Συνέντευξη
στην Πέγκυ Ντόκου
Το γεγονός πως οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις (ΜμΕ) έχουν σηκώσει μεγάλο βάρος κατά τη διάρκεια της κρίσης, επισημαίνει σε συνέντευξή του προς την «δ» ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ κ. Βασίλης Κορκίδης.
Με αφορμή τις εξαγγελίες του πρωθυπουργού στην Θεσσαλονίκη για δημιουργία ακατάσχετου λογαριασμού και το πάγωμα των ασφαλιστικών εισφορών, τα οποία δεν φαίνεται να δέχονται οι ‘Θεσμοί’ ο κ. Κορκίδης δηλώνει ότι είναι αναγκαία για τον επιχειρηματικό κόσμο γι αυτό και η ΕΣΕΕ κατέθεσε βελτιωτικές προτάσεις ώστε να ξεπεραστούν τα εμπόδια που τέθηκαν εξ αρχής. Ακόμη, μιλάει για τον αγώνα που κάνουν οι επιχειρήσεις της Ρόδου να ανταποκριθούν σ’ αυτές τις πραγματικά πολύ δύσκολες συνθήκες λειτουργίας της τοπικής αγοράς ιδιαίτερα μετά από την κατάργηση του ειδικού καθεστώτος μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ, για την επιλογή πολλών επιχειρηματιών να αλλάξουν ‘έδρα’ αλλά και για το πλαστικό χρήμα που μπήκε στην ζωή μας.
Η συνέντευξη αναλυτικά:
• Κύριε Κορκίδη, θα ήθελα να ξεκινήσουμε από τις εξαγγελίες του πρωθυπουργού κ. Τσίπρα στην ΔΕΘ πριν λίγες ημέρες. Ο επιχειρηματικός κόσμος τι πρέπει να περιμένει από την κυβέρνηση την στιγμή που καθημερινά, δέχεται ‘επιθέσεις’ και δεν μπορεί να βγει από την κρίση χωρίς ρευστότητα, χωρίς διευκολύνσεις από τις τράπεζες και με βαριά φορολογία;
Οι ΜμΕ έχουν σηκώσει μεγάλο βάρος κατά τη διάρκεια της κρίσης. Είναι ζωτικής σημασίας, αυτή τη στιγμή, για τους επιχειρηματίες να προταχθεί η υλοποίηση τριών προτάσεων μας. Η πρώτη πρόταση αφορά στη θεσμοθέτηση και λειτουργία ενός ειδικού «ακατάσχετου» αλλά ουσιαστικά «τροφοδότη λογαριασμού» της επιχείρησης για πληρωμή υποχρεώσεων στο δημόσιο και άλλων λειτουργικών εξόδων με σύνδεση του εν λόγω λογαριασμού από εισπράξεις με χρήση πλαστικού χρήματος και e-banking. Η δεύτερη πρόταση αφορά σε μία βελτιωμένη έκδοση της «βοήθειας» από τη ρύθμιση των 100 δόσεων για ληξιπρόθεσμες οφειλές προς την εφορία. Ζητούμενο θα πρέπει να είναι η άμεση αναστολή της ισχύος των δυσμενών προϋποθέσεων απένταξης των οφειλετών που άρχισαν να εφαρμόζονται από 1/7/2016 καθώς και διάσωση της υφιστάμενης ρύθμισης των 100 δόσεων μέχρι και 31/12/2017. Η τρίτη πρόταση είναι η πάγια, πλέον, πρότασή μας για «πάγωμα» και κεφαλαιοποίηση των ληξιπρόθεσμων ασφαλιστικών εισφορών προς τον ΟΑΕΕ και αφαίρεση από τον υπολογισμό της αναλογικής σύνταξης ως ασφαλιστικού χρόνου. Η υλοποίηση των προτάσεων αυτών θα διευκολύνει σημαντικά την επιχειρηματική δραστηριότητα.
• Πολύς λόγος έγινε για τον ακατάσχετο λογαριασμό και το ‘πάγωμα’ των ασφαλιστικών οφειλών που εξήγγειλε ο πρωθυπουργός αλλά -όπως φάνηκε- οι Θεσμοί αρνήθηκαν. Ωστόσο ήταν μια πρόταση δική σας (την οποία καταθέσατε και με άλλα αιτήματα προς την εκπρόσωπο του ΔΝΤ Ντέλια Βελκουλέσκου). Είναι απαραίτητα μέτρα και για ποιον λόγο; Μιλήστε μας για τις προτάσεις σας.
