Συνεδριάζει σήμερα 3 Ιανουαρίου, μετά την από 30-12-2024 ματαιωθείσα συνεδρίαση λόγω έλλειψης απαρτίας (αριθμ. πρωτ.: 34241/23-12-2024 πρόσκληση), το Δημοτικό Συμβούλιο Κω με τα παρακάτω θέματα στην ημερήσια διάταξη:
-Έγκριση προϋπολογισμού εσόδων – εξόδων Δήμου Κω οικονομικού έτους 2025 (Εισηγήτρια: Αντιδήμαρχος, κα. Κασσιώτη Γεωργία).
-Ψήφιση Πινάκων Στοχοθεσίας οικονομικών αποτελεσμάτων έτους 2025 του Ολοκληρωμένου Πλαισίου Δράσης (Ο.Π.Δ.) Δήμου Κω, νομικών προσώπων <ενταγμένων στο Μητρώο Φορέων Γενικής Κυβέρνησης> (σύνολο Ο.Π.Δ. Δήμου και νομικών προσώπων) (Εισηγήτρια: Αντιδήμαρχος, κα. Κασσιώτη Γεωργία).
Η Δύναμη Αλλαγής, παρότι ήταν παρούσα με τα περισσότερα μέλη της στην αίθουσα του ΔΣ, δε συμφώνησε επί της διαδικασίας και αποχώρησε.
Ακολούθησε η εισήγηση της Αντιδημάρχου Γεωργίας Κασσιώτη για την έγκριση του προϋπολογισμού εσόδων και εξόδων του οικονομικού έτους 2025. Υπέβαλε προς έγκριση τον προϋπολογισμό του Δήμου για το 2025, ο οποίος ανέρχεται στο ποσό των 87.745.578,75 ευρώ.
Ο προϋπολογισμός αυτός είναι ισοσκελισμένος και καλύπτει το σύνολο των τεχνικών έργων, όπως αυτά εγκρίθηκαν στην προηγούμενη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Κω καθώς και των λειτουργικών δαπανών του δήμου.
Στην εισήγηση αναφέρονται τα εξής:
Θα ήθελα να σας καλωσορίσω στη συζήτηση για τον προϋπολογισμό του Δήμου Κω, για το 2025, που αποτελεί ίσως και την κορυφαία ετήσια συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου.
Ο προϋπολογισμός καταδεικνύει το σχεδιασμό της Διοίκησης του Δήμου για το επόμενο οικονομικό έτος, στο βαθμό βέβαια που μπορεί να υπάρχει σχεδιασμός μέσα σε αυτές τις ιδιαίτερες οικονομικές συνθήκες που βιώνουμε.
Είναι οι συνθήκες που διαμορφώνονται, δίχως ευθύνη της τοπικής αυτοδιοίκησης, που μας αναγκάζουν να τον αναμορφώνουμε συνεχώς και υποχρεωτικά πλέον.
Οι Δήμοι πρέπει να παρακολουθούν στενά τα στοιχεία εκτέλεσής του και να παρεμβαίνουν άμεσα, καθώς οι συνεχείς αυξομειώσεις στα έσοδα και στα έξοδα του Δήμου, καθιστούν αναγκαστικές αυτές τις τροποποιήσεις.
Ο προϋπολογισμός δεν είναι μόνο αριθμοί δεν είναι απλή λογιστική κατάσταση των προβλέψεων εσόδων και εξόδων, αλλά μια σύνθετη και πολύπλοκη διαδικασία, που συνίσταται στον προγραμματισμό και τον συντονισμό των δραστηριοτήτων του Δήμου μας. Θα πρέπει να δούμε και να κρίνουμε το ευρύτερο πλαίσιο στο οποίο κινείται η οικονομία, το ανθρώπινο δυναμικό, την κατεύθυνση, την ιεράρχηση και τις προτεραιότητες.
Ο τρόπος καταγραφής των μεγεθών του προϋπολογισμού ορίζεται από την ΚΥΑ 56415/2024 (ΦΕΚ 4457/31.07.2024 τεύχος Β’), η οποία δίνει ακριβείς οδηγίες για το πώς θα προϋπολογιστούν τα έσοδα και τα έξοδα του κάθε Δήμου.
Η εκτέλεση του προϋπολογισμού λοιπόν, είναι μια δυναμική διαδικασία.
Λίγο πολύ όλοι συμφωνούμε ότι ως Τοπική Αυτοδιοίκηση διανύουμε πολύ κρίσιμη περίοδο.
Το οικονομικό περιβάλλον που έχει διαμορφωθεί είναι δύσκολο για όλους.
Οι Δήμοι λειτουργούν σε μία κατάσταση παρατεταμένης οικονομικής ασφυξίας και γενικευμένης υποστελέχωσης σε όλες τις υπηρεσίες.
