«Επανεκκινούμε από εκεί που έχει επιστρέψει η καταναλωτική δύναμη και η πραγματική οικονομία», δηλώνει σε συνέντευξή του στην «δημοκρατική» ο επίτιμος πρόεδρος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου (και πρόεδρος του Επιμελητηρίου Πειραιώς) κ. Βασίλης Κορκίδης.
Όπως επισημαίνει οι οικονομικές επιπτώσεις της υγειονομικής κρίσης δεν θα ξεπεραστούν ούτε γρήγορα, αν και ένα μεγάλο μέρος του καταναλωτικού κοινού εξοικειώθηκε με την ψηφιακή τεχνολογία χάρη στην οποία «ανακάλυψε» το e-εμπόριο.
«Ο εμπορικός κόσμος θα πρέπει να αξιοποιήσει την τάση αυτή που διαμορφώθηκε για να κρατήσει το πελατειακό δυναμικό το οποίο επιλέγει να κάνει αυτού του είδους shopping therapy», αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Κορκίδης.
Σχετικά με τα μέτρα που ελήφθησαν αρχικώς υπογραμμίζει ότι «η αποφασιστικότητα των μέτρων που ανακοινώθηκαν για την αποτροπή της διασποράς του κορωνοϊού κατέδειξαν το γεγονός ότι το αρμόδιο κυβερνητικό επιτελείο δεν κινήθηκε σπασμωδικά αλλά με προσεκτικές κινήσεις χάρη στις οποίες αποσοβήθηκαν σοβαρές αναταράξεις στο οικονομικό οικοδόμημα».
• Κύριε Κορκίδη, πώς βλέπετε την επανέναρξη λειτουργίας των εμπορικών επιχειρήσεων; Θα είναι εύκολη η επιστροφή τόσο για τους επιχειρηματίες όσο και για τους καταναλωτές ύστερα από ένα αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα όπου παρέμειναν κλειστά τα καταστήματα;
Η επιστροφή στην κανονικότητα – καθημερινότητα, όπως είναι γνωστό θα γίνει σταδιακά. Το σχέδιο εξόδου κινείται, ανάμεσα στην αναγκαιότητα συνέχισης των απαραίτητων μέτρων προστασίας και στην ανάγκη επανεκκίνησης της οικονομίας. Τα ενθαρρυντικά στοιχεία για τη χώρα μας, που μας έφεραν υγιείς στην επόμενη μέρα, δεν αφήνουν περιθώρια εφησυχασμού, αφού απαιτεί προσοχή και υπομονή για μια αργή και σταθερή επαναφορά σε μια νέα ασφαλή καθημερινότητα. Είναι απόλυτα ορθό ο σχεδιασμός επανεκκίνησης της αγοράς να ξεκινά από τα μικρά καταστήματα που έχουν τον μικρότερο συνωστισμό. Πολλές μικρές επιχειρήσεις αναλαμβάνουν τη μεγάλη ευθύνη επανεκκίνησης της αγοράς και πρέπει να κερδίσουν το στοίχημα. Η αντιμετώπιση της επαναλειτουργίας της αγοράς πρέπει να είναι δυναμική και όχι παθητική, με πρώτο στόχο να ανακτηθεί η εμπιστοσύνη των καταναλωτών. Δεν συνεχίζουμε από εκεί που σταματήσαμε, αλλά επανεκκινούμε από εκεί που έχει επιστρέψει η καταναλωτική δύναμη και η πραγματική οικονομία. Οι κοινωνικές και οικονομικές επιπτώσεις της υγειονομικής κρίσης δεν θα ξεπεραστούν ούτε γρήγορα, ούτε εύκολα. Η τήρηση των μέτρων υγιεινής και ασφάλειας πρέπει να γίνει τρόπος ζωής και υποχρέωσης μεταξύ μας. Η επιτυχής μετάβαση μας στη τελική έξοδο της τρίτης φάσης, βασίζεται στο να συνεχίσουμε να ακολουθούμε επακριβώς τις οδηγίες και να τηρήσουμε αυστηρά τα επτά στάδια της δεύτερης φάσης, όπως πράξαμε στην πρώτη φάση του αυτοπεριορισμού.
• Ποια θα πρέπει να είναι τα κίνητρα που πρέπει να δώσει η κυβέρνηση στους εμπόρους και επιχειρηματίες; Είναι αρκετά τα οικονομικά βοηθήματα για την ενίσχυσή τους;
Η κυβέρνηση σε μία κρίσιμη καμπή για την οικονομία της χώρας, αυτής της εξόδου από την πολύχρονη κρίση, δεν αιφνιδιάστηκε από την ταχύτατη εκδήλωση της πανδημίας. Η αποφασιστικότητα των μέτρων που ανακοινώθηκαν για την αποτροπή της διασποράς του κορωνοϊού κατέδειξαν το γεγονός ότι το αρμόδιο κυβερνητικό επιτελείο δεν κινήθηκε σπασμωδικά αλλά με προσεκτικές κινήσεις χάρη στις οποίες αποσοβήθηκαν σοβαρές αναταράξεις στο οικονομικό οικοδόμημα. Ο πρωθυπουργός στο διάγγελμά του, όπου ανακοίνωσε τη σταδιακή χαλάρωση των μέτρων έκανε λόγο για σχέδιο το οποίο ακριβώς επειδή είναι σχέδιο μπορεί να επιδεχθεί τροποποιήσεις. Σίγουρα ο πρωθυπουργός και το αρμόδιο κυβερνητικό επιτελείο θα αφουγκραστεί το ρυθμό της επανόδου και εκτιμώ ότι αν χρειαστεί θα παρέμβει.
