Σε ελεύθερη πτώση βρίσκονται οι εισπράξεις σε όλο το φάσμα της τοπικής αγοράς στη Ρόδο, συμπαρασύροντας αλυσιδωτά κάθε οικονομική δραστηριότητα στο νησί.
Το γεγονός ότι πολλά ξενοδοχεία ακόμα υπολειτουργούν ή δεν έχουν ανοίξει, η ανεργία που παραμένει στα ύψη, η αβεβαιότητα για την εξέλιξη της τουριστικής περιόδου αλλά και η εργασιακή ανασφάλεια, έχουν δημιουργήσει ένα ασφυκτικό περιβάλλον που «στραγγαλίζει» καταστήματα και επιχειρήσεις.
Η εικόνα, λένε επιχειρηματίες στη «δ», θυμίζει τουριστική περίοδο 2020 ακόμα και στους τζίρους, παρά τις αρχικές προσδοκίες για μια καλύτερη φετινή σεζόν λόγω και των εμβολιασμών αλλά και της «εξοικείωσης» με τα μέτρα και τις συνθήκες πανδημίας. Ωστόσο, φαίνεται ότι τα περσινά… απόνερα των αχαρτογράφητων νερών, επηρεάζουν και φέτος το εύθραυστο τουριστικό προϊόν.
Οι τουριστικές επιχειρήσεις
Οι εισπράξεις σε εξωξενοδοχειακές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται πέριξ των μονάδων παραμένουν καθηλωμένες, αφού οι επισκέπτες της Ρόδου, στην πλειονότητά τους προτιμούν να παραμείνουν μέσα στα ξενοδοχεία υπό το φόβο και της διασποράς του κορωνοϊού. Οι περισσότεροι επιλέγουν εστιατόρια και δραστηριότητες εντός των ξενοδοχειακών μονάδων, όπου το αίσθημα ασφάλειας είναι αυξημένο. Τουριστικά καταστήματα που λειτουργουν κοντά σε ξενοδοχεία, με σουβενίρ, είδη ένδυσης και χρηστικά είδη, τις περισσότερες ημέρες κλείνουν με εισπράξεις λίγων ευρώ ή ακόμα χειρότερα, χωρίς καν σεφτέ. Πολλά καταστήματα με τουριστικά είδη ακόμα δεν άνοιξαν ενώ όπως δηλώθηκε αρμοδίως στη «δ», όσα άνοιξαν διαθέτουν προς πώληση κυρίως περσινό εμπόρευμα.
Σούπερ Μάρκετ
Οπως προκύπτει από στοιχεία που έχει στη διάθεσή της η «δ», η μείωση στις εισπράξεις των σούπερ μάρκετ κυμαίνεται έως 70% σε σχέση με το 2019 και περίπου στα ίδια επίπεδα με του 2020, ανάλογα με το ποσοστό έκθεσής τους στο τουριστικό ρεύμα. Τα σούπερ μάρκετ που λειτουργούν εκτός πόλεως Ρόδου και βασίζονται σε ένα μεγάλο ποσοστό κατά τη θερινή περίοδο σε τουρίστες, σχεδόν υπολειτουργούν. Ακόμα χειρότερα είναι τα ποσοστά στα σούπερ μάρκετ και τα μίνι που λειτουργούν αποκλειστικά κατά τη θερινή περίοδο σε αμιγώς τουριστικές περιοχές όπου η μείωση ξεπερνά ακόμα και το 80% σε σχέση με το 2019 όπως άλλωστε συνέβη στη διάρκεια της περσινής σεζόν!
Καταστήματα Υγειονομικού Ενδιαφέροντος
Εισπράξεις έως και τρεις φορές χαμηλότερες ακόμα και από πέρυσι (!) καταγράφονται σε εστιατόρια, καφέ και μπαρ, κυρίως στις αμιγώς τουριστικές περιοχές που άνοιξαν με την έναρξη της τουριστικής περιόδου αλλά οι μέρες περνούν χωρίς ουσιαστική βελτίωση. Πολλές προσλήψεις υπαλλήλων στην εστίαση παραμένουν στο «αέρα» αφού η τουριστική κίνηση είναι «απαγορευτική», τα ρεπό και οι περικοπές ωραρίων εργασίας έχουν ήδη ξεκινήσει, ενώ και τα καταστήματα που λειτουργούν όλο το χρόνο πασχίζουν για την επιβίωσή τους.
Εν μέσω της πανδημίας, περιορίζουν στο ελάχιστο δυνατό τα λειτουργικά έξοδα με την κατανάλωση να βρίσκεται στο ναδίρ, αφού ακόμα και οι άλλοτε τακτικοί θαμώνες έχουν περιορίσει τις φορές που βγαίνουν έξω είτε για διασκέδαση είτε για φαγητό με τις παραγγελίες να είναι «μετρημένες» και τις μεγάλες ποσότητες είτε φαγητού είτε ποτού, να ανήκουν σε… άλλες εποχές.
Χαμηλό… βαρομετρικό και στα εμπορικά καταστήματα
Ακόμα χειρότερη είναι η κατάσταση στα εμπορικά καταστήματα. Οι καταναλωτές δεν διαθέτουν χρήματα για ένδυση και υπόδηση, αν εξαιρέσει κανείς τα καταστήματα με παιδικά είδη -εξ ανάγκης- αλλά κι εκεί οι αγορές γίνονται με φειδώ. Παρά τις χαμηλές τιμές, δεν υπάρχει απολύτως κανένα ενδιαφέρον από πλευράς καταναλωτών, αφού τα ελάχιστα χρήματα που ενδεχομένως έχουν στη διάθεσή τους, θα τα διαθέσουν για να καλύψουν άλλες οικονομικές υποχρεώσεις, οι οποίες συσσωρεύονται για δεύτερη χρονιά.
Οι έμποροι και οι καταστηματάρχες δεν έχουν πολλά να περιμένουν από την εκπτωτική περίοδο ξεκινά τη Δευτέρα 5 Ιουλίου,αφού ρευστό δεν υπάρχει και οι ελπίδες για ενίσχυση από τους επισκέπτες εξανεμίστηκαν πολύ γρήγορα. Ηδη βρισκόμαστε στον Ιούλιο κι ακόμα κι αν η τουριστική κίνηση ανακάμψει θεαματικά στους επόμενους μήνες -γεγονός εξαιρετικά δύσκολο- δεν θα επαρκεί η διάρκεια της σεζόν για ουσιαστική τόνωση της αγοράς η οποία «αγκομαχάει» για πολλά χρόνια, προερχόμενη από την μακρά περίοδο της οικονομικής κρίσης.
Η «μετωπική σύγκρουση» της τοπικής οικονομίας με την κορωνοϊό είναι βέβαιον ότι θα επιφέρει τεράστιες αλλαγές με τις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις να είναι εκείνες που βάλλονται περισσότερο, καθώς δεν έχουν αποθέματα για να αντιμετωπίσουν τις δραματικές επιπτώσεις της πανδημίας τις οποίες δεν έχουμε δει ακόμα στο σύνολό τους.