Από τη μια έχουμε συνεχή αφαίμαξη των οικονομικών και ανθρώπινων πόρων της αυτοδιοίκησης.
Από την άλλη, μεταφέρονται στους Δήμους επιπλέον αρμοδιότητες που δεν θέλει να ασκεί πια το Κράτος, αλλά δίχως τους αντίστοιχους και αναγκαίους πόρους και προσωπικό. Συστηματικά η κεντρική διοίκηση αρνείται να αποδώσει στην Τοπική Αυτοδιοίκηση τους πόρους που η ίδια έχει θεσμοθετήσει.
Εάν εφάρμοζε, όπως υποχρεούται, το Νόμο 3852 του 2010, δηλ. το νόμο του προγράμματος “Καλλικράτης”, για το 2025 η χρηματοδότηση των Δήμων έπρεπε να ξεπερνά τα 8 δις ευρώ.
Αντίθετα δεν πρόκειται να πάρουμε ούτε τα μισά, αφού η χρηματοδότηση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης για το 2025 προβλέπεται να φτάσει –και αν φτάσει- στα 3,8 δις ευρώ!
Και αυτά, είναι διαπιστώσεις των κεντρικών συλλογικών οργάνων της αυτοδιοίκησης, και όχι προσωπικές εκτιμήσεις.
Ειδικά η επιβολή του τέλους ταφής, που αδειάζει τα ταμεία των Δήμων, οδηγεί σε τεράστια οικονομικά προβλήματα. Μόνο στο δήμο Κω, 1.5 εκ ευρώ για το 2025. Ένα πρόστιμο που θα έπρεπε το κράτος να πληρώνει, που όμως έχει φορτώσει στις πλάτες της αυτοδιοίκησης.
Οι ανάγκες των συμπολιτών μας και της τοπικής οικονομίας, συνεχώς μεγαλώνουν.
Οι προσδοκίες της κοινωνίας μας συνεχώς αυξάνονται.
Οι δυνατότητές μας όμως συμπιέζονται ολοένα και περισσότερο, καθώς η κρατική χρηματοδότηση προς τους Δήμους μειώνεται συνεχώς. Περικόπτονται κάθε χρόνο τα κονδύλια μέσω των ΚΑΠ (Κεντρικοί Αυτοτελείς Πόροι) που δίνονται στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, με αποτέλεσμα η αύξηση της εισφοράς από τους δημότες μέσω των ανταποδοτικών τελών να καθίσταται μονόδρομος για όλους τους δήμους, προκειμένου να υλοποιήσουμε το έργο που έχει ανάγκη ο τόπος μας και απαιτούν και οι ίδιοι.
Ήταν μονόδρομος λοιπόν η αύξηση των συντελεστών του τέλους καθαριότητας και φωτισμού κατά 20% και του τέλους παρεπιδημούντων κατά 50% για να μπορέσει ο δήμος μας, να ανταπεξέλθει στις πραγματικές ανάγκες της τουριστικής οικονομίας (αρκεί να σημειώσουμε ότι φέτος μόνο στο αεροδρόμιο ήρθαν 1,4 εκατ. επισκέπτες) και στην βελτίωση της ποιότητας ζωής και της καθημερινότητας όλων μας.
Ο προϋπολογισμός του 2025, διαμορφώνεται λοιπόν υπό τις αντίξοες συνθήκες που βιώνει η αυτοδιοίκηση και η χώρα με σημεία αιχμής:
· τη δυσβάσταχτη μείωση νομοθετημένων τακτικών πόρων των OTA
· το αυξημένο τέλος ταφής και την υποχρεωτική συμμετοχή μας στο ΦΟΔΣΑ για τη διαχείριση του ΧΥΤΑ, που για το Δήμο μας αυτά τα δύο ποσά ανέρχονται στα 3 εκατομμύρια ευρώ
· το αυξημένο κόστος ενέργειας
· το αυξημένο κατά 10% κόστος μισθοδοσίας
· το αυξημένο λειτουργικό κόστος και τις οικονομικές υποχρεώσεις (κόστος για σχολικές καθαρίστριες από ίδιους πόρους 50%, ναυαγοσωστική κάλυψη κ.α.)
· τη δραματική μείωση προσωπικού (το γεγονός ότι κάθε ένας υπάλληλος που φεύγει είτε με συνταξιοδότηση είτε με προγράμματα κινητικότητας, δεν αναπληρώνεται, δημιουργεί βαρύτατο φόρτο εργασίας για τους εν ενεργεία υπαλλήλους και όλο αυτό έχει σοβαρό αντίκτυπο στην καθημερινή λειτουργία του Δήμου σε όλους τους τομείς).
