Σε πολύ καλά επίπεδα κινήθηκε η αγορά στη Ρόδο, κατά την περίοδο των εορτών ενώ το εορταστικό ωράριο είναι ακόμη σε ισχύ. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου Ρόδου, κ. Κωνσταντίνο Σπανό, από τις τρεις Κυριακές (δύο πριν τα Χριστούγεννα και μία πριν την Πρωτοχρονιά) η κίνηση ήταν εξαιρετική, σχεδόν στα περσινά επίπεδα.
«Περισσότερο κινήθηκαν τα καταστήματα που είχαν τρόφιμα και τα σούπερ μάρκετ. Φέτος, είδαμε να… φορτώνουν καλάθια όπως σε κάποιες άλλες εποχές (!) ενώ οι εκτιμήσεις αναφέρουν ότι ο τζίρος σε αυτό τον κλάδο, πρέπει να ξεπέρασε κάθε προσδοκία».
Τα εμπορικά καταστήματα με είδη ρουχισμού, παπούτσια, δώρα κ.λπ. κινήθηκαν καλά με τις μεγάλες αλυσίδες να κρατούν γερά τα ηνία.
Την ίδια ώρα, το ηλεκτρονικό εμπόριο έχει φτάσει στο 30% του μεριδίου της αγοράς, με την κίνηση να ανεβαίνει συνεχώς.
«Οι μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων στην Ρόδο, κρατούν τα ηνία της αγοράς. Κινήθηκαν σε πολύ υψηλά επίπεδα. Όσον αφορά στο ηλεκτρονικό εμπόριο, κινήθηκε επίσης σε πάρα πολύ υψηλά επίπεδα. Έχει κατακτήσει πλέον, το 30% του μεριδίου της αγοράς. Αυτό είναι εμφανές και από την μεγάλη κίνηση που παρουσιάζουν οι μεταφορικές εταιρίες (κούριερ, ταχυμεταφορικές κ.ο.κ.) στην Ρόδο. Το ηλεκτρονικό εμπόριο έχει φτάσει να είναι ο μεγαλύτερος ανταγωνιστής των φυσικών καταστημάτων σε όγκο και τζίρο. Η εκτόξευση των αγορών μέσω του διαδικτύου, αφορά –κυρίως- στην ευκολία που δίνει στον πελάτη να κάνει τις παραγγελίες του με το κινητό του τηλέφωνο ή στο σπίτι του, χωρίς να χρειάζεται να μετακινηθεί πολύ και να πάει σε ένα φυσικό κατάστημα. Θα το παραγγείλουμε εύκολα, θα μας το φέρουν στο σπίτι σε κάποιες συμφέρουσες τιμές. Ωστόσο, το ηλεκτρονικό εμπόριο ενέχει πολλούς κινδύνους σε σχέση με το παραδοσιακό εμπόριο όσον αφορά στις απάτες, στην ποιότητα, στα προϊόντα κ.λπ.».
Ωστόσο, το νέο έτος είναι μία χρονιά γεμάτη προκλήσεις για τις ελληνικές επιχειρήσεις και το εμπόριο.
«Όλες οι χρονιές είναι κρίσιμες. Βρισκόμαστε στο μεταίχμιο της αλλαγής ανάμεσα στο φυσικό και το ηλεκτρονικό εμπόριο αλλά, αυτό που διαφαίνεται είναι ότι θα υπάρξουν νέες συγχωνεύσεις (σε υψηλό επίπεδο). Αυτό θα έχει σαν αποτέλεσμα την ενίσχυση του μονοπωλιακού χαρακτήρα που έχει η αγορά μας στο κομμάτι του λιανεμπορίου -τρόφιμα, ποτά και πολλά ακόμη. και φυσικά, όπου δημιουργούνται ολιγοπώλια δεν είναι προς όφελος του καταναλωτή.
Σχετικά με την αγορά της Ρόδου, που δεν απευθύνεται αποκλειστικά στους ντόπιους είναι προσανατολισμένη, ακόμη, προς την φυσική πώληση –αφού περιμένει τον τουρίστα, τον επισκέπτη να έρθει, να δει το κατάστημα, τον χώρο και να κάνει τις αγορές του είτε σε ντόπια προϊόντα, είτε σε τουριστικά και άλλα».
Τέλος, όσον αφορά στις εκπτώσεις θα ξεκινήσουν κανονικά στις 13 Ιανουαρίου 2025 και θα διαρκέσουν μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου 2025. Προσδοκίες είναι να βοηθήσουν την κίνηση της αγοράς και την προώθηση των εμπορευμάτων.
«Εμείς, σαν ΕΣΡ δεν συμφωνούμε με τις μακροχρόνιες εκπτώσεις. Δεν βοηθούν επί της ουσίας ούτε τον καταναλωτή ούτε τον επιχειρηματία. Θα πρέπει να είναι πιο σύντομες, να έχουν μεγάλη ένταση έκπτωσης και μικρή αναβλητικότητα, έτσι ώστε ο κόσμος να ψωνίζει, να ρευστοποιείται το εμπόρευμα και να ανανεώνεται, να έρχεται το καινούργιο. Δεν μπορεί να συμπίπτει με τον πληθωρισμό και να εξυπηρετεί μόνον τις μεγάλες επιχειρήσεις, ενώ στραγγαλίζονται οι μικρότερες» -κατέληξε ο κ. Σπανός.