Κατά τη σημερινή εναρκτήρια συζήτηση για τη ψήφιση του Νομοσχεδίου «Για τον εκσυγχρονισμό, την απλοποίηση και την αναμόρφωση του ρυθμιστικού πλαισίου των δημοσίων συμβάσεων, ειδικότερες ρυθμίσεις προμηθειών στους τομείς της άμυνας και της ασφάλειας και άλλες διατάξεις για την ανάπτυξη και τις υποδομές» μίλησε στη Βουλή ο βουλευτής Δωδεκανήσου του ΣΥΡΙΖΑ- ΠΣ, Νεκτάριος Σαντορινιός.
Ø Το νέο νομοσχέδιο της Κυβέρνησης για τις Δημόσιες Συμβάσεις δημιουργεί αρρυθμίες στο νομικό πλαίσιο εκτέλεσης έργων
«Σήμερα η Κυβέρνηση ισχυρίζεται ότι προβαίνει σε ευρείας κλίμακας αλλαγές στο πλαίσιο για τις Δημόσιες Συμβάσεις, που ο ΣΥΡΙΖΑ είχε φέρει και μέχρι σήμερα είναι απολύτως λειτουργικό, με σκοπό την απλοποίηση και αναμόρφωση του ρυθμιστικού πλαισίου. Η πραγματική της στόχευση είναι: η υποβάθμιση του ρόλου των δημόσιων τεχνικών υπηρεσιών και των μηχανικών του Δημοσίου. Η ταυτόχρονη απόλυτη ιδιωτικοποίηση της εκτέλεσης των δημοσίων έργων και της επίβλεψης μελετών. Η υποβάθμιση του ΤΕΕ σε ένα παρα-σύστημα ανάθεσης έργων και μελετών. Η επιδείνωση της θέσης των μικρών και μεσαίων τεχνικών επιχειρήσεων, προς όφελος των μεγάλων τεχνικών επιχειρήσεων (όπως για παράδειγμα, το σύστημα εγγυήσεων το οποίο είναι φωτογραφικό μόνο για τις μεγάλες τεχνικές επιχειρήσεις και οι μικρές αποκλείονται). Η υποβάθμιση της προστασίας του περιβάλλοντος, η οποία ακολουθεί μια σειρά άλλων αντι-περιβαλλοντικών ρυθμίσεων που έχουν ήδη ψηφιστεί. Η αλήθεια είναι ότι το νέο νομοσχέδιο της Κυβέρνησης για τις Δημόσιες Συμβάσεις δημιουργεί αρρυθμίες στο νομικό πλαίσιο εκτέλεσης έργων».
Ø Προβληματικές ρυθμίσεις που θέτουν σε αμφισβήτηση το πλαίσιο των Δημοσίων Συμβάσεων και την εκτέλεση έργων
«Ιδιωτική Επίβλεψη: Στις Επιτροπές ο Υπουργός ισχυρίστηκε ότι οι ρυθμίσεις για την ιδιωτική επίβλεψη αναβαθμίζουν τον ρόλο των δημοσίων υπηρεσιών. Δυστυχώς εμείς του απαντάμε ότι είναι ο μόνος που το αντιλαμβάνεται έτσι. Το σύνολο του τεχνικού κόσμου, οι μηχανικοί του Δημοσίου αλλά και το σύνολο της Αντιπολίτευσης λένε ότι αυτές οι ρυθμίσεις όχι μόνο υποβαθμίζουν τον ρόλο των δημοσίων τεχνικών υπηρεσιών αλλά υποβαθμίζουν και την ποιότητα των έργων. Και όλα αυτά γίνονται με αύξηση της δημόσιας δαπάνης για την υλοποίηση των έργων, αφού το κόστος των υπηρεσιών του ιδιωτικού φορέα επίβλεψης, θα βαρύνει το ίδιο το έργο».
«Επιπλέον, θα είναι προφανής πια η εξάρτηση του ιδιώτη-επιβλέποντα από τον εργολάβο ή τον μελετητή, αφού ο ίδιος ο εργολάβος θα προτείνει εκ των προτέρων τον επιβλέποντα. Ευνοούνται έτσι τεχνικά δίδυμα που θα κατεβαίνουν σε διάφορους διαγωνισμούς και τα οποία θα έχουν κοινά συμφέροντα. Ακόμα, σε περίπτωση ιδιωτικής επίβλεψης δεν θα υπάρχει εντεταλμένος μηχανικός επιβλέποντας από την πλευρά της διευθύνουσας υπηρεσίας, δηλαδή ουσιαστικά απαξιώνεται η υπηρεσία από την υλοποίηση του έργου και οποιεσδήποτε πράξεις ελέγχου δεν θα έχουν πια καμία αξία».
