Από την Ένωση Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας ανακοινώθηκαν τα εξής: H EEEKE είναι υποχρεωμένη να απαντήσει στο Δελτίο Τύπου της Υ.Π.Α, το οποίο είναι γεμάτο από ψευδείς ισχυρισμούς, προς αποκατάσταση της αλήθειας.
Κατ’ αρχάς δεν μπορούμε να καταλάβουμε με ποια στοιχεία η Διοίκηση της Υ.Π.Α. εξήγαγε τον κανόνα ότι κάθε δυο χρόνια και πριν τις εκλογές της ΕΕΕΚΕ «ανασύρονται δηλώσεις», όταν μάλιστα η τρέχουσα Διοίκηση της Υπηρεσίας βρίσκεται λιγότερο από ένα χρόνο στη θέση της.
Η ΕΕΕΚΕ σταθερά από το 2023 και χωρίς να βρίσκεται «σε προεκλογική περίοδο» ενημερώνει τους αρμόδιους και το επιβατικό κοινό για την κατάσταση των συστημάτων και του εξοπλισμού που επικρατεί στην Υ.Π.Α.. Δελτία Τύπου έχουν δημοσιοποιηθεί 27/02/2024,
22/12/2023 και 03/03/2023. Εκτίθεται λοιπόν ανεπανόρθωτα η Διοίκηση της Υ.Π.Α. όταν προσπαθεί να διασκεδάσει τις εντυπώσεις και ψεύδεται όταν αναφέρει ότι τάχα μεμονωμένες φωνές θεωρούν σκόπιμη την ανάσυρση δηλώσεων παλαιάς συνδικαλιστικής κοπής ενόψει συνδικαλιστικών εκλογών, ειδικά όταν τα δελτία τύπου της Ένωσης εγκρίνονται από την πλειοψηφία του Δ.Σ. ενώ έχουν και τη στήριξη της συντριπτικής πλειοψηφίας των
Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας.
Η Διοίκηση ψεύδεται ασύστολα όταν λέει ότι το «Short Term Conflict Alert (STCA), είναι διαθέσιμο σε όλες τις φάσεις της πτήσης», «ενημερώνοντας εγκαίρως τους Ελεγκτές Εναέριας Κυκλοφορίας για πιθανή παραβίαση των ορίων διαχωρισμού» .
Το STCA (Short Term Conflict Alert) είναι απενεργοποιημένο και δεν είναι επιχειρησιακά διαθέσιμο στην προσέγγιση της Αθήνας και προκαλούμε τη Διοίκηση να αποδείξει το αντίθετο. Μέχρι να μας το αποδείξει όμως θα παραθέσουμε ένα απόσπασμα από το Επιχειρησιακό Εγχειρίδιο Λειτουργίας της Προσέγγισης της Αθήνας, το οποίο είναι εγκεκριμένο από την ιεραρχία της Υ.Π.Α. και αναφέρει κατά λέξη:
«5.3.4.2 ΑΥΤΟΜΑΤΟΙ ΕΛΕΓΧΟΙ – ΣΥΝΕΓΕΡΣΕΙΣ – ΠΡΟΕΙΔΟΠΟΙΗΣΕΙΣ
Οι συνεγέρσεις και οι προειδοποιήσεις που αναφέρονται παρακάτω δεν χρησιμοποιούνται προς το παρόν λόγω μη ικανοποιητικής παραμετροποίησης.»
Στην παρ. 5.3.4.2.1 αναφέρεται η λειτουργία STCA ως μια από τις συνεγέρσεις που δεν χρησιμοποιούνται. Μάλιστα συνολικά υπάρχουν πέντε (5) τέτοιες προειδοποιήσεις συνεγέρσεις από τις οποίες καμία δεν χρησιμοποιείται.
