Σε τραγέλαφο για την απελθούσα περιφερειακή αρχή εξελίσσεται το έργο της «Γέφυρας Κρεμαστής» για την εκτέλεση του οποίου υπεγράφη προεκλογικά και υπό το βάρος του ελέγχου της εισαγγελικής αρχής και της δυσαρέσκειας της κοινής γνώμης για τους θανάτους και τις καταστροφές, σύμβαση εκτέλεσής του με εργολαβική εταιρεία.
Το έργο για το οποίο χρησιμοποιήθηκε μελέτη από άλλο φάκελο, που αφορά την κατασκευή του οδικού έργου Ρόδου – Καμείρου, δεν μπορεί να αδειοδοτηθεί!
Πιο συγκεκριμένα ο κ. Γιάννης Μαχαιρίδης χρησιμοποίησε τμήμα μελέτης ιδιωτικού γραφείου, που είχε αναλάβει το ως άνω οδικό δίκτυο, το έτος 2006.
Η συγκεκριμένη όμως μελέτη καταργήθηκε από την στιγμή που το νέο σχέδιο πόλεως δεν περιλαμβάνει καν δρόμο στο συγκεκριμένο σημείο!
Ως εκ τούτου η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων του συγκεκριμένου οδικού έργου, τμήμα του οποίου αφορούσε και το έργο της γέφυρας, δεν θα μπορούσε να γίνει δεκτή από τις προϊστάμενες υπηρεσίες του ΠΕΧΩ Δωδεκανήσου.
Επιπλέον το αντικείμενο της σύμβασης της αρχικής μελέτης, που υπεγράφη την 17η Μαΐου 2004 από τον τότε αντινομάρχη κ. Ευστάθιο Κουσουρνά, εκπρόσωπο της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Δωδεκανήσου και τον κ. Κωνσταντίνο Ζέκκο, εκπρόσωπο της σύμπραξης μελετητών, δεν περιελάμβανε την υδραυλική μελέτη οριοθέτησης και διευθέτησης του Κρεμαστενού Ποταμού, απαραίτητη για την ολοκλήρωση των έργων κατασκευής της Νέας Γέφυρας στον εν λόγω χείμαρρο, που θα αντικαταστήσει την υπάρχουσα ιρλανδική διάβαση.
Η σχετική ανάθεση της ως άνω υδραυλικής μελέτης έγινε με πρακτικό της από 31-07-2014 Συνεδρίασης της Οικονομικής Επιτροπής της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου με θέμα “Εγκριση του 2ου Συγκριτικού Πίνακα (Σ.Π.) της 1ης συμπληρωματικής σύμβασης (Σ.Σ.) και ανάθεσης εκπόνησης των υδραυλικών μελετών του έργου «Λειτουργική βελτίωση επαρχιακής οδού από πόλη Ρόδου έως Αεροδρόμιο».
Εν πάση περιπτώσει στο ΠΕΧΩ Δωδεκανήσου δεν έχει υποβληθεί ακόμη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων του έργου παρά μόνο, την 19η Σεπτεμβρίου 2014, από υπηρεσιακούς παράγοντες της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου και εν αγνοία του νέου περιφερειάρχη Νοτίου Αιγαίου κ. Γ. Χατζημάρκου, η μελέτη για την οριοθέτηση – διευθέτηση του ρέματος, που εκτινάσσει τον προϋπολογισμό του έργου, τουλάχιστον σε 5,5 εκατ. ευρώ!
Πρόκειται για μια πολιτική «γρηγοράδα» απίστευτης επινόησης που έχει προβληματίσει την περιφερειακή αρχή η οποία προγραμματίζει να αναθεωρήσει συνολικά τον σχεδιασμό του έργου προκειμένου να το υλοποιήσει.
Τα εμπόδια που έχουν προκύψει είναι απίθανα. Πιο συγκεκριμένα:
Την 20η Μαΐου 2014 ο τότε περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου κ. Γιάννης Μαχαιρίδης υπέγραψε τη σύμβαση εκτέλεσης του έργου «Γέφυρα Κρεμαστής», έναντι συνολικού ποσού 2.307.604,14 € ευρώ.
Ανάδοχος του έργου είναι η εταιρεία «3Κ ΤΕΧΝΙΚΗ Α.Ε», η δε προθεσμία περαίωσης του έργου είναι δώδεκα μήνες.
Το πρόγραμμα χρηματοδοτείται από ιδίους πόρους της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου.
