Επιφυλακτικοί οι καταναλωτές απέναντι στο «καλάθι του νοικοκυριού», το οποίο περιλαμβάνει μεγάλο αριθμό προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας
«Και πώς θα καταλάβουμε ποια είναι αυτά που ανήκουν στο καλάθι;» Αυτή είναι η πιο συχνή ερώτηση που ακούγεται σήμερα στους διαδρόμους των σούπερ μάρκετ. Και οι υπάλληλοι υπομονετικά δείχνουν το ειδικό σήμα που πρέπει να αναζητούν οι καταναλωτές στα ράφια.
Η αλήθεια είναι πως την πρώτη μέρα που τίθεται σε εφαρμογή η πρωτοβουλία του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, ο κόσμος δείχνει μουδιασμένος και επιφυλακτικός ως προς το τι να περιμένει.
Και στα τρία καταστήματα που επισκεφτήκαμε δεν αντικρίσαμε μια λαοθάλασσα, ενώ και όσοι καταναλωτές μάς μίλησαν κρατούσαν ήδη… μικρό καλάθι σε σχέση με το τι θα έβρισκαν.
Οι πολίτες αναζητούν από το πρωί την ειδική σήμανση «του καλαθιού» στα ράφια των super market
Στην πραγματικότητα, πολλοί είχαν άγνοια ως προς το τι ισχύει τελικά με το συγκεκριμένο μέτρο μιας και περίμεναν να αντικρίσουν σημαντικές εκπτώσεις στις υπάρχουσες τιμές των προϊόντων.
Ιδιωτικής ετικέτας η πλειονότητα των προϊόντων
Καταρχήν, αυτό που ενδιαφέρει τους περισσότερους που αναζητούν τα προϊόντα με την ειδική σήμανση, είναι αν αυτά είναι επώνυμα.
Όπως φαίνεται όμως και από τη λίστα που έχει αναρτηθεί στην ειδική πλατφόρμα όπου αναφέρονται τα προϊόντα του «καλαθιού» σε όλα τα σούπερ μάρκετ, η συντριπτική πλειονότητα τους είναι τα «ιδιωτικής ετικέτας» (σ.σ όσα δηλαδή παράγονται για λογαριασμό των αλυσίδων σούπερ μάρκετ και φέρουν το εμπορικό σήμα που ανήκει στην αλυσίδα).
-«Το πολύ καλό είναι πάντα και πιο ακριβό, έτσι δεν είναι; Αυτός ο αρχαίος νόμος της αγοράς, τώρα θα αλλάξει;» αναρωτιέται ένας κύριος μπροστά από την ετικέτα του «καλαθιού» για τα μακαρόνια Νο.6 (ιδιωτικής ετικέτας) στο πρώτo κατάστημα που επισκεφτήκαμε. Τα συγκεκριμένα μακαρόνια κοστίζουν 0,65 λεπτά όταν τα διπλανά επώνυμα κοστολογούνται στο 1,20 ευρώ.
Τι μπορούμε να περιμένουμε από το «καλάθι του νοικοκυριού»;
Όπως όμως σχολιάζει ο ίδιος κύριος: «αυτό είναι κάτι που το γνωρίζω όλους αυτούς τους μήνες που τις τιμές… δεν τις προλαβαίνουμε. Ξέρουμε ποια είναι η τιμή των προϊόντων των σούπερ μάρκετ και ότι τα «ιδιωτικής ετικέτας» θα είναι πάντα φθηνά. Το θέμα ήταν να δούμε αν υπάρχουν και “καλά” προϊόντα στη λίστα. Στα μακαρόνια που θέλω να συνεχίσω να τα αγοράζω επώνυμα δεν την βλέπω αυτή την επιλογή. Το ίδιο και στο γάλα. Στο γάλα βέβαια έχω ρίξει τον πήχη και παίρνω αυτό του σούπερ μάρκετ, καθώς η διαφορά με το αμέσως ακριβότερο είναι 50 λεπτά».
Σημειώνεται πως στο κατάστημα της συγκεκριμένης αλυσίδας, τα 15 από τα 51 προϊόντα «του καλαθιού» είναι επώνυμα ωστόσο αυτό είναι μια ενδιάμεση περίπτωση. Άλλα έχουν βάλει μεγάλο κομμάτι προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στο καλάθι, ενώ υπάρχουν και κάποια που κράτησαν μια ισορροπία πιο κοντά στο 50-50.
