Το International Baccalaureate (IB), πρόγραμμα του διεθνούς απολυτηρίου, μπαίνει στην ελληνική δημόσια εκπαίδευση. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες της «Κ», το υπουργείο Παιδείας σχεδιάζει να το εισαγάγει πιλοτικά σε Πρότυπα Λύκεια από τον Σεπτέμβριο του 2026 για τους μαθητές της Β΄ Λυκείου. Το πρόγραμμα θα είναι προαιρετικό για τους μαθητές και θα εφαρμοστεί παράλληλα με το ισχύον σύστημα του γενικού και επαγγελματικού λυκείου, κατάληξη του οποίου είναι οι Πανελλαδικές Εξετάσεις εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Το πρόγραμμα του διεθνούς απολυτηρίου ξεκίνησε να οργανώνεται το 1968 στην Ελβετία – η έδρα του οργανισμού του IB (International Baccalaureate Organisation – ΙΒΟ) είναι έως σήμερα στη Γενεύη. Πλέον το IB αναγνωρίζεται από πανεπιστήμια και ακαδημαϊκά ιδρύματα σε όλον τον κόσμο. Πρόκειται για διετές πρόγραμμα στα αγγλικά και απευθύνεται σε μαθητές της Β΄ και Γ΄ Λυκείου που επιδιώκουν να σπουδάσουν σε διεθνή πανεπιστήμια.
Η ηγεσία του ελληνικού υπουργείου Παιδείας θα εφαρμόσει το πρόγραμμα του IB πιλοτικά σε πέντε Πρότυπα Λύκεια από τα 21 που λειτουργούν σήμερα στην Ελλάδα. Προφανώς, οι μαθητές που θα το επιλέξουν και οι διδάσκοντες θα πρέπει να γνωρίζουν καλά αγγλικά. Η εφαρμογή θα γίνει όπως ακριβώς οργανώνεται το IB σήμερα σε περίπου 6.000 σχολεία σε 150 χώρες, και από αυτά περίπου τα μισά είναι δημόσια.
Πού σκαλώνει το εθνικό απολυτήριο
Οπως δήλωσε στην «Κ» ο Αντριαν Κίρνι, διευθυντής των IB World Schools στον ΙΒΟ, ο οργανισμός είναι σε επικοινωνία με το ελληνικό υπουργείο Παιδείας για το θέμα, ενώ ο υπουργός Κυριάκος Πιερρακάκης σχεδιάζει να επισκεφθεί το προσεχές διάστημα την έδρα του ΙΒΟ στη Γενεύη για να συναντήσει τον γενικό διευθυντή του ΙΒΟ Φινλανδό Oλι-Πέκα Χάινονεν, ο οποίος έχει διατελέσει και υπουργός Παιδείας στη χώρα του.
Η εφαρμογή του ΙΒ στην Ελλάδα θα ξεκινήσει τον Σεπτέμβριο του 2026 σε 5 Πρότυπα, με στόχο να επεκταθεί και στα 21 Πρότυπα Λύκεια. Καθώς το πρόγραμμα είναι διετές, ο σχεδιασμός είναι το 2028 να συνδυαστεί με την εφαρμογή του ελληνικού εθνικού απολυτηρίου σε όλα τα λύκεια, που έως τότε, όπως διαβεβαιώνει η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, θα έχει θεσμοθετηθεί και εφαρμοστεί. Ετσι, οι απόφοιτοι λυκείου θα είναι είτε κάτοχοι ΙΒ είτε εθνικού απολυτηρίου. Οι κάτοχοι ΙΒ θα μπορούν να διεκδικήσουν μία θέση στα μη κρατικά ΑΕΙ, και οι κάτοχοι εθνικού απολυτηρίου μέσω Πανελλαδικών Εξετάσεων και στα μη κρατικά και στα δημόσια ΑΕΙ.
Οσοι εκπαιδευτικοί διδάξουν στο IB θα εκπαιδευθούν σχετικά, ενώ θα περνούν συνεχή επιμόρφωση μέσω εξειδικευμένων σεμιναρίων.
