Εναλλακτική πρόταση, με στόχο τη συμφωνία και στα προληπτικά μέτρα, ετοιμάζει το οικονομικό επιτελείο, για να την παρουσιάσει στη σημερινή (03/05) επανεκκίνηση των τεχνικών διαπραγματεύσεων με τους δανειστές, ενόψει και του κρίσιμου Eurogroup της ερχόμενης Δευτέρας.
Η πρόταση της ελληνικής πλευράς προβλέπει την εφαρμογή μέτρων δύο ταχυτήτων, τα οποία θα ενεργοποιούνται με βάση τα αποτελέσματα κάθε εξαμήνου (αντί κάθε έτους που προβλέπονταν στην αρχική πρόταση), ενώ το ΔΝΤ φαίνεται να επιμένει για αξιολόγηση κάθε τετράμηνο για τα έτη έως και το 2018.
Στην πρώτη ταχύτητα των μέτρων περιλαμβάνονται ουσιαστικά όσα από τα μέτρα έχουν μεν προγραμματιστεί στο πλαίσιο του τρίτου μνημονίου, με μείωση, όμως, της περιόδου εφαρμογής τους.
Ειδικότερα:
Το πακέτο των έμμεσων φόρων ύψους 1,8 δισ. ευρώ που έχει συμφωνηθεί με τους δανειστές ήταν προγραμματισμένο να εφαρμοστεί για το 2018.
Τώρα, θα είναι διαθέσιμο για εφαρμογή άμεσα, με στόχο την κάλυψη όποιας απόκλισης θα υπάρξει το 2016 και το 2017.
Το μέτρο της αναπροσαρμογής των ειδικών μισθολογίων ήταν προγραμματισμένο να συζητηθεί στο πλαίσιο της δεύτερης αξιολόγησης, για να ισχύσει σταδιακά από το 2017.
Λόγω της μεγάλης καθυστέρησης για το κλείσιμο της πρώτης αξιολόγησης η επόμενη εξέταση του προγράμματος τοποθετείται χρονικά όχι νωρίτερα από τον Σεπτέμβριο.
Αν υπάρξει συμφωνία και στα προληπτικά μέτρα, τα μισθολόγια αστυνομικών, στρατιωτικών, δικαστικών, πανεπιστημιακών και γιατρών του ΕΣΥ θα επανεξεταστούν άμεσα, με στόχο να αναπροσαρμοστούν αν και όταν υπάρξουν αποκλίσεις από το στόχο για το πρωτογενές πλεόνασμα.
Το μέτρο της σταδιακής μείωσης του ΕΚΑΣ έως και το 2019 έχει ως στόχο τη συνολική εξοικονόμηση 700 εκατ. ευρώ.
Αν παραστεί ανάγκη, ο χρόνος αυτός μπορεί να συντμηθεί ανάλογα με τις ανάγκες του προγράμματος.
Η αναστοχοθέτηση των κοινωνικών επιδομάτων που προβλέπεται στο τρίτο μνημόνιο αναμένεται να φέρει συνολική εξοικονόμηση ύψους 950 εκατ. ευρώ έως και το 2018.
Παρότι το ζήτημα βρίσκονταν στον προγραμματισμό της πρώτης αξιολόγησης, καλύφθηκε από τα υπόλοιπα μέτρα του πακέτου (κυρίως της αύξησης των έμμεσων φόρων), αλλά μπορεί να είναι από τα ενδεχόμενα προτεινόμενα μέτρα του προληπτικού πακέτου:
Η επιτάχυνση των περικοπών στις αμυντικές δαπάνες κατά περίπου 600 εκατ. ευρώ έως ότου μειωθούν στο 2,2% του ΑΕΠ, με βάση τη μέτρηση του ΝΑΤΟ, όπως προβλέπεται από το τρίτο μνημόνιο.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο προϋπολογισμός προέβλεπε περικοπές 500 εκατ. ευρώ για φέτος, οι οποίες καλύφθηκαν από τα υπόλοιπα μέτρα του πακέτου των 5,4 δισ. ευρώ.
Με τα μέτρα αυτά εκτιμάται ότι θα καλυφθούν τα 4/5 των δεσμεύσεων που ζητούν οι δανειστές, με πρόβλεψη, όταν τα περιθώρια στα μέτρα αυτά εξαντληθούν, τότε να εξεταστούν και πρόσθετα μέτρα κάλυψης των αποκλίσεων.
Για παράδειγμα, μια αύξηση του χαμηλού συντελεστή ΦΠΑ από το 13% στο 14% ή κάποιες μετατάξεις προϊόντων και υπηρεσιών από τον χαμηλό στον υψηλότερο συντελεστή του βασικού έμμεσου φόρου θα εξεταστούν σε δεύτερη φάση και μόνο εάν υπάρξουν μεγαλύτερες αποκλίσεις στους στόχους για το πρωτογενές πλεόνασμα.
Ωστόσο, η ελληνική πλευρά θέτει και δύο όρους:
• Μία ρήτρα ανάκλησης μέτρων ακόμη και αν αυτά έχουν συμφωνηθεί, εφόσον τα αποτελέσματα είναι καλύτερα του αναμενόμενου.
• Την πιστοποίηση των ελληνικών δημοσιονομικών στοιχείων από την Eurostat και όχι από άλλο διεθνή οργανισμό όπως ζητεί το ΔΝΤ.
enikonomia.gr