Πράγματι, ήρθαμε αντιμέτωποι με τις γνωστές αντιρρήσεις των Θεσμών. Γι’ αυτό καταθέσαμε βελτιωτικές προτάσεις ώστε να ξεπεραστούν τα εμπόδια που έθεσαν και να τις αποδεχτούν χωρίς ενστάσεις. Τόσο ο «ακατάσχετος» επιχειρηματικός λογαριασμός όσο και το «πάγωμα» των ασφαλιστικών οφειλών, οικονομετρικά δίνουν πολύ περισσότερα εισπρακτικά ισοδύναμα. Η ισχύουσα νομοθεσία παρέχει στη φορολογική διοίκηση το δικαίωμα αιφνιδιαστικών κινήσεων για κατασχέσεις απαιτήσεων σε χέρια τρίτων. Σύμφωνα με την ακολουθούμενη διαδικασία, το κατασχετήριο, κατ’ εντολή του προϊσταμένου της εκάστοτε Δ.Ο.Υ., αποστέλλεται στα πιστωτικά ιδρύματα στα οποία διατηρεί λογαριασμό/ούς ο οφειλέτης. Η τράπεζα αποφαίνεται για την τραπεζική εικόνα του οφειλέτη και αμέσως μετά αφού γίνει η ταυτοποίηση υποχρεωτικά εντός 10 ημερών γίνεται η απόδοση των ποσών στην υπηρεσία του Δημοσίου που επέβαλε την κατάσχεση. Προκειμένου, λοιπόν, οι επιχειρήσεις να απαλλαγούν από το ασφυκτικό κλίμα στο οποίο καλούνται να δραστηριοποιηθούν, επιβάλλεται η θέσπιση και λειτουργία ενός «ειδικού επιχειρηματικού» αλλά ουσιαστικά «τροφοδότη λογαριασμού» των λειτουργικών εξόδων της επιχείρησης.
Όσον αφορά στο «πάγωμα» ληξιπρόθεσμων οφειλών σε ΟΑΕΕ αναφερόμαστε στην αποποίηση ασφαλιστικού χρόνου και υποχρέωση απρόσκοπτης καταβολής των τρεχουσών εισφορών, προκειμένου αφενός να διευκολυνθεί μία σημαντική μερίδα ασφαλισμένων του Ταμείου και αφετέρου να αυξηθεί η εισπραξιμότητα και η ρευστότητά του. Αυτή η πρότασή μας αφορά αποκλειστικά και μόνο ληξιπρόθεσμες οφειλές που δημιουργήθηκαν κατά τη χρονική περίοδο 2010 – 2016, διάστημα κατά το οποίο επήλθε δραματική συρρίκνωση του τζίρου των επιχειρήσεων με συνέπεια την αδυναμία καταβολής των προβλεπόμενων ασφαλιστικών εισφορών. Ως εκ τούτου, οι ληξιπρόθεσμες οφειλές που δημιουργήθηκαν πριν από την περίοδο της κρίσης δεν περιλαμβάνονται στην προτεινόμενη ρύθμιση.
• Καταθέσατε υπόμνημα στον πρόεδρο της Ν.Δ. με κάποια αιτήματα ενώ ακολούθησε και συνάντηση στην ΔΕΘ. Θα ήθελα να μου πείτε πώς βλέπετε τις θέσεις της Ν.Δ. για την ανάπτυξη;
Η Νέα Δημοκρατία επιδεικνύει ιδιαίτερη σημασία στα ζητήματα της αγοράς και αυτό αποτυπώνεται σε κάθε συνάντηση που έχουμε με τον κ. Μητσοτάκη, ο οποίος είναι γνώστης της πραγματικής οικονομίας, αλλά και στις θέσεις της Ν.Δ. που ενσωματώνουν αρκετές από τις προτάσεις της ΕΣΕΕ. Οι θέσεις της Ν.Δ. για την ανάπτυξη έχουν άξονα τις ΜμΕ, ώστε μέσα από τη στήριξή τους να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας και να κυκλοφορήσει νέο χρήμα στην αγορά. Αυτό αποτελεί για μας βασική προϋπόθεση για να υπηρετηθεί ο εθνικός στόχος της ανάκαμψης της οικονομίας. Ελπίζουμε, λοιπόν, σε ακόμη πιο γόνιμη συνεργασία με τη Ν.Δ. ώστε αυτή από τη θέση της Αξιωματικής Αντιπολίτευση να μπορέσει να αναδείξει τα προβλήματα που απασχολούν τους επιχειρηματίες και να ασκήσει πιέσεις στην Κυβέρνηση για την αντιμετώπισή τους.
