Προσκρούει και στις υπερνομοθετικής ισχύος διατάξεις του πρώτου πρόσθετου πρωτοκόλλου της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου
Το θέμα της επιχειρούμενης «απαλλοτρίωσης» μεταξύ άλλων ιαματικών πηγών της χώρας και των Πηγών Καλλιθέας μονοπωλεί τις τελευταίες ημέρες το ενδιαφέρον των επιτελών της δημοτικής αρχής του Δήμου Ρόδου αλλά και της διοίκησης της ΔΕΡΜ Α.Ε.
Ηδη, όπως έγραψε η «δημοκρατική» έχουν δρομολογηθεί οι διαδικασίες για την αποτροπή του ενδεχόμενου αν και διαπιστώνεται αρμοδίως ότι στο πεδίο εφαρμογής του ν. 4875/2021 περιλαμβάνονται τόσο οι ιαματικοί φυσικοί πόροι και πηγές που ανήκουν στη διαχείριση του Ε.Ο.Τ., όσο και αυτοί που αποτελούν περιουσία του Δημοσίου ή του Ο.Τ.Α.
Οπως έγραψε η «δημοκρατική», με τον ν. 4875/2021 επιτρέπεται, μεταξύ άλλων, η με ΚΥΑ των συναρμόδιων υπουργών περιέλευση όλων των αρμοδιοτήτων διοίκησης, διαχείρισης, εκμετάλλευσης και αξιοποίησης της ιδιοκτησίας των Ο.Τ.Α., που σχετίζεται με φυσικούς ιαματικούς πόρους και πηγές, σε συνιστώμενο Ν.Π.Ι.Δ., το οποίο έχει τη μορφή ανώνυμης εταιρείας. Η περιέλευση αυτή θα γίνεται μάλιστα δίχως κανένα δικαίωμα εναντίωσης του οικείου Ο.Τ.Α., όταν η ιαματική πηγή δεν διαθέτει ειδικό σήμα λειτουργίας.
Οι επιτελείς της ΔΕΡΜ Α.Ε. θεωρούν ότι η συγκεκριμένη νομοθετική επιλογή αποτελεί ευθεία και ανεπίτρεπτη προσβολή του συνταγματικά και υπερνομοθετικά κατοχυρωμένου δικαιώματος της ιδιοκτησίας.
Η ιδιοκτησία, όπως αναφέρουν, δεν περιλαμβάνει μόνο το δικαίωμα της κυριότητας – το οποίο τεχνηέντως παραλείπει να θίξει η ανωτέρω νομοθετική πρόβλεψη – αλλά επιπρόσθετα περιλαμβάνει και κάθε άλλο δικαίωμα που σχετίζεται μ’ αυτήν και αποτελεί μέρος της ουσιαστικής αξίας και του οικονομικού προορισμού ενός ακινήτου.
Συνακόλουθα με τα παραπάνω, αν από την επιχειρούμενη σε βάρος της ιδιοκτησίας επέμβαση αποδυναμώνονται σε ουσιώδη βαθμό, σε σχέση με τον οικονομικό προορισμό τους, οι εξουσίες για χρήση και κάρπωση ενός ακινήτου, συνιστά η επέμβαση αυτή ανεπίτρεπτη προσβολή της ιδιοκτησίας και της περιουσίας του ατόμου, ακόμη και αν γίνεται μέσω ή κατ’ εφαρμογή τυπικού νόμου.
Κρίνεται από την ΔΕΡΜ Α.Ε. ότι επιχειρείται η δίχως τη συναίνεση του οικείου Ο.Τ.Α. πλήρης απογύμνωση και επομένως η ουσιαστική αποστέρηση του δικαιώματος της ιδιοκτησίας του επί των πάσης φύσεως ακινήτων του, στα οποία ευρίσκονται φυσικοί ιαματικοί πόροι ή πηγές, αλλά και του πέριξ αυτών χώρων και εγκαταστάσεων σε ακτίνα έως και πεντακοσίων μέτρων, γεγονός που αποτελεί ανεπίτρεπτη από το σύνταγμα και τις υπερνομοθετικής ισχύος διατάξεις του πρώτου πρόσθετου πρωτοκόλλου της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου προσβολή του δικαιώματος της ατομικής ιδιοκτησίας.
Σημειώνεται ότι το όλο ζήτημα έχει απασχολήσει από τον Ιούνιο του 2021 τον Σύνδεσμο Δήμων Ιαματικών Πηγών Ελλάδας.
Σε συνεδρίαση του Συνδέσμου για το επίμαχο θέμα είχε συμμετάσχει ο πρώην πρόεδρος της ΔΕΡΜ Α.Ε. κ. Γιάννης Ιατρίδης και είχε εκδοθεί ομόφωνη απόφαση στην οποία αναφέρονται τα εξής»:
«Αποδέχεται κατ’ αρχήν την πρόταση του Υπουργείου Τουρισμού με τις εξής παρατηρήσεις:
1. Η οικονομοτεχνική μελέτη θα πρέπει απλώς να γνωστοποιείται στο Δ.Σ. της Ι.Π.Ε. Α.Ε., σε συγκεκριμένες ημερομηνίες και όχι να εγκρίνεται από αυτό. Η ως άνω μελέτη θα εφαρμόζεται όπως έχει ψηφιστεί από το Δημοτικό Συμβούλιο του οικείου ΟΤΑ.
2. Το Υπουργείο Τουρισμού θα πρέπει να συνεργαστεί με τον Σύνδεσμο και να εξαγγείλει άμεσα χρηματοδοτικό πακέτο για την αξιοποίηση των υποδομών των ιαματικών πηγών. Μέσα στις οικονομοτεχνικές μελέτες περιγράφεται και ο τρόπος χρηματοδότησης της επένδυσης. Αν όντως το Υπουργείο θέλει να αναπτύξει τον κλάδο των ιαματικών πηγών τότε πρέπει άμεσα να ασχοληθεί με το ζήτημα και να εξαγγείλει, ταυτόχρονα με την ψήφιση του νόμου, χρηματοδοτικό πρόγραμμα από το οποίο οι ΟΤΑ θα μπορούν να αντλήσουν χρηματοδότηση.
3. Θα πρέπει άμεσα να ολοκληρωθεί η διαδικασία παραχώρησης του αιγιαλού στους Δήμους Κορινθίων, Ζακύνθου, Θήρας, Ικαρίας, Ρόδου και Καλύμνου. Το Υπουργείο Τουρισμού θα πρέπει άμεσα να συντονίσει τις ενέργειες. Χωρίς αυτή την παραχώρηση δεν είναι δυνατή η αξιοποίηση αυτών των ιαματικών πηγών.
4. Αναφορικά με τις τιθέμενες χρονικές προθεσμίες, θεωρούμε ότι σε πολλές περιπτώσεις θα χρειαστεί μέχρι και ο διπλασιασμός τους, δεδομένων των ζητημάτων που υπάρχουν σε χωροταξικά και πολεοδομικά θέματα.
Έχει αποδειχθεί ότι τέτοιου είδους ζητήματα καθυστερούν τις επενδύσεις ανά την επικράτεια».