Όχι πιο οικονομικά, αλλά σταθερά προσιτά
-«Ναι, αλλά αυτά τα αυγά δεν είναι πιο φτηνά, τόσο τα πήρα και πριν από τρεις ημέρες». Αυτό είναι το δεύτερο επόμενο σχόλιο (κάθε φορά και για ένα διαφορετικό προϊόν) που ακούν οι υπάλληλοι στους διαδρόμους.
Απ’ ό,τι φαίνεται, πολλοί καταναλωτές δεν είχαν καταλάβει ακριβώς τη λειτουργία του καλαθιού. Γιατί μπορεί οι ίδιοι να ήλπιζαν σε οικονομικότερες τιμές σε αυτά τα προϊόντα που οι τιμές τους έχουν εκτοξευτεί, όμως στην ουσία αυτό που συμβαίνει είναι πως τα σούπερ μάρκετ δεσμεύονται ώστε στα επιλεγμένα προϊόντα να μείνει η τιμή τους αμετακίνητη για όσο διάστημα διαρκεί το μέτρο, όσο διάστημα δηλαδή ο πληθωρισμός προκαλεί μεγάλες ανατιμήσεις στα προϊόντα.
Όπως είχε προαναγγελθεί δηλαδή, σε κάθε μία από τις 51 κατηγορίες προϊόντων του «καλαθιού», υπάρχει και ένα σε προσιτή τιμή συγκριτικά με τους υπόλοιπους κωδικούς της ίδιας κατηγορίας. Πρόκειται δηλαδή για το προϊόν με τη χαμηλότερη τιμή στην κατηγορία του με βάση την τιμολόγηση που κάνει κάθε αλυσίδα σούπερ μάρκετ.
Οι πολύ ανταγωνιστικές τιμές των επώνυμων στα διπλανά ράφια
Το ενδιαφέρον είναι πως και στα τρία σούπερ μάρκετ που επισκεφτήκαμε, την ώρα που ο κόσμος αναζητούσε τη σήμανση του καλαθιού, οι προσφορές στα επώνυμα προϊόντα ήταν πραγματικά μαζικές και εντυπωσιακές.
Όπως άλλωστε ακουγόταν ανά τακτά διαστήματα και από τα μεγάφωνα ενός μεγάλου σούπερ μάρκετ στο κέντρο της Αθήνας: «Δείτε τα προϊόντα στο καλάθι του νοικοκυριού και πολλές ακόμα προσφορές στα επώνυμα προϊόντα».
Οι ταμπέλες για έκπτωση της τάξης του -50%, -35%, -25% κ.ο.κ. αλλά και των προσφορών 1+1 δώρο, στα επώνυμα προϊόντα, ήταν εμφανείς σε κάθε ράφι και διάδρομο.
Είναι ενδεικτικό ότι τα μακαρόνια «του καλαθιού» σε συγκεκριμένο σούπερ μάρκετ (ιδιωτικής ετικέτας και σε αυτή την περίπτωση) κοστίζουν 0,62 λεπτά όταν σημερινή προσφορά των πιο επώνυμων ίσως μακαρονιών της αγοράς τα δίνει με έκπτωση -40% στην τιμή των 0,74 λεπτών- τιμή πολύ οικονομική σε σχέση με αυτήν που κατά βάση βλέπουν οι καταναλωτές τους τελευταίους μήνες. Μεγάλη έκπτωση είχαν ακόμα και ο επώνυμος ελληνικός καφές (-35%), πολλά επώνυμα κρασιά (1+1), σαμπουάν (1+1 δώρο) κ.τ.λ.
Μεγάλες προσφορές στα επώνυμα προϊόντα, την πρώτη μέρα της εφαρμογής του καλαθιού του νοικοκυριού
Στο συγκεκριμένο σούπερ μάρκετ είδαμε μάλιστα βρεφικές πάνες να βρίσκονται ταυτόχρονα και στο «καλάθι του νοικοκυριού» και να έχουν και έκπτωση -50%.
