Άγριος καυγάς ξέσπασε παραμονές Πρωτοχρονιάς ανάμεσα στον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών Τρύφωνα Αλεξιάδη και τη Νέα Δημοκρατία με αφορμή την εκτόξευση για έναν ακόμη μήνα των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το δημόσιο. Αντικείμενο του καυγά, το αν τα ληξιπρόθεσμα αυξάνονται με μεγαλύτερη ή μικρότερη «ταχύτητα» επί της σημερινής διακυβέρνησης ή της προηγούμενης.
Για την ενίσχυση της επιχειρηματολογίας της μιας και της άλλης πλευράς, επιστρατεύτηκαν οι αριθμοί. Η Νέα Δημοκρατία να υποστηρίζει ότι τα ληξιπρόθεσμα αυξήθηκαν κατά 1,5 δις. ευρώ και τον Νοέμβριο του 2015 με την κυβέρνηση να απαντά ότι η πορεία των ληξιπρόθεσμων ήταν το 2015 ελαφρώς καλύτερη συγκριτικά με το 2014 και ότι η έκρηξη του Νοεμβρίου οφείλεται στη βεβαίωση των οφειλών δύο μεγαλοοφειλετών του δημοσίου. Και οι δύο πλευρές βέβαια, δεν ανέφεραν κουβέντα για την …ταμπακιέρα. Δηλαδή για το γεγονός ότι η κατάσταση με τα ληξιπρόθεσμα προς την εφορία έχει ξεφύγει πλέον από κάθε έλεγχο.
Καμία από τις δύο πλευρές δεν ανέφερε ότι στα συνολικά χρέη προς την εφορία ύψους 83,6 δις. ευρώ δεν περιλαμβάνονται καν οι τόκοι και οι προσαυξήσεις. Περισσότερα από τέσσερα εκατομμύρια φορολογούμενοι, περίπου ο ένας στους δύο, στην πραγματικότητα επιβαρύνονται με περισσότερα από 110-120 δις. ευρώ. Μέσα στο 2015, τα χρέη έχουν αυξηθεί μέχρι στιγμής κατά 11,833 δις. ευρώ (στοιχεία 11μηνου) εκ των οποίων τα 7,212 δις. ευρώ θεωρούνται «αποτελεσματικά χρέη».
Τι είναι τα αποτελεσματικά χρέη; Ιδού ο ορισμός: «Το Αποτελεσματικό Νέο Ληξιπρόθεσμο Υπόλοιπο διαμορφώνεται βάσει των παραμέτρων:
α) Δεν περιλαμβάνει Πτωχούς οφειλέτες, Δημόσιες-Δημοτικές επιχειρήσεις, καθώς και μηδενικά και πλασματικά Α.Φ.Μ.,
β) Περιλαμβάνει μόνο στοιχεία εντός προϋπολογισμού.
γ) Δεν περιλαμβάνει τις κατηγορίες φόρων 25 (Λοιπές Εισφορές),27 (Έμμεσοι Υπέρ Τρίτων),31 (Μισθώματα),32 (Υπηρεσίες),35 (Πρόστιμα Κ.Β.Σ.), 36 (Δάνεια),37 (Υπέρ Διαφόρων Τρίτων),38 (Λοιπά Πρόστιμα μη Φορολογικά),39 (Παράβολα),41 (Καταλογισμοί) και 49 (Λοιπά μη Φορολογικά).
Η πραγματικότητα πλέον διαμορφώνεται ως εξής:
1. Εκατοντάδες χιλιάδες πολίτες δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν στα φορολογικά βάρη καθώς το άθροισμα των φόρων, έχει φτάσει να ξεπερνά το 50% του εισοδήματος. Απόδειξη ότι το 2015, σε σύνολο δηλωθέντων εισοδημάτων ύψους περίπου 83 δις. ευρώ για νοικοκυριά και επιχειρήσεις, το δημόσιο εισέπραξε μέσω από φόρους περισσότερα από 44 δις. ευρώ.
2.Επιχειρήσεις για να επιβιώσουν επιλέγουν να πληρώσουν κατά προτεραιότητα άλλες υποχρεώσεις (π.χ τη ΔΕΗ καθώς η διακοπή ρεύματος σημαίνει και διακοπή εργασιών ή ακόμη και τους εργαζόμενους) και αφήνουν την εφορία σε δεύτερη μοίρα.
3.Με τις υποχωρήσεις που έκανε στο θέμα των 100 δόσεων προκειμένου να εισπράξει τα δύο δισεκατομμύρια ευρώ, το υπουργείο Οικονομικών θα έρθει αντιμέτωπο με κατακόρυφη αύξηση των διαγραφών από τη ρύθμιση των 100 δόσεων. Θεωρείται πολύ δύσκολο ένα εκατομμύριο οφειλέτες να ανταποκριθούν και στις δόσεις και στις τρέχουσες υποχρεώσεις μέσα σε 30 ημέρες (οι οποίες θα γίνουν 15 στο δεύτερο εξάμηνο). Απώλεια ρύθμισης σημαίνει αναβίωση προσαυξήσεων αλλά και της δυνατότητας επιβολής εισπρακτικών μέτρων.
4.Η κυβέρνηση έχει αποδεχτεί μέσω του μνημονίου να επιβάλλει σκληρά εισπρακτικά μέτρα όπως η αυτόματη ηλεκτρονική δέσμευση των τραπεζικών λογαριασμών των οφειλετών. Στην πράξη θα φανεί, μόλις ενεργοποιηθεί το σύστημα, ποιες θα είναι οι επιπτώσεις στην αγορά.
5. Το 2016, θα φέρει ακόμη περισσότερα φορολογικά βάρη ενώ δεν θα υπάρχει δυνατότητα ρύθμισης όπως συνέβη το 2015. Το υπουργείο Οικονομικών, κάνοντας τις συγκρίσεις με το 2014, δεν έλαβε υπόψη ότι κατά την προηγούμενη χρονιά έτρεξε η ευνοϊκότερη ρύθμιση όλων των εποχών. Το 2016, τέτοια ρύθμιση δεν θα υπάρχει. Τα αποτελέσματα θα φανούν στην πράξη.
thetoc.gr