Ειδήσεις

Μετά τα λουκέτα, ζητήθηκαν και πληρώθηκαν «αέρηδες» έως και 50.000 ευρώ για μικρομάγαζα στην Π. Πόλη

Γράφει
ο Νεκτάριος Καλογήρου

Αμέσως με το κλείσιμο της τουριστικής περιόδου έπεσαν βροχή τα εξώδικα απαίτησης ενοικίων και πολλά καταστήματα στη Μεσαιωνική Πόλη οδηγήθηκαν σε λουκέτο. Κι ενώ υπήρχε η αίσθηση ότι έχει ξεκινήσει η συζήτηση για τον εξορθολογισμό των υπέρογκων ενοικίων, αυτή τερματίσθηκε απότομα από το ενδιαφέρον καινούργιων ενοικιαστών που όχι μόνο υπέγραψαν συμβόλαια υψηλών απαιτήσεων, αλλά επιπρόσθετα έβαλαν βαθιά στο χέρι στη τσέπη για να πληρώσουν «αέρα».
Την ίδια στιγμή οι παλιοί έμποροι διαπιστώνουν ότι «πλέον είναι αδύνατο να λειτουργήσουν το χειμώνα τα καταστήματα της Μεσαιωνικής Πόλης με τις μπάρες εισόδου κλειστές».
Πιο συγκεκριμένα, με το τέλος της τουριστικής περιόδου πολλά καταστήματα της Μεσαιωνικής Πόλης έβαλαν λουκέτο οριστικά. Εισπρακτικά η σεζόν δεν πήγε καλά και αυτό φάνηκε στους μήνες Νοέμβρη και Δεκέμβρη, στη διάρκεια των οποίων οι δικαστικοί επιμελητές επέδιδαν συνεχώς εξώδικα και αποφάσεις εξώσεων. Μετά τις εκατοντάδες χιλιάδες των επισκεπτών, οι καταστηματάρχες δεν μπόρεσαν να πληρώσουν ούτε τα ενοίκιά τους. Ακόμα και στις οδούς Σωκράτους, Ερμού και Αριστοτέλους απ’ όπου είναι σίγουρο ότι θα διέλθουν έστω και μία φορά όλοι οι τουρίστες της Ρόδου (όσοι επισκέπτονται την Παλιά Πόλη) τα δικόγραφα που θυροκολλήθηκαν ήταν πολλά.
Οσοι είχαν τη δυνατότητα να εκποιήσουν εμπορεύματα για να πληρώσουν τις απαιτητές υποχρεώσεις, το έπραξαν. Οι υπόλοιποι αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τα καταστήματά τους.
Στο δίμηνο Νοέμβριος και Δεκέμβριος 2017 άδειασαν αρκετά μαγαζιά και το πιο εντυπωσιακό είναι ότι σχεδόν αμέσως σε όλα βρέθηκαν καινούργιοι ενοικιαστές. Γρήγορα και χωρίς πολλές συζητήσεις βρέθηκαν επιτηδευματίες που όχι μόνο δεν φοβήθηκαν τα ενοίκια των 2000, 3000 και 4000 ευρώ το μήνα, αλλά επιπρόσθετα δέχθηκαν να πληρώσουν «αέρα» δεκάδων χιλιάδων ευρώ. Φαίνεται ότι καλά κρατεί η αίσθηση πως η Μεσαιωνική Πόλη αποτελεί νομισματοκοπείο για όποιον ασκεί, εκεί, επαγγελματική δραστηριότητα. Οι νέοι ενοικιαστές είναι πρόσωπα που δεν έχουν ιδέα για την κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει η τουριστική, εμπορική αγορά.
Το πρόβλημα είναι πως η ταχύτητα επαναμίσθωσης των άδειων καταστημάτων, έχει εξανεμίσει τις ελπίδες να εξορθολογιστούν προς τα κάτω οι τιμές των ενοικίων. Η συζήτηση προς την κατεύθυνση αυτή είχε ξεκινήσει τα τελευταία χρόνια και είχε οδηγηθεί προς μια καλή πορεία. Τα χαμηλότερα ενοίκια, ίσως μπορούσαν να αποτυπωθούν και στην εφορία και ακολούθως αυτά να αποτελέσουν τη βάση για τις καινούργιες αντικειμενικές αξίες. Ηταν μια συμφωνία ιδιοκτητών και εμπόρων, που θα μπορούσε να οδηγήσει σε λογικότερα ενοίκια και ταυτόχρονα σε χαμηλότερους φόρους.
Τώρα πια η συζήτηση έχει σταματήσει και δεν πρόκειται να ανοίξει ξανά, τουλάχιστον όχι στα επόμενα χρόνια. Φαίνεται ότι πάντα θα υπάρχουν εκείνοι που θα θεωρούν ότι η συγκέντρωση κόσμου συνεπάγεται και εύκολο χρήμα.

