Την προοπτική νέων ρεκόρ, την τόνωση της ρευστότητας των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων αλλά και ανοιχτά στοιχήματα για τη φετινή τουριστική χρονιά σηματοδοτούν τα πρώτα στοιχεία από τη γερμανική αγορά στα οποία καταγράφεται εντυπωσιακή αύξηση 52% των κρατήσεων (έρευνα Gfk) για διακοπές στη χώρα μας.
Αν, μάλιστα, διατηρηθεί μέχρι τέλους η δυναμική τάση ανόδου, η Ελλάδα θέτει σοβαρή υποψηφιότητα να αποτελέσει το φετινό «success story» του ευρωπαϊκού τουρισμού.
Το ενθαρρυντικό για την εγχώρια τουριστική βιομηχανία είναι το γεγονός ότι διαμορφώνονται συνθήκες να (ξανα)γίνει η Ελλάδα προορισμός της μόδας (mainstream) στην αγορά που αποτελεί τη μεγαλύτερη «δεξαμενή» τουριστών της Ευρώπης, τη Γερμανία.
Για τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις που αποτελούν τον κορμό της ελληνικής τουριστικής βιομηχανίας τα μηνύματα από τη γερμανική αγορά ήχησαν ως… καμπάνες στην Ανάσταση.
Ο λόγος είναι πως η μεγάλη αύξηση καταγράφεται στην αγορά «πρώιμων» κρατήσεων (early bookings). Γεγονός που, σύμφωνα με στελέχη της γερμανικής αγοράς, προεξοφλεί ότι φέτος τα ελληνικά ξενοδοχεία θα είναι από τα πρώτα που θα γεμίσουν στη Μεσόγειο.
Οπότε η Ελλάδα δεν θα είναι φέτος ο «παράδεισος» για όσους προτιμούν να κάνουν τις κρατήσεις τους την τελευταία στιγμή (last minute bookings) προσβλέποντας στις μεγάλες «ευκαιρίες».
Αν επιβεβαιωθεί στην πράξη η αρχική φετινή τάση, αυτό σημαίνει ότι οι ξενοδόχοι θα μπορέσουν να διαθέσουν νωρίς -έστω με έκπτωση- πολλά από τα δωμάτιά τους. Αυτό θα τους δώσει τη δυνατότητα να βάλουν άμεσα χρήματα στα ταμεία τους εισπράττοντας προκαταβολές από τους τουρ οπερέιτορ.
Με «ζεστό» χρήμα στις τσέπες οι ξενοδόχοι θα έχουν το απαραίτητο κεφάλαιο για να προσλάβουν έγκαιρα το προσωπικό (νωρίτερα από άλλες χρονιές) και να εξασφαλίσουν τις απαραίτητες προμήθειες για τη λειτουργία του. Θα «μεταγγίσουν», δηλαδή, μέρος από το φρέσκο χρήμα στους προμηθευτές τους κι εκείνοι με τη σειρά τους στην υπόλοιπη αγορά.
Η είσπραξη προκαταβολών αποτελεί ίσως την κρισιμότερη «μεταβλητή» στην εγχώρια ξενοδοχειακή αγορά. Με τις δόσεις των δανείων και τα έξοδα λειτουργία να τρέχουν, η έλλειψη ρευστότητας (προκαταβολών) σε προηγούμενες χρονιές αποτέλεσε την αιτία πανικού που οδήγησε εκατοντάδες ξενοδόχους να δώσουν τα δωμάτιά τους σε τιμές όσο όσο.
Φέτος τα δεδομένα δείχνουν εντελώς διαφορετικά. Έχοντας διοχετεύσει μεγάλο αριθμό δωματίων από πολύ νωρίς και με φρέσκο χρήμα στα ταμεία τους οι ξενοδόχοι δεν θα πιεστούν ασφυκτικά να διαθέσουν τα δωμάτιά τους αντί πινακίου φακής.
Αυτό, εξηγούν στελέχη της αγοράς, θα οδηγήσει σε αύξηση των τιμών στα ξενοδοχεία υψηλών κατηγοριών. Το όφελος, υποστηρίζουν, θα είναι διπλό: αφενός οι μονάδες αυτές θα αυξήσουν τα έσοδά τους, αφετέρου θα έχουν λόγο να μειώσουν τις τιμές τους για να ψαρέψουν» την πελατεία των ξενοδοχείων χαμηλότερων κατηγοριών. Έτσι, θα βρουν περισσότερους πελάτες τα ξενοδοχεία τριών αστέρων σε πρώτη φάση και στη συνέχεια και τα υπόλοιπα.
Στο σημείο αυτό ανοίγει το κεφάλαιο με τα… φετινά στοιχήματα του ελληνικού τουρισμού.
* Πόσα ξενοδοχεία θα επωφεληθούν από το επερχόμενο «τσουνάμι» τουριστών; Θα καρπωθούν και πάλι τη μερίδα του λέοντος περίπου 2.000 μονάδες ή θα δουν «φως» κι άλλοι; Το βέβαιο είναι ότι η φετινή χρονιά θα αποτελέσει κρίσιμο κρας τεστ για πολλές μικρές μονάδες οι οποίες τα προηγούμενα χρόνια βασίζοντας στους Έλληνες πελάτες. Αν δεν καταφέρουν να βρουν «ανάσα» ρευστότητας φέτος, μάλλον θα οδηγηθούν εκτός αγοράς και σε λουκέτο.
* Πως θα διασφαλιστεί ότι δεν θα καταγραφούν φαινόμενα overbooking (κρατήσεις που θα ξεπερνούν τον αριθμό των δωματίων) στους προορισμούς με την υψηλότερη ζήτηση όπως η Κρήτη, η Ρόδος, η Κως;
* Τι θα γίνει με τους εργαζόμενους στα ξενοδοχεία; Θα προσληφθούν έγκαιρα και θα τηρηθούν οι κουτσουρεμένες συμβάσεις εργασίας (μείωση αποδοχών 15% το 2012, πάγωμα αμοιβών φέτος, αύξηση 1% το 2015), ή θα καταγραφεί το φαινόμενο να απολύονται εργαζόμενοι και στη θέση τους να προσλαμβάνονται νέοι των 300 ευρώ ή των μειωμένων αμοιβών που προβλέπει το πρόγραμμα για την «επιταγή εργασίας»; Κι επιπλέον θα εξοφληθούν δεδουλευμένα της περυσινής περιόδου;
* Τι θα γίνει με τους Έλληνες πελάτες; Από μια νέα χρονιά ρεκόρ του ελληνικού τουρισμού, σίγουροι χαμένοι θα πρέπει να θεωρούνται οι…Έλληνες πελάτες. Στο άτυπο χρηματιστήριο των δωματίων, η αυξημένη ζήτηση από ξένους πελάτες ανεβάζει τις τιμές καθώς λιγοστεύουν ή εξαφανίζονται τα δωμάτια. Οπότε οι επιλογές θα είναι δύο: είτε να πληρώσουν αρκετά ακριβότερα από τους ξένους για να κάνουν διακοπές στη χώρα τους ή θα πρέπει να στραφούν στους προορισμούς που δεν θα έχουν βουλιάξει από ξένους. Όλα αυτά με δεδομένο ότι η πρώην Εργατική Εστία έχει καταργηθεί και τα προγράμματα κοινωνικού τουρισμού βρίσκονται από πέρυσι στον αέρα.
Πηγή: Eurotoday