· Μέσα σε αυτό το ασφυκτικό περιβάλλον ήρθε επιπρόσθετα, να δυσκολέψει τη λειτουργία μας, η κατάργηση όλων σχεδόν των νομικών προσώπων και κοινωφελών επιχειρήσεων στην χώρα μας. Για εμάς, για τον Δήμο Κω, καταργήθηκε ο ΔΟΠΑΒΣ και η ΚΕΚΠΑΠΥΑΣ στις 31-12-2023 και στη συνέχεια οι σχολικές επιτροπές (πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης) στις 30-6-2024. Αυτονόητο είναι ότι όλες οι αρμοδιότητες των καταργημένων νομικών προσώπων περιήλθαν στον Δήμο Κω που είναι ο καθολικός διάδοχός τους. Ειδικά η κατάργηση των σχολικών επιτροπών δημιούργησε πολλές δυσκολίες καθώς όλα τα έξοδα των σχολείων έπρεπε ξαφνικά να καλύπτονται μέσα από την πάγια προκαταβολή με μία εντελώς διαφορετική διαδικασία σε σχέση πριν με κύριο χαρακτηριστικό την μεγάλη γραφειοκρατία που οδηγεί σε καθυστερήσεις στην απόδοση των χρημάτων.
Σε αυτό το οικονομικό πλαίσιο, καλούμαστε και εμείς ως Δήμος να λειτουργήσουμε τη χρονιά που διανύουμε, αλλά και τα επόμενα έτη.
Με αυτά τα δεδομένα, φέρνουμε λοιπόν σήμερα προς ψήφιση έναν προϋπολογισμό βιώσιμο, ρεαλιστικό, ισοσκελισμένο με στόχο την ανάπτυξη και την βελτίωση των υπηρεσιών προς τους πολίτες.
Μέσα από αυτόν τον προϋπολογισμό ο Δήμος έχει συγκεκριμένους στόχους:
· Να καλύψει τις ανελαστικές δαπάνες, που είναι απολύτως αναγκαίες για τη λειτουργία του, όπως μισθοδοσία, προμήθεια καυσίμων και άλλων υλικών, εξασφάλιση αναγκαίων υπηρεσιών κ.λ.π.
· Να διασφαλίσει την εκτέλεση συγκεκριμένων έργων και προμηθειών, που αφορούν τη συντήρηση των υφιστάμενων υποδομών καθώς και τη δημιουργία νέων, προς όφελος των δημοτών βελτιώνοντας την καθημερινότητά τους.
· Να υποστηρίξει οικονομικά τις πολιτικές του, που αφορούν την παιδεία, την πρόνοια, τον πολιτισμό, τον αθλητισμό κ.λ.π.
· Να κατανείμει ορθολογικά τους πόρους του Δήμου μας και να εξασφαλίσει τη διαφάνεια στη διαχείρισή τους.
Χρηματοδοτούμε από δικούς μας πόρους σημαντικά έργα για τη βελτίωση της καθημερινότητας των συνδημοτών μας.
Ταυτόχρονα διεκδικούμε χρηματοδοτήσεις από όλα τα προγράμματα, οι οποίες αποτελούν πλέον μονόδρομο και ένα σημαντικό εργαλείο για την εξασφάλιση επιπλέον πόρων για την υλοποίηση αναπτυξιακών έργων και πολιτικών στον Δήμο μας.
Ο αναπτυξιακός χαρακτήρας του προϋπολογισμού αποδεικνύεται από τις δράσεις που περιλαμβάνονται στο τεχνικό πρόγραμμα, το οποίο είναι ένα πρόγραμμα, ύψους περίπου 18 εκατομμυρίων € εκ των οποίων τα 7.780.052,88 € είναι χρηματοδοτούμενα προγράμματα και τα 10.177.754,93 € προέρχονται από ιδίους πόρους και αφορούν όλο το νησί.
Υπογραμμίζω ότι ο Δήμος Κω είναι από τους λίγους δήμους σε όλη τη χώρα που έχει τη δυνατότητα να χρηματοδοτεί έργα από ίδιους πόρους.
Αυτό οφείλεται στο ότι, ακολουθούμε χρηστή διαχείριση, δεν έχουμε εκθέσει το δήμο σε οικονομικούς κινδύνους και εξαντλούμε όλες τις δυνητικές πηγές χρηματοδότησης.
Είναι ένα τεχνικό πρόγραμμα που ανταποκρίνεται στις σημερινές, αλλά και μελλοντικές ανάγκες του Δήμου μας στο οποίο περιλαμβάνονται νέα έργα όσο και έργα συνεχιζόμενα από το προηγούμενο τεχνικό πρόγραμμα.
Ενδεικτικά αναφέρω:
Αναβάθμιση του οδικού δικτύου
Μεγάλα έργα με αναπτυξιακό χαρακτήρα, όπως τα νέα γήπεδα και το κολυμβητήριο (με μελετοκατασκευές).