Εμπρός όλοι για
παγωτό και ρούχο
Χωρίς αμφιβολία, στη χρονιά που πέρασε, την πιο μεγάλη έκπληξη επεφύλαξε το παγωτό. Οι υψηλές θερμοκρασίες και τα καλά στημένα μαγαζιά λειτούργησαν καταλυτικά για ατελείωτες πωλήσεις απολαυστικής βανίλιας, σοκολάτας και άλλων γεύσεων σε χωνάκι και κυπελάκι.
Φαίνεται ότι η εικόνα των τουριστών με παγωτό στο χέρι ενέπνευσε το επιχειρηματικό δαιμόνιο ορισμένων, που αποφάσισαν και έβαλαν βαθιά το χέρι στη τσέπη για να κάνουν «άνοιγμα» για τη σεζόν του 2018. Πολύ σύντομα θα είναι ορατό το πόσα πολλά παγωτατζήδικα θα υπάρχουν στη Μεσαιωνική Πόλη.
Βέβαια, η Ρόδος κατέχει, επάξια τον τίτλο του «Gelato destination» από τις διεθνείς επιτυχίες των δύο βραβευμένων παραγωγών παγωτού, ωστόσο έχει αποδειχθεί ότι το συγκεκριμένο προϊόν έχει τεράστιες απαιτήσεις κι άλλες τόσες έχουν οι καταναλωτές του. Στα νέα καταστήματα της Μεσαιωνικής Πόλης θα φιλοξενηθούν και εμπορικές δραστηριότητες που αφορούν στην πώληση ειδών ένδυσης. Στην πράξη οι έμποροι θα αγοράζουν και θα μεταπωλούν έτοιμα ενδύματα. Καμία πρωτοτυπία, τίποτε καινούργιο. Δεν θα υπάρχει κάτι που θα κεντρίσει το ενδιαφέρον του επισκέπτη και θα τον τραβήξει μακριά από την σκέψη «αξίζει τη δαπάνη;».

Οι μπάρες κλείνουν
έξω τους αγοραστές
Οι κεντρικές μπάρες της Μεσαιωνικής Πόλης παραμένουν κλειστές τους τελευταίους χειμώνες, καθώς πρόθεση της δημοτικής αρχής είναι να προστατέψει το μνημείο από την κίνηση των οχημάτων. Βέβαια, όπως φαίνεται και από τις φωτογραφίες που δημοσιεύει η «δημοκρατική», οι πιο επιτήδειοι βρίσκουν τρόπο να κινούνται με τα αυτοκίνητά τους.
Ωστόσο η απόφαση αυτή έχει λειτουργήσει καταλυτικά στο να μειωθεί δραματικά ο τζίρος των καταστημάτων που παραμένουν ανοικτά στη διάρκεια του χειμώνα.
«Από το έτος 1977 η επιχείρησή μου παραμένει ανοικτά και τους χειμώνες. Πάντα είχαμε πελάτες από τα χωριά και τα νησιά. Μαζί με αυτούς είχαμε τους σταθερούς μας πελάτες, τους Ροδίτες που μας γνωρίζουν και έρχονται σε εμάς για να κάνουν τις αγορές τους. Αυτό το αγοραστικό κοινό συντηρούσε πολλά καταστήματα στην Παλιά Πόλη και γι’ αυτό στους δρόμους της είχε πάντα κόσμο το χειμώνα» περιέγραψε στη «δημοκρατική» η κα. Μαρίνα Μπόνη, η οποία είναι μία από τις πιο γνωστές εμπόρους στη Δωδεκάνησο. Η ίδια εξήγησε ότι «από τη στιγμή που οι πύλες παραμένουν κλειστές στη διάρκεια του χειμώνα, το αγοραστικό ενδιαφέρον μειώθηκε απότομα. Βλέπετε ο κόσμος περνούσε με το αυτοκίνητό του και όταν έβλεπε ανοικτά, σταματούσε. Τώρα, με το αυτοκίνητό να πρέπει να μείνει μακριά, η κίνηση των αγοραστών περιορίσθηκε αισθητά».
Οσο δεν υπάρχουν αγοραστές, οι επιχειρήσεις της Παλιάς Πόλης παραμένουν κλειστές. Όμως, με κλειστές επιχειρήσεις δεν είναι δυνατόν να γίνονται τόσες συζητήσεις για χειμερινό τουρισμό.
Ουδείς αμφισβητεί ότι το μνημείο της Μεσαιωνικής Πόλης πρέπει να προστατευτεί ως κόρη οφθαλμού, ωστόσο από την άλλη, δεν υπάρχει σχεδιασμένη πολιτική που θα δώσει ζωή στη Μεσαιωνική Πόλη στη διάρκεια του χειμώνα. Ολοι της οι δρόμοι είναι καταθλιπτικά άδειοι.