• Η αγορά μπορεί να συνεχίσει από εκεί που σταμάτησε με τις εκπτώσεις και τις προσφορές;
Οι κοινωνικές και οικονομικές επιπτώσεις της υγειονομικής κρίσης, όπως προανέφερα δεν θα ξεπεραστούν ούτε γρήγορα, ούτε εύκολα. Η αγορά είναι υποχρεωμένη να συνεχίσει και μάλιστα με μία ιδιαίτερη δυναμική προσαρμοσμένη στα νέα δεδομένα που σχηματοποίησε η πανδημία. Δεν συνεχίζουμε από εκεί που σταματήσαμε, αλλά επανεκκινούμε από εκεί που έχει επιστρέψει η καταναλωτική δύναμη και η πραγματική οικονομία.
• Ανησυχείτε ότι η κίνηση ίσως να είναι μειωμένη -αρχικώς- ή εκτιμάτε πως οι καταναλωτές θα ανταποκριθούν; Υπάρχει όπως ξέρετε και η ανάγκη του ‘shoppingtherapy’ που αποτελούσε ένα κομμάτι της ζωής των καταναλωτών.
Η κίνηση αρχικά μοιραία θα είναι μειωμένη και μέχρι οριστικής, με βάση το σχεδιασμό, εξόδου από τα περιοριστικά μέτρα. Οι οικονομικές επιπτώσεις της υγειονομικής κρίσης δεν θα ξεπεραστούν ούτε γρήγορα, ούτε εύκολα και άρα το καταναλωτικό κοινό είναι σίγουρο ότι θα συμπεριφερθεί τουλάχιστον αρχικά ανάλογα. Το «shopping therapy» σίγουρα αποτελούσε και αποτελεί ένα σημαντικό κομμάτι της ζωής των καταναλωτών. Εδώ πρέπει να σημειώσουμε ότι στην περίοδο που τα πάντα ήταν κλειστά ένα μεγάλο μέρος του καταναλωτικού κοινού εξοικειώθηκε με την ψηφιακή τεχνολογία χάρη στην οποία «ανακάλυψε» το e-εμπόριο το οποίο βέβαια δεν είναι κάτι καινούργιο που παρουσιάστηκε εν μέσω της πανδημίας. Όμως για το ελληνικό εμπόριο ήταν μία «αποκάλυψη», καθώς ο περιορισμός της μετακίνησης των πολιτών επηρέασε αρχικά θετικά την επισκεψιμότητα των ηλεκτρονικών καταστημάτων στους περισσότερους κλάδους του ηλεκτρονικού εμπορίου. Και αυτό πρέπει να είναι το «στοίχημα της επόμενης ημέρας’ για το παραδοσιακό εμπόριο. Δεν θα κουραστώ να τονίζω τη σημασία της εξωστρεφούς πολιτικής που τόσο έχουν ανάγκη οι εμπορικές επιχειρήσεις, ανεξαρτήτως μεγέθους, μέσα από την αξιοποίηση της ψηφιακής τεχνολογίας. Κατά συνέπεια ο εμπορικός κόσμος θα πρέπει να αξιοποιήσει την τάση αυτή που διαμορφώθηκε για να «κρατήσει» το πελατειακό δυναμικό το οποίο επιλέγει να κάνει αυτού του είδους «shopping therapy». Για να το σκεφτούμε, η αύξηση διαδικτυακών πωλήσεων κατά 134% τον Απρίλιο, με μερίδιο 44% στην ελληνική αγορά, αλλά και κατά 304% των ηλεκτρονικών πωλήσεων από τα σούπερ μάρκετ- τα οποία παρέμειναν ανοικτά- δίνει κίνητρο στις εταιρίες ηλεκτρονικού εμπορίου να προσπαθήσουν να κρατήσουν τους πελάτες της «καραντίνας» και την επόμενη ημέρα της άρσης των περιοριστικών μέτρων. Ίσως οι e-πλατφόρμες, το e-εμπόριο, πέραν της διεύρυνσης του τζίρου σε τοπικά και εθνικά πλαίσια, να συμβάλει και στην ανάπτυξη εξαγωγικών δραστηριοτήτων, αλλά και στην ανάπτυξη συνεργειών που μπορεί σήμερα να παραμένουν στο προσκήνιο αναζητώντας την κατάλληλη ευκαιρία να πρωταγωνιστήσουν. Στο σημείο αυτό θέλω να σημειώσω ότι η ανάπτυξη ενός e-καταστήματος πλέον δεν έχει απαγορευτικό κόστος ακόμη και για τις μικρές επιχειρήσεις ενώ σε όποια πώληση ηλεκτρονικά το προϊόν που παραγγέλθηκε μπορεί να φτάσει στην πόρτα του καταναλωτή με courier.