Ασφαλτοστρώσεις δρόμων όπως είναι ο κεντρικός δρόμος Ζηπαρίου, ο κεντρικός δρόμος στην Αντιμάχεια, στην Κέφαλο, ο εμπορικός στην Καρδάμαινα κ.α.
Περαιτέρω ενίσχυση του δικτύου δημοτικού φωτισμού.
Βελτίωση των υποδομών των σχολείων του νησιού μας.
Αγορά οικοπέδων για την ανέγερση νέων σχολικών μονάδων
Βελτίωση αθλητικών εγκαταστάσεων καθώς και προμήθεια θόλων στην Κέφαλο, Ζηπάρι και Κω για τις ανάγκες του αθλητισμού.
Διανοίξεις νέων οδών
Αναπλάσεις κοινόχρηστων χώρων
Σχετικά με τον τομέα των χρηματοδοτούμενων έργων ενδεικτικά αναφέρω το πρόγραμμα για τη ΣΒΑΑ (Στρατηγική Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης), το οποίο χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ 21-27, όπου έχουμε εντάξει έργα ύψους 10 εκατομμυρίων ευρώ (περίπου), την οδική ασφάλεια, προϋπολογισμού 2.2εκ ευρώ, τον ψηφιακό μετασχηματισμό 850 χιλ ευρώ
Το τεχνικό πρόγραμμα είναι ισορροπημένο και θα δώσει ώθηση στο νησί. Παρότι είναι μειωμένο εφέτος κατά 3 εκατομμύρια ευρώ, σε σχέση με το 2024, (λόγω των τελών ταφής κτλ.).
Θέλω εδώ να σταθώ σε κάτι εξαιρετικά σημαντικό, που προσδοκώ να έχει θετική κατάληξη για την τοπική αυτοδιοίκηση ως μέγιστη διεκδίκηση.
Αναφέρομαι στο Τέλος Ανθεκτικότητας.
Όταν μας παίρνουν ακόμη και αυτό, δηλαδή το Τέλος διαμονής, έναν πόρο που παράγεται σε τοπικό επίπεδο και που πρέπει να επιστρέφει στην κοινωνία για υποδομές και στήριξη του τουρισμού, σε τι άλλο να στηριχθούμε για την όποια αναπτυξιακή πολιτική; Σε όλο τον κόσμο, μοναδική εξαίρεση, η Ελλάδα. Παντού, ο φόρος αυτός πηγαίνει στους δήμους. Μόνο σε εμάς, το κράτος τον υφαρπάζει ουσιαστικά, αφού πρόκειται για πλούτο της τοπικής οικονομίας. Για το 2024, υπολογίζεται ότι εισπράχθηκαν 30 εκ ευρώ από την Κω. Ο δήμος μας πήρε μηδέν ευρώ. Αμφιβάλλει κανείς ότι η εικόνα του νησιού θα ήταν σημαντικά διαφορετική, αν αυτά τα χρήματα επέστρεφαν στον τόπο από όπου παρήχθησαν;.
Παρόλα αυτά, σύμφωνα με την προαναφερόμενη πραγματικότητα, ο προϋπολογισμός που καταθέσαμε επιτυγχάνει την απρόσκοπτη λειτουργία του Δήμου.
Χωρίς να μειωθούν οι παρεχόμενες υπηρεσίες στους συμπατριώτες μας και δίχως να θιγούν βασικές ανάγκες της καθημερινότητας.
Δίνει παράλληλα μια αναπτυξιακή προοπτική στο νησί μας, μέσω του τεχνικού προγράμματος που καλούμαστε να υλοποιήσουμε το 2025.
Δεν έχω την πρόθεση να επαναλάβω κωδικούς και νούμερα. Τα διαβάσατε στην εισήγηση που σας έχει σταλεί. Δεν είμαστε εδώ ως απλοί διαχειριστές οικονομικών δεδομένων αλλά είμαστε ένα πολιτικό όργανο που, με ευθύνη και αποτελεσματική διαχείριση οφείλουμε να υλοποιήσουμε ένα πολιτικό πρόγραμμα. Ο προϋπολογισμός είναι ένα άρτιο τεχνοκρατικό εργαλείο, που περιλαμβάνει όλους τους κωδικούς με όλες τις δράσεις του Δήμου μας προκειμένου να μπορέσουν αυτές να υλοποιηθούν.
Ο προϋπολογισμός μας ισοσκελίζεται στα 87.774.578,75 ευρώ στα έσοδα και τα έξοδα.
