«Η κατάσταση όπως διαμορφώνεται στην αγορά λόγω του πληθωρισμού, της ακρίβειας, του ενεργειακού για τις εμπορικές επιχειρήσεις, αποτελεί μια δύσκολη εξίσωση, η οποία ΔΕΝ… βγαίνει».
Αυτό υπογραμμίζει σε συνέντευξή του στην «δημοκρατική» ο γενικός γραμματέας της ΕΣΕΕ (Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας) κ. Νικόλαος Μπόνης, διευκρινίζοντας τους λόγους και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει η αγορά.
Επίσης μιλάει για την ανάγκη επιστροφής των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ το οποίο αποτελεί αίτημα του επιχειρηματικού κόσμου, καθώς μπορεί να συνδράμει και να δυναμώσει το ΑΕΠ της χώρας. Ειδικά για το περίφημο Μεταφορικό Ισοδύναμο που εφαρμόστηκε, ο κ. Μπόνης δηλώνει ότι τελικά, αποδείχτηκε πως ‘ΔΕΝ κατάφερε να λειτουργήσει καλά στην πράξη και φυσικά, ΔΕΝ καλύπτει την διαφορά από το υψηλό κόστος μεταφοράς στις δικές μας περιοχές…’.
• Κύριε Μπόνη να ξεκινήσουμε από την κατάσταση όπως διαμορφώνεται στην αγορά –γενικότερα- λόγω του πληθωρισμού, της ακρίβειας, του ενεργειακού και με βάση όλα όσα εξήγγειλε πρόσφατα η κυβέρνηση.
Είναι μια δύσκολη εξίσωση, καθώς έχουμε να κάνουμε με ένα πολλαπλό πρόβλημα. Από την μία έχουμε να κάνουμε με το ενεργειακό κόστος, το οποίο δυσκολεύει πάρα πολύ, συγκεκριμένους κλάδους επιχειρήσεων (γενικά και ειδικά) αφού όλες οι επιχειρήσεις χρησιμοποιούν ρεύμα. Κατά βάση οι επιχειρήσεις στην Ελλάδα, χρησιμοποιούν το ηλεκτρικό ρεύμα για θέρμανση ή ψύξη και όχι κάποια άλλη μορφή ενέργειας όπως συμβαίνει σε χώρες του εξωτερικού. Αυτό έχει άμεση συνέπεια στα λειτουργικά κόστη όλων των επιχειρήσεων.
Βέβαια, υπάρχει μια βοήθεια από την πλευρά της Πολιτείας –αυτό όμως, με την νέα μέθοδο που έρχεται να αλλάξει τα δεδομένα, θα δημιουργήσει ένα μεγάλο κενό στα λειτουργικά έξοδα και δεν ξέρουμε ακόμη, κατά πόσο μπορεί να καλυφθεί.
Στο δεύτερο σκέλος, οι επιχειρήσεις σήμερα, αντιμετωπίζουν ένα πολύ σοβαρό πρόβλημα που είναι ο ανεφοδιασμός τους.
Κι αυτό οφείλεται περισσότερο, στην αδυναμία να βρουν προϊόντα τα οποία θα μπορέσουν να αγοράσουν στην κατάλληλη τιμή. Αφενός έχουν αυξηθεί πολύ λόγω του πληθωρισμού, αφετέρου καταγράφεται πολύ μεγάλη έλλειψη συγκεκριμένων κωδικών. Δηλαδή κάποιες επιχειρήσεις αδυνατούν να παράξουν προϊόντα, ή αναγκάζονται να παράγουν λιγότερο αριθμό προϊόντων.
Αυτό δυσκολεύει πάρα πολύ τις επιχειρήσεις σε σημείο, κάποιες να εμφανίζουν χαμηλότερες πωλήσεις σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Βέβαια, υπάρχουν και οι επιχειρήσεις που εμφανίζουν πολύ υψηλές πωλήσεις λόγω του τουρισμού (σε όλη την Ελλάδα, αλλά ειδικότερα στο Νότιο Αιγαίο που κινείται σε πολύ υψηλά επίπεδα).
• Η ΕΣΕΕ έχει μιλήσει για ένα ακόμη σοβαρό πρόβλημα που αφορά στην ρευστότητα. Μιλήστε μας γι’ αυτό.
Δυστυχώς, η έλλειψη ρευστότητας, δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί εύκολα διότι οι περισσότερες επιχειρήσεις, έχουν αδυναμία να τηρούν τα τραπεζικά κριτήρια ώστε να μπορούν να αντλήσουν κεφάλαια από το τραπεζικό σύστημα. Οπότε, έχουμε να κάνουμε με μια πολύ δύσκολη εξίσωση (μαζί με τα προαναφερθέντα προβλήματα που αντιμετωπίζουν αυτή την περίοδο οι εμπορικές επιχειρήσεις) η οποία… ΔΕΝ βγαίνει. Δεν είναι για όλες, αφού μερικές καταγράφουν αρκετά υψηλά ρεκόρ.
