Με νέο, ακόμη πιο έντονο κύμα ανατιμήσεων απ’ αυτό που έχει περάσει ήδη στην κατανάλωση το προηγούμενο τρίμηνο κάνει ποδαρικό η νέα χρονιά.
Γαλακτοκομικά, ζυμαρικά, άλευρα, έλαια, κρέατα, κατεψυγμένα προϊόντα, μπίρες, σνακ, όσπρια, σαρακοστιανά, κ.ά. βρίσκονται στη γραμμή εκκίνησης μιας νέας ανατιμητικής κούρσας, η οποία θα φανεί σε όλη της την έκταση από το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Ιανουαρίου. Περίοδο όπου θα έχουν εξαντληθεί οι προμήθειες των εορτών και τα αποθέματα που είχαν στοκάρει τα σούπερ μάρκετ για τις γιορτές.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις στελεχών της αγοράς, οι τιμές των τροφίμων αλλά και άλλων βασικών προϊόντων όπως είναι τα είδη προσωπικής υγιεινής θα αυξηθούν μεσοσταθμικά γύρω στο 10% τους επόμενους μήνες. Δηλαδή ποσοστιαία αύξηση πολλαπλάσια από τις ανατιμήσεις που έχουν περάσει μέχρι σήμερα στο σύνολο των προϊόντων.
Aυτό ίσως οδηγήσει κάποια προϊόντα όπως η φέτα να φύγουν τελείως από το τραπέζι καθώς η τιμή έχει ξεφύγει, λέει, μιλώντας στο Euro2day.gr υψηλόβαθμο στέλεχος γνωστής αλυσίδας σούπερ μάρκετ, που δεν αποκλείει το ενδεχόμενο το συγκεκριμένο προϊόν να αντικατασταθεί στο τραπέζι από άλλα φθηνότερα τυροκομικά. «Και αυτό δεν θα είναι προς όφελος της εθνικής οικονομίας», συμπληρώνει.
Η φέτα όμως δεν είναι το μοναδικό προϊόν που η τιμή του έχει «πετάξει» ακόμη και στα 17 ευρώ το κιλό, λόγω έλλειψης στην πρώτη ύλη και αύξησης στην τιμή παραγωγού. Σε όλα τα γαλακτοκομικά προϊόντα οι αυξήσεις που έχουν περάσει και αυτές που έρχονται, με βάση τους νέους τιμοκαταλόγους, ξεπερνούν το 10%, λέει στέλεχος γνωστής βιομηχανίας που θέλησε να διατηρήσει την ανωνυμία του. Και η λίστα των προϊόντων, οι τιμές των οποίων έχουν αυξηθεί ήδη πάνω από 5% και αναμένεται να αυξηθούν ακόμη περισσότερο μέσα στις επόμενες ημέρες δεν περιορίζεται μόνο στα γαλακτοκομικά – τυροκομικά προϊόντα.
Άλευρα, ζυμαρικά, αναψυκτικά, μπίρες, κατεψυγμένα προϊόντα, κρέας, πουλερικά, αλλά και τα σαρακοστιανά είδη όπως είναι π.χ. το χταπόδι που εισάγεται, παίρνουν σειρά για νέο γύρο ανατιμήσεων. Ειδικά στα σαρακοστιανά και συγκεκριμένα στο χταπόδι, οι ποσότητες που θα εισαχθούν θα είναι περιορισμένες και οι τιμές που θα φθάσει το προϊόν στο ράφι ίσως να είναι απαγορευτικές, αναφέρουν στελέχη της αγοράς στο Euro2day.gr.
Οι υψηλότερες τιμές, και όχι μόνο του σούπερ μάρκετ αλλά και των πάγιων ανελαστικών δαπανών όπως είναι οι λογαριασμοί των παρόχων ενέργειας, ασκούν πίεση στους προϋπολογισμούς πολλών καταναλωτών, αναγκάζοντάς τους να αλλάξουν τον τρόπο με τον οποίο ψώνιζαν μέχρι χθες. Στρέφονται σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας -το μερίδιό τους έχει αυξηθεί από 22,4% που ήταν τον Ιούλιο στο 23,2% τον Οκτώβριο-, στην αναζήτηση φθηνότερων προϊόντων άλλης μάρκας και στον περιορισμό των αγορών. Κάτι που φάνηκε ήδη στο ταμείο των σούπερ μάρκετ τον Νοέμβριο, όπου οι πωλήσεις υποχώρησαν άνω του 5,5% σε αξία και 8,5% σε όγκο.
Aυτό αποτελεί τον μεγαλύτερο πονοκέφαλο για τα επιτελεία των σούπερ μάρκετ και των προμηθευτών. Γιατί γνωρίζουν, με βάση τις έρευνες που έχουν στα χέρια τους, πως 1 στους 2 καταναλωτές είναι διατεθειμένος να αλλάξει μάρκα, εάν αυτή που επέλεγε ακριβύνει, 4 στους 10 θα αγοράσουν ό,τι βρίσκεται σε προσφορά ανεξαρτήτως μάρκας και θα αναζητήσουν προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Και αυτό θα «χτυπήσει» όχι μόνο στον τζίρο και στον όγκο πωλήσεών τους αλλά και στην τελική γραμμή.
Για τον λόγο αυτό προμηθευτές και λιανέμποροι προσπαθούν να βρουν τη χρυσή ισορροπία μεταξύ βιωσιμότητας της εταιρείας τους, που πιέζεται από το ενεργειακό κόστος το οποίο έχει εκτοξευθεί, τι μέρος αυτού του κόστους μπορούν να απορροφήσουν και τι ποσοστό μπορούν να μετακυλίσουν στην κατανάλωση και να αντέξει ο πελάτης τους, όπως λένε στο Euro2day.gr.
Μέχρι στιγμής πάντως λύση σε αυτή την εξίσωση δεν έχει βρεθεί. Αν και σύμφωνα με τον επιχειρηματία κ. Σπύρο Θεοδωρόπουλο, «δεν υπάρχουν πολλές μέθοδοι αντιμετώπισης τέτοιων προβλημάτων παρά μόνο μέσω της αύξησης των τιμών», όπως έχει πει σε συνέντευξή του στο Euro2day.gr.
Βέβαια εκτός από τις φανερές ανατιμήσεις υπάρχουν και οι κρυφές. Δηλαδή μέσω του περιορισμού των προσφορών ή της μείωσης των συσκευασιών. Ήδη τους τελευταίες μήνες έχουν μειωθεί οι προωθητικές ενέργειες. Ενώ το πρώτο τετράμηνο του 2021 το 62,2% των επώνυμων ταχυκίνητων προϊόντων διατέθηκαν σε προσφορά, το ποσοστό αυτό υποχώρησε τον Ιούνιο στο 44,1%, για να πέσει στο 35,2% τον περασμένο Οκτώβριο. (Στοιχεία Nielsen IQ).
Πηγή euro2day.gr