Πριν καλά καλά κλείσουν 24 ώρες, προχωρούν σε αλλαγές. Οι «παιδικές ασθένειες» και τα λάθη. Τι δείχνει το crash test στις 13 λίστες. Ο ρόλος των private label και γιατί είναι χαμηλή η συμμετοχή πολυεθνικών brands.
Κάτι λιγότερο από 30 ώρες από τη στιγμή που αναρτήθηκαν στην ηλεκτρονική πλατφόρμα e-katanalotis τα καλάθια του νοικοκυριού των 12 αλυσίδων σούπερ μάρκετ και του e-fresh, οι λίστες ξαναγράφονται, αναφέρουν στο Euro2day.gr πηγές με γνώση των εξελίξεων, και αυτό γιατί εντοπίστηκαν κάποια λάθη στις τιμές ή διπλοεγγραφές στις λίστες ορισμένων αλυσίδων.
Τα νέα καλάθια με τις αλλαγές θα αναρτηθούν στην πλατφόρμα e-katanalotis μετά τις 3 σήμερα το μεσημέρι, όπως επιβεβαιώνουν πηγές της εταιρείας που διαχειρίζεται την πλατφόρμα. Αυτές οι αλλαγές είναι εκτός προγράμματος αφού σε εβδομαδιαία βάση τα καλάθια θα πρέπει να αποστέλλονται από τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ κάθε Τετάρτη έως τις 9:00 π.μ.
«Υπάρχουν πάρα πολλές αλλαγές σε προϊόντα και τιμές από κάποιες αλυσίδες», λέει στέλεχος αλυσίδας που είναι υποχρεωμένη βάσει νόμου να αναρτά το καλάθι στο e-katanalotis. Το ίδιο στέλεχος αναφέρει ότι από την ενημέρωση που είχαν οι εκπρόσωποι των αλυσίδων σούπερ μάρκετ από την εταιρεία που χειρίζεται την πλατφόρμα, πριν την εφαρμογή του μέτρου, ήταν ότι μπορούσαν καθημερινά μέχρι τις 9 το πρωί να αλλάζουν τις τιμές, αρκεί οι νέες τιμές να είναι χαμηλότερες από αυτές που ήταν ήδη αναρτημένες.
Αυτή όμως δεν είναι η μοναδική δυσλειτουργία με το καλάθι, τις πρώτες ώρες εφαρμογής του μέτρου -παιδική ασθένεια θα μπορούσε να πει κάποιος. «Πολλοί καταναλωτές πιστεύουν ότι θα τους χαρίσουμε τα προϊόντα ή θα τα πάρουν με έκπτωση 80%-90% σε σχέση με την αρχική τιμή», λέει στέλεχος άλλης αλυσίδας.
Προβλήματα εντοπίζουν στελέχη του λιανεμπορίου και των προμηθευτών σε σειρά προϊόντων, η τιμή των οποίων εξαρτάται άμεσα από το χρηματιστήριο εμπορευμάτων. Όπως είναι η ζάχαρη, ο καφές κ.ά.
Την ίδια στιγμή, οι αλυσίδες δεν προλαβαίνουν, όπως λένε στο Euro2day.gr στελέχη τους, να παραλαμβάνουν τους νέους ανατιμημένους τιμοκαταλόγους από τους προμηθευτές. «Γίνεται χαμός από τις ανατιμήσεις, δεν έχουν σταματήσει», λέει υψηλόβαθμο στέλεχος του κλάδου. Με εκπρόσωπο αλυσίδας να χαρακτηρίζει το καλάθι ως ένα μεγάλο πυροτέχνημα που μπορεί να γυρίσει μπούμερανγκ στις αλυσίδες, στους προμηθευτές και κατ’ επέκταση στην κυβέρνηση, το οποίο θα ξεφουσκώσει σύντομα, όπως εκτιμά. «Καλάθι θα υπάρχει στα καταστήματα. Αλλά δεν ξέρω πόσο σημασία θα έχει για τον πελάτη. Έχω αμφιβολία αν θα έχει αξία για τον καταναλωτή μετά τα Χριστούγεννα», σημειώνει άλλο στέλεχος της αγοράς.
Τι δείχνει το crash test των 13
Το Euro2day.gr προχώρησε στην ανάλυση των 13 καλαθιών που βρίσκονται στον αέρα του e-katanalotis από τις 9 το πρωί της Τετάρτης.
Το πρώτο βασικό συμπέρασμα, από τις λίστες που αναρτήθηκαν χθες στο e-katanalotis, είναι ότι τα περισσότερα καλάθια έχουν πολύ περισσότερους κωδικούς προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας απ’ ό,τι επώνυμων προϊόντων, παρά το γεγονός ότι η διείσδυση των συγκεκριμένων προϊόντων στο σύνολο της αγοράς δεν ξεπερνά το 30%. Αυτό συνδέεται με την προσπάθεια των περισσότερων αλυσίδων να παρουσιάσουν ένα φθηνό καλάθι, παρά το γεγονός ότι γνωρίζουν καλύτερα απ’ όλους ότι δεν μπορεί να γίνει ευθεία σύγκριση μεταξύ των προϊόντων.
Ένα εξίσου ενδιαφέρον στοιχείο είναι η μικρή εκπροσώπηση πολυεθνικών brands. «Δεν μπορούμε να μπούμε στο καλάθι, γιατί δεν μπορούμε να εξασφαλίσουμε επάρκεια. Επίσης οι ανατιμήσεις έρχονται από τα κεντρικά ένα πρωί και δεν μπορούμε να κάνουμε κάτι για αυτό», λέει στέλεχος πολυεθνικής που μίλησε στο Euro2day.gr. Κάποιες πάντως θυγατρικές πολυεθνικών εταιρειών κρατούν στάση αναμονής και δεν αποκλείεται να εντάξουν κάποιους κωδικούς τους στο καλάθι τις επόμενες εβδομάδες, εκτιμούν στελέχη του λιανεμπορίου.
Σε ό,τι αφορά αυτά καθεαυτά τα καλάθια, το βασικό στοιχείο είναι ότι δεν μπορεί κανείς να κάνει σύγκριση. Μπορεί οι κατηγορίες να είναι 51, όμως ο κανόνας αυτός δεν έχει διατηρηθεί σε ό,τι αφορά τον αριθμό των προϊόντων.
Υπάρχουν αλυσίδες που έχουν 51 προϊόντα, όσες και οι κατηγορίες, όμως αν ανατρέξετε στο e-katanalotis θα δείτε ότι κάποιες αλυσίδες έχουν λίστα προϊόντων που προσεγγίζει τα 100, ενώ υπάρχει και αλυσίδα που ενώ έχει πληθώρα προϊόντων, έχει ξεχάσει να συμπεριλάβει όλες τις κατηγορίες.
Στα 13 καλάθια, το Euro2day.gr εντόπισε συνολικά 850 προϊόντα. Το ακριβότερο, αλλά όχι και το καλάθι με τα περισσότερα προϊόντα, κοστίζει 472,9 ευρώ και το πιο φθηνό, με 51 προϊόντα, 129,35 ευρώ. Η μέση τιμή στο σύνολο διαμορφώνεται στα 223,74 ευρώ ενώ κάνοντας την αναγωγή, για ένα καλάθι με 51 προϊόντα η τιμή βγαίνει στα 151,47 ευρώ.
Πηγή euro2day.gr