• Κυρίαρχο θέμα οι κυκλοφοριακές συνδέσεις των επιχειρήσεων
Σε δύο σημαντικά θέματα, που έχουν να κάνουν με τη συνέχιση της λειτουργίας ή μη, των τοπικών επιχειρήσεων της Ρόδου αναφέρθηκε σε συνέντευξη τύπου που παραχώρησε χθες ο αναπληρωτής περιφερειάρχης Απόστολος Ασπράκης. Τα ζητήματα αυτά έχουν σχέση, με τις κυκλοφοριακές συνδέσεις των επιχειρήσεων και με συγκεκριμένες προϋποθέσεις που απαιτούνται για την έκδοση αδειών,
Ο ίδιος, τόνισε το οξύμωρο του ζητήματος, της ανυπαρξίας αναγνώρισης του οδικού δικτύου που συνδέεται με τις επιχειρήσεις, αλλά και της παράλογης προαπαιτούμενης εξέτασης αιτήσεων καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος, από το Αρχαιολογικό Συμβούλιο, θέμα για το οποίο, η υπουργός Πολιτισμού κα. Μενδώνη, διαβεβαίωσε ότι θα καταργήσει άμεσα.
Και τα δύο ζητήματα, αποτελούν ζωτικής σημασίας ενέργειες, για τις οποίες ο κ. Ασπράκης, σε συνεργασία με τις αρμόδιες υπηρεσίες του Δήμου, καταβάλλει προσπάθειες για διευθέτηση. Ο ίδιος δήλωσε ότι η υφιστάμενη κατάσταση, οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια, ακόμα και κραταιές επιχειρήσεις να σφραγιστούν, ελλείψει αδειοδοτήσεως. Κάλεσε δε, τα στελέχη των εμπλεκομένων, δημοτικών υπηρεσιών, να σπεύσουν σε άμεσες ενέργειες αποκατάστασης του …παραλογισμού που επικρατεί, ακολουθώντας το παράδειγμα άλλων δήμων στην ελληνική επικράτεια. Σε διαφορετική περίπτωση, κινδυνεύουν να σφραγιστούν, ακόμα και μεγάλες, υγιείς ντόπιες επιχειρήσεις. Ήδη το αρμόδιο τμήμα της Περιφέρειας έχει 18 φακέλους για επιχειρήσεις που κινδυνεύουν με λουκέτο.
«Σας κάλεσα σήμερα, εδώ, προκειμένου, να σας ενημερώσω αρχικά για δύο σημαντικά ζητήματα που προκύπτουν στο νησί της Ρόδου. Το πρώτο ζήτημα αφορά στις κυκλοφοριακές συνδέσεις των επιχειρήσεων. Το πρόβλημα, της μη ύπαρξης αναγνωρισμένου οδικού δικτύου αποτελεί πραγματικά σοβαρό ζήτημα, το οποίο επηρεάζει την οικονομική δραστηριότητα και την ανάπτυξη πολλών περιοχών στη Ρόδο.
Εκτιμώ ότι εθελοτυφλούμε στις περιπτώσεις όπου, οι υπηρεσίες του Δήμου, έχουν εκδώσει οικοδομικές άδειες και συντηρούν τους εκτός σχεδίου πόλεως δρόμους, τους οποίους ονοματοδοτούν και σε πολλές περιπτώσεις ηλεκτροδοτούν, εν τούτοις, δεν τους αναγνωρίζουν ως κοινόχρηστους.
Αυτό έχει ως συνέπεια, να προκύπτουν σημαντικά εμπόδια για την έκδοση αδειών λειτουργίας, ακόμα και υφιστάμενων επιχειρήσεων εμπορίου, βιομηχανίας και ξενοδοχείων.
