Ομιλία της βουλευτού Δωδεκανήσου, Μίκας Ιατρίδη, ως Ειδική Αγορήτρια, στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Δικαιοσύνης «Καταπολέμηση της σεξουαλικής κακοποίησης και εκμετάλλευσης παιδιών και της παιδικής πορνογραφίας», στη συζήτηση επί των άρθρων.
Τις ενστάσεις της σχετικά με τις ποινές που προβλέπει το νομοσχέδιο του Υπουργείου Δικαιοσύνης «Καταπολέμηση της σεξουαλικής κακοποίησης και εκμετάλλευσης παιδιών και της παιδικής πορνογραφίας», επανέλαβε στην αρμόδια Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης, η βουλευτής Δωδεκανήσου και Ειδική Αγορήτρια των Ανεξάρτητων Ελλήνων, Μίκα Ιατρίδη, στη συζήτηση επί των άρθρων.
Η βουλευτής Δωδεκανήσου επανέλαβε ότι σε ορισμένες περιπτώσεις θα πρέπει να επιβάλλονται στους θύτες ποινές μόνιμου χαρακτήρα, ενώ σημείωσε ότι το πρόσφατο περιστατικό με τον παιδίατρο σε πόλη της επαρχίας, που είχε στην κατοχή του σκληρό πορνογραφικό υλικό, επιβεβαιώνει την ανάγκη οι τοπικές κοινωνίες να γνωρίζουν την ύπαρξη ανθρώπων που έχουν καταδικαστεί για παιδική πορνογραφία ή/και σεξουαλική κακοποίηση ανηλίκων και ότι οι άνθρωποι αυτοί πρέπει να βρίσκονται υπό παρακολούθηση από τις διωκτικές αρχές.
Καταλήγοντας, η Μίκα Ιατρίδη ανέφερε ότι το νομοσχέδιο κινείται στη σωστή κατεύθυνση, κάλεσε όμως το Υπουργείο να εξετάσει το ζήτημα των ποινών, μέσω μιας ευρύτερης συζήτησης και μελέτης, μια και το ζήτημα της σεξουαλικής κακοποίησης ανηλίκων «αφορά στο πιο σημαντικό κομμάτι της ζωής μας τα ίδια μας τα παιδιά».
Ακολουθεί το κείμενο της ομιλίας:
Ευχαριστώ πολύ κύριε Πρόεδρε.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, χρόνια πολλά και Χριστός Ανέστη.
Συνεχίζουμε, μετά τις διακοπές του Πάσχα, ένα νομοσχέδιο το οποίο είναι πολύ σημαντικό γιατί αφορά στο πιο σημαντικό κομμάτι της ζωής μας τα ίδια μας τα παιδιά. Είναι πράγματι ανατριχιαστικό αυτό που είπε ο Ταξίαρχος, ο κ. Σφακιανάκης στην Επιτροπή μας στην ακρόαση των φορέων, ότι αυτή τη στιγμή που μιλάμε βιάζεται ένα κοριτσάκι. Είναι πραγματικά συγκλονιστικό!
Πιστεύω, ότι με την ακρόαση των φορέων, βγάλαμε πολύ χρήσιμα συμπεράσματα μια και είχαμε την ευκαιρία να ακούσουμε και τον κ. Τζαβέλα, για το πως ο κάθε εισαγγελέας θα κληθεί να εφαρμόσει στην πράξη αυτό που θα ψηφίσουμε εμείς στη Βουλή.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, εμείς κατά την α΄ ανάγνωση του νομοσχεδίου είπαμε ότι δεν είμαστε αντίθετοι. Είναι γεγονός ότι το παρόν νομοσχέδιο με την ενσωμάτωση της Οδηγίας 2011/93 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, προσπαθεί να αντιμετωπίσει τη λαίλαπα της παιδικής πορνογραφίας και της σεξουαλικής κακοποίησης των ανηλίκων.
Κατά την α΄ ανάγνωση εμείς είχαμε θίξει δύο ζητήματα: Το πρώτο ήταν ότι οι προβλεπόμενες ποινές είναι, σχεδόν, «χάδι» μπροστά στο εξαιρετικά ειδεχθές έγκλημα που συντελείται. Είχαμε αναφέρει χαρακτηριστικά, ότι το Υπουργείο θα μπορούσε να προχωρήσει πιο πέρα και ύστερα από μελέτη να κάνει ακόμα πιο αυστηρό, και επομένως και πιο αποτρεπτικό το πλαίσιο των ποινών, και γιατί όχι, να επιβάλλει και ποινές μόνιμου χαρακτήρα στους θύτες.
Και ναι, ο χημικός ευνουχισμός θα μπορούσε να είναι μια λύση. Άλλωστε ειπώθηκε και στην ακρόαση των φορέων, ότι οι παιδόφιλοι υποτροπιάζουν συνεχώς, άρα μιλάμε για μια «ανίατη κατάσταση» και ειπώθηκε ακόμη, σε σχέση με την θέαση σκληρού πορνογραφικού υλικού με ανήλικους, ότι γίνεται γιατί πολλοί παιδόφιλοι το βλέπουν επειδή δεν τους δίνεται η δυνατότητα να κάνουν αυτό που βλέπουν.
Το δεύτερο, ήταν να δοθεί η δυνατότητα στις Αρχές να έχουν υπό παρακολούθηση τους καταδικασθέντες παιδόφιλους και η κοινωνία στην οποία ζουν να έχουν υπόψη την παρουσία τους σε αυτή. Είναι ένα μέτρο που εφαρμόζεται και σε άλλες χώρες και σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να το δούμε. Είναι σημαντική η διάσταση αυτή πιστεύω.