Όπως μας είπε και μια υπάλληλος: «έχουμε και περισσότερες προσφορές από αυτές που διαφημίζονται στην τηλεόραση».
Η πλειοψηφία πάντως των καταναλωτών με τους οποίους συνομιλήσαμε συμφωνούν με αυτό που είπε στην «Κ» ένας συνταξιούχος που ήρθε να κάνει την αυτοψία του, μιας και δεν χρησιμοποιεί το διαδίκτυο.
«Τα ίδια μου φαίνονται όλα. Όλοι κυνηγάμε τις προσφορές στα επώνυμα και για όσα δεν αντέχουμε οικονομικά, ψωνίζουμε τα ιδιωτικής ετικέτας. Η σύνταξή μου είναι 560 ευρώ τον μήνα. Θα συνεχίσω απ’ ό,τι φαίνεται να κάνω ακόμα μεγάλες περικοπές».
Η άποψη των ανθρώπων της αγοράς
Όσο για τους παράγοντες της αγοράς, αυτοί σημειώνουν πως το καλάθι που αντίκρισαν σήμερα οι καταναλωτές θα δεχθεί βελτιώσεις, ανάλογα και με την ανταπόκριση του κόσμου.
Όπως επεσήμαναν στην «Κ» πηγές από την «Σκλαβενίτης» τα κριτήρια με τα οποία επελέγησαν τα προϊόντα που μπήκαν στο «καλάθι» ήταν πρώτον, να πρόκειται για προϊόντα ευρείας αποδοχής, δεύτερον, να έχουν σημαντικά μερίδια αγοράς, τρίτον, να είναι πανελλαδικής εμβέλειας. «Θέλαμε επίσης να έχουμε ένα ισορροπημένο μείγμα επώνυμων προϊόντων και προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας», τόνισαν οι ίδιες πηγές. Θεωρούν δε σχεδόν βέβαιο ότι θα προβούν σε κάποιες αλλαγές του μείγματος την επόμενη εβδομάδα, αναλόγως φυσικά της ανταπόκρισης από το κοινό. Σε ό,τι αφορά τη σηματοδότηση των προϊόντων έμφαση θα δοθεί στο site – ηλεκτρονικό κατάστημα της «Σκλαβενίτης», όπου ήδη υπάρχει ειδική κατηγορία με την ένδειξη «καλάθι νοικοκυριού», ενώ φυσικά προέχει η ολοκλήρωση της σηματοδότησης μέσα στα φυσικά καταστήματα με τα ειδικά αυτοκόλλητα που τοποθετούνται στα ράφια με τα προϊόντα του
«καλαθιού».
Ιδιαίτερη ικανοποίηση εξέφρασαν και οι πηγές κοντά στη διοίκηση της «Μασούτης» για το «καλάθι» της βορειοελλαδίτικης αλυσίδας, καθώς όπως επισημαίνουν στο «ΜR» πρόκειται για καλάθι με πολλά επώνυμα προϊόντα, τα οποία όμως διατίθενται σε ανταγωνιστικές τιμές. Από τα 60 προϊόντα του «καλαθιού» της Μασούτης, τα 24 είναι ιδιωτικής ετικέτας.
Σε κάθε περίπτωση, αυτό που εκτιμούσαν οι άνθρωποι του χώρου πριν την εφαρμογή του μέτρου, ότι δηλαδή δεν πρόκειται να καταπολεμήσει αποφασιστικά την ακρίβεια και να ανακουφίσει τα νοικοκυριά, όπως ίσως θα γινόταν με μία μείωση του ΦΠΑ σε βασικά είδη διατροφής, αλλά μπορεί όμως να δημιουργήσει έναν ανταγωνισμό στις τιμές μεταξύ των σούπερ μάρκετ προς όφελος του καταναλωτή, φάνηκε σε ένα βαθμό να συμβαίνει σήμερα με την έκρηξη των προσφορών στα επώνυμα προϊόντα.
Άλλωστε, αν και αρχικά είχε αποφασισθεί να παραμένει σταθερή η σύνθεσή του καλαθιού, τελικά αναμένεται ότι θα ανανεώνεται κάθε 7 ή 15 ημέρες.
Πηγή kathimerini.gr