Πέρασαν μπροστά τα τοπικά σούπερ μάρκετ στο στίβο του ανταγωνισμού με τις μεγάλες αλυσίδες των πολυεθνικών εταιρειών του κλάδου.
Τόσο με τις προσφορές, όσο με την προσωπική επίλυση των προβλημάτων από τους ίδιους τους επιχειρηματίες, καθώς επίσης από την πολυετή εμπειρία των προσώπων αυτών, οι τοπικές αλυσίδες βρίσκονται σήμερα στην κορυφή της κούρσας του λιανεμπορίου τροφίμων.
Πρόκειται για ένα επίτευγμα εξαιρετικά μεγάλης σημασίας, δεδομένου του γεγονότος της μείωσης σε ποσοστό 30% των πωλήσεων του λιανεμπορίου στην Ελλάδα κατά το έτος 2013. Ωστόσο, η Ρόδος είναι ένας ιδιαίτερος τόπος.
Το τουριστικό ρεύμα σε συνάρτηση με την επιδεξιότητα στη διαχείριση εμπορικών πρακτικών από τους ίδιους τους επιχειρηματίες, έδωσε και δίνει σημαντική ώθηση στις τοπικές επιχειρήσεις αυτής της κατηγορίας.
Είναι χαρακτηριστικά τα λόγια του επιχειρηματία και προέδρου του Επιμελητηρίου Δωδεκανήσου Γιάννη Πάππου: «Ανέκαθεν οι Ροδίτες επιχειρηματίες αποτελούσαν το πρότυπο του εμπόρου, καθώς με τις πρακτικές τους ανέπτυξαν την τοπική οικονομία. Οι πιο παλιοί ξενοδόχοι ξεκίνησαν την επιχειρηματική τους πορεία ως έμποροι, διέπρεψαν και έκαναν το άλμα να επεκταθούν και στον τουριστικό κλάδο, όπου τα καταφέρνουν υποδειγματικά».
Ωστόσο ο στίβος του ανταγωνισμού με τις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ δεν είναι εύκολος. Οι πολυεθνικές αλυσίδες εφαρμόζουν πρακτικές που δεν μπορούν να γίνουν αποδεκτές από κανένα κράτος που σέβεται τον επιχειρηματία. Κι όμως στην Ελλάδα είναι πραγματικότητα. Δεν είναι λίγες οι αποκαλύψεις που κάνει καθημερινά ο γνωστός επιχειρηματίας Γιάννης Σπανός, πρόεδρος της αλυσίδας τροφίμων Υπερμάρκετ Σπανός. «Εχουμε να ανταγωνιστούμε επιχειρήσεις που κάθε πέντε χρόνια αλλάζουν αριθμό φορολογικού μητρώου. Αφήνουν φέσια σε ολόκληρη την αγορά και μετά με καινούργιο ΑΦΜ, έχοντας πάρει άφεση αμαρτιών συνεχίζουν τη δραστηριότητά τους.
Εμείς ως έντιμοι έμποροι δουλεύουμε από τις 05.00’ το πρωί μέχρι τις 10.00’ το βράδυ προκειμένου να αντεπεξέλθουμε σε όλες μας τις υποχρεώσεις».
Στο ίδιο μήκος κύματος και ο επιχειρηματίας Βασίλης Παναγιωτάς που είναι υπέρμαχος της άποψης ότι «πορευόμαστε μόνο με σκληρή δουλειά, ποιότητα και σεβασμό στον πελάτη. Γι’ αυτό και όλα αυτά τα χρόνια ο κόσμος είναι δίπλα μας».
Είναι γεγονός ότι τα τοπικά σούπερ μάρκετ αποτελούν σήμερα παράδειγμα για τις μεγάλες και δυσκίνητες, πολυεθνικές επιχειρήσεις. Εκείνο που κυριάρχησε στα τοπικά σούπερ μάρκετ τα τελευταία χρόνια είναι οι καινούργιες εμπορικές πρακτικές μεγάλων προσφορών «1 + 1 δώρο», ή «2 + 1 δώρο».
Η εποχή αυτών των προσφορών φαίνεται πως θα φτάσει στο τέρμα της. Το καινούργιο για τα ράφια των τοπικών αλυσίδων είναι η διαμόρφωση των τιμών σε επίπεδα που θα είναι πραγματικά συμφέροντα για τον καταναλωτή. Ετσι, μπορεί η προσφορά «1 + 1 δώρο» να φτάσει στο τέρμα, όμως στη νέα εποχή εμπορικής πρακτικής το ίδιο προϊόν θα προσφέρεται σε τιμή τέτοια ώστε η αγορά δύο συσκευασιών να είναι εν τέλει φθηνότερη από την προσφορά «1 + 1 δώρο».
Όλα, ασφαλώς, τελούν υπό την αίρεση ότι και οι ίδιοι οι καταναλωτές θα αντιληφθούν επακριβώς που βρίσκεται το συμφέρον τους. Τη συμπεριφορά αυτή των καταναλωτών θα την παρακολουθούν οι ίδιοι οι επιχειρηματίες προκειμένου να μπορέσουν να αποκρυσταλλώσουν τις ανάγκες που θα υπάρχουν και να διαμορφώσουν τις εμπορικές τους πολιτικές. Αυτό μπορούν να το κάνουν οι ροδίτικες αλυσίδες σούπερ μάρκετ διότι διοικούνται από Ροδίτες. Οι υπόλοιπες αλυσίδες, με τα κέντρα διαχείρισης να βρίσκονται σε Γαλλία και Γερμανία, απλώς παρακολουθούν από μακριά.
Είναι σημαντικό, ωστόσο, να αντιληφθούν και οι ίδιοι οι καταναλωτές ότι το συμφέρον τους βρίσκεται στα ροδίτικα σούπερ μάρκετ, διότι κάθε ευρώ που διαθέτουν για αγορές αυτό επιστρέφει με τον έναν ή τον άλλο τρόπο στην τοπική αγορά. Οι υπόλοιπες αλυσίδες στο τέλος της κάθε ημέρας «κάνουν λογαριασμό» και στέλνουν όλα τα έσοδα στα κεντρικά ταμεία που βρίσκονται εκτός Ρόδου.