Σύμφωνα με τη σύμβαση ο ανάδοχος υποχρεώνεται να προβεί στην έκδοση όλων των απαραίτητων αδειών και εγκρίσεων που απαιτούνται για την ομαλή και απρόσκοπτη εκτέλεση του έργου.
Πλην όμως δεν θα μπορούσε να φανταστεί ούτε η εργοληπτική εταιρεία ότι δεν υπήρχε εγκεκριμένη μελέτη του έργου, ενώ είναι απορίας άξιον πως προχώρησε η υπογραφή της σύμβασης πριν εξασφαλιστούν οι ελάχιστες εγγυήσεις ότι το έργο μπορεί να αδειοδοτηθεί.
Αναλαμβάνει η υπό τον κ. Χατζημάρκο διοίκηση στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και συγκαλείται σύσκεψη για το θέμα.
Ζητείται από τον εργολάβο να εγκατασταθεί και να ξεκινήσει την εργολαβία και τότε διαπιστώνεται ότι αυτό είναι ανέφικτο διότι δεν υπάρχει και δεν μπορεί να εκδοθεί άδεια!
Την 19η Σεπτεμβρίου 2014 υποβάλλεται στο μεταξύ αρμοδίως από τη Διεύθυνση Τεχνικών Έργων μελέτη περιβαλλοντική για την οριοθέτηση και διευθέτηση τμήματος του χειμάρρου.
Το συγκεκριμένο έργο, που δεν έχει ακόμη κοστολογηθεί αλλά φέρεται να κοστίζει άνω των 3 εκατ. ευρώ, είναι προαπαιτούμενο για την περιβαλλοντική έγκριση του έργου της γέφυρας και πρέπει να εκτελεστεί παράλληλα.
Απευθείας ανάθεση στον ίδιο εργολάβο δεν προβλέπεται, χρήματα δεν είναι δυνατόν να αντληθούν από ίδιους πόρους της Περιφέρειας ενώ αποκλείεται να εγκριθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο συμπληρωματική σύμβαση αυτού του ύψους…
Για την εκτέλεση του έργου αυτού προβλέπεται καθαίρεση αυθαίρετων ασφαλτοστρωμένων δρόμων κατά μήκος του ποταμού. Οι παράλληλοι δρόμοι με τον ποταμό δεν υφίστανται συγκεκριμένα στα κτηματολογικά βιβλία και έχουν ασφαλτοστρωθεί αυθαιρέτως για την εξυπηρέτηση του κοινού.
Για την ενίσχυση του ποταμού προβλέπονται έργα πάνω στους δρόμους αυτούς, που πρέπει να καταργηθούν, χωρίς να υπάρχει πρόβλεψη από που θα απορροφηθεί η κίνηση που εδέχοντο.
Προβλέπεται εξάλλου και μείωση της διατομής της κοίτης του χειμάρρου από τα 130 στα 70 μέτρα.
Τι σημαίνει όμως το τελευταίο;
Ότι σε περίπτωση έντονης νεροποντής το ύψος του νερού θα είναι σαφώς μεγαλύτερο με αποτέλεσμα να απαιτείται, το πρώτον η νέα γέφυρα να σηκωθεί περισσότερο από 2 μέτρα από την ήδη υπάρχουσα και δεύτερον ότι το νερό θα περνά και θα σκεπάζει την υπάρχουσα.
Πέραν τούτου τα πέδιλα της νέας γέφυρας κλείνουν δύο υπάρχοντες δρόμους προς την Κρεμαστή!
Εν πάση περιπτώσει η κατασκευή του συμπληρωματικού έργου, που είχε «ξεχάσει» ο πρώην Περιφερειάρχης, έχει σαν στόχο την προστασία των βάθρων της νέας γέφυρας από τα ορμητικά νερά του χειμάρρου κατά τις πλημμυρικές περιόδους, την εξομάλυνση της ροής ανάντη και κατάντη των δύο γεφυρών (παλαιάς Ιταλικής και νέας τοξωτής τριών ανοιγμάτων), ελαχιστοποιώντας τις πιθανότητες υπερχειλίσεων στις θέσεις αυτές στα επόμενα χρόνια και την εν γένει προστασία της ευρύτερης περιοχής και κυρίως του οικισμού Κρεμαστής και του γύρω οδικού δικτύου από πιθανές υπερχειλίσεις κατά την διάρκεια πλημμυρών με λήψη μέτρων διευθέτησης ανάντη και κατάντη των δύο γεφυρών.
Θεωρείται δεδομένο ότι το έργο θα εξεταστεί εξ υπαρχής αφού η εκτέλεσή του είναι ανέφικτη.