Το οξύμωρο της υφιστάμενης διαμορφούμενης κατάστασης, είναι, το γεγονός ότι, σε κάποιες περιπτώσεις επιχειρήσεων, με μεγάλο κυκλοφοριακό φορτίο, δεν απαιτείται από τη νομοθεσία κυκλοφοριακή σύνδεση, ενώ σε άλλες περιπτώσεις, οι επιχειρήσεις, υποχρεούνται να διαθέτουν. Οι επιπτώσεις αυτού του προβλήματος είναι πολλαπλές, καθώς έχουν άμεσο αντίκτυπο στην οικονομική τους δραστηριότητα και στη βιωσιμότητά τους. Χωρίς την αναγνώριση του οδικού δικτύου ως κοινόχρηστου, οι επιχειρήσεις δεν μπορούν να εκπληρώσουν τις προϋποθέσεις που απαιτούνται από τη νομοθεσία, για την έκδοση αδειών λειτουργίας. Αυτό με τη σειρά του, μπορεί να οδηγήσει σε πρόστιμα, αναστολές λειτουργίας, απώλεια επιδοτούμενων προγραμμάτων, ακόμη δε και στο κλείσιμο των επιχειρήσεων, με αποτέλεσμα την απώλεια θέσεων εργασίας», είπε ο κ. Ασπράκης.
Η πολυνομία, όπως είπε ο κ. Ασπράκης περιπλέκει τα πράγματα και καθιστά δύσκολη την επίλυση των προβλημάτων. Στο επόμενο διάστημα πρόκειται να συγκαλέσει σύσκεψη με τη συμμετοχή όλων των συναρμόδιων τοπικών φορέων προκειμένου να συναποφασιστεί ποιες θα είναι οι επόμενες κινήσεις. Αναλυτικότερα ο κ. Ασπράκης ανέφερε τα εξής:
«Το πρόβλημα επιδεινώνεται από την πολυνομοθεσία και την ερμηνεία της από τις υπηρεσίες, καθώς, η πολύπλοκη και συχνά αντιφατική νομοθεσία, δημιουργεί ένα δύσκολο περιβάλλον για την επίλυση αυτών των ζητημάτων.
Οι αρμόδιες υπηρεσίες των Δήμων, παρότι ήταν υποχρεωμένες να κτηματογραφήσουν και να κτηματολογήσουν ως κοινόχρηστες τις συγκεκριμένους οδούς και ενώ κατανοούν την ανάγκη για συντήρηση αυτών, δεν το έπραξαν εδώ και πολλά χρόνια.
Αυτό, οδηγεί σε μια κατάσταση, όπου οι δρόμοι είναι λειτουργικοί, αλλά δεν πληρούν τις προϋποθέσεις για να θεωρηθούν νόμιμα αναγνωρισμένοι.
Θα ήθελα να προσθέσω, ότι, κοινός στόχος του Δήμου και της Περιφέρειας, είναι η εξάλειψη των οδικών ατυχημάτων. Και πολλοί αρμόδιοι, θα αισθάνονται περισσότερο ασφαλείς, σηματοδοτώντας τις συμβολές εισόδων και εξόδων των επιχειρήσεων, κάτι το οποίο, αυτή τη στιγμή, δεν συμβαίνει.
Διότι, ενώ οι δρόμοι, συντηρούνται από τον Δήμο, με χρήματα των πολιτών της Ρόδου, προκύπτει το ερώτημα, του πώς οι ίδιες υπηρεσίες, αναιρούν την ύπαρξή τους.
Σε αυτό το πλαίσιο, οι προσπάθειες των επιμελητηρίων και των συλλόγων για την αντιμετώπιση του προβλήματος είναι ζωτικής σημασίας.
Οι οργανισμοί αυτοί εργάζονται σκληρά για να βρουν λύσεις και να πιέσουν για την αναγκαία νομοθετική ρύθμιση. Προσπαθούν να ευαισθητοποιήσουν τις αρμόδιες αρχές και να προωθήσουν τις αλλαγές που επί τέλους, θα επιτρέψουν την αναγνώριση του οδικού δικτύου. Ωστόσο, συχνά βρίσκονται αντιμέτωποι με εμπόδια που σχετίζονται κυρίως με την πολυνομία και την ερμηνεία της από τις υπηρεσίες. Να τεθεί υπόψιν, ότι, σε πολλούς Δήμους ανά την Ελλάδα, το συγκεκριμένο ζήτημα έχει επιλυθεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες των Δήμων. Ειδικά για τον Δήμο Ρόδου, είμαστε σε συνεχή επικοινωνία και συνεργασία με τις υπηρεσίες, αλλά και τον ίδιο τον δήμαρχο και τον αντιδήμαρχο κ. Χαλκιά.
