Το πώς θα καταφέρει η Ελλάδα να κατανείμει πιο ισομερώς τα 33 εκατομμύρια και πλέον των τουριστών μέσα στο έτος είναι πλέον μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις του ελληνικού τουρισμού, μετά από μία χρονιά κατά την οποία υπήρξαν περιπτώσεις προορισμών που δοκίμασαν τις αντοχές τους.
Ο Γιάννης Ρέτσος, πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσων, ο Ευτύχης Βασιλάκης πρόεδρος της Aegean Airlines και διευθύνων σύμβουλος της Autohellas και ο κ. Ανδρέας Ανδρεάδης, διευθύνων σύμβουλος του ομίλου SANI και πρώην πρόεδρος του ΣΕΤΕ βρέθηκαν το περασμένο Σαββατοκύριακο στο φόρουμ των Δελφών όπου ανέπτυξαν τις θέσεις τους για τον ελληνικό τουρισμό.
Μιλώντας για την αειφορία και τον τουρισμό, ο κ. Ρέτσος, από την πλευρά του, ανέφερε πως παρά τα προβλήματα που αντιμετώπισε η χώρα λόγω της κρίσης, ιδιαίτερα στον τομέα των επενδύσεων, υπήρξε πολύ μεγάλη άνοδος του τουρισμού στη χώρα με αποτέλεσμα να υπάρξουν προορισμοί που λειτουργούν πάνω από τις δυνατότητές τους. Βασική πρόκληση όπως είπε ο κ. Ρέτσος είναι η χρησιμοποίηση των φυσικών πόρων με τον καλύτερο δυνατό τρόπο προκειμένου να βελτιωθεί το τουριστικό προϊόν.
Σύμφωνα με τον κ. Ρέτσο, η τουριστική βιομηχανία πρέπει να προσαρμοστεί στις νέες τεχνολογίες προκειμένου να βελτιώσει την εμπειρία του πελάτη, να αυξήσει την ανταγωνιστικότητά της.
Στο σημαντικό ζήτημα της αειφορίας ο κ. Ρέτσος τόνισε πως πλέον πάνω από το 67% των τουριστών είναι πρόθυμοι να πληρώσουν ακριβότερα για προϊόντα που είναι πιο φιλικά προς το περιβάλλον και ιδιαίτερα για τοπικά προϊόντα, που σημαίνει ότι ανοίγονται νέες τάσεις και ευκαιρίες για τις τοπικές κοινωνίες. Παράλληλα, ο κ. Ρέτσος ανέφερε πως μια από τις σημαντικότερες προκλήσεις για την αειφορία, είναι η Ελλάδα να καταφέρει να μοιράσει τους πάνω από 30 εκατομμύρια τουρίστες που την επισκέπτονται ετησίως σε πολλούς προορισμούς ολόκληρο το χρόνο.
Ο Ευτύχιος Βασιλάκης, Πρόεδρος της Aegean Airlines, Διευθύνων Σύμβουλος της Autohellas, τόνισε πως ο τουρισμός ήταν ένας τυχερός κλάδος, καθώς ήταν από τους ελάχιστους που είχε τη δυνατότητα παρά την κρίση, με σωστές κινήσεις να βελτιώσει την αποδοτικότητά του. Ωστόσο επεσήμανε πως δεν πρέπει να υπάρξει εφησυχασμός. Στόχος όπως είπε ο κ. Βασιλάκης είναι να μειωθεί το κόστος, να παραμείνει η Ελλάδα, ανταγωνιστική και να υπάρξει διάχυση του τουρισμού σε πολλά σημεία της Ελλάδας.