Σχετικά με τα έσοδα έχουμε να παρατηρήσουμε τα εξής:
· Τα τακτικά έσοδα του Δήμου δηλαδή τα έσοδα που προέρχονται από τα μισθώματα της ακίνητης περιουσίας του δήμου, από την κινητή περιουσία, από ανταποδοτικά τέλη και δικαιώματα, φόρους και εισφορές, κα. εκτιμάται ότι θα ανέλθουν στο πόσο των 26.360.448,76 ευρώ
· Τα έκτακτα έσοδα που περιλαμβάνουν έσοδα από εκποίηση κινητής και ακίνητης περιουσίας, διάφορες επιχορηγήσεις για κάλυψη λειτουργικών δαπανών, συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα κ.α. εκτιμάται ότι θα ανέλθουν στο ποσό των 9.446.707,10 ευρώ
· Σύμφωνα με τις οδηγίες κατάρτισης του προϋπολογισμού το χρηματικό υπόλοιπο του έτους 2024 που μεταφέρεται στην χρήση 2025, προκύπτει ως διαφορά της εκτίμησης εισπραχθέντων έως 31/12/2024, και της εκτίμησης πληρωθέντων της ίδιας περιόδου. Οι εισπράξεις εσόδων για το έτος 2024 εκτιμάται ότι θα ανέλθουν στο ποσό των 56.192.604,49 € με την αντίστοιχη εκτίμηση πληρωμών να ανέρχεται στο ποσό των 31.372.665,63 €. Η διαφορά των δύο αυτών ποσών, δηλαδή ποσό 24.819.938,86 € είναι το κατ΄ εκτίμηση χρηματικό υπόλοιπο που εγγράφεται στον προϋπολογισμό έτους 2025.
· Τα ΠΟΕ ανέχονται στο ποσό των 18.358.432,89 ευρώ. Ως οικονομική υπηρεσία όπως και κάθε χρόνο έχουμε στείλει ατομικές ειδοποιήσεις σε όλους τους οφειλέτες, τους έχουμε ενημερώσει και με δελτίο τύπου ότι τρέχει η ρύθμιση των 60 δόσεων ή 24 ανάλογα με την κατηγορία της οφειλής τους για να μπορέσουν να τακτοποιήσουν τις οφειλές τους στον Δήμο.
Επίσης έχουμε προχωρήσει σε ότι προβλέπει η νομοθεσία σχετικά με τις βεβαιωμένες οφειλές δηλαδή έχουμε προχωρήσει σε δέσμευση αρκετών ΑΦΜ για οφειλές στο Δήμο, έχουμε εγγράψει σημειώσεις σε ακίνητα οφειλετών και το επόμενο διάστημα εφόσον απαιτηθεί η οικονομική υπηρεσία θα προχωρήσει σε κατασχέσεις τραπεζικών λογαριασμών, για τις περιπτώσεις οφειλετών που δεν έχουν προβεί σε κάποια ρύθμιση, προκειμένου να εισπράξουμε αυτά που μας χρωστάνε.
Σε κάθε περίπτωση όμως από ότι καταλαβαίνετε αυτό το νούμερο των ΠΟΕ δεν μπορεί να εισπραχτεί στο ακέραιο αφού πολλές από τις οφειλές προέρχονται ακόμα από τις πρώην κοινότητες. Επόμενο βήμα είναι ο έλεγχος για περαιτέρω ενέργειες.
· Όσον αφορά την ΟΜΑΔΑ ΕΣΟΔΩΝ Ι έχουμε υπέρβαση η οποία και τεκμηριώνεται. Σύμφωνα με την νομοθεσία στις ΟΜΑΔΕΣ ΕΣΟΔΩΝ Ι, ΙΙ και ΙΙΙ σε φορέα, επιτρέπεται η αύξηση των συνολικών ποσών στην περίπτωση κατά την οποία με ΦΕΚ έχουν καταργηθεί ή συγχωνευθεί νομικά πρόσωπα και περιέρχονται τα αντίστοιχα έσοδα σε αυτόν. Στο Δήμο μας όπως είναι γνωστό είχαμε κατάργηση του ΔΟΠΑΒΣ και της ΚΕΚΠΑΠΥΑΣ και προκύπτει επιπλέον υπέρβαση ύψους 1.274.101,07 ευρώ (ποσό 71.847,23 ευρώ ΔΟΠΑΒΣ και 1.202.253,84ευρώ από ΚΕΚΠΑΠΥΑΣ).
· Επίσης σύμφωνα με την νομοθεσία, παρέχεται η δυνατότητα υπέρβασης του ανώτατου ορίου συνολικών εσόδων, που καθορίζεται για την ΟΜΑΔΑ ΕΣΟΔΩΝ Ι σε περίπτωση που έχει ληφθεί απόφαση αύξησης τελών. Ο Δήμος μας προέβη με τις σχετικές αποφάσεις με αριθμ. 191 και 194/2024 του Δημοτικού Συμβουλίου σε αύξηση τελών και δικαιωμάτων, επομένως εμφανίζεται υπέρβαση του ανώτατου ορίου της ΟΜΑΔΑΣ ΕΣΟΔΩΝ Ι ποσού ύψους 1.420.394,36€ για τα τέλη καθαριότητας και 1.350.000,00 για το τέλος παρεπιδημούντων.