Άλλωστε, είναι πρόσφατο το παράδειγμα της σύλληψης γνωστού παιδιάτρου σε επαρχιακή πόλη της χώρας για κατοχή υλικού παιδικής πορνογραφίας. Βέβαια, προσέξτε, δεν σπεύδω να προδικάσω την απόφαση του δικαστηρίου και να καταδικάσω, δεν είμαι ούτε δικαστής ούτε νομικός, το αναφέρω για να περιγράψω μια σκληρή πραγματικότητα που ζούμε.
Συνεπώς, λυπάμαι που το λέω, μολονότι το νομοσχέδιο κάνει ένα βήμα μπροστά, δεν προχωρά σε πιο δραστικές λύσεις. Βέβαια, αντιλαμβάνομαι ότι και το Υπουργείο Δικαιοσύνης πρέπει να ακολουθήσει το γενικό πνεύμα της Οδηγίας, αλλά ταυτόχρονα, ακριβώς επειδή είναι Οδηγία υπάρχουν τα περιθώρια για βελτιώσεις, είτε σε αυτό ή σε κάποιο επόμενο νομοσχέδιο.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το παρόν νομοσχέδιο περιέχει 19 άρθρα. Στο άρθρο 1 αναφέρει την εναρμόνιση της νομοθεσίας μας με τη συγκεκριμένη Οδηγία. Προφανώς, δεν υπάρχει κάποια τήρηση στο άρθρο αυτό.
Με το άρθρο 2, θεωρείται ότι το αδίκημα που διαπράττεται στο δίκτυο θεωρείται ότι συμβαίνει στην ελληνική επικράτεια, ακόμα και αν η ιστοσελίδα έχει έδρα στο εξωτερικό. Εμείς θεωρούμε ότι κινείται στη σωστή κατεύθυνση. Άλλωστε, ειπώθηκε από τους φορείς ότι υπάρχει διεθνής συνεργασία στο ζήτημα αυτό.
Τα άρθρα 3 έως 6, περιλαμβάνουν διατάξεις για απαγόρευση επαγγελματικής δραστηριότητας, όταν αυτή περιλαμβάνει τακτικές επαφές με παιδιά, καθώς, και τη δυνατότητα και τα κίνητρα να καταγγέλλεται από τα ανήλικα θύματα για αξιόποινη πράξη.
Σε αντίστοιχη κατεύθυνση κινούνται και τα επόμενα άρθρα 7 και 8, σύμφωνα με τα οποία διερευνώνται οι περιπτώσεις που επισείουν ποινές, όπως η παρακολούθηση συνουσίας, ακόμη και αν δεν υπάρχει συμμετοχή σε αυτή, η διεύρυνση των ποινών και στον οικογενειακό, και γενικότερα, στο στενό κύκλο των θυμάτων. Μία διάταξη απαραίτητη, κατά την άποψή μας.
Στη συνέχεια, τα άρθρα που ακολουθούν, 9, 10 και 11, επιβάλλουν ποινές, και γενικά διευρύνουν τις περιπτώσεις οι οποίες πλέον συνιστούν αδίκημα. Έγινε εκτενής συζήτηση και στην ακρόαση των φορέων και υπήρξαν και κάποιες ενστάσεις σχετικά, ειδικά στο ζήτημα της απεικόνισης. Εμείς σε κάθε περίπτωση θεωρούμε ότι πρέπει να εξαντλείται, όπου είναι εφικτό, η αυστηρότητα των ποινών.
Για τα επόμενα άρθρα 12,13 και 14, θα επισημάνω ότι είναι θετική η δυνατότητα της ανακριτικής διείσδυσης. Πιστεύω ότι πρέπει να παρέχονται όλες οι δυνατότητες στην Ελληνική Αστυνομία και το Σώμα Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, προκειμένου να κάνουν το καλύτερο δυνατό. Ούτως ή άλλως, έχουμε ζήσει μεγάλες επιτυχίες των διωκτικών Αρχών και πρέπει αυτές να αυξηθούν.
Στα άρθρα που ακολουθούν έχουμε την περαιτέρω προστασία των ανήλικων θυμάτων, προβλέπεται και η επιστροφή ανηλίκων στη χώρα τους, ενώ με το άρθρο 18, προβλέπεται η δυνατότητα να καταργούνται οι ιστοσελίδες που περιέχουν υλικό παιδικής πορνογραφίας. Θα κρατήσω εδώ την επισήμανση του κ. Σφακιανάκη, σχετικά με το πότε μπορεί να ξεκινήσει η διαδικασία της κατάργησης της ιστοσελίδας, και ίσως να χρειαστεί ο κ. Υπουργός να δώσει περαιτέρω διευκρινίσεις ή να προχωρήσει σε άλλη διατύπωση.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, όπως είπαμε και στην πρώτη συνεδρίαση, το παρόν νομοσχέδιο ασφαλώς και δεν προσφέρεται για μικροκομματική ή μικροπολιτική εκμετάλλευση. Εμείς θεωρούμε ότι κινείται στη σωστή κατεύθυνση, με μόνη ένστασή μας, ότι θα έπρεπε οι ποινές να είναι αυστηρότερες, αλλά αυτό το ζήτημα, θα πρέπει να αποτελέσει αντικείμενο ευρύτερης συζήτησης και μελέτης, όπως είπα και πιο πριν.
Κύριε Πρόεδρε, εμείς δεν είμαστε αντίθετοι στο νομοσχέδιο και τα άρθρα, πάντως θα μου επιτρέψετε να σας πω την τελική τοποθέτησή μας επί της αρχής και επί των άρθρων στη δεύτερη ανάγνωση του νομοσχεδίου και αφού δούμε τις όποιες αλλαγές φέρει ο κ. Υπουργός.