• Ένα μεγάλο πλήγμα που δέχτηκε φέτος ο εμπορικός κόσμος ήταν η αύξηση του ΦΠΑ στο 24%. Στην Ρόδο, προστέθηκε και η κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ…. Τώρα που βρισκόμαστε στον Σεπτέμβριο, διαπιστώνουμε ότι η αγορά ‘βουλιάζει’ συνολικά. Τι μπορεί να γίνει;
Γνωρίζω καλά τον αγώνα που κάνουν οι επιχειρήσεις της Ρόδου να ανταποκριθούν σ’ αυτές τις πραγματικά πολύ δύσκολες συνθήκες λειτουργίας της τοπικής αγοράς ιδιαίτερα μετά από την κατάργηση του ειδικού καθεστώτος μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ. Γι’ αυτό, όπως άλλωστε σας έχω πει σε προηγούμενο χρόνο, δεν πρόκειται να εγκαταλείψουμε την προσπάθεια να πείσουμε την Κυβέρνηση ότι η κατάργηση αυτή συνιστά μια φορολογική αδικία, ιδίως αν συγκριθεί το κόστος διαβίωσης των κατοίκων της νησιωτικής Ελλάδας με αυτό της ηπειρωτικής αλλά και αντίστοιχα το κόστος λειτουργίας των επιχειρήσεων. Έχουμε δε επισημάνει στον Πρωθυπουργό ότι το μέτρο αυτό έχει δραματικές επιπτώσεις στην τοπική οικονομία. Σε συνεργασία με τον Εμπορικό Σύλλογο Ρόδου συνεχίζουμε τις προσπάθειες για την ανατροπή αυτού του καταστροφικού μέτρου, η οποία όμως χρειάζεται χρόνο για να ευοδωθεί.
• Όλο και αυξάνεται το ενδιαφέρον μεγάλου αριθμού ελληνικών επιχειρήσεων για μεταφορά έδρας σε άλλες χώρες με χαμηλότερη φορολογία και φιλικό επιχειρηματικό περιβάλλον. Από την μία κρύβονται παγίδες, αλλά είναι αυτή η ενδεδειγμένη λύση;
Σε καμία περίπτωση είναι η ενδεδειγμένη λύση. Οι παγίδες που υπάρχουν και οι κίνδυνοι που ελλοχεύουν σε άλλες χώρες είναι πάρα πολλοί και, πιστέψτε με, άγνωστοι στους περισσότερους επιχειρηματίες. Είναι ελκυστικοί παράγοντες οι χαμηλοί φορολογικοί συντελεστές και το απλό και σταθερό φορολογικό πλαίσιο, γενικότερα το καλύτερο οικονομικό κλίμα και το φιλικό επιχειρηματικό περιβάλλον, η πολιτική σταθερότητα, το χαμηλότερο κόστος τους εξειδικευμένου προσωπικού, η ευκολότερη πρόσβαση στην τραπεζική χρηματοδότηση και η λιγότερη γραφειοκρατική διαδικασία. Η μετεγκατάσταση, όμως, μιας επιχείρησης προκαλεί ακατάσχετη αιμορραγία στην αγορά από την οποία εξέρχεται, όχι μόνο γιατί η οικονομία στερείται από τα έσοδα, αλλά κυρίως γιατί τα κέρδη της επιχείρησης αυτής δεν επαναπατρίζονται. Αυτό και μόνο αρκεί για να πειστούμε ότι πρέπει να παραμείνουμε και να επιμείνουμε στην Ελλάδα. Να παλέψουμε για να έχουμε τις συνθήκες λειτουργίας της αγοράς που συμβάλλουν στην άνθιση της επιχειρηματικής δραστηριότητας.
• Για το πλαστικό χρήμα που πολύς λόγος έχει γίνει για τις συναλλαγές τι θα λέγατε; Βοηθάει την αγορά;
Η αγορά θα βοηθηθεί σημαντικά από την υλοποίηση ενός ολοκληρωμένου σχεδίου δράσης για την διεύρυνση των ηλεκτρονικών συναλλαγών μέσω χρεωστικών και πιστωτικών καρτών. Κατά τη διάρκεια του Β΄ εξαμήνου του 2015 και μετά, η ευρύτατη χρήση του «πλαστικού χρήματος» συνετέλεσε στην αξιοσημείωτη τόνωση του τζίρου και στις προβλέψεις για ακόμη καλύτερες επιδόσεις στη διάρκεια του 2016. Στην ίδια λογική, το «ηλεκτρονικό τιμολόγιο» προκειμένου η ΓΓΠΣ και η αρμόδια φορολογική αρχή να έχουν πλήρη επίγνωση των πραγματοποιηθεισών συναλλαγών, κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση. Ωστόσο, για να τύχουν τα ηλεκτρονικά μέσα ευρύτερης αποδοχής, απαιτείται η θέσπιση αφορολόγητου ορίου και για τους επιτηδευματίες και η αναθεώρηση των τραπεζικών χρεώσεων, καθώς είναι ιδιαίτερα υψηλή η κοστολόγηση της χρήσης POS από τις επιχειρήσεις, αφού μεσοσταθμικά ξεπερνούν το 1%, ενώ δεν εκλείπουν και περιπτώσεις που προσεγγίζουν ακόμη και το 1,5% -2%.