Η λειτουργία STCA στην Προσέγγιση της Αθήνας είναι απενεργοποιημένη «προς το παρόν» από την εγκατάσταση του συστήματος
το 1999, ενώ το πρόβλημα δεν μπόρεσε να λυθεί παρά τις διαδοχικές αναβαθμίσεις του συστήματος και δεν προβλέπεται να λυθεί οριστικά πριν την προμήθεια του νέου κεντρικού συστήματος (DPS).
Η μακροσκελής αναφορά της Διοίκησης σε πράγματα που ΘΑ υλοποιηθούν είναι ευθεία ομολογία ότι τα συστήματα αυτά σήμερα δεν υπάρχουν όπως και δεν υπάρχουν ακόμα σε πολλές περιπτώσεις ούτε καν οι συμβάσεις υλοποίησης τους, από την ημέρα της
υπογραφής των οποίων χρειάζονται δύο και πλέον έτη για την παράδοσή των συστημάτων και ακόμα περισσότερο για την διάθεσή τους σε επιχειρησιακή λειτουργία.
Η ίδια η Διοίκηση ομολογεί ότι το όντως «φιλόδοξο» πρόγραμμα επενδύσεων θα χρειαστεί την ερχόμενη πενταετία, δηλαδή έως το 2029, για να υλοποιηθεί. Έως τότε η εναέρια κυκλοφορία θα βρίσκεται στην ίδια κατάσταση που βρίσκεται σήμερα και για την
οποία η Ελλάδα έχει ήδη καταδικαστεί από το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για παραβίαση του Ενωσιακού δικαίου, ενώ η χώρα μας ελέγχεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την EASA και για άλλες παραβιάσεις που σχετίζονται με την έλλειψη εξοπλισμού.
Η Διοίκηση λέει ότι δεν επιχείρησε να αλλάξει το ωράριο αλλά ταυτόχρονα παραδέχεται ότι θέτει θέμα ωραρίου, μάλιστα αποκρύπτοντας ότι στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες το εβδομαδιαίο ωράριο των Ε.Ε.Κ. είναι το ίδιο ή και λιγότερο σε σχέση με την Ελλάδα. Ενώ φυσικά δε γίνεται ούτε λόγος για τις επίσημες προτάσεις περί ωραρίου, αναγνωρισμένων διεθνώς οργανισμών, όπως η IFATCA, που ούτε καν λαμβάνονται υπόψιν
καθώς αντιβαίνουν στις προθέσεις της Διοίκησης. Μάλιστα η Διοίκηση προκειμένου να δημιουργήσει εντυπώσεις αφαιρεί από το ωράριο εργασίας το υποχρεωτικό, από τους διεθνείς κανονισμούς διάλειμμα, το οποίο εφαρμόζεται σε όλες ανεξαιρέτως τις χώρες και
μάλιστα σε μεγαλύτερη χρονική διάρκεια από ότι στην Ελλάδα. Η ύπαρξη διαλείμματος είναι
ζήτημα ασφάλειας.
Προκαλούμε τη Διοίκηση να κάνει δημόσια την «αυτονόητη σύγκριση» της Υ.Π.Α. με τους «πλέον σύγχρονους παρόχους υπηρεσιών αεροναυτιλίας στον κόσμο» και σε ζητήματα όπως τον διαθέσιμο εξοπλισμό, το επίπεδο στελέχωσης καθώς και τις συνθήκες εργασίας.
Ακόμα μεγαλύτερο ενδιαφέρον θα είχε να γίνει η «αυτονόητη σύγκριση» με παρόχους χωρών όπως η Βουλγαρία, η Τουρκία και η Αίγυπτος.
Προκειμένου να μπορέσει όλη η Ελλάδα να κάνει την «αυτονόητη σύγκριση», θα πρέπει να αναφερθεί ότι η Ελλάδα χρησιμοποιεί ραντάρ τα οποία η Αίγυπτος έχει ήδη αποσύρει από την επιχειρησιακή λειτουργία, ώστε να γίνουν κατανοητές οι συνθήκες υπό τις
οποίες εργάζονται οι Ε.Ε.Κ. στη χώρα μας.