Στο σημείο αυτό θέλω να κάνω μία επισήμανση σε σχέση με την εισήγηση που λάβατε. Το ποσό που πρέπει να εγγραφεί στον ΚΑΕ 0451 (τέλος διαμονής παρεπιδημούντων) ανέρχεται στο ύψος των 1.350.000 €. Το ποσό αυτό προκύπτει από την εισπραξιμότητα του αντίστοιχου εσόδου κατά την 31/12/2023 ύψους περί τα 2.780.000 σε συνδυασμό με τη λήψη της φετινής απόφασης για αύξηση του τέλους κατά από 0.50 σε 0.75%. Συνεπώς το ποσό που αναμένεται να βεβαιωθεί επιπλέον κατά το έτος 2025, κατ’εκτιμηση της υπηρεσίας ανέρχεται στα 1.350.000 (1.200.000+150.000) αντί του ποσού των 1.200.000. Η διαφορά των 150.000 είχε εκ παραδρομής αποτυπωθεί στον ΚΑΕ 0452 (τέλος επί των ακαθαρίστων εσόδων των κέντρων διασκέδασης, εστιατορίων κ.α.), το οποίο μετά από τις κάτωθι αλλαγές διαμορφώνεται ως εξής:
– ΚΑΕ 0451 από 3.600.000 στα 3.750.000
– ΚΑΕ 0452 από 450.000 στα 300.000
Σύμφωνα με τα ανωτέρω το ανώτατο όριο της ομάδας εσόδων Ι διαμορφώνεται στο ποσό των 18.987.289,93 ευρώ
· Να υπενθυμίσουμε επίσης εδώ ότι για από το έτος 2024 έχει αλλάξει και η διαδικασία υποβολής δήλωσης και απόδοσης του τέλους διαμονής παρεπιδημούντων και του τέλους επί των ακαθαρίστων εσόδων των κέντρων διασκέδασης, εστιατορίων και συναφών καταστημάτων. Η δήλωση των υπόχρεων γίνεται πλέον μέσω της ψηφιακής εφαρμογής της ΑΑΔΕ και τα έσοδα των τελών αυτών αποδίδονται στους δήμους με παρακράτηση 5% επί των εσόδων. Αυτό φυσικά είναι άλλη μια μείωση στα έσοδα των δήμων και υπάρχει και μεγάλη καθυστέρηση στην απόδοση τους στους ΟΤΑ.
Οι επισημάνσεις σχετικά με τον προϋπολογισμό εξόδων είναι οι εξής:
· Τα έξοδα χρήσης ανέρχονται στο πόσο των 39.031.246,27 και είναι αυξημένα σε σχέση με το 2024 κατά περίπου 9εκ ευρώ ( 30.390.617,98).
· Το αποθεματικό ανέρχεται στο ποσό των 302.163,97.
· Αναφορικά με τις γενικές υπηρεσίες που περιλαμβάνει έξοδα όπως: οι προγραμματικές συμβάσεις, οι επιχορηγήσεις των νομικών προσώπων, οι χρηματοδοτήσεις και η επιχορήγηση των ιατρών θα δούμε ότι και για το έτος 2025 συνεχίζεται η παροχή κινήτρων με την κάλυψη της στέγης σε γιατρούς και νοσηλευτές του Νοσοκομείου προκειμένου να συνεχιστεί η προσπάθεια που ξεκίνησε από την προηγούμενη δημοτική περίοδο στο να βοηθήσει ο δήμος στο θέμα της υγείας στην Κω και ως κίνητρο για να επιλέξουν το νοσοκομείο του νησιού μας γιατροί και νοσηλευτές.
Στόχος μας είναι η βελτίωση και παροχή μέσων για την εύρυθμη λειτουργία όλων των υπηρεσιών του Δήμου μας ενδεικτικά αναφέρω ότι για την εύρυθμη λειτουργία της οικονομικής υπηρεσίας έχουμε προβλέψει πρόγραμμα για την παρακολούθηση των συμβάσεων και των προμηθειών, παράλληλα θα προχωρήσουμε την ανάθεση παροχής υπηρεσιών και συμβουλευτικής υποστήριξης για τη σύσταση τμήματος εσωτερικού ελέγχου και λειτουργίας στο Δήμο μας.