«Τέλος, οι αιτιάσεις της Συμπολίτευσης ότι, πρώτον, και στα ΣΔΙΤ γίνεται επίβλεψη, δεν έχουν καμία βάση, αφού σε τέτοιες περιπτώσεις, τη λειτουργία του έργου την αναλαμβάνει ο ίδιος ο ιδιώτης. Και ότι, δεύτερον, και εμείς σα Κυβέρνηση είχαμε καθιερώσει μηχανικούς για την υποβοήθηση της διαχείρισης της διοίκησης του έργου, απαντάμε ναι είχαμε καθιερώσει, αλλά για την υποβοήθηση και όχι για την υποκατάσταση».
«Εύνοια σε καρτέλ και μεγάλες εταιρείες: Οι αλλαγές που προβλέπονται στη δημοπράτηση των έργων θα δημιουργήσουν ευνοϊκό περιβάλλον για τις μεγάλες κατασκευαστικές εταιρείες για το σύστημα εγγυήσεων, ενώ θα δυσκολέψουν τις μικρές και μεσαίες τεχνικές εταιρείες. Ακόμη, είναι προφανές ότι η ρύθμιση για την απόκλιση προσφορών από το 10% του μέσου όρου της έκπτωσης, θα οδηγήσει σε πρακτικές κατάθεσης εικονικών προσυνεννοημένων προσφορών για τη διαμόρφωση του μέσου όρου. Ταυτόχρονα η Κυβέρνηση επαναφέρει τη ρύθμιση για την κατασκευαστική κοινοπραξία, που ουσιαστικά θα οδηγήσει σε καρτέλ».
«Αντεργατικές ρυθμίσεις: Με το παρόν σχέδιο νόμου απαλείφεται το πιστοποιητικό του ΣΕΠΕ για παραβιάσεις των τεχνικών εταιρειών. Μια εξόχως αντεργατική ρύθμιση που ξεπερνά κατά πολύ ακόμη και τις πολιτικές του πρώην Υπουργού Εργασίας!»
Ø Κατά παραγγελία άρθρα που θέτουν σε αμφισβήτηση την υποχρέωση για προστασία του περιβάλλοντος
«Κατά πρώτον, εξαιρείται η περιβαλλοντική αδειοδότηση για την προκήρυξη έργων μελέτης-κατασκευής, με την υποχρέωση ολοκλήρωσής της μέχρι την οριστική ανάδειξη του αναδόχου. Είναι πασιφανές ότι αυτή είναι μία άκρως προβληματική ρύθμιση που υποτάσσει το περιβαλλοντικά ζητήματα στην ανάγκη έγκαιρης υλοποίησης του έργου. Το Υπουργείο οφείλει να μας απαντήσει για το τι θα γίνει αν η περιβαλλοντική αδειοδότηση αλλάξει στην ουσία τη μελέτη, όπως στις περιπτώσεις για παράδειγμα των μονάδων διαχείρισης απορριμμάτων και αποβλήτων;
«Κατά δεύτερον, είναι αποκαλυπτική η τοποθέτηση του κ. Γεωργιάδη στις Επιτροπές, σχετικά με το άρθρο για τον καθορισμό υπο-περιοχής προστασίας στις περιπτώσεις ήπιων αναπτυξιακών έργων δημοσίου ενδιαφέροντος, όπου δήλωσε ότι είναι απαραίτητο για τη διευκόλυνση των επενδυτών που θέλουν να κάνουν έργα σε περιοχές NATURA! 29 περιβαλλοντικές οργανώσεις, με επιστολή τους προς τον Πρωθυπουργό, αντιδρούν στο εν λόγω άρθρο. Σύσσωμη η Αντιπολίτευση επίσης αντιδρά στη ρύθμιση αυτή που είναι φωτογραφική για συγκεκριμένες περιπτώσεις και συμφέροντα και επί της ουσίας δεσμεύει τις ειδικές περιβαλλοντικές μελέτες για τις περιοχές NATURA, οδηγώντας τες στην καταστροφή. Η Κυβέρνηση επί της ουσίας δεν νοιάζεται για την προστασία του περιβάλλοντος, αλλά για τα deals που έχει ήδη κάνει για αυτό και νομοθετεί κατά παραγγελία συγκεκριμένων συμφερόντων».
«Ακόμη, με τροπολογία που κατατέθηκε τελευταία στιγμή, το Υπουργείο, αν και υπάρχουν εκατοντάδες αυθαίρετα σε όλες τις παραλίες και σε αιγιαλούς, προχωρά στην αναστολή της εκτέλεσης πρωτοκόλλων κατεδάφισης και διοικητικής αποβολής μέχρι 31-10-2021. Είναι σοκαριστικό πόσο ακόμη αντιπεριβαλλοντική μπορεί να γίνει αυτή η Κυβέρνηση».