Μάλιστα δε, σε πρόσφατη σύσκεψη στο Δημαρχείο, παρουσία των υπηρεσιακών παραγόντων, μας διαβεβαίωσαν ότι, θα επιληφθούν του θέματος, ώστε να δοθούν λύσεις κατά περίπτωση ή και συνολικά. Ενδεικτικά, εμείς ως Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, σε περίπτωση που δεν επιλυθεί το ζήτημα, θα κληθούμε μέσω υπηρεσιών να προβούμε στη διακοπή λειτουργίας και σφράγιση πολλών ντόπιων επιχειρήσεων.
Το μεγάλο πρόβλημα που ακολουθεί, είναι αυτό, της ανανέωσης αδειών λειτουργίας, πολλών, υφιστάμενων ξενοδοχειακών μονάδων της Ρόδου και ειδικά, στην ανανέωση των περιβαλλοντολογικών τους όρων. Θέτω, ενώπιον των ευθυνών τους, τους αρμόδιους φορείς, ώστε, με συντονισμένες προσπάθειες, να οδηγήσουν το ζήτημα σε οριστική λύση, ακόμα και αν χρειαστεί να διοργανώσουμε σύσκεψη όλων των εμπλεκόμενων τοπικών φορέων, με υποβολή Υπομνήματος στον αρμόδιο υφυπουργό».
Εξέταση αδειών από το Τοπικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο
Ο κ. Ασπράκης (κυρίως με την ιδιότητα του οικονομικού επόπτη του Επιμελητηρίου) αναφέρθηκε και στην εξέταση των αιτήσεων των αδειών λειτουργίας των επιχειρήσεων υγειονομικού ενδιαφέροντος από το τοπικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο. Στο συγκεκριμένο ζήτημα, όπως είπε, δεσμεύθηκε να δώσει λύση η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη.
«Το δεύτερο ζήτημα, το οποίο θα ήθελα να αναφέρω και για το οποίο, ευτυχώς με πρόλαβαν οι εξελίξεις, είναι αυτό, των αδειών λειτουργίας, στις επιχειρήσεις υγειονομικού ενδιαφέροντος, που είχαν ως προαπαιτούμενο, την εξέταση των αιτήσεων από το τοπικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο.
Μετά τη συνάντησή μας, με την υπουργό Πολιτισμού κ. Μενδώνη, μας διαβεβαίωσε, ότι, θα προχωρήσει σε κατάργηση της συγκεκριμένης διαδικασίας. Ήδη, σε αγαστή συνεργασία μεταξύ των υπηρεσιών της Αρχαιολογίας και του Δήμου.
Στο σημείο αυτό, θα ήθελα να ευχαριστήσω την κα Φαρμακίδου και την κα Σωτηράκη για την άμεση ανταπόκρισή τους, στο να συντάξουν χάρτη χρήσεων γης με θέμα «ΕΠΙΤΡΕΠΟΜΕΝΕΣ ΧΡΗΣΕΙΣ ΓΗΣ ΣΧΕΔΙΟΥ ΠΟΛΕΩΣ ΡΟΔΟΥ» σε δεύτερη φάση του «ΣΧΕΔΙΟΥ ΠΟΛΕΩΣ ΙΑΛΥΣΟΥ» και σε τρίτη φάση το υπόλοιπο νησί.
Σκοπός της σύνταξης των ανωτέρω χαρτών χρήσεων γης, είναι η απλοποίηση της διαδικασίας αδειοδοτήσεων, εντός του κηρυγμένου αρχαιολογικού χώρου της νήσου Ρόδου», δήλωσε ο αναπληρωτής περιφερειάρχης Αποστόλης Ασπράκης.