Μέσω της χρήσης εσωτερικού ελέγχου μπορούν να εντοπιστούν οι τομείς που χρειάζονται βελτίωση, οι αδυναμίες στις διαδικασίες και να υιοθετηθούν οι βέλτιστες πρακτικές για τη διαχείριση των πόρων.
Το προηγούμενο διάστημα δρομολογήσαμε προγραμματικές συμβάσεις με την ΚΩΑΝ σε θέματα που αφορούν τον τουρισμό όπως είναι η συμμετοχή του Δήμου μας σε διεθνείς και ευρωπαϊκές εκθέσεις, η διαφήμιση του Δήμου Κω ως τουριστικού προορισμού με σύγχρονα ψηφιακά μέσα. Ταυτόχρονα θα υλοποιήσουμε νέες προγραμματικές ενδεικτικά αναφέρω: Κυκλοφοριακή μελέτη στη Δ.Ε Ηρακλειδών και Δικαίου, μελέτη για τη φέρουσα ικανότητα της νήσου Κω κ.α, μελέτες για την ένταξη τους στο ΣΒΑΑ, όπως είναι για παράδειγμα η πλήρης ανάπλαση της οδού Ελ Βενιζέλου, και ο νέος κυκλικός κόμβος όπου τώρα είναι τα φανάρια της Eurobank.
Ως δήμος επιθυμούμε να έχουμε και κοινωνικό πρόσημο, και για πρώτη φορά θα υλοποιήσουμε μια νέα υπηρεσία που αφορά τις δαπάνες ταφής θανόντων και ανακομιδής οικονομικά αδύναμων προσώπων τα οποία εν ζωή βρίσκονταν σε οικονομική αδυναμία ή είχαν την ιδιότητα πρόσφυγα ή είχαν αιτηθεί την αναγνώριση της ιδιότητας αυτής.
Θα συνεχιστούν όπως και τα προηγούμενα χρόνια η προμήθεια τροφίμων σε ευπαθείς κοινωνικές ομάδες ανά δημοτική Κοινότητα, το πρόγραμμα ρομά κ.α.
Ως δημοτική αρχή δίνουμε και θα εξακολουθούμε να δίνουμε ιδιαίτερο βάρος στην προστασία των αδέσποτων ζώων συντροφιάς, συνεχίζοντας την παροχή υπηρεσίας για κτηνιατρική περίθαλψη και την προμήθεια τροφών για τη σιτισή τους. Απώτερος στόχος μας είναι η ίδρυση του καταφυγίου αδέσποτων ζώων.
· Στην Υπηρεσία Πολιτισμού, Αθλητισμού και κοινωνικής πολιτικής συνεχίζουμε την προσπάθεια που είχαμε ξεκινήσει και στην προηγούμενη θητεία μας και αναβαθμίζουμε τις αθλητικές εγκαταστάσεις μας.
Μετά το θόλο της Καρδάμαινας σειρά έχουν άλλοι 3 κλειστοί θόλοι: Στην Κέφαλο, στο Ζηπάρι και στην πόλη της Κω και υποβάλλαμε πρόταση στο Ταμείο Αλληλεγγύης για τη χρηματοδότηση τους.
Στον προϋπολογισμό έχουμε δημιουργήσει και κωδικό για το γήπεδο ποδοσφαίρου στην Καρδάμαινα και θα ακολουθήσουν και άλλα γήπεδα.
Επίσης έχει προβλεφθεί κωδικός για την φύλαξη των αθλητικών χώρων.
Στον πολιτισμό: φέτος μετά την κατάργηση του νομικού προσώπου αναλάβαμε όλες τις διαδικασίες για την υλοποίηση όλων των εκδηλώσεων γεγονός που επέφερε μεγάλο φόρτο εργασίας στον ήδη υποστελεχωμένο Δήμο μας. Δημιουργήσαμε αντίστοιχους κωδικούς ανά Δημοτική ενότητα το ίδιο και για τον αθλητισμό, για την υλοποίηση τους.
Με τον Ν. 5056/2023 (ΦΕΚ 163/Α/6-10-2023), όπως προανέφερα, η πολιτεία, στα πλαίσια της πολιτικής σύμπτυξης του Δημόσιου Τομέα, κατήργησε τις σχολικές επιτροπές στους Δήμους της χώρας που έχουν στην περιφέρειά τους λιγότερες από 100 σχολικές μονάδες. Επίσης, με εγκυκλίους όρισε, τη δημιουργία από τον προϋπολογισμό των Δήμων μίας «πάγιας προκαταβολής», ύψους 500 €, η 1.000€ ανάλογα, και τη δημιουργία των αντίστοιχων κωδικών δαπανών. Ο Διευθυντής χρησιμοποιεί τα χρήματα αυτά για την πληρωμή εξόδων και μόνο εφόσον η ανάγκη (προμήθεια αγαθού ή υπηρεσίας) δεν καλύπτεται από τον προγραμματισμό του Δήμου.
