Η επιμήκυνση της σεζόν είναι το μεγάλο ζητούμενο εδώ και χρόνια για τον ελληνικό τουρισμό και ταυτόχρονα το «εργαλείο» που θα τον εδραιώσει στις πρώτες θέσεις της παγκόσμιας κατάταξης.
Φέτος η Ελλάδα -παρά τις αντιξοότητες- θα πετύχει νέο ιστορικό ρεκόρ σε αφίξεις και έσοδα με τουλάχιστον 26 εκατομμύρια επισκέπτες και σχεδόν 15 δις ευρώ εισπράξεις. Στην αναγκαιότητα της επιμήκυνσης αναφέρθηκε πρόσφατα ο Γιώργος Σταθάκης, υπουργός Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού, ο οποίος υπογράμμισε ότι μπορεί να επιτευχθεί μέσα από την ανάπτυξη των εναλλακτικών μορφών τουρισμού, σημειώνοντας παράλληλα πως είναι απαραίτητες και οι επενδύσεις σε έργα υποδομής.
Αλλά και η υφυπουργός Τουρισμού, Ελενα Κουντουρά, έχει τονίσει πως «στόχος παραμένει η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου» και θα πρέπει να σημειωθεί πως φέτος για πρώτη φορά μεγάλοι διεθνείς τουριστικοί πράκτορες παρέτειναν το χρονικό διάστημα που προσφέρουν για διακοπές στην Ελλάδα από τις 185 στις 210 μέρες. Κερδίσαμε σχεδόν έναν μήνα, με τη σεζόν να αυξάνεται στους επτά.
Κρήτη και Ρόδος
Ωστόσο, η αύξηση της περιόδου δεν αφορά όλην τουριστική Ελλάδα, αλλά κυρίως τους δημοφιλείς προορισμούς, όπως είναι η Κρήτη και η Ρόδος, που έχουν υποδομές φιλοξενίας μέχρι τα μέσα Νοεμβρίου ενώ αυξημένο ενδιαφέρον υπάρχει για την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, πόλεις που έχουν τη δυνατότητα να εξελιχθούν σε city break προορισμούς αξιώσεων.
«Το φαινόμενο της εποχικότητας αναγνωρίζεται ως το πιο εμφανές χαρακτηριστικό του τουριστικού κλάδου, ενώ αποτελεί ταυτόχρονα και το σημαντικότερο πρόβλημα που καλείται να αντιμετωπίσει», αναφέρει χαρακτηριστικά σε μελέτη του το Ινστιτούτο Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων (ΙΤΕΠ), την οποία επιμελήθηκε ο γενικός διευθυντής του Ινστιτούτου, Απόστολος Δοξιάδης.
Μάλιστα, το ΙΤΕΠ επικαλείται τα δεδομένα της Eurostat, σύμφωνα με τα οποία το 2012 το 63,72% των αφίξεων στη χώρα μας πραγματοποιήθηκαν το διάστημα Ιούνιου-Σεπτεμβρίου, «ένα ποσοστό το οποίο διαφοροποιείται σημαντικά μεταξύ των χωρών», όπως σχολιάζουν οι αναλυτές και σημειώνουν ότι: διερευνώντας ανταγωνίστριες χώρες της Ελλάδας για τις οποίες υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία, προκύπτει ότι το ποσοστό αυτό ανέρχεται σε 49,44% για την Ιταλία, σε 48,8% για την Κύπρο, σε 48,38% για την Πορτογαλία και σε 46,91% για την Ισπανία.
Οπως διαπιστώνεται από την ανάλυση των στοιχείων, στην Ελλάδα παρατηρείται μία τάση για αύξηση των αφίξεων το καλοκαίρι, μάλιστα κατά τον Αύγουστο, τον μήνα αιχμής, το 2000 καταγράφεται το 15,47% των αφίξεων, το 2008 το 16,46% και το 2012 το 19,28%.
Τόσο οι ξενοδόχοι όσοι και οι υπόλοιποι επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στον τουρισμό συμφωνούν ότι η ανάπτυξη των εναλλακτικών μορφών τουρισμού, η σταδιακή απεμπλοκή από το μονοδιάστατο μοντέλο «ήλιος και θάλασσα», καθώς επίσης και η άμεση διασύνδεση του τουρισμού με τον πολιτισμό είναι εργαλεία για την επιμήκυνση της περιόδου.
Είναι χαρακτηριστική η αναφορά του κ. Μιχάλη Βαμιεδάκη, τουριστικού επιχειρηματία και Εντεταλμένου Σύμβουλου Τουρισμού στην Περιφέρεια Κρήτης, ο οποίος σημειώνει πως το ζήτημα της διάρκειας της σεζόν και της εποχικότητας είναι θέμα πολιτικής και όχι κλιματολογικών συνθηκών. Η Κρήτη δεν έχει τίποτα να ζηλέψει από άλλες περιφέρειες της Μεσογείου που έχουν 9, 10 ή και 12 μήνες τουρισμό. Σίγουρα αυτό το οποίο χρειάζεται είναι η στοχευμένη προσέγγιση ομάδων επισκεπτών που ταξιδεύουν τη συγκεκριμένη περίοδο και οι στρατηγικές συνεργασίες.
Συνεπώς στην κατεύθυνση αυτή θα πρέπει να υπάρξει συντονισμός αφενός όλων των τοπικών φορέων για να υποστηρίξουν την προσπάθεια, αλλά και συνεργασία με το υπουργείο Τουρισμού, που θα έχει τον συνολικό συντονισμό για όλη την επικράτεια.
Μάλιστα όπως αναφέρει χαρακτηριστικά ο πρόεδρος των Ξενοδόχων της Αθήνας-Αττικής, Αλ Βασιλικός, «βάσει του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού, η Μάλτα και η Πορτογαλία δέχονται τους περισσότερους επισκέπτες όχι για τον ήλιο και τη θάλασσά τους αλλά για πολιτισμό, γαστρονομία, city break και υγεία. Η Αττάλεια της Τουρκίας δέχεται εκατομμύρια επισκέπτες κάθε χειμώνα με πάνω από 300.000 Ρώσους, φιλοξενεί μάλιστα δεκάδες ομάδες ποδοσφαίρου και χιλιάδες παίκτες του γκολφ από την Ευρώπη.
Υπάρχουν προορισμοί έτοιμοι όπως η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη εμπορικά, πολιτιστικά αστικά κέντρα με υποδομές, η Ρόδος και η Κρήτη τουριστικά αναπτυγμένοι προορισμοί, με άριστες ξενοδοχειακές υποδομές, αντάξιοι προορισμών που έχουν πελάτες 12 μήνες τον χρόνο με πολύ καλές κλιματολογικές συνθήκες, ενώ ανοδικά κινείται και η Πελοπόννησος, η οποία αποκτά μονάδες υψηλών προδιαγραφών, ενώ διαθέτει ένα εξαιρετικό τοπίο. Επίσης η χώρα μας μπορεί να προσφέρει εναλλακτικές επιλογές όπως θρησκευτικό τουρισμό (μοναστήρια – εκκλησίες), πολιτιστικό (μουσεία, αρχαιολογικοί χώροι, μεσαιωνικές πόλεις, κάστρα), τουρισμό γαστρονομίας, αγροτουρισμό (καλλιέργεια – συγκομιδή καρπών κ.λπ.), περιπατητικό, αθλητικό, ιατρικό και ευεξίας, συνεδριακό κ.ά.
ΕΘΝΟΣ