• Τελικά, ο τουρισμός έχει δημιουργήσει τον δημοσιονομικό χώρο τον οποίο μπορεί να καρπωθεί η αγορά. Πώς το σχολιάζετε;
Ναι, αλλά για κάποιες επιχειρήσεις που το καρπώνονται σε μεγάλο βαθμό. Κάποιες όμως, δεν κατάφεραν για μια σειρά από λόγους τους οποίους προανέφερα.
• Ποια είναι τα αιτήματα του κλάδου; Από αυτά που θέσατε στον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, ικανοποιήθηκε κάποιο;
Θέσαμε πάρα πολλά, αλλά δυστυχώς βρεθήκαμε σε μια δύσκολη θέση. Είθισται κάθε χρόνο, ο πρωθυπουργός της χώρας, να πηγαίνει στην ΔΕΘ και να εξαγγέλλει μια σειρά από μέτρα που αφορούν στους παραγωγικούς φορείς. Ένας από τους βασικούς φορείς είναι η ΕΣΕΕ. Φτάσαμε μέχρι εκεί, αλλά δεν υπήρχε κανένα μέτρο που να απευθύνεται στον κλάδο.
Καταλαβαίνουμε ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα το αντιμετωπίζουν τα νοικοκυριά και πρέπει να ενισχυθούν, παρ όλα αυτά, υπάρχει μια δυστοκία. Ένα μέτρο π.χ. που είναι η κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος (το οποίο είναι ένας άδικος, κεφαλικός φόρος που εφαρμόζεται μόνον στις περιόδους ειδικών κρίσεων και στοχευμένα) είναι προς την σωστή κατεύθυνση. Υπήρχε στις εξαγγελίες του πρωθυπουργού –αν και είναι συνδεδεμένος με μια αύξηση στο προσωπικό μιας επιχείρησης.
Από εκεί και πέρα, πρέπει να βρεθεί κάποιος τρόπος για να υπάρχει ρευστότητα που όμως, να μπορεί να περάσει μέσα από το τραπεζικό σύστημα. Οι επιστρεπτέες προκαταβολές λειτούργησαν θετικά, αλλά δεν μπορούν να συνεχιστούν άλλο.
• Το ζήτημα με την επιστροφή των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ για τα νησιά μας, το βάζετε πάντα στο τραπέζι του διαλόγου και όπως έχετε δηλώσει επανειλημμένα, δεν θα σταματήσετε να το διεκδικείτε. Είστε αισιόδοξος;
Να σας πω, η επιστροφή των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ δεν αποτελεί αίτημα μόνον των νησιών. Παλαιότερα, ο κάθε πρωθυπουργός είχε συναντήσεις στο Μέγαρο Μαξίμου με τους κοινωνικούς εταίρους οι οποίοι κατέθεταν τα αιτήματά τους προς την κυβέρνηση. Παρ όλα αυτά, εμείς αποστείλαμε τα δικά μας στον κ. Μητσοτάκη και η επιστροφή του μειωμένου ΦΠΑ περιλαμβάνεται ανάμεσα στα επτά αιτήματα που στείλαμε στον πρωθυπουργό καθώς, αποτελεί πάγιο αίτημα του επιχειρηματικού κόσμου.
Η ανταγωνιστικότητα των νησιών, μπορεί να μας φέρει ακόμη περισσότερα έσοδα, δυναμώνοντας την οικονομία της χώρας και το ΑΕΠ. Όλα αυτά, διαχέονται στην υπόλοιπη χώρα και μοιράζονται με τον κρατικό προϋπολογισμό και σημειώνονται ελαφρύνσεις σε άλλους κλάδους. Άρα, είναι προς όφελος όλης της χώρας, το Νότιο Αιγαίο να γίνει πιο ανταγωνιστικό –κυρίως απέναντι στην γείτονα Τουρκία που δεν έχει ιδιαίτερο φορολογικό σύστημα. Όταν εμείς έχουμε 24% η Τουρκία έχει… μηδέν. Συνεπώς, είναι πολύ δύσκολο να το ανταγωνιστείς.
Μην ξεχνάμε, ότι το περίφημο Μεταφορικό Ισοδύναμο που εφαρμόστηκε, ΔΕΝ κατάφερε να λειτουργήσει καλά στην πράξη και φυσικά, ΔΕΝ καλύπτει την διαφορά από το υψηλό κόστος μεταφοράς στις δικές μας περιοχές.
• Κύριε Μπόνη, υπάρχει περίπτωση να γίνει κάτι για τον μειωμένο ΦΠΑ, πιο σύντομα; Μήπως επισπευστεί η επιστροφή του;
Σε ένα από τα Γιούρογκρουπ αποφασίστηκε να δοθεί η δυνατότητα στην χώρα μας, από 1.1.2025 να μπορεί να μεταβάλει τους συντελεστές ΦΠΑ σε ειδικές περιοχές (κατά βάση νησιωτικές). Οι ευρωπαϊκές χώρες, έχουν νησιωτικές πολιτικές για τα νησιά που διαθέτουν και είναι λίγα. Η Ελλάδα που έχει πάρα πολλά νησιά, θα πρέπει να έχει περισσότερες πολιτικές που να εφαρμόζονται.