Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται η αντίστροφη μέτρηση για την παραχώρηση των «κλειδιών» των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στη Fraport Greece στα τέλη Ιανουαρίου, αφού οι σχετικές συμβάσεις παραχώρησης έχουν ήδη υπογραφεί και ψηφιστεί από τη Βουλή. Αν και υπάρχουν ακόμη δεκάδες μικρότερες και μεγαλύτερες εκκρεμότητες, κύκλοι κοντά στην όλη διαδικασία εκτιμούν πως εκτός απροόπτου και έστω και με απόκλιση ολίγων ημερών είναι εφικτή η επίτευξη αυτής της προθεσμίας.
Το οικονομικό κλείσιμο της ιδιωτικοποίησης σημαίνει την καταβολή του εφάπαξ τιμήματος του 1,23 δισ. ευρώ, αλλά και την εκκίνηση ενός αγώνα δρόμου για την πρώτη, πριν από τα μεγάλα έργα, ανακαίνιση των αεροδρομίων (face lift), όπως και την ενίσχυση της εμπορικής τους δραστηριότητας με την προσέλκυση περισσότερων αεροπορικών εταιρειών και αριθμού πτήσεων.
Η Fraport Greece θα χρηματοδοτήσει τη συναλλαγή με ίδια κεφάλαια και δανεισμό σε αναλογία της τάξης ένα προς δύο αντίστοιχα. Οι σχετικές πιστώσεις προέρχονται από τη European Bank for Reconstruction and Development (EBRD), τη European Investment Bank (ΕΙΒ), τη θυγατρική της World Bank, International Finance Corporation, αλλά και από εμπορικές τράπεζες.
Η στελέχωση και επάνδρωση των αεροδρομίων έχει τροχοδρομηθεί ήδη, με περισσότερο από το 70% των πρώτων προσλήψεων να έχει γίνει, ενώ έχει «τρέξει» και η εκπαίδευση του προσωπικού αυτού προκειμένου να πιστοποιηθεί από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας άμεσα.
Η παραχωρησιούχος Fraport Greece έχει προχωρήσει και στην πρόσληψη υπεργολάβων για την ασφάλεια, φύλαξη, καθαριότητα και διαχείριση των εγκαταστάσεων, ενώ έχει ολοκληρώσει τα master plan και για τα 14 αεροδρόμια, στα οποία περιλαμβάνονται οι επενδύσεις που έχει δεσμευθεί να πραγματοποιήσει. Τα μεγάλα έργα αυτά που δεν αναμένεται να ξεκινήσουν πριν από το φθινόπωρο αναμένεται να υλοποιήσει η Intrakat, η οποία συμμετείχε ως δηλωμένος εργολάβος (nominated contractor) στη δεσμευτική προσφορά που είχε κάνει η Fraport στο πλαίσιο του σχετικού διαγωνισμού. Το γεγονός αυτό δεν αποκλείει, πάντως, την ανάθεση υπεργολαβιών και τη συγκρότηση επιμέρους κοινοπρακτικών σχημάτων για την υλοποίηση των σχετικών έργων. Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με τη σύμβαση με το ελληνικό Δημόσιο, έχει δεσμευθεί να επενδύσει περίπου 330 εκατ. ευρώ μέχρι το 2020 για τη βελτίωση των αεροδρομίων, ενώ τα επόμενα χρόνια θα πραγματοποιηθούν επιπλέον επενδύσεις για τη συντήρηση και πιθανή αύξηση της χωρητικότητας, με βάση τον όγκο της κίνησης που το κάθε ένα θα πετύχει.
Τα περιφερειακά αεροδρόμια περιλαμβάνουν 3 πύλες στην κύρια χώρα (Θεσσαλονίκη, Ακτιον, Καβάλα) και 11 αεροδρόμια στα νησιά (Χανιά, Κέρκυρα, Κεφαλονιά, Κως, Μύκονος, Μυτιλήνη, Ρόδος, Σάμος, Σαντορίνη, Σκιάθος και Ζάκυνθος).
Η Fraport Greece, κοινοπραξία της ομώνυμης γερμανικής εταιρείας και του ομίλου Κοπελούζου, θα καταβάλει στη διάρκεια της 40ετούς παραχώρησης 22,9 εκατ. ετήσιο εγγυημένο καταβλητέο μίσθωμα, αναπροσαρμοζόμενο ετησίως με τον πληθωρισμό, καθώς και κυμαινόμενη μεταβλητή αμοιβή που υπολογίζεται κατ’ έτος στο 28,6% των κερδών προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων των αεροδρομίων (EBITDA).
Συνολικά το ύψος των παραπάνω εσόδων σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ θα ξεπεράσει τα 10 δισ. ευρώ σε ορίζοντα 40ετίας. Επιπλέον αυτών το ελληνικό Δημόσιο προσδοκά σωρευτικά φορολογικά, κοινωνικά και άλλα οφέλη ύψους μέχρι 4,6 δισ. ευρώ, αναφέρουν πηγές του Ταμείου.
Καθημερινή