Τον εξορθολογισμό των χρεώσεων σε τραπεζικές συναλλαγές ζήτησε μεταξύ άλλων το υπουργείο Οικονομικών από τις τράπεζες κατά τη χθεσινή συνάντηση. Οπως διευκρίνισαν σήμερα κύκλοι του υπουργείου Οικονομικών πρόκειται για 12 τραπεζικές συναλλαγές οι προμήθειες των οποίων που επιβαρύνουν σημαντικά την ελληνική κοινωνία.
1. Προμήθεια εισερχόμενου εμβάσματος.
2. Προμήθεια εξερχόμενου εμβάσματος (χρέωση για μεταφορά χρημάτων από τον λογαριασμό μίας τράπεζας σε λογαριασμό άλλης τράπεζας εσωτερικού).
3. Προμήθεια αποστολής χρημάτων (έμβασμα) σε τράπεζες εκτός ευρωζώνης.
4. Προμήθεια ανάληψης μετρητών από ΑΤΜ άλλης τράπεζας.
5. Συνδρομή πιστωτικής κάρτας.
6. Προμήθεια επανέκδοσης χρεωστικής/πιστωτικής κάρτας λόγω λήξης και λόγω κλοπής, απώλειας ή φθοράς.
7. Προμήθεια για πληρωμή λογαριασμών (ΔΕΚΟ, κινητής τηλεφωνίας κ.λπ.).
8. Προμήθεια έκδοσης αντιγράφων κίνησης λογαριασμών/δανείων/πιστωτικών καρτών.
9. Έξοδα αξιολόγησης αιτημάτων δανείων.
10. Έξοδα νομικού και τεχνικού ελέγχου αιτημάτων δανείων.
11. Έξοδα συναλλαγών με πιστωτικές κάρτες στο εξωτερικό (επιβάρυνση για τη μετατροπή συναλλαγών εξωτερικού σε ευρώ).
12. Προμήθεια για αγορά χρεογράφων του Ελληνικού Δημοσίου.
Μέτρα για ευάλωτους δανειολήπτες ψάχνουν κυβέρνηση και τράπεζες – Σε δύο εβδομάδες κρίνονται όλα…
Υπενθυμίζεται ότι χθες πραγματοποιήθηκε συνάντηση μεταξύ του υπουργού Οικονομικών Χρήστου Σταϊκούρα με τις διοικήσεις των τραπεζών. Στη συνάντηση συζητήθηκαν οι αδρές γραμμές της πρότασης των τραπεζών, η οποία, ούτως ή άλλως, θα πρέπει να περάσει από την “κρησάρα” του εποπτικού βραχίονα της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας. Ωστόσο, δεν έχουν οριστικοποιηθεί ακόμη οι λεπτομέρειες της πρότασης.
Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες του Capital.gr, η πρόταση που έχουν σκιαγραφήσει οι τράπεζες προβλέπει:
– Επιδότηση των μηνιαίων δόσεων των ευάλωτων δανειοληπτών κατά 50%.
– Η διάρκεια της επιδότησης προσομοιάζει της Γέφυρας Ι και ανέρχεται σε 12 μήνες. Εφόσον εφαρμοστεί από 1η.01.2023, θα διατρέξει όλο το επόμενο έτος.
– Επιλέξιμοι οφειλέτες είναι όσοι έχουν λάβει στεγαστικό δάνειο με υποθήκη πρώτης κατοικίας.
– Η περίμετρος του προγράμματος είναι σημαντικά μικρότερη, καθώς θα περιλαμβάνει μόνο τους ευάλωτους δανειολήπτες. Εκτιμάται ότι οι δικαιούχοι δεν θα ξεπερνούν τις 20 χιλ. με 30 χιλ. έναντι των 75.666 που ήταν στη Γέφυρα Ι.
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, μια τεχνική λύση που εξετάζεται είναι να συγκεντρώνονται οι “εισφορές” των τραπεζών σε έναν δημόσιο “κουμπαρά” από όπου θα πιστώνονται οι επιδοτήσεις στους ευάλωτους οφειλέτες που θα ενταχθούν στο πρόγραμμα. Σε κάθε περίπτωση, υψηλόβαθμη τραπεζική πηγή διευκρινίζει ότι “το τεχνικό μέρος δεν έχει εξεταστεί – προέχει η άποψη του Επόπτη”.
Η γνωμοδότηση της Φρανκφούρτης
Για τον λόγο αυτό, τα αρμόδια επιτελεία των τεσσάρων συστημικών τραπεζών θα σπεύσουν σε πρώτη φάση να στείλουν στη Φρανκφούρτη τα χαρακτηριστικά της πρότασης -περίμετρος (δικαιούχοι), διάρκεια προγράμματος, κόστος στήριξης- που εμπίπτουν στο εποπτικό ενδιαφέρον του SSM. Με βάση αυτές τις παραμέτρους, ο Επόπτης θα αποφανθεί το κόστος που συνεπάγεται για τις τράπεζες η επιδότηση των δανειακών υποχρεώσεων των ευάλωτων νοικοκυριών και επιχειρήσεων.
Σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, ο ρόλος του SMM δεν είναι να εγκρίνει ή να απορρίψει την πρόταση των τραπεζών. Η αρμοδιότητά του Επόπτη έγκειται στον υπολογισμό των επιπλέον κεφαλαίων που θα χρειαστούν οι τράπεζες για να την εφαρμόσουν. Στο πλαίσιο αυτό, θα ζητηθεί από κάθε τράπεζα χωριστά να καταθέσει σχέδιο κεφαλαιακής ενίσχυσης αναλόγως της “τρύπας” που θα δημιουργήσει η εν λόγω πρωτοβουλία και αναλόγως των επιπέδων κεφαλαιακής επάρκειας που διαθέτει κάθε ίδρυμα.
Οι υπόλοιπες εκκρεμότητες των τραπεζών
Σύμφωνα με την ανακοίνωση που εξέδωσε το υπουργείο Οικονομικών στον απόηχο της χθεσινής συνάντησης, αναμένεται από τις συστημικές τράπεζες μια σειρά από επιπλέον ενέργειες:
– Εξωδικαστικός: Το ΥΠΟΙΚ αναμένει εντός του μήνα προτάσεις για αύξηση των ποσοστών εγκρισιμότητας, μετά και την εντυπωσιακή άνοδο των τελευταίων εβδομάδων.
– Επιτόκια: Η κυβέρνηση πιέζει τις τράπεζες για αύξηση των επιτοκίων καταθέσεων και μείωση των επιτοκίων χορηγήσεων, επιτάσσοντας μάλιστα άμεση ανάληψης δράσης από τα ιδρύματα.
– Προμήθειες: Ζητήθηκε εξορθολογισμός των χρεώσεων σε απλές τραπεζικές συναλλαγές.
– Μπόνους: Το ΥΠΟΙΚ απέρριψε ρητά το ενδεχόμενο να καταβληθούν μπόνους στα υψηλόβαθμα τραπεζικά για τη χρήση του 2022, σβήνοντας έτσι τις ελπίδες των διοικήσεων για ευέλικτη ερμηνεία του νέου νόμου του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας.
Πηγή: Capital.gr