Ο διπλασιασμός, από πέρυσι, των τιμών λιανικής στο φυσικό αέριο και οι σημαντικές αυξήσεις στο ρεύμα με τις οποίες έχει έρθει αντιμέτωπη η βιομηχανία και το λιανεμπόριο, σε συνδυασμό με την κατακόρυφη αύξηση των τιμών των πρώτων υλών και του μεταφορικού κόστους οδηγούν σε νέο κύμα ανατιμήσεων.
Και αυτό είναι μόνο η αρχή, υποστηρίζει ανώτατο στέλεχος μεγάλης βιομηχανίας που μίλησε στο Capital.gr, που δεν βλέπει αποκλιμάκωση, τουλάχιστον τους επόμενους μήνες. “Είναι αδύνατον να απορροφήσουμε τις αυξήσεις στις τιμές των πρώτων υλών, των μεταφορών και της ενέργειας” ανέφερε.
Για επιθετικό κόστος, αυτό της ενέργειας, το οποίο παρασύρει τον κλάδο του λιανεμπορίου τροφίμων, κάνει λόγο, μιλώντας στο Capital.gr ανώτατο στέλεχος αλυσίδας σούπερ μάρκετ, το οποίο σημείωσε πως “δεν υπάρχει σχέδιο από την Κυβέρνηση, για την προστασία των εταιρειών”. “Το μοντέλο λειτουργίας μας είναι εκτεθειμένο στις ανεξέλεγκτες αυξήσεις στην ενέργεια -αντιπροσωπεύει το 20% των εξόδων μας- και από εδώ και πέρα θα πιέσει πολύ την κατάσταση”, λέει.
Κάτι που επιβεβαιώνεται και από τη JP Morgan που προβλέπει περαιτέρω αύξηση στις τιμές του φυσικού αερίου και του ρεύματος εκτιμώντας ότι αυτό (το κόστος) θα οδηγήσει τον πληθωρισμό στην Ευρωζώνη στα επίπεδα του 3,9% το τέταρτο τρίμηνο του έτους. Με την Capital Economics να ανεβάζει τον πήχη του πληθωρισμού στην Ευρωζώνη στο 4% τον Νοέμβριο και να προβλέπει ότι αυτός θα κινηθεί στα επίπεδα του 2% το 2022.
“Φωτιά” στο καλάθι
Στο κόστος ενέργειας, προστίθεται το μεταφορικό κόστος και οι αυξήσεις των τιμών των πρώτων υλών που οδηγούν προς τα πάνω τις τιμές σε σειρά βασικών προϊόντων.
Πηγές με γνώση, που μίλησαν στο Capital.gr, αναφέρουν πως οι νέοι τιμοκατάλογοι που έχουν σταλεί τις τελευταίες ημέρες από τους προμηθευτές στα σούπερ μάρκετ περιλαμβάνουν αυξήσεις έως και 25% σε σειρά βασικών προϊόντων. Ανατιμήσεις που αν περάσουν με τη μια στην κατανάλωση, βγάζουν εκτός προϋπολογισμού τα νοικοκυριά και θέτουν σε “κίνδυνο” τη φήμη και την κερδοφορία των επιχειρήσεων, είτε πρόκειται για τους προμηθευτές είτε για τους λιανεμπόρους.
Οπότε αυτό που συζητείται σήμερα, μεταξύ των δύο πλευρών, είναι πως θα διαχειριστούν το κύμα ανατιμήσεων. “Ζητάμε από τους προμηθευτές μας να σπάσουν σε κομμάτια τις αυξήσεις προκειμένου αυτές να περάσουν σταδιακά και σε βάθος χρόνου στην κατανάλωση. Αυτό δεν σημαίνει ότι όλοι οι προμηθευτές ασπάζονται την άποψη μας”, λέει στέλεχος του λιανεμπορίου. Σύμφωνα με το ίδιο στέλεχος αρκετές λιανεμπορικές επιχειρήσεις είτε έχουν στοκάρει αποθέματα είτε προσπαθούν να προαγοράσουν αποθέματα για να τραβήξουν προς τα πίσω τις ανατιμήσεις.
“Κανείς δεν θέλει να γίνει ακριβότερος και κανείς δεν επιθυμεί να χάσει τους πελάτες τους γιατί θα επιδράσει αρνητικά στην κερδοφορία μας” λένε στελέχη του λιανεμπόριο και της βιομηχανίας στο Capital.gr.
Η ουσία πάντως είναι ότι από τις αρχές του έτους έχουν περάσει στα “ψιλά” σημαντικές αυξήσεις σε σπορέλαια, λίπη και αναψυκτικά ενώ το νέο κύμα που έρχεται και θα ξεδιπλωθεί σε δόσεις μέχρι τα Χριστούγεννα, “ακουμπάει” βασικά καταναλωτικά προϊόντα όπως είναι το αλεύρι, το μοσχαρίσιο κρέας, τα ζυμαρικά, κ.ά.
Ο επιχειρήσεις αναψυκτικών, επικαλούμενες αυξήσεις σε μεταφορικά, ενέργεια και πρώτες ύλες, έχουν στείλει νέους τιμοκαταλόγους από το καλοκαίρι με ανατιμήσεις από 10-15%. Τις τελευταίες 15 ημέρες οι επιχειρήσεις ζυμαρικών, επικαλούμενες ανατιμήσεις στις τιμές των σιτηρών, έχουν στείλει αυξήσεις 12-15%, 10-12% είναι οι αυξήσεις στο μοσχαρίσιο εισαγόμενο κρέας, 3-5% στον καφέ (το καλοκαίρι αυξήθηκε 1,1%), 15% στα προϊόντα αλουμινίου, 8-10% στα άλευρα, 3-12% στα χαρτικά, 5-6% στο ηλιέλαιο, 5-7% στα σιτηρά 8-25% πλαστικά (η κατηγορία περιλαμβάνει ήδη όπως σφουγγαρίστρες, σφουγγάρια, κουβάδες, κ.ά.). Όμως υπάρχουν και κατηγορίες όπου οι τιμές είναι πτωτικές 6-8%, όπως στο χοιρινό κρέας.
Πηγή capital.gr