Το μοντέλο αυτό θεωρεί ότι η κάλυψη των «τακτικών» εξόδων των σχολείων θα διενεργείται από τις προμήθειες του Δήμου (χαρτικά, Η/Υ, καθαριστικά, αθλητικό υλικό, στοιχεία που αφορούν τα κτηριακά και τα ηλεκτρομηχανολογικά των σχολείων κ.ο.κ.) και των «εκτάκτων» εξόδων (σπασμένα τζάμια, χαλασμένα υδραυλικά, κλειδαριές κλπ.) από την διαδικασία της «πάγιας προκαταβολής».
Είναι απολύτως σαφές σε όποιον στοιχειωδώς έχει επαφή με την πραγματικότητα των σχολείων και της σχολικής ζωής, ότι το παραπάνω «σχήμα» είναι απολύτως γραφειοκρατικό και δαιδαλώδες για να διαχειριστεί την εκρηκτική σχολική καθημερινότητα στην Α/βάθμια και τη Β/βάθμια Εκπαίδευση.
Ήδη προκάλεσε αρκετά λειτουργικά προβλήματα στα σχολεία και επιπλέον φόρτο εργασίας για τις υπηρεσίας των Δήμων . Είναι σαφές ότι ο στόχος για οικονομία κλίμακας σε βάθος χρόνου, θα μπορούσε να επιτευχθεί με διαφορετική και πιο ευέλικτη προσέγγιση.
Στον προϋπολογισμό του 2025 διατηρήσαμε όλους τους νέους κωδικούς και έχουμε ήδη ξεκινήσει τη σύνταξη μελετών που αφορούν τις λειτουργικές ανάγκες των σχολείων (πετρέλαιο θέρμανσης, γραφική ύλη, καθαριστικά, κλπ).
Σχετικά με το θέμα της συντήρησης των σχολικών κτιρίων συντάθηκε μελέτη περίπου 1.600.000 που αφορά την συντήρηση του συνόλου των σχολικών μονάδων.
Επίσης υπάρχουν επιμέρους μελέτες ανά σχολείο όπως η επέκταση του αύλειου χώρου του 2ου Γυμνασίου Κω, του 1ου Δημοτικού σχολείου Κω, η συντήρηση του κλειστού γυμναστήριου του 1ου Γυμνασίου Κω και πολλά άλλα.
Σχετικά με την υπηρεσία καθαριότητας επειδή πρέπει να δίνουμε λύσεις στην καθημερινότητα των συνδημοτών μας αλλά και των επισκεπτών του νησιού μας που φέτος μόνο από το αεροδρόμιο ξεπέρασε το 1.400.000 αφίξεις γίνεται κατανοητό ότι πρέπει και φέτος να ενισχύσουμε το προσωπικό και τα μηχανήματα του δήμου με εξωτερικούς συνεργάτες, μισθώνοντας απορριμματοφόρα με προσωπικό.
Για τον νέο προϋπολογισμό έχει δεσμευτεί και προγραμματιστεί έγκαιρα ποσό σε αντίστοιχο ΚΑΕ για την οδοσάρωση και τον ευπρεπισμό των κοινοχρήστων χώρων σε όλο το εύρος του Δήμου Κω .
Ο προϋπολογισμός του 2025, παρά τη δυσμενή οικονομική συγκυρία, έχει αναπτυξιακή διάσταση και απαντά στις καθημερινές ανάγκες του νησιού μας.
Με τον προϋπολογισμό του 2025 και με τη συστηματική δουλειά και προσπάθεια αλλά και με τις γνώσεις και τις εμπειρίες που αποκτήσαμε το προηγούμενο διάστημα, προχωράμε μπροστά.
Νοικοκυρεύουμε το Δήμο.
Υλοποιούμε έργα και με αυτά τα δεδομένα και τις ιδιαίτερα δύσκολες συνθήκες, που αναφέραμε, κάνουμε ότι καλύτερο μπορούμε για να κλείσουμε και φέτος τον προϋπολογισμό μας.
Με αυτές τις επισημάνσεις, καταγραφές και αναφορές των σημαντικότερων στοιχείων που άξιζε να διατυπωθούν αναλυτικά, παρακαλώ το σώμα για την ψήφισή του.
Κλείνοντας, θέλω να ευχαριστήσω, τα στελέχη της Οικονομικής Υπηρεσίας του Δήμου μας, τα οποία εργαζόμενα με υπευθυνότητα και μεθοδικότητα, έχουν βοηθήσει τη διοίκησή μας στην κατάρτιση ενός βιώσιμου, ρεαλιστικού αλλά και αναπτυξιακού προϋπολογισμού.
Με στοιχεία από το kotv.g