Φόβους για εγκλωβισμό χιλιάδων προσφύγων και μεταναστών στο ελληνικό έδαφος προκαλεί η απόφαση της κυβέρνησης να φέρει στην Αθήνα όσους έχουν εγκλωβιστεί στην Ειδομένη μετά την απόφαση των αρχών των Σκοπίων να επιτρέπουν τη διέλευση των συνόρων μόνο σε Αφγανούς, Σύρους και Ιρακινούς. Σύμφωνα με στοιχεία του ΟΗΕ, μόνο τον Νοέμβριο περίπου 140.000 πρόσφυγες και μετανάστες έφθασαν στην Ευρώπη μέσω θαλάσσης. Εκτιμάται, μάλιστα, ότι οι αφίξεις συνολικά φέτος θα ξεπεράσουν το 1 εκατομμύριο, αριθμός τετραπλάσιος σε σχέση με το 2014. Η συντριπτική πλειονότητα των προσφύγων φθάνουν στην Ευρώπη μέσω θαλάσσης, με την Ελλάδα να αποτελεί την κύρια πύλη εισόδου.
«Δεν πιστεύουμε ότι θα ανοίξουν τα σύνορα. Έχουμε μια εκστρατεία να τους πάρουμε από την Ειδομένη και να τους φέρουμε στην Αθήνα, αλλά υπάρχει το νομικό καθεστώς για τον πρόσφυγα. Αυτό που γίνεται στην Ειδομένη, η κατηγοριοποίηση του πρόσφυγα με βάση την εθνικότητα, είναι παράνομο. Αυτός ο νόμος έχει παραβιαστεί από τις άλλες χώρες κι εμείς καλούμαστε να αντεπεξέλθουμε?», αποκάλυψε ο αναπληρωτής υπουργός Μεταναστευτικής Πολιτικής, Γιάννης Μουζάλας, μιλώντας χθες σε ραδιοφωνικό σταθμό (Alpha 9,89). Υπογράμμισε δε, ότι «είναι προφανές ότι δεν μπορεί για εννέα ημέρες να είναι κλειστή η σιδηροδρομική γραμμή και το εμπόριο».
«Θηλεια» σε επιχειρήσεις
Σημειώνεται ότι περισσότερα από 1.800 βαγόνια με εμπορεύματα έχουν καθηλωθεί στην Ειδομένη από τη διακοπή της κυκλοφορίας, πλήττοντας την αξιοπιστία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αλλά και απειλώντας ακόμα και με «λουκέτο» δεκάδες εγχώριες επιχειρήσεις που έχουν επιλέξει τον σιδηρόδρομο ως μέσο μεταφοράς των εμπορευμάτων τους.
Σε νέα επιστολή του προς τον υπουργό Υποδομών, Χ. Σπίρτζη ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Διεθνούς Διαμεταφοράς & Επιχειρήσεων Logistics Ελλάδος (ΣΥΝΔΔΕ&L) τονίζει ότι η διακοπή της κυκλοφορίας πλήττει επιχειρήσεις «που αγωνίζονται να επιβιώσουν, αλλά κυρίως να ανταποκριθούν στις δεσμεύσεις που έχουν αναλάβει έναντι άλλων εταιρειών εγχώριων αλλά και πολυεθνικών».
Μέσα στα εγκλωβισμένα βαγόνια βρίσκονται περίπου 1.500 τόνοι ζάχαρης, αλλά και τρόφιμα σε ψυγεία, που προορίζονται για μεγάλη αλυσίδα σούπερ μάρκετ.
Την ίδια στιγμή, την οικονομική διάσταση του προβλήματος αναδεικνύει ο πρόεδρος και διευθύνων Σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, Θανάσης Ζηλιασκόπουλος, ο οποίος σημείωσε ότι συνολικά επηρεάζονται περίπου 1.800 βαγόνια εντός και εκτός Ελλάδας. Η ζημιά για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, μέχρι στιγμής, αγγίζει το 1,5 εκατ. ευρώ, ενώ μεγάλο είναι και το πλήγμα που δέχεται η αξιοπιστία της εταιρείας, καθώς δεν μπορεί να εκτελέσει τα δρομολόγια. Μεγάλοι πελάτες της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, όπως η Cosco, η Hewlett Packard και η Sony, αλλά και εισαγωγικές εταιρείες, εκφράζουν έντονη δυσαρέσκεια και τονίζουν ότι και ενόψει Χριστουγέννων θα δημιουργηθούν προβλήματα στην αγορά.
Απειλούν με εκδίωξη από τη Σένγκεν
Με εκδίωξη από τη ζώνη Σένγκεν απειλούν την Ελλάδα οι εταίροι της στην Ε.Ε., εάν η Αθήνα δεν βελτιώσει άμεσα τη διαχείριση του προσφυγικού, αποδεχόμενη, μεταξύ άλλων, την ανάπτυξη δύναμης της Frontex στα σύνορά της με την ΠΓΔΜ. Σύμφωνα με τους FΤ που επικαλούνται Ευρωπαίους υπουργούς, οι υπουργοί Εσωτερικών της Ε.Ε. που συνεδριάζουν την Παρασκευή θα καταστήσουν σαφές ότι θα εξετάσουν «δραστικά μέτρα» σε βάρος της Ελλάδας, εάν η κυβέρνηση δεν αναλάβει δράση πριν από τη Σύνοδο Κορυφής στα μέσα Δεκεμβρίου. Υποστηρίζεται επίσης ότι η προειδοποίηση περί εκδίωξης από τη Σένγκεν εστάλη κατά την πρόσφατη επίσκεψη στην Αθήνα του ΥΠΕΞ του Λουξεμβούργου Γιαν Ασελμπορν.
Η Κομισιόν θα ενημερώσει ατύπως τους υπουργούς Εσωτερικών της Ε.Ε. για τους χειρισμούς της Αθήνας και θα υποβάλει γραπτή αναφορά στους αρχηγούς κρατών.
Ημερησία