Οι τουρίστες του χειμώνα
Γάλλοι, Γερμανοί και Τούρκοι κυριάρχησαν στην τουριστική αγορά των τελευταίων εβδομάδων. Ο αριθμός των επισκεπτών μπορεί να ήταν μικρός (και δεν μπόρεσε να κινήσει την αγορά), ωστόσο ήταν αρκετός για να δώσει ένα ωραίο χρώμα τουριστικής περιόδου, στην ατμόσφαιρα των εορταστικών ημερών. Η διαμονή τους έγινε στα ξενοδοχεία της Ρόδου, αλλά και στα μικρά μπουτίκ καταλύματα της Μεσαιωνικής Πόλης.
Αλλοι τουρίστες δεν αναμένονται στις επόμενες εβδομάδες. Ακόμα και τα λιγοστά κρουαζερόπλοια που προσέγγιζαν τη Ρόδο κατά τους μήνες Ιανουάριο και Φεβρουάριο, έχουν αλλάξει ρότα. Το πρώτο κρουαζιερόπλοιο για το 2018 θα έρθει στο νησί στις 19 Μαρτίου (Golden Iris) και θα προέρχεται από τη Χάιφα. Το ίδιο κρουαζιερόπλοιο θα κάνει συνολικά τις τρεις από τις τέσσερις προσεγγίσεις που έχουν προγραμματιστεί για τη Ρόδο τον προσεχή Μάρτιο.
Στην ουσία, για τη Μεσαιωνική Πόλη που εξαρτά ένα μέρος της επιβίωσής της στην κρουαζιέρα, η πραγματική εκκίνηση της σεζόν θα γίνει από τον Μάιο του 2018 κι έπειτα. Τα συνολικά 14 κρουαζιερόπλοια των μηνών Μαρτίου και Απριλίου δεν αφήνουν περιθώρια αισιοδοξίας για κάτι καλύτερο. Αραγε, όλοι εκείνοι που υπέγραψαν συμβόλαια με «χρυσά» μισθώματα και πλήρωσαν «αέρα» διαστρεβλώνοντας την εικόνα της αγοράς, έχουν γνώση όλων αυτών των δεδομένων που αφορούν την ουσία της δουλειάς των επιχειρήσεων;

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

  • Δημήτριος Βασιλαράς    04.01.2018 17:45

    Μετά από τόσα χρόνια ακόμη σας κάνει εντύπωση;
    Η Ρόδος δεν είχε και ούτε έχει παιδεία …φαίνεται από την κατάσταση στην Παλιά Πόλη και γενικά στο νησί.
    Και τα καλύτερα κουστούμια, τα ακριβότερα αμάξια και τα μεγαλύτερα σπίτια να έχεις …αν το μέσα σου δεν είναι δουλεμένα…τσοπάνης θα είσαι (προς θεού δεν έχω τίποτα με τους τσοπάνηδες, ίσα ίσα τους εκτιμώ και τους προτιμώ σε σχέση μου τους “αετούς” της Ρόδου.

Σχολιασμός άρθρου