Βασική πρόκληση σύμφωνα με τον κ. Βασιλάκη είναι η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου κάτι που μπορεί να επιτευχθεί με την ανάπτυξη της αγοράς β’ κατοικίας και την ποιοτική εκμετάλλευση των νέων ξενοδοχειακών μονάδων που έχουν δημιουργηθεί. «Η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου δεν επιτυγχάνεται με το να κατασκευάσεις ένα ξενοδοχείο και να βάλεις κι ένα αεροπλάνο. Χρειάζεται να διαμορφώσεις και το κατάλληλο προϊόν για τον επισκέπτη, ανάλογα με τις δυνατότητες και τις ανάγκες κάθε περιοχής», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Παράλληλα ο κ. Βασιλάκης επεσήμανε το πόσο σημαντικό είναι να διατηρήσουμε την κουλτούρα γύρω από την ποιότητα στις σχέσεις εργασίας, να υπάρχει συνεχής εκπαίδευση του προσωπικού γεγονός που θα καταστήσει την Ελλάδα πιο ανταγωνιστική καθώς διαθέτει πολύ υψηλού επιπέδου ανθρώπινο κεφάλαιο.
Πιο επικριτικός στάθηκε ο κ. Ανδρέας Ανδρεάδης, Διευθύνων Σύμβουλος του ομίλου SANI S.A.τόνισε πως η Ελλάδα ταλανίζεται από σημαντικά προβλήματα όπως το δημογραφικό και το τοξικό πολιτικό κλίμα, γεγονός που δημιουργεί αμφιβολίες για το εάν μπορεί στο μέλλον να υπάρχει βιώσιμο τουριστικό προϊόν.
Είναι χαρακτηριστικό όπως τόνισε, ότι παρά την αλματώδη αύξηση των τουριστών που επισκέπτονται τη χώρα μας, το μέσο έσοδο ανά διανυκτέρευση παραμένει σχεδόν σταθερό τα τελευταία χρόνια, γεγονός που σημαίνει πως δε βελτιώνεται η ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών. «Οι τουρίστες αυξήθηκαν εντυπωσιακά ως προς τον αριθμό τους από το 2012- όταν καιγόταν η Αθήνα- μέχρι σήμερα, σε επίπεδα άνω των 33 εκατ., φέρνοντας έσοδα άνω των 16 δισ. ευρώ το 2018.
Ωστόσο αν δούμε την καμπύλη των εσόδων, ειδικά ως προς το μέσο έσοδο ανά διανυκτέρευση (που ενδιαφέρει και περισσότερο γιατί η μέση διάρκεια διαμονής είναι μειωμένη) αυτό παραμένει σταθερό με ένα +-1%. Κανονικά με τη βελτίωση της ποιότητας που έχει επιτευχθεί τα τελευταία χρόνια από τον κλάδο θα έπρεπε το μέσο έσοδο ανά διανυκτέρευση να έχει μία άνοδο, σε ετήσια βάση κατά 4- 5%, φέρνοντας άλλα 5 δισ. ευρώ το χρόνο επιπλέον έσοδα. Είναι σαν να γυαλίζουμε ένα μήλο, που στο εσωτερικό του είναι σάπιο», ανέφερε ο κ. Ανδρεάδης τονίζοντας ότι «η Ελλάδα δεν μπορεί να έχει 50 εκατ. επισκέπτες. Αρα η προσπάθειά μας θα πρέπει να εστιάσει στο θέμα της αύξηση του μέσου εσόδου».
Σύμφωνα με τον κ, Ανδρεάδη, η Ελλάδα μπορεί να γίνει μια χώρα «lifestyle» στα πρότυπα της Μαρμπέγια στην Ισπανία που διαφημίζεται ως η «Φλόριντα της Ευρώπης» και να επενδύσει στην αγορά β’ κατοικίας προσελκύοντας εύπορους Ευρωπαίους που θα καταναλώνουν στη χώρα μας και θα αυξήσουν τη χρονική διάρκεια της τουριστικής περιόδου.
Παράλληλα, ο κ. Ανδρεάδης ανέφερε πως η μείωση της φορολογίας, η μείωση του ΦΠΑ και των εργοδοτικών εισφορών αποτελούν το μεγάλο στοίχημα για την επόμενη ημέρα.
Της Στεφανίας Σούκη