Εάν τα ελληνικά λιμάνια ήταν αφετηρία κρουαζιέρας, τότε τα έσοδα θα μπορούσαν να ξεπεράσουν τα 1,2 δισ. από τα 535 εκατ. που ήταν πέρσι
Του ΦΩΤΗ ΦΩΤΕΙΝΟΥ
Οριακή αύξηση εσόδων, παρά τη σημαντική άνοδο επιβατών, σημείωσε πέρσι ο εγχώριος κλάδος της κρουαζιέρας, σύμφωνα με τα απολογιστικά στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας.
Για το 2013, συνελέγησαν λεπτομερή στοιχεία από 16 λιμένες της χώρας, όπου αφίχθη το 84,6% των κρουαζιερόπλοιων, ενώ για τα υπόλοιπα λιμάνια στοιχεία αντλήθηκαν από την Ενωση Λιμένων Ελλάδος.
Συνοπτικά, το 2013 πραγματοποιήθηκαν 4.285 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων, με 5,6 εκατ. εξόδους επιβατών. Από την συμπληρωματική έρευνα της ΤτΕ προέκυψε ότι το 91,5% των επισκεπτών ήταν διερχόμενοι επισκέπτες, οι οποίοι, κατά μέσο όρο, πραγματοποίησαν δύο στάσεις σε ελληνικά λιμάνια, αντί τριών που είχαν πραγματοποιήσει το 2012.
Το 2013, οι συνολικές εισπράξεις από ταξιδιώτες κρουαζιέρας αυξήθηκαν κατά 2,9%, σε σύγκριση με το 2012 και ανήλθαν στα 535 εκατ. ευρώ. Το κυριότερο λιμάνι, από πλευράς εισπράξεων κρουαζιέρας, αποτελεί το λιμάνι του Πειραιά με συμμετοχή 40,3%, στο σύνολο των εισπράξεων. Ενδεικτικό είναι ότι, οι θέσεις ελλιμενισμού κρουαζιερόπλοιων στο λιμάνι του Πειραιά θα φτάσουν, έως τα τέλη του έτους, τις 11 και μετά την έγκριση, από την Ε.Ε, των νέων κρηπιδωμάτων για πλοία νέας γενιάς, οι θέσεις θα αυξηθούν, το 2016, σε 14.
Ακολουθούν σε εισπράξεις το λιμάνι της Κέρκυρας με 13,4% και το λιμάνι της Σαντορίνης με 8,9%. Οι εννέα σημαντικότεροι λιμένες αφίξεως κρουαζιερόπλοιων καλύπτουν το 93,2% των συνολικών εισπράξεων από κρουαζιέρες και το 93,3% των συνολικών αφίξεων επιβατών.
Αντίστοιχα, οι συνολικοί επισκέπτες κρουαζιέρας, για το 2013, εκτιμώνται σε 2,4 εκατομμύρια ταξιδιώτες, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 42,9%, σε σχέση με το 2012, ενώ οι συνολικές διανυκτερεύσεις, που πραγματοποίησαν, εκτός κρουαζιερόπλοιων, εκτιμώνται σε 4,3 εκατομμύρια, εμφανίζοντας αντίστοιχη αύξηση κατά 31,5%.
Σημειώνεται, ωστόσο, ότι η μείωση των αφίξεων κρουαζιερόπλοιων και η σχετική υποχώρηση των κρουαζιέρων, με αφετηρία ελληνικό λιμένα (home port) είχε σαν αποτέλεσμα την ανακοπή της αυξητικής τάσης των εισπράξεων από κρουαζιέρα, παρόλο που ο αριθμός των αφικνούμενων ταξιδιωτών αυξήθηκε σημαντικά.
Οπως επισημαίνουν αναλυτές του κλάδου, η Ελλάδα δεν έχει καταφέρει να καταστεί χώρα homeport, δηλαδή χώρα εκκίνησης κρουαζιερόπλοιων, παρά την άρση του καμποτάζ.
Τα ελληνικά λιμάνια εξακολουθούν να αποτελούν λιμάνια διέλευσης και όχι λιμάνια εκκίνησης και συνεπώς οι δαπάνες των επιβατών, αλλά και των εταιρειών κρουαζιέρας να είναι χαμηλές. Αυτό, διότι οι εταιρείες κρουαζιέρας συνήθως χρησιμοποιούν τα λιμάνια εκκίνησης, ως βάσεις, στα οποία προμηθεύονται καύσιμα, τρόφιμα και λοιπό εξοπλισμό, ενώ πραγματοποιούν και μεγάλο μέρος των επισκευών των πλοίων.
Εκτιμάται ότι η μέση δαπάνη είναι της τάξης των 300 ευρώ ανά επιβάτη στα λιμάνια εκκίνησης, έναντι περίπου 20 ευρώ στα λιμάνια διέλευσης. Αλλες μελέτες που περιλαμβάνουν και το yachting δείχνουν ότι κάθε επίσκεψη σε λιμάνι αποφέρει κατά μέσο όρο 99 ευρώ ανά επιβάτη, εκ των οποίων το 80% μεταβιβάζεται στην ευρύτερη τοπική οικονομία και το 20% στο λιμάνι.
Συνοπτικά, από τα περίπου 36 δισ. ευρώ που δαπανούνται σε ευρωπαϊκά λιμάνια από την παγκόσμια βιομηχανία της κρουαζιέρας, η Ελλάδα είναι αποδέκτης μόνο 500 – 600 εκατομμυρίων ευρώ, λόγω περιορισμένων δυνατοτήτων homeporting, όπως επίσης και λόγω έλλειψης κατάλληλων υποδομών στα περισσότερα από τα συνολικά 57 λιμάνια της χώρας. Αντίστοιχα, η Ιταλία έχει έσοδα 4,5 δισ. και η Ισπανία 1,3 δισ.!
Μάλιστα, σύμφωνα με παλαιότερη σχετική μελέτη της Εθνικής Τράπεζας, εάν τα δύο τρίτα των επιβατών που επισκέπτονται την Ελλάδα ξεκινούσαν από ελληνικά λιμάνια, τα συνολικά ετήσια έσοδα θα μπορούσαν να ξεπεράσουν το 1,2 δισ. το 2016 από 0,53 δισ. το 2013.
Πηγή:enet