Να σημειωθεί πάντως ότι ήδη, όπως ορίζει το άρθρο 147 του φετινού νόμου 5094 για τη θεσμοθέτηση μη κρατικών ΑΕΙ, οι κάτοχοι ΙΒ μπορούν να εγγραφούν σε μη κρατικό ΑΕΙ (χωρίς να έχουν δώσει Πανελλαδικές Εξετάσεις και να έχουν ξεπεράσει την ελάχιστη βάση εισαγωγής των ελληνικών ΑΕΙ).
Βέβαια, δεν είναι η πρώτη φορά που γίνεται προσπάθεια να εφαρμοστεί το ΙΒ στη ελληνική δημόσια εκπαίδευση. Το IB θεσμοθετήθηκε πρώτη φορά το 1995 επί υπουργίας Γιώργου Παπανδρέου, με εισηγητή τον κορυφαίο φιλόλογο και ιστορικό της εκπαίδευσης, αείμνηστο Αλέξη Δημαρά, ο οποίος κατά τη διάρκεια των διδακτορικών σπουδών του στο Λονδίνο συναντήθηκε με τον Ιαν Χιλ, ιδρυτή του IB παγκοσμίως. Ομως, δεν εφαρμόστηκε ποτέ στα δημόσια σχολεία λόγω του υψηλού κόστους εφαρμογής (π.χ. απαιτεί πολλές ειδικότητες καθηγητών) και των αντιδράσεων.
Η Σχολή Μωραΐτη οργάνωσε πριν από 40 χρόνια για πρώτη φορά στην Ελλάδα πρόγραμμα IB, και σε αυτό συνέβαλε ο Αλέξης Δημαράς, καθώς τότε ήταν καθηγητής και σύμβουλος διεύθυνσης του σχολείου. Ετσι, το IB συνδέθηκε με τα ιδιωτικά σχολεία, αφού μόνον αυτά μπορούν να το οργανώνουν έως τώρα προσφέροντας τη δυνατότητα στους αποφοίτους τους να διεκδικήσουν μία θέση σε ξένα ΑΕΙ. Σήμερα το IB οργανώνεται σε 15 ιδιωτικά σχολεία σε όλη τη χώρα.
Γηράσκουν αεί διδάσκοντες οι εκπαιδευτικοί – «Μισός αιώνας διαφορά με τους μαθητές μας»
Οπως υπογράμμισε, μιλώντας στην «Κ», ο Γεώργιος Καρτάλης, διευθύνων σύμβουλος της Σχολής Μωραΐτη και συντονιστής του προγράμματος, «το IB προσφέρει στους μαθητές ισχυρή ακαδημαϊκή βάση, παρέχοντάς τους άρτια προετοιμασία για τις μετέπειτα σπουδές τους και την επαγγελματική τους πορεία. Ωστόσο, οι μαθητές και οι οικογένειές τους πρέπει να λάβουν υπόψη τις σοβαρές απαιτήσεις του προγράμματος πριν αποφασίσουν να το ακολουθήσουν». Ο κ. Καρτάλης συμπεριλαμβάνει στα θετικά του προγράμματος τη διεθνή του αναγνώριση, «που διευκολύνει την εισαγωγή των μαθητών σε κορυφαία πανεπιστήμια», όπως τονίζει, και το γεγονός ότι ενσωματώνει τη διαθεματική προσέγγιση, συνδυάζοντας θεωρητικές και πρακτικές γνώσεις, με έμφαση στην κατανόηση των μαθημάτων πέρα από τα στενά όρια των σχολικών βιβλίων. Από την άλλη, σύμφωνα με τον ίδιο, «το πρόγραμμα είναι απαιτητικό και εντατικό, με μεγάλο φόρτο εργασίας και πιεστικές προθεσμίες, ενώ επειδή τα IB προγράμματα προσφέρονται στα αγγλικά, μπορεί αυτό να προσθέσει έναν επιπλέον βαθμό δυσκολίας στους μαθητές που δεν έχουν ισχυρές γλωσσικές δεξιότητες. Κάποιες φορές επίσης παρατηρείται δυσκολία προσαρμογής μαθητών που προέρχονται από το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, λόγω του διαφορετικού τρόπου διδασκαλίας».
Πηγή: kathimerini.gr