Αυστηρούς περιορισμούς στη διακίνηση του πολιτικού χρήματος εν όψει των εκλογικών αναμετρήσεων έθεσε χθες το υπουργείο Εσωτερικών με εγκύκλιο που εξέδωσε, στην οποία προσδιορίζεται ότι μέσω τραπεζικών λογαριασμών θα διακινηθεί υποχρεωτικά το 95% των δαπανών και το 100% των εσόδων συνδυασμών και υποψηφίων για τις δημοτικές και περιφερειακές εκλογές του Μαΐου.
Προχθές εξάλλου το ΕΣΡ έδωσε στη δημοσιότητα τους όρους για την προβολή των υποψηφίων από τα ραδιοτηλεοπτικά μέσα.
Σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 1 παρ. 4 και 2 παρ. 3 του Ν. 3870/2010 «Εκλογικές δαπάνες συνδυασμών και υποψηφίων και έλεγχος αυτών, κατά τις περιφερειακές και δημοτικές εκλογές», τα έσοδα και οι δαπάνες των περιφερειακών και δημοτικών συνδυασμών, καθώς και των υποψηφίων θα διακινούνται μέσω ειδικών λογαριασμών που τηρούνται σε τράπεζες της Ελλάδας.
Ο σχετικός λογαριασμός τηρείται στο όνομα του υποψήφιου περιφερειάρχη ή δημάρχου ή του οριζόμενου διαχειριστή των οικονομικών του συνδυασμού.
Για τους ΟΤΑ με πληθυσμό μέχρι 10.000 κατοίκους, ο ορισμός διαχειριστή δεν είναι υποχρεωτικός, οπότε -εφόσον δεν οριστεί διαχειριστής- η ευθύνη για την οικονομική διαχείριση ανήκει αποκλειστικά στον επικεφαλής του συνδυασμού.
Οι καταθέσεις επιτρέπονται μόνον εφόσον γίνονται επώνυμα και εφόσον προηγουμένως έχει εξασφαλιστεί η ρητή συναίνεση των προσώπων, στο όνομα των οποίων τηρούνται οι ανωτέρω λογαριασμοί. Οι τράπεζες έχουν την ευθύνη ως προς τον έλεγχο των στοιχείων της ταυτότητας του καταθέτη και τη διαπίστωση σύμφωνης γνώμης των υποψηφίων.
Οι καταθέσεις πρέπει να περιλαμβάνουν, με ευθύνη της τράπεζας, το ονοματεπώνυμο, το πατρώνυμο, τη διεύθυνση κατοικίας, τον αριθμό δελτίου ταυτότητας ή τον αριθμό διαβατηρίου και τον ΑΦΜ του καταθέτη.
Ο λογαριασμός κλείνεται με το τέλος των καθηκόντων διαχείρισης των οικονομικών του συνδυασμού. Ο έλεγχος της διαδικασίας γίνεται από τις κατά τόπους «Επιτροπές Ελέγχου Δαπανών» του άρθρου 12 του Ν. 3870/2010, κατά τη διάρκεια του ελεγκτικού τους έργου.
Προχθές εξάλλου το ΕΣΡ εξέδωσε οδηγία για την προβολή των υποψηφίων στις αυτοδιοικητικές εκλογές. Στην οδηγία προσδιορίζεται ότι η ραδιοτηλεοπτική κάλυψη της προεκλογικής περιόδου ολοκληρώνεται την Παρασκευή 16 Μαΐου. Όπως αναφέρεται, οι ραδιοτηλεοπτικοί σταθμοί οφείλουν να προβάλουν τις θέσεις όλων των συνδυασμών που συμμετέχουν, καθώς και τα διαφημιστικά μηνύματα των υποψηφίων.
Στην περίπτωση επαναληπτικής διαδικασίας εκλογών, ο χρόνος κατανέμεται ισότιμα μεταξύ των υποψηφίων.
Σε ό,τι αφορά τους μη ενημερωτικούς σταθμούς, προσδιορίζεται ότι η μετάδοση ειδήσεων σχετικών με την προεκλογική εκστρατεία επιτρέπεται μόνο κατά τη διάρκεια των σύντομων δελτίων ειδήσεων.
Σε ό,τι αφορά τις εμφανίσεις των σταθμών, επιτρέπεται η εμφάνιση των υποψηφίων 2 φορές -συνυπολογίζεται και ενδεχόμενη επανάληψη της εκπομπής- σε τηλεοπτικούς σταθμούς εθνικής εμβέλειας (προσωπικές συνεντεύξεις, συμμετοχή σε οργανωμένες συζητήσεις, κάλυψη προεκλογικής δραστηριότητας κατόπιν αιτήματος).
Ειδικά για την κάλυψη προεκλογικής δραστηριότητας θα πρέπει να διατυπωθεί από τον υποψήφιο ρητά αίτημα προς τους ραδιοτηλεοπτικούς σταθμούς για την κάλυψή της.
Οι εμφανίσεις των υποψηφίων με την επαγγελματική τους ιδιότητα δεν λογίζονται ως προεκλογικές εμφανίσεις.
Οι επικεφαλής συνδυασμών και οι αντιπεριφερειάρχες είναι δυνατόν να μετέχουν σε οργανωμένες συζητήσεις χωρίς περιορισμό, μέχρι την ανακήρυξη των υποψηφίων και υπό την προϋπόθεση ότι έχουν κληθεί να συμμετάσχουν τουλάχιστον 3 ακόμη συνυποψήφιοί τους διαφορετικών συνδυασμών. Μετά την ανακήρυξη των υποψηφίων, είναι δυνατή η παρουσία των προαναφερθέντων χωρίς περιορισμό, υπό τον όρο ότι θα συμμετέχουν στη συζήτηση τα 2/3 των ανακηρυχθέντων υποψηφίων διαφορετικών συνδυασμών.