές», εξηγεί ο Κάρλος Κέντρα. Αυτή η εξέλιξη δεν είναι «αρνητική από μόνη της», καθώς, σύμφωνα με τον ειδικό της Mabrian, «είναι χρήσιμη η αύξηση των επιλογών μεταξύ των νησιών αλλά και της τεράστιας επικράτειας της Ελλάδας, που μπορούν να συμβάλουν στην ενίσχυση της τουριστικής βιωσιμότητας, διανέμοντας τουριστικά οφέλη σε ολόκληρη τη χώρα», αναφέρει χαρακτηριστικά.
Σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Τουρισμού, η Ελλάδα είναι πλέον ο 9ος πιο δημοφιλής προορισμός σε όλο τον κόσμο. Η ταξιδιωτική και τουριστική βιομηχανία της αντιπροσωπεύει το 19% του ΑΕΠ της χώρας και υποστηρίζει 800.000 θέσεις εργασίας.
Η Ελλάδα εξακολουθεί να βιώνει πάντως μια αξιοσημείωτη συγκέντρωση επισκεπτών στους πιο εμβληματικούς προορισμούς της, ειδικά κατά τη θερινή περίοδο, συμπεριλαμβανομένων νησιών όπως η Σαντορίνη και η Μύκονος.
Ο Θεόφιλος Κυρατσούλης, της Mindhaus, υποστηρίζει πως «οι ταξιδιώτες αναζητούν όλο και περισσότερο μέρη με λιγότερο κόσμο, δροσερό καιρό και καλή σχέση ποιότητας – τιμής, ενώ την ίδια στιγμή είναι προφανές ότι πολλοί ελληνικοί προορισμοί βρίσκονται αυτή τη στιγμή σε οριακό σημείο: πολύ δημοφιλείς προορισμοί αντιμετωπίζουν τις προκλήσεις του διεθνούς ανταγωνισμού, την κακή διαχείριση της ζήτησης, τη σκιώδη προσφορά, καθώς και ανησυχίες για απώλεια της ταυτότητάς τους».
Πηγή: moneyreview.gr