Αλλάζει τα γεωπολιτικά δεδομένα στην Αν. Μεσόγειο και επηρεάζει τον ελληνικό τουρισμό η αλματώδης άνοδος των αεροδρομίων της Τουρκίας. Ταχύτερα ανερχόμενος κόμβος μακρινών δρομολογίων στον κόσμο η Κων/πολη.
Τις γεωπολιτικές ισορροπίες στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου αλλά και μελλοντικές επιπτώσεις στον ελληνικό τουρισμό προδιαγράφει η αλματώδης αναρρίχηση του αεροδρομίου της Κων/πολης στη λίστα των κορυφαίων αεροδρομίων για μακρινά δρομολόγια.
Ένα ιδιότυπο power game με πρωταγωνιστές παραδοσιακές και ανερχόμενες οικονομικές δυνάμεις του πλανήτη και βασικά «όπλα» τα αεροδρόμια που λειτουργούν ως κύριοι κόμβοι για τα δρομολόγια μεγάλων αποστάσεων του παγκόσμιου δικτύου αερομεταφορών βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη αυτή την περίοδο.
Το θέμα προσλαμβάνει σοβαρές γεωπολιτικές διαστάσεις για την Ελλάδα καθώς επηρεάζει αναπόφευκτα τις ισορροπίες στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου προς όφελος της Τουρκίας, η οποία εμφανίζεται να αναλαμβάνει ήδη πρωταγωνιστικό ρόλο.
Η εξέλιξη επηρεάζει και τον ελληνικό τουρισμό καθώς, ελλείψει απευθείας υπερατλαντικών συνδέσεων της χώρας με μεγάλες διεθνείς αγορές, σημαντικό μέρος της όποιας επιβατικής κίνησης προς Ελλάδα θα διέρχεται προηγουμένως από την Τουρκία, η οποία έχει εξελιχθεί σε υπ’ αριθμόν ένα περιφερειακό κόμβο του διεθνούς δικτύου στην περιοχή μας.
Τα νέα δεδομένα προκύπτουν από σχετική έρευνα του εξειδικευμένου σε θέματα αερομεταφορών φορέα OAG, που εξέτασε τις διαθέσιμες συνδέσεις που υπήρχαν στα αεροδρόμια του πλανήτη για μακρινά δρομολόγια σε προορισμούς που απείχαν έως οκτώ ώρες από αυτό.
Για τον σκοπό αυτό εξετάστηκαν οι διαθέσιμες συνδέσεις (από το σύνολο των αεροπορικών εταιρειών) κατά τη μέρα του χρόνου με τη μεγαλύτερη κίνηση.
Είναι χαρακτηριστικό, σύμφωνα με τα στοιχεία της OAG, πως τα δύο αεροδρόμια της Κων/πολης συμπεριλαμβάνονται στο τοπ 10 των ταχύτερα αναπτυσσόμενων αεροδρομίων του πλανήτη για πτήσεις μακρινών αποστάσεων. Το αεροδρόμιο Ataturk (IST) μάλιστα, καταλαμβάνει την πρώτη θέση της κατάταξης καθώς το 2015 κατέγραψε αύξηση μακρινών συνδέσεων 328% σε σύγκριση με το 2010. Ποσοστό που μεταφράζεται σε 132.355 διαθέσιμες συνδέσεις, 101.489 περισσότερες από το 2010.
Ακόμα και το δεύτερο, πολύ μικρότερο από το Ataturk, αεροδρόμιο Sabiha Gokcan (SAW) αναρριχήθηκε στην ένατη θέση της σχετικής κατάταξης, με ακόμα εντυπωσιακότερους ρυθμούς ανάπτυξης των διαθέσιμων μακρινών συνδέσεων που προσφέρει. Είναι χαρακτηριστικό πως το 2015 κατέγραψε αύξηση 784% σε σύγκριση με το 2010, προσφέροντας 25.000 περισσότερες συνδέσεις σε σχέση με τις προ πενταετίας δυνατότητές του.
Η Τουρκία, μάλιστα, προεξοφλείται από τους ειδικούς του χώρου πως θα αναβαθμίσει ακόμα περισσότερο τη θέση της από το 2019, όταν προγραμματίζεται να λειτουργήσει το υπό κατασκευή τρίτο και ακόμα μεγαλύτερο αεροδρόμιο της Κων/πολης.
Η αλματώδης ενίσχυση της θέσης της Τουρκίας στο παγκόσμιο δίκτυο αερομεταφορών αποτυπώνεται εύγλωττα σε έναν άλλο πίνακα, όχι με τα ταχύτερα ανερχόμενα αεροδρόμια αλλά με τους κυριότερους κόμβους μακρινών δρομολογίων του πλανήτη σε απόλυτα μεγέθη.
Οι ΗΠΑ κυριαρχούν στη σχετική λίστα εμφανίζοντας 8 αεροδρόμια στην πρώτη δεκάδα και συνολικά 22 μεταξύ των 50 μεγαλύτερων αεροδρομίων του κόσμου για μακρινά δρομολόγια (Megahubs).
Στην κορυφή της κατάταξης φιγουράρει το αεροδρόμιο Hartsfield-Jackson της Ατλάντα (βάση της αεροπορικής εταιρείας Delta), το οποίο κατά την ημέρα του Αυγούστου με τη μεγαλύτερη κίνηση πρόσφερε περισσότερες από 570.000 μακρινές συνδέσεις.
Το αεροδρόμιο Heathrow του Λονδίνου βρέθηκε στη 13η θέση της παγκόσμιας κατάταξης, αν και ήταν το Νο 1 αεροδρόμιο μακρινών δρομολογίων της Ευρώπης.
Ενδεικτικό του ρόλου που διαδραματίζει πλέον η Τουρκία στις παγκόσμιες αερομεταφορές είναι το γεγονός πως το αεροδρόμιο Ataturk της Κων/πολης βρέθηκε στην 29η θέση της παγκόσμιας κατάταξης, όταν το πρώτο αεροδρόμιο της Γερμανίας (Φρανκφούρτης) κατατασσόταν μόλις στην 35η θέση και το εμβληματικό αεροδρόμιο της Γαλλίας, Σαρλ ντε Γκολ του Παρισιού, μόλις στην 43η θέση.
euro2day.gr