Μιας και αναφερθήκαμε σε συνθήκες εργασίας, επιφυλασσόμαστε σε επόμενο Δελτίο Τύπου να επισυνάψουμε φωτογραφίες που καταδεικνύουν τις άθλιες συνθήκες εργασίας, χώρων και υγιεινής στις περισσότερες μονάδες ελέγχου και ανυπομονούμε να διαψεύσει η
Υ.Π.Α. και τις εικόνες.
Τέλος, θα πρέπει η Διοίκηση να απαντήσει στο ερώτημα γιατί εφόσον προάγει την ασφάλεια και ενώ παραδέχεται ότι σήμερα δεν υπάρχει επαρκές προσωπικό και σύγχρονα συστήματα, συνέστησε ομάδα εργασίας τον περασμένο Οκτώβριο για την αλλαγή της ονομαστικής χωρητικότητας του Ελ. Βενιζέλος, θέλοντας να παρακάμψει τα αποτελέσματα μελέτης, για την οποία η Υ.Π.Α. πλήρωσε 150.000€ και παρέλαβε τον περασμένο Μάρτιο. Τι
άλλαξε προς το καλύτερο τους τελευταίους μήνες για να αυξηθεί η ονομαστική χωρητικότητα;
Είναι τουλάχιστον φαιδροί οι ισχυρισμοί περί φερόμενου πειθαρχικού παραπτώματος μέλους της Ένωσης μας το οποίο διώκεται στην ουσία γιατί αντιστάθηκε στην παραπάνω απόπειρα αύξησης της ονομαστικής χωρητικότητας του Ελ. Βενιζέλος. Η ΕΕΕΚΕ ούτε
εκβιάζεται, ούτε τρομοκρατείται.
Η ΕΕΕΚΕ δεν έχει σκοπό να μπει στη διαδικασία της συνέχισης ενός άσκοπου «χαρτοπόλεμου» με τη Διοίκηση, παρά μόνο να θέσει τα γεγονότα στη σωστή τους διάσταση, ώστε να βρεθεί επιτέλους λύση προς όφελος της ασφάλειας των πτήσεων και του επιβατικού
κοινού.
Το διακύβευμα σήμερα είναι να μην υπάρξουν άσκοπες καθυστερήσεις στην προσπάθεια για την επίλυση των προβλημάτων στελέχωσης και εξοπλισμού, που έχει ξεκινήσει και με τη στήριξη του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Δεν υπάρχει χώρος για εφησυχασμό.
Έως την επίλυση των προαναφερθέντων προβλημάτων πρέπει να τεθούν οι σωστοί όροι επιχειρησιακής λειτουργίας, ώστε με δεδομένες τις ελλείψεις σε προσωπικό και εξοπλισμό, να διατηρηθεί στον μέγιστο βαθμό η ασφάλεια των πτήσεων.
Τα παραπάνω τέθηκαν από την ΕΕΕΚΕ στη σημερινή συνάντηση με την ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, παρουσία των Διοικήσεων Υ.Π.Α. και Α.Π.Α., με σκοπό να εφαρμοστούν οι κατάλληλες λύσεις. Η ηγεσία του Υπουργείου έδειξε ενδιαφέρον
για τα όσα αναφέρθηκαν και δήλωσε ότι θα συνεχίσει την προσπάθεια που ξεκίνησε για την
επίλυση των προβλημάτων το συντομότερο δυνατό.
Οι Ελεγκτές Εναέριας Κυκλοφορίας θα συνεχίσουν να συνεργάζονται με το Υπουργείο και την Υ.Π.Α. και να συνεισφέρουν με κάθε δυνατό τρόπο ώστε να βελτιωθούν οι παρεχόμενες υπηρεσίες στο μέγιστο δυνατό επίπεδο, διατηρώντας παράλληλα υψηλά τα
στάνταρ ασφάλειας. Ζητάμε από την Υ.Π.Α. και το επίσημο Κράτος να κάνουν το ίδιο.